MacBook Pro Standby of afsluiten?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178981

Topicstarter
Ik heb al een tijdje een MacBook Pro, late 2009, maar ik vraag me wat af. Een vriend van me zei me dat hij zijn MacBook nooit afsluit, maar altijd dichtklapt en in standby laat gaan. Dat is op zich vrij ideaal, aangezien je hem dan niet steeds hoeft op te starten (neemt toch wat tijd in beslag).

MIjn vraag is nu, kan je een MacBook altijd standby laten staan, of is dit slecht? Dus, ik werk vanmiddag op mijn laptop, klap hem dicht en berg hem op in mijn tas, en morgen pak ik hem er weer uit. Is het in dat geval niet slecht om hem niet in zijn geheel af te sluiten, maar slechts in standby te laten gaan? Want naar mijn idee is het wel handiger..

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:11
Ik heb mijn MacBook nu drie jaar, en doe niet anders.
De meeste Apple gebruikers die ik ken zetten hun Mac zelden uit (geld ook voor iMac e.d.)
Eigenlijk restart ik alleen als dat gevraagd wordt tijdens een update, heb regelmatig een uptime van 20 dagen of meer, nooit problemen mee gehad.
Het OS is er ook op afgestemd dat het niet vaak herstart wordt. Programma's worden in het werkgeheugen geladen om sneller toegankelijk te zijn, je mac wordt dus sneller als je hem iets langer aan hebt staan.
Gewoon doen dus. Ik zet hem alleen uit als ik op vakantie oid ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Superhuuper schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 03:47:
[...] je mac wordt dus sneller als je hem iets langer aan hebt staan. [...]
Dat heet cachen en dat doet elk OS wel tegenwoordig. Het is maar net afhankelijk van je gebruik en van het beschikbare geheugen of je hier wat aan hebt.
Het OS gebruikt namelijk het ongebruikte RAM als cache. Gelezen bestanden worden hierin opgeslagen zodat als het nog een keer nodig is, het niet van schijf gelezen hoeft te worden.

Maar stel je hebt 4GB ram en gebruikt 3,9GB ram, dan heb je nog maar 100MB cache. Dat zit zo vol. Maar als je van de 4GB maar 2GB gebruikt, heb je nog 2GB cache en dan zul je zeker extra snelheid ervaren bij repeterende acties, dus waarbij hetzelfde bestand steeds gelezen wordt.

Maar om dus te zeggen dat je systeem sneller wordt als je hem langer hebt draaien... Dat geldt slechts tot je cache vol zit. :)

Ontopic:
De reden trouwens waarom ikzelf m'n macbook altijd op sleep zet (hibernate in Windows termen) is dat ik hem niet zo vaak gebruik, waardoor de accu steeds leeg loopt tijdens het slapen. En aangezien ik er een SSD in heb zitten, is het slapen en ontwaken zo gedaan.

Je kunt hibernate trouwens standaard maken (dus dat hij bij het dichtklappen in hibernate gaat) via de terminal:
sudo pmset -a hibernationmode 1

Met de waarde 0 maak je dat weer ongedaan.

Overigens kun je hem tijdens het in slaap vallen (zolang het witte lampje brandt) weer direct wakker laten schrikken door de klep open te doen. Dan annuleert ie het hibernaten, zeg maar. Dat is wel fijn, in tegenstelling tot Windows, als je per ongeluk de klep dicht doet :)

[ Voor 35% gewijzigd door Room42 op 27-01-2010 05:42 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Waarom hibernaten, en niet gewoon laten slapen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-06 16:19

pposthoorn

Constructeur

Anoniem: 178981 schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 11:27:
Waarom hibernaten, en niet gewoon laten slapen?
Bij hibernate wordt je werk opgeslagen op de hdd zodat de MB helemaal uit gaat en dus geen stroom meer gebruikt. Bij slapen blijft alles in het intern geheugen, de MB blijft aan op een laag energieverbruik, hierdoor zal hij na een aantal dag/weken leeg zijn en uitvallen.

Als je dus je MB lange tijd niet gebruikt tussen het gebruiken door kan je hem beter hibernaten als je je accu vol wilt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik gebruik hem wel dagelijks, het is dus niet dat ik hem twee weken laten slapen.. Is het dan nog steeds een goede optie om hem te laten hibernaten ipv slapen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypress3d
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-06 12:26
Ik vind dit wel een interessante vraag moet ik zeggen! Ik laat mijn MBP altijd op met de adaptor en ga dan op de accu verder tot hij leeg is en dan weer aan stroom. Maar ik heb ook vaak dat ik 's morgen de MBP aanzet en dan na een uurtje dichtklap terwijl hij dan aanstaat.

Dit noem je dan "sleep" stand? Want dan loopt hij dus wel leeg na enkele uren. Die andere methode lijkt mij ook niet verkeerd, dat dus de hele MBP gewoon uitgaat (hibernate) maar wel alle data dan opslaat. Wat is het beste voor je accu en werkduur?
:?

http://i1.tinypic.com/5yrg076.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-06 12:01
Anoniem: 178981 schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 11:53:
Ik gebruik hem wel dagelijks, het is dus niet dat ik hem twee weken laten slapen.. Is het dan nog steeds een goede optie om hem te laten hibernaten ipv slapen?
Met SmartSleep kun je makkelijk kiezen of je hem wilt laten hibernaten of sleepen.

Je vraag is of het goed is om hem steeds te laten sleepen. Mag ik je vragen waarom je denkt dat dat niet goed is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TUX2K
  • Laatst online: 20-06 10:45
Ik heb mijn macbook nog nooit uitgezet, gebruik altijd de sleep stand.
Gebruik hem bijna dagelijks en als de accu dan wel een kreeg leeg is in sleep stand graat hij automatisch hibernaten.
Dus als hem dan aan het stroom hangt komt hij gewoon weer teug waar je was.
Bij een volle accu houdt mij macbook het in sleep bijna 2 weken vol, maar de accu wat natuurlijk wat minder dus wordt wel steeds korter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypress3d
thaan schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 12:03:
[...]

Met SmartSleep kun je makkelijk kiezen of je hem wilt laten hibernaten of sleepen.

Je vraag is of het goed is om hem steeds te laten sleepen. Mag ik je vragen waarom je denkt dat dat niet goed is?
nou ik zit er niet op de wachten dat mac na verloop van tijd niet meer aangaat. Het is makkelijk die sleep stand maar of het zo safe is.. geen idee.

En ik lees over optimaal batterij gebruik dat je hem ook veel op netspanning kunt gebruiken. Maar hoe zit dat dan met je cycles? Stel je mac is half leeg en je zet hem toch aan met netstroom, gaat er dan weer een cycle af omdat hij weer aan het stroom hangt en hij dus zal denken dat hij moet laden?! Of gaat er pas een cycle af wanneer de mac volledig leeg is en dan aan stroom hangt..?

[ Voor 27% gewijzigd door cypress3d op 27-01-2010 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-06 12:01
cypress3d schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 12:07:
[...]

nou ik zit er niet op de wachten dat mac na verloop van tijd niet meer aangaat. Het is makkelijk die sleep stand maar of het zo safe is.. geen idee.

En ik lees over optimaal batterij gebruik dat je hem ook veel op netspanning kunt gebruiken. Maar hoe zit dat dan met je cycles? Stel je mac is half leeg en je zet hem toch aan met netstroom, gaat er dan weer een cycle af omdat hij weer aan het stroom hangt en hij dus zal denken dat hij moet laden?! Of gaat er pas een cycle af wanneer de mac volledig leeg is en dan aan stroom hangt..?
Een Mac die na verloop van tijd in sleep niet meer opstart? Hoe kom je daarbij? Wat heeft je daar zo bang voor gemaakt? Ik snap de angst voor sleep gewoon niet, ik heb nog geen ander OS gezien wat zo perfect met sleep omgaat en er zo snel ingaat, en er ook weer zo snel wakker en bruikbaar is.

Over cycles moet je je niet druk maken, als je je daar bezig mee gaat houden sloop je de batterij juist sneller. Die batterij is gewoon voor normaal gebruik gemaakt, gebruik hem dus ook normaal, dan leeft hij het langst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypress3d
thaan schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 12:26:
[...]

Een Mac die na verloop van tijd in sleep niet meer opstart? Hoe kom je daarbij? Wat heeft je daar zo bang voor gemaakt? Ik snap de angst voor sleep gewoon niet, ik heb nog geen ander OS gezien wat zo perfect met sleep omgaat en er zo snel ingaat, en er ook weer zo snel wakker en bruikbaar is.

Over cycles moet je je niet druk maken, als je je daar bezig mee gaat houden sloop je de batterij juist sneller. Die batterij is gewoon voor normaal gebruik gemaakt, gebruik hem dus ook normaal, dan leeft hij het langst.
Ik ben nogal zuinig op al mijn apparatuur dus vandaag deze kennelijk onterechte angst >:) Ik kan dus gewoon mijn mac gebruiken zoals gebruiken op stroom tijdens het laden en als hij vol is dan van stroom af, of maakt dat ook niets uit als de accu bijv 80% vol is en ik hem toch aan netspanning hang... Ik krijg altijd het idee dat de MBP krachtiger is op netspanning dan wanneer je hem op accu gebruikt. En ik gebruik gewoon de energie zuinige stand dus gebruik van de (lichtste) videokaart. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Je moet écht niet letten op het laden / ontladen. Als je 'm wil laden tot 100% hang je de magsafe er aan en haal je de macbook er weer af wanneer je'm mobiel wil gebruiken. Eén keertje per maand helemaal ontladen en dan volledig terug laten opladen wordt door Apple zelf aangeraden. Voor meer info: http://www.apple.com/batteries/notebooks.html

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Kan de Mac ook uit dan ;)

Ik heb mijn early 2008 MBP ook nog nooit uitgezet. (Wel herstart vanwege updates/bootcamp). Ook het ontladen doe ik niet elke maand, maar wel zo nu en dan. Moet binnenkort wel een nieuwe accu, want is nog maar op 75% health na 261 cycles. (Ik gebruik hem dagelijks, en veel).

Mocht je overigens XP er op hebben staan kijk dan even uit, de mijne heeft ooit een kleine 2 uur aangestaan in een sleeve in een tas. Werd hij vrij warm van, kwam door XP die niet in sleep ging :(

"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Het enige waar het misschien niet goed voor is , is je accu. Maar ik werk ook altijd op accu als ik te lui ben om de magsafe adapter te pakken, desnoods is de accu over 2 jaar in capaciteit gehalveerd, dan koop ik voor 80 euro wel een nieuwe en heb ik er weer 2 jaar plezier van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289377

Je kunt hem rustig gewoon in slaap stand zetten. Dit doe ik ook met mijn niet macbook laptop en werkt gewoon prima. Mijn laptop houdt het zo'n 5 dagen uit zonder stroom in standby stand.

Verder ken ik trouwens niemand die zijn latptop elke keer aan en uit zet. Iedereen klapt hem gewoon dicht en pakt hem de volgende morgen weer uit zijn tas (zowel macbooks als andere merken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-06 15:08

page404

Website says no

ik dacht trouwens te lezen dat het vervangen van een accu zo'n 120€ moet kosten. Valt me alleszins mee ;)

meer ontopic: een Mac is geen computer maar een huishoudelijk apparaat. gebruik 'm ook zo :P

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

cypress3d schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 12:07:
[...]

Dat is iets dat bij Macs eigenlijk een zeldzaamheid is, omdat ze dit al 20 jaar fatsoenlijk doen. Dit in tegenstelling tot de Windows- en Linuxwereld waar ze het nog steeds niet onder de knie hebben.

Mijn laptop shutdown ik ook nooit.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
page404 schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 14:44:
ik dacht trouwens te lezen dat het vervangen van een accu zo'n 120€ moet kosten. Valt me alleszins mee ;)

[...]
offtopic:
Vind je dat meevallen?!?! :X Ik vind het freaking duur voor een accutje! En dan te bedenken dat ze vaak nog maar een jaar mee gaan (macbook 13")! Belachelijk! Wat mij betreft echt weer zo'n Apple dingetje :(

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypress3d
Anoniem: 289377 schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 14:40:
Je kunt hem rustig gewoon in slaap stand zetten. Dit doe ik ook met mijn niet macbook laptop en werkt gewoon prima. Mijn laptop houdt het zo'n 5 dagen uit zonder stroom in standby stand.

Verder ken ik trouwens niemand die zijn latptop elke keer aan en uit zet. Iedereen klapt hem gewoon dicht en pakt hem de volgende morgen weer uit zijn tas (zowel macbooks als andere merken).
Hmm ik weet niet hoor maar hoe krijg je dat voor elkaar dat hij 5!! dagen meegaat dan. Heb je wifi etc dan ook aanstaan of ? sleepstand is toch gewoon MBP aan hebben en dan dichtklappen dan schiet in sleep stand toch..

ik ga dat eens proberen hoe lang ie dat trekt.. verder geen instellingen he gewoon dichtklappen..
?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is geen MB maar een Thinkpad (9 cells accu). Draait Linux btw.

Verder geen instellingen, gewoon dicht klappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Room42 schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 15:14:
[...]

offtopic:
Vind je dat meevallen?!?! :X Ik vind het freaking duur voor een accutje! En dan te bedenken dat ze vaak nog maar een jaar mee gaan (macbook 13")! Belachelijk! Wat mij betreft echt weer zo'n Apple dingetje :(
wat kost een standaard crappy Dell vervangende batterij, zo eentje met een accuduur van <3 uur? stukken minder zeker?
Daarnaast is die opmerking over 'maar een jaar meegaan' uit de lucht gegrepen of op zijn hoogst gebaseerd op incidenten. Lulkoek dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-06 09:38

scorpie

Supra Addict

Wat?!? Kan mijn Mac ook uit? :P

(antwoord op je vraag: nee dus, altijd standby voor mij :))

edit: ah crap, de grap is al eerder gemaakt.. niet gezien.. my bad.

[ Voor 27% gewijzigd door scorpie op 27-01-2010 15:55 ]

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:43
Ik ben altijd bang dat als ik mijn laptop op standby laat staan en in de sleeve stop, dat'ie dan misschien oververhit kan raken? Of wordt er ook geen warmte meer geproduceerd als 'ie standby staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

probeer het eens :) mijn laptop (=MBP) wordt in ieder geval steenkoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mcDavid schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 16:11:
Ik ben altijd bang dat als ik mijn laptop op standby laat staan en in de sleeve stop, dat'ie dan misschien oververhit kan raken? Of wordt er ook geen warmte meer geproduceerd als 'ie standby staat?
Die van mij wordt ook steenkoud. In principe zijn alle hitte producerende onderdelen ook uit. Alleen het RAM wordt onder spanning gehouden, maar de warmte die hier vanaf komt is te verwaarlozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 317160

Anoniem: 289377 schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 16:24:
[...]

Die van mij wordt ook steenkoud. In principe zijn alle hitte producerende onderdelen ook uit. Alleen het RAM wordt onder spanning gehouden, maar de warmte die hier vanaf komt is te verwaarlozen.
Zorg wel dat je geen bluetooth muis (die aan staat) in je tas dropt waardoor hij toch aan gaat of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticMan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:25
cypress3d schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 15:44:
[...]

Hmm ik weet niet hoor maar hoe krijg je dat voor elkaar dat hij 5!! dagen meegaat dan. Heb je wifi etc dan ook aanstaan of ? sleepstand is toch gewoon MBP aan hebben en dan dichtklappen dan schiet in sleep stand toch..

ik ga dat eens proberen hoe lang ie dat trekt.. verder geen instellingen he gewoon dichtklappen..
?!
In die stand is het enige wat nog stroom verbruikt het RAM geheugen. Dit wordt onder stroom gehouden zodat als je 'm openklapt het systeem meteen verder kan gaan waar je gebleven was. Instellingen zoals wifi en alles heeft hier dus totaal geen invloed op, alles behalve het RAM wordt toch uitgeschakeld. Daardoor is het stroomverbruik heel laag en houdt ie het dus een paar dagen uit. Zelfs als dan na een paar dagen de accu toch helemaal leeg is, dan is het nog geen probleem. Bij het afsluiten wordt namelijk ook het RAM geheugen op de harde schijf gedumpt zodat als je 'm weer op netstroom aansluit na een lege accu, dit kan worden ingeladen en je geen data kwijt bent (duurt wel wat langer, 20-30 seconden). Je hoeft dus ook niet bang te zijn dat ie niet meer goed wakker wordt...

Ik zie trouwens nu dat je zegt dat af en toe de accu wel in een paar uur leeg is na het dichtklappen van het scherm. Normaal gesproken zou dat dus niet zo moeten zijn. Waarschijnlijk is je MacBook weer aangegaan (maar met het scherm dicht) vanwege het aan- of loskoppelen van een USB apparaat of doordat er een bluetooth muis is bewogen. Dit kan je ook zien aan het lampje. Als de MBP gesloten is en het lampje pulseert dan is ie in sleep, staat het aan dan is je MBP weer ingeschakeld en verbruikt hij dus wel veel stroom.

Over die accu moet je trouwens echt niet te veel nadenken. Het heeft echt totaal geen nut om 'm iedere keer eerst helemaal te ontladen voordat je weer gaat opladen, werkt alleen maar averechts. Ik zelf denk er ook totaal niet bij na en de ene keer zit ie 2 weken aan netstroom en een andere keer wordt ie in 2 dagen tijd 5 keer half leeg gebruikt en dan weer een beetje opgeladen (vaak niet eens tot 100%) en nog altijd heeft ie een accu health van 97% met 71 cycles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
En toch is dat een belangrijk punt, loadcycles. Dat is de enige overweging om een Macbook toch af en toe te hybernaten (of uit te zetten) als je 'm langer niet gebruikt.

Ik was een tijdje genoodzaakt om van hibernate gebruik te maken, omdat de accu onder garantie voor RMA weg was (oude macbook, daar kon 'ie er nog uit :P). Dan krijg je "uiteraard" niet direct een vervangende accu en ben je dus aan stroom-gebonden. De stroom eraf halen tijdens sleep was niet zo'n succes succes, dus tijdens vervoer en 's nachts ging 'ie op hybernate i.p.v. sleep (want hybernate of volledig opstarten scheelt nog altijd aanzienlijk!).

Met de nieuwe batterij heb ik dat niet direct uitgezet laten staan en al die kleine beetjes sleep tellen dan toch blijkbaar aardig bij elkaar op, want ik deed gewoon langer met een batterijlading. Dat scheelt dus ook in de loadcycles. Juist als je 'm afentoe even een uurtje of twee gebruikt en 'm dan weer (op sleep) in je tas stopt, hakt dat er blijkbaar in. Ik moet toegeven dat ik zelf ook voor gemak ga en liever van sleep gebruik maak, maar ik zet 'm sindsdien 's avonds wel uit - zeker als ik niet zeker weet of ik 'm de volgende dag weer nodig heb. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 208019

page404 schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 15:50:
[...]

wat kost een standaard crappy Dell vervangende batterij, zo eentje met een accuduur van <3 uur? stukken minder zeker?
Daarnaast is die opmerking over 'maar een jaar meegaan' uit de lucht gegrepen of op zijn hoogst gebaseerd op incidenten. Lulkoek dus.
Hoelang gaan die accu's van de macbook mee dan onder Windows? Ook iets van 3 uur toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Anoniem: 208019 schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 17:46:
[...]

Hoelang gaan die accu's van de macbook mee dan onder Windows? Ook iets van 3 uur toch?
korter dan onder OS X, maar niet extreem. volgens mij 4 vs 6 uur.

Pagina: 1