Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:43
Hallo allemaal,

weer een topic van mij..

Mijn vriendin en ik hebben een huis gekocht waar we 1 juni intrekken, en ik houd me alvast druk bezig met de audio/hifi/electronica voor het nieuwe huis.. Leuk tijdverdrijf moet ik eerlijk zeggen, al loop je tegen een hoop dingen aan, maar dat bied altijd weer mogelijkheden.

Ik heb uit een oude computer die ik nog had staan deze 25CM fan liggen:

Afbeeldingslocatie: http://www.jatechcomputers.com/winkel/images/POV_TurbineGamer.jpg

De fan heb ik een hele tijd gebruikt om mijn oude Marantz SR5200 receiver te koelen. Ik had destijds een mediacenter PC staan die één plankje boven de receiver stond, en kon de fan gewoon op de receiver leggen, en deze op de mediacenter aansluiten..

De mediacenter heb ik niet meer in gebruik, maar zou toch graag de fan aansluiten op de mijn nieuwe receiver. (Marantz SR6004) Door deze fan te plaatsen wordt de apperatuur praktisch niet warm. (mijn SR5200 niet tenminste, en zonder deze fan kon hij behoorlijk warm worden. Zeker bij langdurig spelen. Met fan achter totaal koel! De fan is echt praktisch niet te horen, dus ik zit niet met een zoemend geluid. Anders was het voor mij ook geen optie.

Een verder voordeel is dat ik het audiomeubel zelf ga ontwerpen, en de fan er dus mooi in wil gaan monteren en dat ik met zo'n fan minder ruimte nodig heb voor de koeling, en het meubel lager kan houden.

DE VRAAG:

Hoe kan ik zo'n fan aansluiten. Er zitten nu 2 3pins aansluitingen op voor op een moederebord. één is voor het regelen van het toerental, en de ander voor het stroom en licht (licht gaat er denk ik uit)

Wat is verstandig en hoe kan ik het doen.. Aansluiten op de receiver? Schakelaar kopen en op een accu/batterij aansluiten? Graag tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

12V DC universele adapter voeding zou je kunnen gebruiken lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zou een 12V adapter kopen en de fan daarop aansluiten. Beetje zonde om je receiver open te maken voor zoiets.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Ik heb zojuist even een USB kabel opengeknipt, en de rode en zwarte verbinding hier van even op de zwarte en rode van een fan aagesloten. Op mijn interactieve TV-decoder zit een USBpoort, en de fan gaat inderdaad draaien. Het nadeel is alleen dat op de tv-decoder alleen een standby stand zit, en de fan dus door blijft draaien als ik de decoder uitzet, en dat is dus niet de bedoeling.. Het mooiste zou zijn dat de fan automatisch gaat draaien wanneer ik de receiver aanzet..

Denken jullie dat hier een mogelijkheid voor is?

EDIT: Een 12v adaptor zou natuurlijk wel kunnen, als ik deze vervolgens weer op de receiver aansluit!! Dan gaat hij automatisch wel aan als ik de receiver aanzet. Kan het toevallig ook een oude telefoonoplader zijn? Moet ik bij de adaptor de stekker er gewoon afknippen, en vervolgens de rode en zwarte draad van de adaptor en fan de fan op elkaar aansluiten?

[ Voor 25% gewijzigd door powermarcel10 op 27-01-2010 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:47

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

powermarcel10 schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 00:16:
[.....]
Kan het toevallig ook een oude telefoonoplader zijn? Moet ik bij de adaptor de stekker er gewoon afknippen, en vervolgens de rode en zwarte draad van de adaptor en fan de fan op elkaar aansluiten?
Wat een enthousiasme! :D

Maarre, die telefoonlader wordt niks, nokialaders zijn maar 3.7V . Ik zou minimaal voor 7V gaan. En niet de plus en de - verkeerd aansluiten. Vind de fan niet leuk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarnaast kunnen dat soort voedingkjes helemaal geen 500Ma leveren vaak :P

Zo'n grote fan verbruikt wel iets meer dan 300Ma gemiddeld hoor.

Je hebt ook van die trafo's met universele schakelstand voor een hoger/lager voltage. Probeer die eens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:17

Gotez

42

Heb je geen 12v trigger achterop zitten, wellicht dat je hier iets mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of hang een 12V DC adapter aan je geschakelde 220V uitgang. Dan gaat hij pas aan zodra je je receiever aan zet.

http://www.superfi.co.uk/images/SR5200rear.jpg

Iedereen heeft die wel eentje liggen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:17

Gotez

42

of koop een master/slave stekkerdoos. Hetzelfde als bovenstaande maar je kan er dan meerdere apparaten aanhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Heren, bedankt voor de reacties allemaal.. _/-\o_

Toch nog een aantal vragen..

-De fan zou 300ma verbruiken wordt hier gezegt.. Op de Fan zelf is hier helaas geen informatie over te vinden, maar hoeveel volt heb ik nogdig om een 300ma fan aan te sturen? (ben niet zo erg thuis in de electronica, dus hoop dat ik geen domme vraag stel!

-Wat is een 12v trigger?

-Een master/slave stekkerdoos? Daarmee wordt gewoon een geschakelde stekkerdoos bedoeld? En het idee is dan dat ik alles hierop aansluit incl. de fan, en dan alles in-/en uitschakel met de knop op de stekkerdoos? Dat is een idee, maar niet de oplossing denk ik..

-Het mooiste is dat hij van stroom wordt voorzien door de stroomuitgang aan de achterkant van de Marantz receiver. Daardoor begint de fan echt pas met blazen wanneer de receiver ingeschakeld wordt. Al mag hij niet op standby staan, anders blijft hij doorblazen.. Ook niet helemaal ideaal dus, maargoed.. Iemand die zelfs daar de oplossing voor weet?

-Over de adaptor.. Het idee is gewoon de stekker van de 12v adaptor er af knippen, en deze op de fan aansluiten?

-Op de fan zitten 2 aansluitingen, die allebei aangesloten moeten zijn om de fan te laten draaien. Als ik de één via usb van stroom voorzie gaan alleen de blauwe ledjes branden, als ik alleen de ander op een 3pins aansluiting op het moederbord aansluit gebeurt er niks, sluit ik ze allebei aan dan gaat hij draaien en branden de ledjes.. De één is dus lijkt me voor het toerental en stroom, en de andere voor alleen extra stroom.. Als ik ze echter allebei aansluit op een USB stekker gebeurt er niks, en wordt alleen de USB kabel hééééél erg warm.. Ook niet de bedoeling dus..

-Zijn er ook fans van dit formaat met 1 kabel eraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 16:31

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

powermarcel10 schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 12:57:
Heren, bedankt voor de reacties allemaal.. _/-\o_

Toch nog een aantal vragen..

-De fan zou 300ma verbruiken wordt hier gezegt.. Op de Fan zelf is hier helaas geen informatie over te vinden, maar hoeveel volt heb ik nogdig om een 300ma fan aan te sturen? (ben niet zo erg thuis in de electronica, dus hoop dat ik geen domme vraag stel!

1V * 0,3A of 5V * 0,06A of 2V* 0,15A je snapt me wel waarschijnlijk, pak anders je oude natuurkundeboek er eens bij, staat het ook allemaal in!

-Wat is een 12v trigger?

aansluiting achterop je versterker waarmee andere apparaten uit de standby gehaald kunnen worden, zie hiervoor ook de manual van je verstereker.

-Een master/slave stekkerdoos? Daarmee wordt gewoon een geschakelde stekkerdoos bedoeld? En het idee is dan dat ik alles hierop aansluit incl. de fan, en dan alles in-/en uitschakel met de knop op de stekkerdoos? Dat is een idee, maar niet de oplossing denk ik..

dat is een stekekrdoos met 1 masteraansluiting en 1 of meerdere slaves. als de master stroom vraagt (maw apparaat wordt ingeschakeld) komt er ook spanning over de slaves te staan.

-Het mooiste is dat hij van stroom wordt voorzien door de stroomuitgang aan de achterkant van de Marantz receiver. Daardoor begint de fan echt pas met blazen wanneer de receiver ingeschakeld wordt. Al mag hij niet op standby staan, anders blijft hij doorblazen.. Ook niet helemaal ideaal dus, maargoed.. Iemand die zelfs daar de oplossing voor weet?

is een beetje hetzelfde als de master/slave constructie, de aansluiting aan de achterkant van je versterker is een "slave"

-Over de adaptor.. Het idee is gewoon de stekker van de 12v adaptor er af knippen, en deze op de fan aansluiten?

inderdaad

-Op de fan zitten 2 aansluitingen, die allebei aangesloten moeten zijn om de fan te laten draaien. Als ik de één via usb van stroom voorzie gaan alleen de blauwe ledjes branden, als ik alleen de ander op een 3pins aansluiting op het moederbord aansluit gebeurt er niks, sluit ik ze allebei aan dan gaat hij draaien en branden de ledjes.. De één is dus lijkt me voor het toerental en stroom, en de andere voor alleen extra stroom.. Als ik ze echter allebei aansluit op een USB stekker gebeurt er niks, en wordt alleen de USB kabel hééééél erg warm.. Ook niet de bedoeling dus..

als iets heeeeeel warm wordt heb je kortsluiting (er gaat veel stroom door een draad waardoor deze opwarmt)

-Zijn er ook fans van dit formaat met 1 kabel eraan?

vast wel, al weet ik ze niet 123 te vinden
naast de antwoorden op bovenstaande vragen heb ik ook een topic report aagemaakt, verplaatsen naar het electro subforum heeft meer zin denk ik, daar zit meer kennis mbt electronica en fans etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:58

FeaR

In GoT we trust

Firestorm schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 13:10:
[...]naast de antwoorden op bovenstaande vragen heb ik ook een topic report aagemaakt, verplaatsen naar het electro subforum heeft meer zin denk ik, daar zit meer kennis mbt electronica en fans etc.
Op verzoek dan maar richting Elektronica geschopt.

Dus move van AUD naar EL

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Oké, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 02:00:
Daarnaast kunnen dat soort voedingkjes helemaal geen 500Ma leveren vaak :P

Zo'n grote fan verbruikt wel iets meer dan 300Ma gemiddeld hoor.

Je hebt ook van die trafo's met universele schakelstand voor een hoger/lager voltage. Probeer die eens. :)
offtopic:
Ik heb weer genoeg azijn op voorraad:
Sjezus, wat een enorme vermogens zeg! :o
Laten we er maar mA van maken :+ Je zegt immers ook niet 300B als je 300b bedoelt.

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 27-01-2010 13:53 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Eigelijk wil ik 2 fans aansluiten. één voor de interactieve tv decoder, n één voor de receiver. De TVdecoder wordt ook behoorlijk warm, en komt ook nog eens achter een deurtje te staan.

Als ik met zo'n master/slave stekkerdoos werk.. Blijft hij dan draaien als de receiver op standby staat? Het mooiste is namelijk dat de fan(s) echt pas gaan draaien als ik de receiver aanzet, en dat ze zich stil houden als hij op stand-by staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:17

Stoney3K

Flatsehats!

powermarcel10 schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 17:56:
Eigelijk wil ik 2 fans aansluiten. één voor de interactieve tv decoder, n één voor de receiver. De TVdecoder wordt ook behoorlijk warm, en komt ook nog eens achter een deurtje te staan.
Een 12V adaptertje (bv. van een oude switch) aangesloten op de stekker achterop je Marantz receiver zal zeker werken. Meet wel even met een multimeter de 12V draden na, zodat je weet welke kant de +-aansluiting is. (Geeft je meter -12V aan, dan is de draad waar je de rode meetpen aan houdt de -)

Je hebt wel in de gaten dat zo'n fan op 12V een behoorlijk hels kabaal maakt? ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Stoney3K op 27-01-2010 18:11 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Stoney3K schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 18:10:
[...]

Een 12V adaptertje (bv. van een oude switch) aangesloten op de stekker achterop je Marantz receiver zal zeker werken. Meet wel even met een multimeter de 12V draden na, zodat je weet welke kant de +-aansluiting is. (Geeft je meter -12V aan, dan is de draad waar je de rode meetpen aan houdt de -)

Je hebt wel in de gaten dat zo'n fan op 12V een behoorlijk hels kabaal maakt? ;)
Dat het gaat werken snap ik, maar de vraag is even hoe ik het voor elkaar krijg, dat hij ophoud met blazen wanneer ik de receiver op standby zet.

Hels kabaal? Hij draait 800TPM, en is zogoed als NIET te horen.. Mocht hij op 12v teveel lawaai maken, dan kan ik hem altijd op bijv. 7v laten draaien. Ik heb adaptors gezien met ee draaiknop, zodat ik dit kan instellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:56
Je hebt twee dingen nodig, één ervan heb je thuis. De ander zul je moeten bestellen :P

Een adapter: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=122699

(natuurlijk hoeft het niet persé bij conrad, ff het idee! ;) )

En een zalman fanmate!
http://azerty.nl/_azerty/data/product/2/1/9/2196/img/1/G.jpg

Ff op elkaar aansluiten! en klaar. De adapter en de fanmate maak je aan elkaar met twee krimpkousjes :) !

Die adapter stop in je de switch achterin je versterker!

[ Voor 6% gewijzigd door jens17 op 03-02-2010 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
jens17 schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 15:51:
Je hebt twee dingen nodig, één ervan heb je thuis. De ander zul je moeten bestellen :P

Een adapter: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=122699

(natuurlijk hoeft het niet persé bij conrad, ff het idee! ;) )

En een zalman fanmate!
http://azerty.nl/_azerty/data/product/2/1/9/2196/img/1/G.jpg

Ff op elkaar aansluiten! en klaar. De adapter en de fanmate maak je aan elkaar met twee krimpkousjes :) !

Die adapter stop in je de switch achterin je versterker!
Bedankt voor je reactie.. Ik heb nog wel een aantal van die fanmates in huis, dus dat komt goed.. Bedankt voor de tip, was vergeten dat ik die er ook nog tussen kan zetten..

Het nadeel van deze oplossing is alleen dat de fan waarscheinlijk door blijft draaien wanneer de receiver op stand-by staat.. Of zal hij wel uit gaan.. Wat denken jullie?

Gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:01

M2M

medicijnman

is het misschien niet een idee om een andere ventilator te overwegen? Ik heb een lange tijd een oude P4 ventilator op 5V USB gehad om mijn oude serverbakkie (met een VIA processor) te koelen. Ging uitstekend, niet hoorbaar en zoals ik het begrijp is een klein beetje airflow allang vele malen beter dan helemaal geen airflow.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
M2M schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 16:56:
is het misschien niet een idee om een andere ventilator te overwegen? Ik heb een lange tijd een oude P4 ventilator op 5V USB gehad om mijn oude serverbakkie (met een VIA processor) te koelen. Ging uitstekend, niet hoorbaar en zoals ik het begrijp is een klein beetje airflow allang vele malen beter dan helemaal geen airflow.
Een fan op een usb aansluiten, en dan? Wat is precies het voordeel tov bovengenoemde methode? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:01

M2M

medicijnman

powermarcel10 schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 17:09:
[...]

Een fan op een usb aansluiten, en dan? Wat is precies het voordeel tov bovengenoemde methode? :)
misschien was ik niet helemaal duidelijk. Voor zover ik het bovenstaande gelezen heb heb je eigenlijk te weinig power op de USB poort zitten om er een degelijk 25 cm ventilator op te laten draaien. (iets met het warm worden van de USB kabel..? ;)). Dus, een kleinere ventilator zal waarschijnlijk wel werken en geen oververhitting in de kabel veroorzaken. Dan is een (inefficiënte) 12V converter ook niet noodzakelijk.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Engineer schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 22:33:
Een master-slave stekkerdoos kun je een bepaald aantal mA instellen dat gebruikt moet worden uit het master stopcontact, als deze grens overschreden word gaan de slave contacten aan.

Kwestie van afstellen dus dat 'ie niet bij standby aangaat, maar wel bij power-on.

Voordeel: Nul kans dat je je versterker aanrand en je kunt nog meer apparaten als slave aansluiten ook. Plus geen gesoldeer.
Dat is nog eens een goede tip! Dat moet de oplossing zijn.. Kan je misschien een voorbeeld geven? Linkje ofzo?
Het is alleen de vraag hoelaag je dat aantal ampere kunt instellen. Dit moet vrij laag kunnen natuurlijk omdat zo'n fan maar een beetje verbruikt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Ik ben even een beetje aan het klooien met een paar fans/adaptors..

Als ik de kleine fans op de adaptor aansluit werkt het prima..

Op de grote fan die ik heb zitten 2X 2 kabels.. Als ik de één aansluit gaan de ledjes branden, maar gaat de fan niet draaien.. Als ik de andere draden aansluit gebeurd er niks, en als ik beide plussen en minnen op de de adaptor aansluit gebeurd er ook niks..

Heeft iemand enig idee hoe ik deze fan aan het blazen krijg??

Gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
k zou de fan gewoon temperatuur geregelt maken..

dus dat de fan nog eventjes nakoelt als de reciever in standby / uitgezet word, en pas inschakelt als de reciever echt gebruikt wordt,

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik zou een USB lader kopen en die in de SUB out aansluiting van je reciever prikken. En dan ben je klaar toch dan draait je fan op 5 Volt.

http://www.c-device-europ...ges/dubbele_usb_lader.jpg

Ik bedoel dan de ac outlet, zit bij mij nu mn subwoofer op
http://www.cinedream.com/products/marantz_sr6004_big.jpg

Trouwens wel een goed idee voor thuis. Dan kan ik op die manier mn download bakje uit de kast koelen :p

[ Voor 13% gewijzigd door raymonvdm op 10-02-2010 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Het is al opgelost!

Ik heb vanmorgen bij de mediamarkt ff een 12v adaptor gekocht. Eentje die je kan instellen op meerdere voltages. De vorige apaptors die ik gebruikte waren oude telefoonladers, die niet meer dan 4v gaven. Daardoor bleef de fan erg langzaam draaien.

Ik koop 2 nieuwe fans. één voor boven de receiver, en één voor boven de tv-decoder (staat achter een gesloten deurtje en wordt erg warm)

Afbeeldingslocatie: http://www.materiel.net/live/89135.jpg

Deze heeft gewoon één 3pins aansluiting. Die knip ik er af, en dan gaat deze naar een zalman fanmate:

Afbeeldingslocatie: http://www.driebond-computers.nl/media/catalog/product/cache/1/image/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/z/a/zalman_fanmate2.jpg

En vanaf de fanmate gaat er weer een kabel naar de adaptor, die gewoon is ingesteld op 12v.

Zo kan ik met de fanmate de snelheid regelen. Werkt perfect!

Nu zit ik alleen nog met het volgende..

Ik wil de fans in laten schakelen met een master/slave stekkerdoos.. Die zijn overal wel te koop, alleen wil ik er eigelijk eentje hebben met 2 afzonderlijke master/slaves.. Zijn die er? En zo niet, zijn er wellicht kleine master/slave stekkerdozen te koop? Met maar één master en één slave? Zo kan ik in ieder geval alles afzonderlijk regelen..

De fan van de decoder hoeft namelijk bijvoorbeeld niet aan te staan als alleen de receiver maar aan hoeft te staan..

@smsdreakie: Temperatuur geregeld is nog mooier.. Maar hoe doe ik dat??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 23:22 ]

• De Dona
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:36

De Dona

Wie anders?

powermarcel10 schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 13:30:

Ik koop 2 nieuwe fans. één voor boven de receiver, en één voor boven de tv-decoder (staat achter een gesloten deurtje en wordt erg warm)
Houdt je er wel rekening mee dat de warme lucht ook weg moet kunnen? Anders ben je na verloop van tijd alleen nog warme lucht aan het circuleren, en komt er van koelen nog niets terecht. :+

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Engineer schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 15:04:
[...]

Nakoelen klinkt misschien heel professioneel maar is bij elektronica volstrekte onzin. Stroom eraf = niks dat meer opwarmt, de temperatuur gaat dus per definitie al omlaag. Heb je alleen maar extra lawaai nadat je juist hebt besloten geen geluid meer wilt horen (receiver uit).

En een receiver heeft als doel lawaai te maken, een temperatuur regeling om zo stil mogelijk te zijn is dus ook een beetje dubieus.

Niet te fanatiek worden he ;)
nja dan met een NTC he.. dattie alleen koelt als t nodig is :?\

404 Signature not found

• powermarcel10
SMSfreakie schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 09:58:
[...]

nja dan met een NTC he.. dattie alleen koelt als t nodig is :?\
Hoe doe ik dat dan precies? Zo'n weerstand heeft 2 pinnetjes.. Hoe zet ik deze tussen de fan en de voeding? En bij wat voor temperatuur springt hij aan, en bij welke temp springt hij uit..?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:59

D4NG3R

kiwi

:)

powermarcel10 schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 17:56:

Als ik met zo'n master/slave stekkerdoos werk.. Blijft hij dan draaien als de receiver op standby staat? Het mooiste is namelijk dat de fan(s) echt pas gaan draaien als ik de receiver aanzet, en dat ze zich stil houden als hij op stand-by staat.
Een aantal master/slave stekkerdozen kan je de master een minimum geven.. bijvoorbeeld 25w ofzo?
Als de decoder dus op stand-by gaat gebruikt hij nog maar 2w ofzo.. Dan gaan de slaves uit ;)
De Dona schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 01:10:
[...]

Houdt je er wel rekening mee dat de warme lucht ook weg moet kunnen? Anders ben je na verloop van tijd alleen nog warme lucht aan het circuleren, en komt er van koelen nog niets terecht. :+
Een klein gat bovenaan de kast zal al volstaan om de warme lucht eruit te laten. (Het beste is om dit gat bovenaan ergens te plaatsen, aangezien warme lucht opsteigt en dus makkelijker kan ontsnappen door een gat wat bovenaan zit ;))

[ Voor 27% gewijzigd door D4NG3R op 11-02-2010 21:32 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• powermarcel10
D4NG3R NL schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 21:31:
[...]

Een aantal master/slave stekkerdozen kan je de master een minimum geven.. bijvoorbeeld 25w ofzo?
Als de decoder dus op stand-by gaat gebruikt hij nog maar 2w ofzo.. Dan gaan de slaves uit ;)

[...]

Een klein gat bovenaan de kast zal al volstaan om de warme lucht eruit te laten. (Het beste is om dit gat bovenaan ergens te plaatsen, aangezien warme lucht opsteigt en dus makkelijker kan ontsnappen door een gat wat bovenaan zit ;))
Dat je de Master kunt instellen daar was ik inmiddels achter.. Vaak zijn deze in te stellen van 8-80 watt.. Ik zou hem dan op 10 watt ofzo instellen.. Het mooiste is als dat ook nog eens een temperatuurgeregelde schakeling tussen zat.. Zo gaat hij pas echt draaien als de receiver het warm krijgt (warmer dan bijvoorbeeld 40 graden..) Dan koelt hij alleen indien noodzakelijk..

Ik weet dus alleen nog niet precies hoe je er zo'n weerstand tussenbouwd.. Heeft iemand enig idee?

EDIT: Ik heb dit apparaatje gevonden:

Afbeeldingslocatie: http://www.myelectronics.nl/contents/media/4680.jpg

Specs:
Ingangsspanning: 12V
Aansluiting fan: 0W tot 3,0W
Temperatuurbereik: 20°C tot 45°C
Uitgangsspanning: 6,0V tot 11,8V

Perfekte oplossing! Toerental wordt traploos geregeld door temperatuursensor.

Uitgetest op de processorfan van de VIA Epia M10000. Maakt aanmerkelijk minder geluid! Temperatuurverschil met standaard 12V is ca. + 3 graden.

Ik voorzie één van de fanaansluitingen van stroom middels een 12v adaptor, en op de andere fanaansluting sluit ik de fan aan? Of klopt dit niet..

Bij 25 graden begint de fan te draaien op zijn zachtst, en bij 45 graden draait de fan maximaal..

Ik heb me rot gezocht op internet naar alternatieven.. Ik zou graag wat meer keuze hebben, en wellicht voor een andere temperatuur instelling kiezen..

Hier kwam ik ook nog uit: http://www.degreec.com/th...flow-fan-controllers.html

Echter kwam ik geen nederlandse recensies/sites tegen over dit product..

Kan iemand me hierbij verder helpen??

[ Voor 34% gewijzigd door powermarcel10 op 12-02-2010 00:10 ]

Pagina: 1