macbook (2e hands) - 13,3 inch white -> resolutie vraag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo jongens.

Ik heb de mogelijkheid om een 13,3 inch macbook te kopen van iemand.
Dit zijn even wat gegevens voor jullie:

2.13Ghz Intel Core 2 Duo
Memory 2GB 800MHz DDR2 SDRAM - 2x 1Gb
NVIDIA GeForce 9400M grafische processor 256MB

Ik vraag me af of hier een beetje lekker mee gewerkt kan worden, of is de 13,3 inch echt bedoeld vanwege zijn portabiliteit? Resolutie technisch gezien, of wordt alles wel erg klein, zodat je zo moet "staren" :)

Zelf zou ik ook best wel eens een spel willen spelen op de laptop, zou dat kunnen?
Ik denk qua specs wel, maar ik vroeg me af hoe een spel zou spelen op zo'n "klein" schermpje>

Wat denken jullie?
Heeft iemand ervaring met een 13,3 inch en gebruik je die dagelijks?
Voor allerlei kleine dingetjes?
Of voornamelijk voor onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TUX2K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 12:46
Ik gebruik zelf een 13,3 en moet zeggen dat het allemaal redelijk werkt.
Ontwikkelen(lees xcode) is niet met best met z'n klein scherm, maar met spaces kom ik een heel eind.
Gamen doe ik zo nu en dan, en dat werkt lekker, speel vooral world of goo en spore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat is de exacte resolutie dan op zo'n scherm?

Zou hij een spel als "lord of the rings Online" of call of duty 4 of zo aan kunnen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:45

mr.paaJ

generatie cmd+z

resolutie van 1280x800.

qua kracht niet verkeerd, maar vond het zelf net te klein om als enige werk optie te hebben. Weinig tegelijk in beeld, en vrij klein door het kleine scherm. Met een extern beeldscherm werkt het een stuk fijner. Als je dat niet van plan bent is een 15" (1440 x 900) een beter formaat.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 16:42
tig3rclaw;

Een kleiner beeldscherm betekend niet automatisch dat de letters ook kleiner zijn. Dit heeft echt puur met de resolutie te maken. 1280x800 heeft deze inderdaad, en dan is alles moeiteloos leesbaar.

Persoonlijk vind ik de resolutie te laag en het beeldscherm te klein om de hele dag mee te werken, maar dit is voor iedereen verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aah ja 1280x800 dat is op zich wel prima ja.

Echter een Macbook 15" inch zijn een beetje te duur voor me momenteel.
Ik heb maar een beperkt budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Ik heb een 13 en 15 (1440x900) gehad, en heb nu een 17 (1920x1200).

De 13 is echt een ramp voor iedereen die iets meer wil doen dan een basic website bekijken of een documentje typen. De 15 is niet veel beter. De 17 is echt een verademing, er pas 2,3 keer meer aan pixels op dan op een 13.

Dus als je thuis een desktop met groter scherm hebt voor je normale gebruik, is een 13 prima als "bijlaptop". Als desktop vervanger zou ik er iedere dag heel droevig van worden. :)

(Moet er wel bij zeggen dat ik mensen ken met een 13, die hooguit 2 uur per dag rondsurfen, en daar werkt het prima voor.)

[ Voor 15% gewijzigd door cornelixnootje1 op 27-01-2010 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-08 14:41

Daantje20

Je moet leven om te leren.

Voor wat de games betreft, mijn jongere broer heeft de nieuwe 13.3 MacBook met een 9400M en die presteert niet echt goed in games. Die 256MB word met gedeeld met het intern geheugen.

Voor wat ik heb gezien is het niet echt een gamelaptop.

In ieder geval is dit wat i gezien heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nilski
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07-2021
Welnu, wat verwacht je van een laptop? Wat zijn je eisen?

Ik heb een Macbook van het eerste uur. Hij bevalt nog steeds prima. Heb er pas Snow Leopard op geinstalleerd. En een SSD ingebouwd, dat scheelt!. :)

Na 3,5 jaar gebruik zijn bij mij de volgende gebreken opgetreden:
Magsafe connector kapot; garantie
Nu is de kabel bij de adapter van binnen stuk, dat heb ik zelf met wat gepruts weer io gemaakt.
Een toets zit los
Het beeld knippert soms, ietwat storend maar ik kan er mee leven.

Ik gebruik hem meest voor kantoorapplicaties, maar hij kan prima wat rekenwerk verzetten.
Ook kan je een externe monitor aansluiten via een VGA adapter.

Softwarematig heb ik ook wel wat probleempjes gehad maar nooit zoals met Windows. :)
Ik heb er dan ook aardig wat op geexperimanteerd.

Opvallend vind ik dat de harware zolang voldoet. Apple moet je niet alleen beoordelen op hardware specificaties, het gaat er om wat je er mee kan.
(waar je dan wel mee te maken krijgt is het eeuwige gezeur van Apple bashers vs. Apple fanaten.. :+ )

Nog nooit een seconde spijt gehad van mijn aankoop!

edit:
natuurlijk moet je zelf de staat en prijs beoordelen.

WAZUUUUUUUP!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Zoals hierboven vermeld voldoet de resolutie prima voor eenvoudig kantoorwerk zoals internetten en documentjes maken. Voor het bewerken van foto's en het editen/redigeren van documenten vind ik een (extern) groter scherm toch wel een vereiste.

Let trouwens ook op de garantie (en/of de mogelijkheid om alsnog extra garatie bij te kopen). Reparaties zijn erg duur dus! Alhoewel de uitval van macbooks niet hoger zou mogen zijn dan van een ander merk heb ik hier helaas persoonlijk erg slechte ervaringen mee.

Detail: In het eerste jaar is in mijn macbook (13.3" mid 2007) "alleen" de harde schijf en de accu vervangen. Daarna volgden de behuizing, fan en dvd speler. Deze laptop stond op een vaste plaats. Bij vrienden met een zelfde laptop zag ik soortgelijke problemen. Gelukkig worden deze altijd prima opgelost onder garantie.

[ Voor 0% gewijzigd door AFR op 28-01-2010 12:50 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daantje20 schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 10:33:
Voor wat de games betreft, mijn jongere broer heeft de nieuwe 13.3 MacBook met een 9400M en die presteert niet echt goed in games. Die 256MB word met gedeeld met het intern geheugen.

Voor wat ik heb gezien is het niet echt een gamelaptop.

In ieder geval is dit wat i gezien heb.
Klopt, de 9400M is echt zwak, niet veel beter dan die intel IGP qua performance. Als je wilt gamen zal je toch maar voor de 15 inch met de 9600 GT moeten gaan. Of wachten op de nieuwe macbooks met hopelijk een HD 5670 of 5830?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-09 09:46
Als gebruiker van een Intel IGP ben ik het hier niet mee eens. Ik zou heel graag een beetje betere grafische kaart willen en een 9400m hoort daar zeker bij! GMA950 tegen 9400m was een 8x performance verbetering geloof ik. Best de moeite waard.

Het grote voordeel van de nVidia 9400m is dat hij bijzonder zuinig is waardoor je laptopje het lekker lang volhoudt.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
hans_lenze schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 21:22:

Het grote voordeel van de nVidia 9400m is dat hij bijzonder zuinig is waardoor je laptopje het lekker lang volhoudt.
Lijkt me sterk dat je dat merkt als je geen intensieve applicaties draait (wat je niet doet op je accu neem ik aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackLabel01
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 16:16
Ik heb ook een 13'' Macbook, kan er de hele dag op werken..maar doe dan ook geen foto- of videobewerking:) Vind de resolutie wel prima, natuurlijk merk je wanneer je op een extern scherm werkt wel dat je dan véél meer kwijt kan op het scherm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
cornelixnootje1 schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 23:28:
Dus als je thuis een desktop met groter scherm hebt voor je normale gebruik, is een 13 prima als "bijlaptop". Als desktop vervanger zou ik er iedere dag heel droevig van worden. :)
Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn, ik heb dit langer dan een jaar gedaan en heb _veel_ momenten gehad dat de lage resolutie me ontzettend dwars zat. Onderweg is het kleine scherm prima, maar voor thuis vind ik het echt te klein.

Al verschilt het per persoon, maar ik zou er wel rekening mee houden.

[ Voor 6% gewijzigd door Frietsaus op 29-01-2010 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:41

mwa

Ik zit al 2 jaar op m'n 13inch Macbook, en het werkt prima. Ik type er m'n documenten mee, surf het web en wat andere prut. Geen games of foto/video bewerking. Zit er toch wel gemiddeld 6 uur per dag achter (tegenwoordig meer met mn scriptie), maar heb geen enkele last van het kleine scherm..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb anderhalve week terug een mooie macbook weten te bemachtigen:) tot op heden vind ik het een geweldig ding! Alleen tijdens het opladen begint het toch te kriebelen. Dit duurt namelijk 4 uur+.... is dit normaal? hoelang doen die van jullie erover?

Iig alvast bedankt,

Groeten Koen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-09 19:07

Sick Nick

Drop the top!

Klopt wel, de eerste 2 uur doet hij namelijk snelladen en daarna gaat ie veel langzamer laden. Is in principe wel beter voor de batterij maar het laden zelf duurt zo wel veel langer ja.

Afbeeldingslocatie: http://images.apple.com/batteries/images/chargechart_20090106.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 19:22
Ik zit hier nu ook op een 13" Macbook te werken, en het gaat best goed. Moet wel bekennen dat ik er veel op surf e.d. en voor het echte werk al wel een desktop erbij pak.

Wellicht is dit nog een klein beetje gewenning.

[ Voor 13% gewijzigd door merauder op 21-02-2010 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt jezelf ook afvragen of je met jou budget niet beter een niet-apple computer kunt kopen, en dan wat meer specs (desnoods een 15" met betere resolutie) haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 13:57
Had hiervoor een 13" MB White en nu een 13" MBP (2.23 met 9400m).. Heel erg zitten twijfelen tussen een 13" en 15". Maar hij moet bij mij iedere dag mee en hoewel het verschil tussen de 13 en 15 niet heel groot is, vond ik het toch te veel. Thuis heb ik hem gewoon op een 20" beeldscherm aangesloten en dat werkt perfect. Wat doe ik ermee?
Surfen, mailen. Veel word, excel en SPSS e.d. En nu ook flink verslaafd aan Call of Duty 4 MW.. en die draait prima op mijn externe scherm.

Ik ben van mening dat de 13" zwaar onderschat wordt. Zeker icm met een extern scherm.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Ik zou eerst eens uitzoeken (misschien de vraag specifieker in dit topic stellen) of de 9400 videokaart voldoende is (dat is een betere vraag dan of je scherm groot genoeg is).

Persoonlijk vind ik een kleine laptop (mijn vorige was een 14" en nu een 13" MBP) erg lekker, net iets makkelijker te pakken als je even snel wat wilt doen op de bank of onderweg. Voor het "echte werk" (photoshop, etc) had ik er altijd gewoon een windows desktop + 20" naast (in de "studeerkamer" ipv in de woonkamer).
Maar ik merk nu dat ik liever mijn MBP blijf gebruiken dan mijn desktop, dus hang ik deze aan mijn monitor.

Kortom ideale combi voor mij is een kleine laptop + een externe monitor setup voor zwaarder werk thuis

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 21:49
de vraag of je resolutie voldoende is etc... lijkt me beetje te gemakkelijk. Het werken met een bepaalde resolutie is afhankelijk van je werkzaamheden. Zit je alleen maar wat documentjes te typen, te surfen misschien nog wat te pielen met msn dan is een resolutie van 1280*800 misschien voldoende. Zit je meer te werken met photoshop, cadprogramma etc dan is een hogere resolutie gemakkelijker werken ivm de werkbalken. Echter kom je dan gelijk bij het volgende punt. Voor zwaardere applicaties heb je mogelijk ook een zwaardere videokaart nodig. En dat is gelijk de vraag voor jou. Voldoet de 9400m voor de werkzaamheden die je van plan bent te doen met de macbook?

Kortom maak duidelijk wat je ermee gaat doen en of deze gpu het werk aan kan van de werkzaamheden die je van plan bent te gaan doen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artuzzo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-02 13:37
RobbieB schreef op zondag 21 februari 2010 @ 20:57:
Had hiervoor een 13" MB White en nu een 13" MBP (2.23 met 9400m).. Heel erg zitten twijfelen tussen een 13" en 15". Maar hij moet bij mij iedere dag mee en hoewel het verschil tussen de 13 en 15 niet heel groot is, vond ik het toch te veel. Thuis heb ik hem gewoon op een 20" beeldscherm aangesloten en dat werkt perfect. Wat doe ik ermee?
Surfen, mailen. Veel word, excel en SPSS e.d. En nu ook flink verslaafd aan Call of Duty 4 MW.. en die draait prima op mijn externe scherm.

Ik ben van mening dat de 13" zwaar onderschat wordt. Zeker icm met een extern scherm.
Ik heb ook de nieuwe MacBook white einde 2009. Hij is heel relaxed. Ik gebruik dit ook om foto's te bewerken. In dit geval gebruik ik liever een externe scherm. Maar voor kleine klusjes is het best ok! Wat ik nog niet goed begrepen heb is hoe de resolutie op een externe scherm is. Ik merk dat op mijn 22'' met DVI lager is dan op de 40''tv met hdmi kabel.

Als ik in de toekomst geld zal hebben voor nieuwe gadget zal ik als extra een 17 nemen! De 17'' heeft een enorme scherm de lijst erom heen is kleiner dan in de 13 en in de 15 en dat is heel fijn als je overal foto's wilt bewerken of gamen of wat dan ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb exact de genoemde macbook. Super laptop. Zolang je geen zware activiteiten uitvoert niets mis mee. Compact, snel genoeg, lekker toetsenbord, beeldkwaliteit is goed (mits je niet videbewerking doet), uitbreidingsmogelijkheden ext. monitor etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 13:57
Artuzzo schreef op maandag 22 februari 2010 @ 16:29:
[...]
! Wat ik nog niet goed begrepen heb is hoe de resolutie op een externe scherm is. Ik merk dat op mijn 22'' met DVI lager is dan op de 40''tv met hdmi kabel.
Waarschijnlijk omdat je 40" full HD is, waardoor hij 1900*1080 ondersteunt en je 22" scherm waarschijnlijk maar 1680*1050 ondersteunt. Vrij logisch dus.. ligt niet aan je hdmi/dvi verbinding, maar simpelweg aan je scherm..

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• machielse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-12-2017
MacBooks zijn absoluut superdingen! Mooi en onverwoestbaar :)
Als je het scherm te klein vindt en vaak thuis werk, dan koop je er voor 100-150 euro een los scherm bij. De MacBook ondersteunt vrij hoge resoluties op een extern scherm. Je kunt de laptop dan óf dicht gebruiken (zgn. "clamshell" modus) met een losse muis en toetsenbord, of open zodat je twee schermen hebt :) Je hebt dan trouwens wel een verloopstekkertje nodig van 25 euro (mini-dvi naar VGA dan DVI, maar dat kunnen ze in de winkel voor je checken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

surf naar www.dealextreme.com voor dat verloopstukje. Kost je iets van 5 dollar met verzendkosten :)
Pagina: 1