Koude start problemen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApOE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-07 10:36
Vorige week heb ik wat nieuwe onderdelen ontvangen, namelijk:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 131,99€ 131,99
1Club3D HD5770 1GB GDDR5 PCI-E v2€ 126,95€ 126,95
1GeIL Black Dragon GB34GB1333C7DC€ 89,95€ 89,95
1Gigabyte GA-770TA-UD3€ 76,50€ 76,50

Verder heb ik de volgende onderdelen hergebruikt:

Antec Sonata II incl Antec 450Watt voeding
WD 250GB SATAII Bootschijf
Samsung 1TB Opslag

Eigenlijk vanaf de eerste start al een probleem met "koud opstarten".
De videokaart fan gaat volgas draaien, er volgen één lange en twee korte piepjes, monitor blijft zwart maar hoor wel de hdd's spinnen en het boot proces lopen.

Volgens het boekje houden de piepjes het volgende in:
1 long, 2 short: Monitor or Graphics card error.

Vervolgens wacht ik, druk meerdere malen op reset, poweroff, reset etc.
op een gegeven moment hoor ik de fan terugzakken in toeren, druk op reset en alles wekt prima :?

Eenmaal in Windows kan ik alle stres testen, burn-in tools etc draaien zonder dat de temperaturen inzakken, ook de voltages blijven prima binnen tolerantie (Ik heb de "Hangen en Opstartproblemen troubleshooter" grondig doorgelezen, en vermoed zelf dat wellicht de voeding "koud" problemen geeft.

Ik heb echter geen andere voeding, videokaart etc om dit te testen, dus vandaar dat ik graag wat tips krijg voordat ik allerlei andere hardware aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

ApOE schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 10:45:
Vorige week heb ik wat nieuwe onderdelen ontvangen, namelijk:

Ik heb echter geen andere voeding, videokaart etc om dit te testen, dus vandaar dat ik graag wat tips krijg voordat ik allerlei andere hardware aanschaf.
Nieuwe hardware aanschaffen lijkt me niet nodig. Volgens mij valt het nog onder de garantie toch?

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
- Doe eens een BIOS update, indien dit kan.
- Check eens of de videokaart er helemaal goed in zit, maak de contactpunten eens schoon met een gummetje.
(Voedings kabels voor de videokaart aanwezig?)
- Kijk eens in de event viewer of er issues zijn met de videokaart (GPU recover).

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:44

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

DeeJee schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 10:50:
[...]

Nieuwe hardware aanschaffen lijkt me niet nodig. Volgens mij valt het nog onder de garantie toch?
Hij gebruikt oudere hardware, waaronder een belangrijke: de voeding. Die zal niet onder de garantie vallen, of hij moet bewezen defect zijn.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Outerspace schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 10:54:
[...]

Hij gebruikt oudere hardware, waaronder een belangrijke: de voeding. Die zal niet onder de garantie vallen, of hij moet bewezen defect zijn.
Ik heb pas nog een voeding uit mijn Antec kast RMA opgestuurd. Kast was uit 2007.
Ik kreeg netjes een nieuwe voeding opgestuurd. Vandaar eigenlijk mijn opmerking.

Maar het is inderdaad zaak om zeker te weten dat deze kapot is.

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApOE
- Bios heb ik geupdate naar de meest recente versie.
- PCI-E stekker zit aangesloten op de videokaart, de videokaatt zit goed in socket en werkt na een succesvolle boot prima
- Kast en voeding komen uit 2007

Met nieuwe hardware bedoel ik eigenlijk een nieuwe voeding.
Dit moederbord ondersteund een 8-pin 12V stekker voor, de voeding heeft echter een 4-pin stekker. Deze is te gebruiken volgens het boekje van het moederbord (Sluit ik deze niet aan, dan piept/boot het systeem totaal niet. Dit staat ook in het boekje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 14:14
Het klinkt inderdaad als een voeding die het net niet trekt. Je hebt niet iemand in je omgeving waar je even een ander van kunt lenen om te testen?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApOE
Nee helaas, vergelijking met mijn omgeving is dit allemaal redelijk high-end :)

Dan wellicht toch maar een M520 scoren..

*edit*
Als het systeem "warm" is kan ik zonder problemen de spanning er af halen, en weer opstarten.
Dit geeft gen problemen, enkelen uren (nacht) uitstaan geeft dus problemen.

[ Voor 42% gewijzigd door ApOE op 27-01-2010 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Staat je pc op een bijzonder koude plek? Misschien kan je je pc ergens anders een nacht neerzetten waar het niet zo koud wordt. En dan kijken of de problemen nog steeds aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApOE
pc staat on de slaapkamer, kachel staat aan dus dit kan haast geen problemen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste ApOE
Ik heb ook een coldboot probleem, alleen bij de eerste keer aanzetten kan het zijn dat ik diverse keren opnieuw op de aanknop moet drukken.Wanneer de komputer eenmaal draait dan is aller prima. Ik heb een msi P55-GD65 moederbord en i7 860 systeem.
Na wat speuren op internet kwam ik iets tegen over het geheugen, dat deze te snel was ingesteld.

Go to Cell Menu> Advanced DRAM Configuration> per Channel(xCH) in first line >1T/2T Memory Timing

When the number in brackets to the right of 1T/2T Memory Timing is highlighted, using the + / - on the num pad only advances the number in bracket to 1, 2, 3 and back again. Should I set it at 2 and reboot. I don't see 1N/2T anywhere.

Set 1T/2T Memory Timing at [2] for each channel.
The BIOS requires you to change the memory timings by the channel; simply scrolling the menu down gets you to channel 2

Mijn geheugen in bios van 2 naar 3 gezet en tot nu toe nog niet weer een herstart gehad.
Sorry dat ik niet duidelijker kan zijn over het bios, maar misschien kunnen anderen je vertellen hoe het precies zit. Morgenochtend ga ik nog een keer testen, en laat je het dan wel weten.
Vandaag wel de computer uitgehad, maar de stroom is er niet van af geweest.
Ik hoop dat dit voor jou ook de oplossing is.
PS dit zelfde bericht het ik net ook bij gebruiker007 geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCD_viewer
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Die antec voedingen, die deugen veelal niet. Heb zelf ervaring gehad met een exact dezelfde voeding geleverd bij een antec sonta II. Ik had alleen andere symptonen, mijn voeding deed moeilijk met een warm-boot of resets.

Moest ik minstens de stroom eraf halen en dan kon hij pas opnieuw opstarten. Hij ouder de voeding werd, hoe langer hij van de spanning afmoest en hoe meer problemen ik had.
Vervelendste was dat de voeding er een keer helemaal uitklapte tijdens een cold-boot, gelijk lag de groep eruit, sluiting.
Op de gok een nieuwe voeding gehaald en aangesloten, gelukkig geen schade gehad aan andere componenten maar dat risico heb je wel.
Denk daar dus aan TS. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApOE
* ApOE heeft met het oog op het eventueel defect raken van div componenten besloten om een andere voeding aan te schaffen.

Zojuist een Coolermaster M520 ontvangen (En een intel 40GB ssd :*) ) dus vanavond na het werk maar eens inbouwen en kijken (hopen) dat hiermee het probleem is opgelost.

@ Megawatti

Bedankt voor je reactie, mocht bovenstaande geen oplossing bieden dan ga ik dat zeker proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApOE
Gister wat nieuwe hardware gemonteerd, waaronder de nieuwe voeding.
Vol goede hoop het systeem gestart... Pieeep piep piep, zelfde error :/

Weg gegooid geld dus.
Omdat het boekje omschrijft: 1 long, 2 short: Monitor or Graphics card error, heb ik via een kennis een andere PCI-e kaart kunnen lenen en vervolgens getest in mijn systeem.
Met deze videokaart boot het systeem zonder problemen op, lijkt me een duidelijk verhaal dus.
Voor de zekerheid ook mijn kaart maar even bij hem er in gestopt, waarna zijn systeem over zn nek ging.

Conclusie, brakke videokaart gekregen :|
Vandaag maar even contact opnemen met Digitique en hopen dat hun op korte termijn wat voor mij kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 13:50

0scar

MacIJver

Fijn dat je gevonden hebt dat het de videokaart is. Je had je echter een voeding kunnen uitsparen als je de Hangen en Opstarten thread had gevolgd. Het geld is overigens niet weggegooid, de voeding die je nu hebt is beter dan die Antec. Die oude Antec PSU's staan nou niet echt bekend om hun betrouwbaarheid. Heb er zelf ook 1 verloren.

Vid kaart dus gewoon RMA-en.

Overigens heeft de term cold boot (ook wel hard boot) niets met de omgevingstemperatuur te maken. Slecht weinigen lijken dat te weten. Een cold boot is niets anders dan een start van een systeem dat het gevolg is van het schakelen van de stroomtoevoer (aan/uit). Een warm boot (ook wel soft boot) is een herstart uitgevoerd door een stuk software. In het eerste geval wordt veelal de machine niet orderlijk afgesloten, waardoor caches niet eerst geleegd worden. Bij een soft reboot wordt meestal wel een orderlijke shutdown verzorgd.

Manusjes van alles kunnen multitasken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApOE
0scar schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 07:58:
Fijn dat je gevonden hebt dat het de videokaart is. Je had je echter een voeding kunnen uitsparen als je de Hangen en Opstarten thread had gevolgd. Het geld is overigens niet weggegooid, de voeding die je nu hebt is beter dan die Antec. Die oude Antec PSU's staan nou niet echt bekend om hun betrouwbaarheid. Heb er zelf ook 1 verloren.

Vid kaart dus gewoon RMA-en.

Overigens heeft de term cold boot (ook wel hard boot) niets met de omgevingstemperatuur te maken. Slecht weinigen lijken dat te weten. Een cold boot is niets anders dan een start van een systeem dat het gevolg is van het schakelen van de stroomtoevoer (aan/uit). Een warm boot (ook wel soft boot) is een herstart uitgevoerd door een stuk software. In het eerste geval wordt veelal de machine niet orderlijk afgesloten, waardoor caches niet eerst geleegd worden. Bij een soft reboot wordt meestal wel een orderlijke shutdown verzorgd.
Zoals aangegeven heb ik de Hangen en Opstarten thread goed gelezen, een waar mogelijk de tips&tricks gevolgd. Echter was het eerder niet mogelijk om andere hardware te lenen om te testen.

Opzich ben ik niet zo rauwig over de voeding, het is een belangrijke investering en heb idd meerdere malen gelezen dat Antec nog wel eens problemen geeft.

Het vreemde van het "cold boot" probleem in mijn geval is, als het syteem eenmaal draaide en lekker op temperatuur was, kon ik het systeem helemaal uit zetten, waarna hij prima weer opstart.
Ik vermoed dat er wat componenten op het PCB van de videokaart geen goed contact maken waardoor het uitzetten van div onderdelen (door warmte) ervoor zorgde dat het spontaan weer werkt.

Hoe dan ook, zojuist Digitique gebeld, probleem voorgelegd en een RMA ingevuld op de website.
Afgesproken dat ik morgen naar Zutphen rijd en daar direct de kaart omruil, heb mijn pc heel hard nodig dit weekend, dus dan maar wat km's maken.

Ik dank u allen voor de reacties! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 13:50

0scar

MacIJver

Je hebt uiteindelijk toch een kaart kunnen lenen van een kennis, dat is waar ik op doelde. Had je die eerder aangesproken dan had je de voeding kunnen besparen... Maar enfin die nieuwe voeding is dik in orde.

Het lijkt me dat er tweakers in je omgeving wonen die je eveneens een handje hadden willen helpen. Meestal zijn deze niet te beroerd er samen eens naar te kijken. Just ask.
...heb mijn pc heel hard nodig dit weekend...
Battlefield Bad Company 2 Bèta??? ;)

Success met je nieuwe kaart!

Manusjes van alles kunnen multitasken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dharion
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 23:11
Het scheelt dat Digitique echt de moeilijkste niet is wat betreft RMA dus je zal waarschijnlijk gewoon een nieuwe kaart krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel vreemd. Ik heb precies hetzelfde. Maar ik denk zelf niet dat het met warmte te maken heeft.
Ik heb namelijk m'n pc aangezet en voor 5 tot 10 minuten in de bios laten staan. Vervolgens een reboot gegeven. Kreeg helaas meteen BSOD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKooyman
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08 15:20
Ik heb ook met mijn GA-770TA-UD3 een cold boot problem.

Dit probleem doet zich alleen voor in de ochtend. En pas na de stroom van de voeding (M520) te hebben gehaald en weer weer op te hebben gedaan doet hij het. Daarvoor gebeurt er sowiso niets bij het aanzetten.

Bios update heeft ook geen oplossing gegeven helaas...
Pagina: 1