Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eigen fullscreen factuur layout

Pagina: 1
Acties:

• brentnl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-11 15:30
Hallo,

ik ben een startende ondernemer en begin een bedrijfje in grafisch ontwerp. Een grafisch ontwerper kan natuurlijk niet aankomen met lelijke facturen, vandaar dat ik fanatiek in photoshop aan de slag ben gegaan.

Ik hou mijn boekhouding bij via Excel en wil ook excel gebruiken voor het maken van facturen. Omdat het niet om veel facturen gaat hoeft mijn boekhouding niet via een macro voorzien te worden van een factuur schrijf functie, dus deze 2 bestanden kunnen los van elkaar bestaan.

Nu kwam ik er alleen achter, dat het niet voor elkaar krijg om een afbeelding volledig als achtergrond in te stellen, waarbij ik bij het opslaan van het bestand als pdf geen witranden krijgen. Uberhaupt de functie 'achtergrond' in Excel; deze is alleen voor het zicht, en wordt niet geprint. Verder werkt excel naar mijn weten niet met lagen waardoor ik ook geen afbeelding naar de achtergrond kan commanderen.

Ik heb een volledige layout gemaakt waarbij ik enkel excel nodig heb om de afgenomen producten in te voegen, de bijbehorende aantallen/prijzen en natuurlijk de totaal prijs.

Ook InDesign bood geen uitkomst omdat dit programma simpelweg niet kan rekenen. Hier is dan wel weer een plugin voor (smart styles), maar dat werkt ook niet echt super.

Hoe krijg ik dit dus voor elkaar in Excel? Of heeft iemand een ander freeware spreadsheet/factuur programma waar gebruik gemaakt kan worden van een fullscreen custom layout?

• Cosca
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-11-2023
Eerst een hele lading papier met je achtergrond printen. En als je dan een factuur nodig hebt, stop dit dat papier gewoon weer in de printer. :)

• brentnl
Cosca schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 03:13:
Eerst een hele lading papier met je achtergrond printen. En als je dan een factuur nodig hebt, stop dit dat papier gewoon weer in de printer. :)
Ik verstuur mn facturen graag digitaal ;)

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dat doe je met Word. Excel is een spreadsheet programma, geen opmaak programma.

Kortom: Maak in word een layout met samenvoegvelden en koppel het excel bestand voor de gegevens.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• brentnl
ik wil graag vanuit 1 programma werken, dus dat gaat 'm ook niet worden. ik ban al een heel eind in excel, door het plaatje in te voegen via de header, maar ik blijf een marge om mn pagina houden die ik niet weg krijg. Marges staan al op 0 bij alle zijdes..

Verwijderd

Een facturatiesysteempje maken in acces? Volgens mij kan je met die rapporten en formulieren een heel eind komen...

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
deding schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 09:39:
ik wil graag vanuit 1 programma werken, dus dat gaat 'm ook niet worden. ik ban al een heel eind in excel, door het plaatje in te voegen via de header, maar ik blijf een marge om mn pagina houden die ik niet weg krijg. Marges staan al op 0 bij alle zijdes..
Dat klinkt dan als een printer driver issue.
Maar mijn eerste reactie was: Ja, dat is omdat je software gebruikt waar het niet voor bedoeld is ;)

Ik begrijp trouwens niet waarom je Excel en Word als twee programma's ziet. Ze integreren als twee tantwielen en hebben beide hun eigen taak binnen de office suite. Als je dan gaat klungelen in excel met dingen die word goed kan, ben je wat mij betreft behoorlijk eigenwijs.

Als je dan toch elke factuur handmatig maakt, doe het dan helemaal in Word.

[ Voor 25% gewijzigd door Room42 op 28-01-2010 18:45 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-11 15:57
Je kan toch in word inline excel gebruiken? Gewoon je layout in word maken en je factuur "template" er in plakken. Dubbelklikken en je kan dit editen.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
ik heb nog wel een aantal tips: DOC1, ITP, StreamServe... denk alleen niet dat ze in je budget passen ;)

Maar is het niet mogelijk om een PDF printer driver te vinden waarbij je in kunt stellen dat hij een bepaalde achtergrond toevoegd? Even googlen bracht mij bij bullzip waar aangegeven wordt dat onder andere dit mogelijk is.

[ Voor 4% gewijzigd door Rupie op 29-01-2010 10:37 ]

Desktop | Server | Laptop

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:15

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Volledige achtergrond, wat moet ik me daar bij voorstellen? Compleet A4 met blingbling kleurtjes en vormen?

Veel bedrijven printen een electronische factuur nog gewoon uit, mede voor de handtekeningen etc. Wit met een logo en wat tekst lijkt mischien erg kaal, maar is wel 'printvriendelijk' (meeste administraties hebben enkel een zwart/wit printer).

In excel 2007 heb je onder 'pagina indelen' de knop 'achtergrond', dan enkel nog spelen met de marges en lijkt me dat je borderless PDF kan maken (PDF printer).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 14:59
Nog een leuke optie die ik zojuist op Google tegenkwam. Je kan het gedeelte waar je tekst komt te staan in je plaatje transparant maken en dat als png opslaan. Vervolgens kan je die png als normaal plaatje in Excel plaatsen en kan je gewoon de cellen zien in het transparante gedeelte en dat kan je ook editen. Ook het afdrukken zou dan goed moeten gaan.

Hail to the king baby!

• brentnl
mhaket schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 18:47:
Je kan toch in word inline excel gebruiken? Gewoon je layout in word maken en je factuur "template" er in plakken. Dubbelklikken en je kan dit editen.
Hier was ik (nog) niet van op de hoogte, ga het even opzoeken :) thanks!
SinergyX schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 10:40:
Volledige achtergrond, wat moet ik me daar bij voorstellen? Compleet A4 met blingbling kleurtjes en vormen?
...
In excel 2007 heb je onder 'pagina indelen' de knop 'achtergrond', dan enkel nog spelen met de marges en lijkt me dat je borderless PDF kan maken (PDF printer).
Qua bling bling en kleuren valt het reuze mee, het is 3 kleurig opgebouwd. Ik heb alleen een brede balk aan de bovenkant gemaakt, en daar komt mijn logo beter uit, vandaar die balk. Zou het mooi vinden als die balk dus doorloopt tot het einde en niet met een marge.

De achtergrond optie in excel is leuk, maar die wordt niet meegeprint.
urk_forever schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 11:00:
Nog een leuke optie die ik zojuist op Google tegenkwam. Je kan het gedeelte waar je tekst komt te staan in je plaatje transparant maken en dat als png opslaan. Vervolgens kan je die png als normaal plaatje in Excel plaatsen en kan je gewoon de cellen zien in het transparante gedeelte en dat kan je ook editen. Ook het afdrukken zou dan goed moeten gaan.
Die ga ik zeker uitproberen :)

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-10 13:46
Ik zou de facturen toch echt proberen in Access te maken.
Voordeel: je hebt dan een fatsoenlijke administratie. Je kan veel makkelijker exports maken voor je boekhouder.

En alsjeblieft, trap niet in de fout die velen al gemaakt hebben: zorg eerst dat alles technisch in order is en ga je dan pas bezighouden met hoe het eruit ziet.

Om eerlijk te zijn zal het mij een zorg zijn of facturen die ik ontvang beeld hebben tot aan de rand, of tot aan 5 mm van die rand. Als de gegevens die erop staan maar kloppen, met de juiste BTW-% en met de juiste inkoopnummers, werkbonnen en datums.

Een andere optie is, om "kale" facturen in Acrobat te voorzien van een watermerk (beeldmerk) achter de tekst. Dit zal best wel te automatiseren zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Witte op 29-01-2010 16:24 ]

Houdoe

Pagina: 1