• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een beeldscherm dat aan de volgende eisen voldoet:
-max 300 euro
-minimaal 23'
-geschikt voor gaming (fps/mmo) maar ook voor films/series

Nu heb ik mijn oog op 2 beeldschermen laten vallen:
pricewatch: BenQ E2420HD
pricewatch: Samsung Syncmaster XL2370

Verschillen::
185 vs 280 euro
Normaal vs led
Contrastverhouding (statisch) 1.000 vs 3.000
Contrastverhouding (dynamisch) 50.000 vs 5.000.000:1
Helderheid 300 vs 250 cd/m²

Tevens heeft de BenQ wat meer opties kwa verstellen en bv microfoon en nog wat kleine andere dingen.

Vragen:
Waarom voor de duurdere gaan?
Is 16:9 een goede verhouding of kan ik beter gaan zoeken naar 16:10 met mijn eisen? (hier redelijk wat over opgezocht maar de ene helft zeg dat en de... tevens veel berichten uit 2007-2008)

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Ik heb zelf pas een 16:10 gekocht (Samsung T240), en wel omdat ik pixels in de hoogte veel meer gebruik dan pixels in de breedte! Ding was trouwens 260 euro, paar maanden terug.
Nu draai ik 1920x1200, mijn vorige monitor 1600x1200 heb ik 12 jaar gebruikt, en ik wou absoluut niet achteruit gaan qua hoogte. Voor films maakt een klein zwart balkje niet uit, de rest van de tijd is die HD-resolutie zinloos om aan te houden, meer is beter.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Op een 16:9 zien films er beter uit. Op een 16:10 ervaren sommige mensen als prettiger voor office en surfen. Dit omdat je dan extra pixels in de hoogte hebt waardoor je minder hoeft te scrollen. Voor games kan het ook handig zijn omdat het scherm fysiek meer pixels heeft. Heb je al gekeken naar de samsung 2444BW?
pricewatch: Samsung Syncmaster 2443BW
deze is 16:10 en in hoogte verstelbaar en heeft een pivot functie

• marshallq
  • Niet online
Nee naar die had ik nog niet gekeken, bedankt voor de tip. Ik ga hier even wat reviews van lezen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

16:9 is irritant werken vind ik als je grotere schermen pakt. Ik heb een 13" 16.9 monitor op m'n notebook, dat is prima te doen. Maar voor m'n desktop ben ik toch blij dat de 20 en 30" monitor 16:10 zijn. de hoogte is dan veel prettiger te gebruiken voor standaard desktopwerk en in games vind ik zelf. En of je nu films kijkt met een klein zwart randje of niet, ik vind dat juist alles behalve storend.

• marshallq
  • Niet online
En wat vinden jullie van een TN paneel? Iemand zegt me dat ik veel beter gelijk kan investeren in een duurdere niet-TN paneel TFT.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Rillingen lopen over m'n rug als ik TN hoor.
Ik heb zelf 1 TN in gebruik (het 10" schermpje dat voor in m'n PC zit) en die kwaliteit is best prut. Voor mijn hoofdscherm gebruik ik enkel IPS monitoren, kost wat, maar als je zo'n ding naast een TN zet zie je het verschil wel degelijk. Nu is IPS wel weer heel duur, maar MVA of PVA lijkt me toch echt wel wat je minimaal moet nemen wil je je ogen niet pijnigen :P

• marshallq
  • Niet online
TERW_DAN schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 14:53:
Rillingen lopen over m'n rug als ik TN hoor.
Ik heb zelf 1 TN in gebruik (het 10" schermpje dat voor in m'n PC zit) en die kwaliteit is best prut. Voor mijn hoofdscherm gebruik ik enkel IPS monitoren, kost wat, maar als je zo'n ding naast een TN zet zie je het verschil wel degelijk. Nu is IPS wel weer heel duur, maar MVA of PVA lijkt me toch echt wel wat je minimaal moet nemen wil je je ogen niet pijnigen :P
Suggesties die mijn budget niet te ver overschrijden? :P

Belangrijkste eis is lage input lag voor fps games etc. Wil graag een 16:10 nu dat ik er wat meer over gelezen heb.

[ Voor 4% gewijzigd door marshallq op 27-01-2010 15:01 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met 300 euro haal je het niet, dan kom je toch zeker uit op 500 euro voor een niet TN met de rest van je eisen.
2e hands een optie misschien?

• marshallq
  • Niet online
TERW_DAN schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 15:06:
Met 300 euro haal je het niet, dan kom je toch zeker uit op 500 euro voor een niet TN met de rest van je eisen.
2e hands een optie misschien?
Mmh vraag me af of die 250+ euro dat waard is. Suggestief voor de 500 euro types staan ook open.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik zou zeggen van ja. Maar ik hecht dan ook veel waarde aan een monitor. Je kijkt er de hele dag naar, dan moet het wel een fatsoenlijke zijn (vind ik dan).
Ik zat zelf destijds te kijken naar 2x 24" PVA, maar dat was toen best duur (€700 per monitor voor een echt goede). Uiteindelijk is het iets compleet anders geworden (1 enkele HP LP3065),m aar wel met IPS paneel. Dat was wel iets duurder dan de 2x 24" TN die overal te vinden waren voor €400, maar nog geen seconde spijt van gehad.

• marshallq
  • Niet online
TERW_DAN schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 15:37:
Ik zou zeggen van ja. Maar ik hecht dan ook veel waarde aan een monitor. Je kijkt er de hele dag naar, dan moet het wel een fatsoenlijke zijn (vind ik dan).
Ik zat zelf destijds te kijken naar 2x 24" PVA, maar dat was toen best duur (€700 per monitor voor een echt goede). Uiteindelijk is het iets compleet anders geworden (1 enkele HP LP3065),m aar wel met IPS paneel. Dat was wel iets duurder dan de 2x 24" TN die overal te vinden waren voor €400, maar nog geen seconde spijt van gehad.
Die is 30' en over de 1.000 euro. Dat is me toch net iets teveel van het goede ;)

Maar bedankt voor de reacties tot dusverre.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

marshallq schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 15:42:
[...]

Die is 30' en over de 1.000 euro. Dat is me toch net iets teveel van het goede ;)

Maar bedankt voor de reacties tot dusverre.
30", 30' zou niet in m'n kamer passen ;)

Maar goed, het ging ook niet zozeer over de grootte van de monitor, maar het paneel wat er in dat ding zit, een S-IPS in dit geval, is namelijk zeker wel de centen extra waard ten opzichte van een goedkoper paneel.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Hier moet wel gezegd worden dat het gros van de monitoren TN is.
Er staan er 375 van in de pricewatch.
En alle andere schermtypen zijn goed voor 99 vermeldingen.
Dus de TS moet niet op het verkeerde been gezet worden.
Voor lage respons tijden zijn TN panelen in het voordeel, ze scoren alleen niet super op de inkijk hoek.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Het is vrij logisch dat TN panelen het gros van de markt uitmaken. Ze zijn goedkoop en voor de gemiddelde gebruiker meer dan prima.

Wil je echter goede kwaliteit, dan zul je toch naar iets moeten kijken wat geen TN heeft, of TN zelf acceptabel vinden (in dat geval, ga gewoon eens monitoren bekijken en kijk of die je bevallen of niet). Het blijft natuurlijk persoonlijk. Zo vinden sommige mensen TFTs prut en zweren bij CRTs, terwijl ik een goed paneel een prima alternatief voor een CRT vind.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

TERW_DAN schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 14:53:
Rillingen lopen over m'n rug als ik IPS/MVA/PVA hoor.
Voor mijn hoofdscherm gebruik ik enkel OLED monitoren, kost wat, maar als je zo'n ding naast een IPS/MVA/PVA zet zie je het verschil wel degelijk. Nu is OLED wel weer heel duur, maar lijkt me toch echt wel wat je minimaal moet nemen wil je je ogen niet pijnigen :P
zo, gefixed.
TN is helemaal geen verkeerde keus voor de doorsnee gebruiker, en je zult er echt niet meer pijn aan je ogen van krijgen als andere types... hele volksstammen zitten achter TN panelen te werken.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-02 13:50
iemand al goede ervaring met touchscreens? of is het alleen maar hoog gadgetgehalte?
22/23 inch zijn ondertussen aardig betaalbaar:
iiyama ProLite T2250MTS-B, 22", 1920x1080, VGA, DVI, Audio, USB (ca. 225 euro)
Acer T230Hbmidh, 23", 1920x1080, VGA, DVI, HDMI, Audio, USB (ca. 325 euro)

edit:
@marshallq: je hebt helemaal gelijk, excuus.

[ Voor 8% gewijzigd door Bulldock op 27-01-2010 19:37 ]

• marshallq
  • Niet online
Pascal.A schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 18:44:
iemand al goede ervaring met touchscreens? of is het alleen maar hoog gadgetgehalte?
22/23 inch zijn ondertussen aardig betaalbaar:
iiyama ProLite T2250MTS-B, 22", 1920x1080, VGA, DVI, Audio, USB (ca. 225 euro)
Acer T230Hbmidh, 23", 1920x1080, VGA, DVI, HDMI, Audio, USB (ca. 325 euro)
Sorry maar ik ben niet op zoek naar een touchscreen. Mischien is het handig om daar een los topic over te beginnen ;).

• marshallq
  • Niet online
brilsmurfffje schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 12:28:
Op een 16:9 zien films er beter uit. Op een 16:10 ervaren sommige mensen als prettiger voor office en surfen. Dit omdat je dan extra pixels in de hoogte hebt waardoor je minder hoeft te scrollen. Voor games kan het ook handig zijn omdat het scherm fysiek meer pixels heeft. Heb je al gekeken naar de samsung 2444BW?
pricewatch: Samsung Syncmaster 2443BW
deze is 16:10 en in hoogte verstelbaar en heeft een pivot functie
Ik leun heel erg naar deze monitor toe. Best-buy-guide aangeraden, 16.10, 24'' en redelijk betaalbaar. Als hoofdzakelijk gamer lijkt me dit toch meer dan voldoende.

Wat ik me wel afvraag is of er nog geen nieuwer model/type van deze uitgekomen is. Volgens mij is deze al vanaf 2008 op de markt wat ik redelijk lang vindt.

• utilman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-02 17:21
Heb net 2stuks samsung 2443BW terug gestuurd. Beide problemen dat ze onderaan het beeld
grijzer/blauwer werden qua kleur, contrast test was belabberd, en bij 1 was de rechterkant van het beeld
veel lichter. Aangezien ze beide er last van hadden hoef ik dit type niet meer. Heb altijd goede ervaringen
gehad met samsung, en wilde een 24" hoogte verstelbaar hebben. Nu dus op zoek naar een andere goed keuze.

• marshallq
  • Niet online
utilman schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 23:59:
Heb net 2stuks samsung 2443BW terug gestuurd. Beide problemen dat ze onderaan het beeld
grijzer/blauwer werden qua kleur, contrast test was belabberd, en bij 1 was de rechterkant van het beeld
veel lichter. Aangezien ze beide er last van hadden hoef ik dit type niet meer. Heb altijd goede ervaringen
gehad met samsung, en wilde een 24" hoogte verstelbaar hebben. Nu dus op zoek naar een andere goed keuze.
Ben wel nieuwsgierig waar je keuze dan wel op valt.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

utilman schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 23:59:
Je hebt gewoon garantie op het scherm, dus even contact opnemen met Samsung. Over het algemeen zijn ze hier heel soepel in.

OT: Nee er is niet een nieuwer model van dit scherm, dat neemt niet weg dat het nog steeds een zeer populair scherm is. Getuige alle reviews hier op tweakers en veel shops hebben hem in het assortiment

• Ivanvh
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-11-2025
Ik weet niet of je inmiddels bent voorzien, maar Ik had de XL2370. Op de PC een super scherm, maar voor PS3 gaming moet je hem niet nemen. Hij is niet in staat om het signaal van de PS3 bij games goed weer te geven. Ik speelde MW2, die werd ongeacht de instellingen onspeelbaar soft.

Ik kijk nu naar de Benq e2420hd en probeer erachter te komen of dit scherm de PS3 beelden wel goed weet weer te geven.
Pagina: 1