Tegenvallende snelheid ondanks e-Sata

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:44
Hallo iedereen,

Sinds enkele maanden ben ik een gelukkig eigenaar van de LaCie eSATA PCI Express Card. Deze heb ik destijds bij een webshop gekocht, verder geen problemen mee gehad. Ik heb hem tevens in Windows Vista Ultimate 64-bit getest, en had volgens mij geen trage verbindingen, zo rond de 50MB per seconde.

Echter sinds ik nu Windows 7 heb valt het me nogal tegen. In eerste instantie lijkt het hard te gaan en begint hij ook met boven de 200MB per seconde. Dit gaat echter rap omlaag. Binnen 10 seconde zit hij al onder de 100 en uiteindelijk blijft hij net onder de 50 haken als ik geluk heb. Wanneer ik pech hebt zit hij tussen de 20-25MB per seconde en dat is naar mijn idee een stuk minder snel dan dat hij eigenlijk kan! Hieronder vermeld ik even de hardware:

Partitie A:
2x Samsung Spinpoint F1 750GB in RAID0

Partitie B:
Single HD (Hitachi 320GB HD) in Externe HD behuizing

Hardware:
- CoolerMaster X-Craft 360 (e-sata in gebruik)

Verplaatsing bestanden:
In dit geval image bestanden van rond de 8GB groot. Grote enkele bestanden dus

Nu is mijn vraag, wat kan ik aan deze snelheid doen? Wat moet ik doen om de snelheid positief te beïnvloeden, want zover ik weet is toch minimaal 200MB per seconde haalbaar? Ik heb de e-sata controller juist gekocht voor de snelheid, maar dit valt me tot nu toe nogal tegen.

Ik zie jullie antwoord graag tegemoet!

It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je zit altijd tegen de max van je harde schijf aan waar je naar toe schrijft, en het lijkt met niet dat je Hitachi 320GB schijfje de 200MB/s constant aan kan tikken...

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemp
Maar hoe komen ze dan met een 300MB/s aantal per poort voor de controller? En theoretisch moet een harde schijf dit toch ook kunnen halen aangezien het gewoon S-ATA functie is?

Dus het is voornamelijk de verouderde schijf?

[ Voor 15% gewijzigd door Jochemp op 27-01-2010 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

De controler kan max 300MB/s aan echter je hardeschijf is niet zo snel dat hij die capaciteit van je controler helemaal benut.

Een nieuwe hardeschijf haalt die 300MB/s ook niet, denk dat je aan lees snelheid met 80 al een snelle hebt.

[ Voor 30% gewijzigd door GoldenSample op 27-01-2010 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:40
Dit soort verouderde schijven halen niet veel meer dan 50MB/sec. De SATA2-bus zelf kan 300MB/sec, echter is dit alleen weggelegd voor SSD-schijven(zelfs die halen het niet)
Modernere schijven als de F3 serie van Samsung redden met lezen iig zo'n 90-100MB/sec, schrijven uiteraard lager

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemp
Bedankt voor de reacties. En deze snelheid is niet te verhogen door iets te vervangen of wat dan ook? 25MB per seconde zou ik eigenlijk onacceptabel vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Geen idee welke 320GB schijf je precies hebt maar in principe haalt deze minimaal 40MB/s. Dus de waardes die jij haalt is zo slecht nog niet. 200MB/s haal je echt niet met een enkele schijf.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemp
Ok prima, dan zag ik toch de snelheidstekentjes even in mijn ogen :)

Een nieuwere HD kan dus uitkomst bieden, maar voor die beperkte extra snelheid is het denk ik niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LieveNiels
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-08 11:46

LieveNiels

On Fire

Mwah, een recente e-Sata schijf moet toch wel een viervoud van 20-25MB p/s kunnen halen. Dat noem ik geen 'beperkte extra snelheid', eerder 'een verademing'. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:23
Ongeveer alles wat met pc's te maken heeft tav snelheid of minimale eisen klopt de meeste tijd niet.

Sata 300, echte snelheid bij nieuwe moederbord +/- 90 of 100.
Netwerk 1000Mb, snelheden vanaf 25 Mb(soms zelfs langzamer). (voorbeeld hele langzame nas schijven, maar wel 1000Mb).
Minimale eisen van bijv videobewerkingskaart (vroeger), je kon beter 1 of 2 snellere versie van cpu kopen.

Daarom altijd testen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 20:49
jan99999 schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 17:11:
Ongeveer alles wat met pc's te maken heeft tav snelheid of minimale eisen klopt de meeste tijd niet.

Sata 300, echte snelheid bij nieuwe moederbord +/- 90 of 100.
Netwerk 1000Mb, snelheden vanaf 25 Mb(soms zelfs langzamer). (voorbeeld hele langzame nas schijven, maar wel 1000Mb).
Minimale eisen van bijv videobewerkingskaart (vroeger), je kon beter 1 of 2 snellere versie van cpu kopen.

Daarom altijd testen lezen.
Je moet het wel goed zeggen.. Sata300, komt echt wel in de buurt van de 300 mbyte/s. Zo komt gigabit netwerk ook echt dicht in de buurt van de 1000 mbit/s. Dat jouw hardeschijf dat niet vol kan gooien, of dat jouw pc geen gigabit aan gegevens aan kan leveren per seconde wil niet zeggen dat het niet kan.
Zelfde: Dat jij in je auto maar 200 km/u haalt wilt toch ook niet zeggen dat de snelweg geen hogere snelheden aankan?;-)

[ Voor 8% gewijzigd door FatalError op 27-01-2010 17:18 ]

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met ^^

je gaat toch niet de rails te schuld geven dat de treinen niet vooruit te branden zijn? ook al zijn ze wel voor X km/u gemaakt...
Pagina: 1