Toon posts:

Digitale Foto`s van paspoort en bankpas

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waarom moet de koerier nu perse een fotomaken van je paspoort en bankpas, vooral je bankpas laten fotograferen waar ik niet zo happig op ben... Ik weet wel dat ze dat doen om te voorkomen dat er van een andere rekening word afgeschreven, maar is zo`n koerier wel betrouwbaar.

Sinds wanneer is dat eigenlijk ingesteld, en is het betrouwbaar?

Iemand enig ervaring?

Heb bestelling gedaan via Hi

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2010 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Heb dit zelf de eerste keer meegemaakt bij een nieuw abo in 2006, dus het gebeurt al sinds enkele jaren, ook bij grote shops, vind het persoonlijk wel makkelijk, je maakt een afspraak met de koerier, hoeft geen kopie meer te maken en op te sturen en krijgt toestel, simkaart en contract meteen in handen.
Met een foto van je bankpas kan men niet meer of minder uitrichten, dan met een kopie, ze hebben immers geen pincode en/of gegevens van de chip/magneetstrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Marly schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 04:46:
Heb dit zelf de eerste keer meegemaakt bij een nieuw abo in 2006, dus het gebeurt al sinds enkele jaren, ook bij grote shops, vind het persoonlijk wel makkelijk, je maakt een afspraak met de koerier, hoeft geen kopie meer te maken en op te sturen en krijgt toestel, simkaart en contract meteen in handen.
Met een foto van je bankpas kan men niet meer of minder uitrichten, dan met een kopie, ze hebben immers geen pincode en/of gegevens van de chip/magneetstrip.
Je doet vaak ook nog een pintransactie en dan is het niet zo moeilijk om gegevens van de magneetstrip en pincode op te slaan. Maar ze zouden (digitale) machtigingen kunnen verzinnen in jouw naam met het pasnummer en bankrekeningnummer.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Marly schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 04:46:
Ja, maar ze moeten toch alleen maar je bankrekening nummer hebben?
Ik snap uberhaupt niet waarom zo nu perse de hele voorkant van je bankpas willen fotograferen.
Want ze kunnen uiteindelijk toch via je paspoort en/of adres erachter komen bij welke bank je zit (door te informeren)?

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2010 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:59

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Bij mijn vorige telefoon heb ik dat eens gevraagd, antwoord is: bewijs. 'vroegah' kwam het nog wel eens voor dat de koerier de telefoon voor zichzelf hield en met wat nepperij er een handtekening bijzette. Tja, schuld en bewijs, foto erbij en koper kan nooit zeggen dat hij de telefoon niet heeft gehad en koerier kan het amper meer 'neppen'. Ze weten precies wie welke telefoon heeft afgeleverd (staat als het goed is ook op je bon, hier kan je indentificatie voor vragen).
Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 10:04:
Want ze kunnen uiteindelijk toch via je paspoort en/of adres erachter komen bij welke bank je zit (door te informeren)?
Zonder bankrekening nummer niet. Bankrekening zelf is makkelijk te achterhalen bij welke bank deze is (en vestiging), maar met enkel paspoort/adres kan je verder niets.

[ Voor 30% gewijzigd door SinergyX op 27-01-2010 10:09 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

SinergyX schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 10:08:
Bij mijn vorige telefoon heb ik dat eens gevraagd, antwoord is: bewijs. 'vroegah' kwam het nog wel eens voor dat de koerier de telefoon voor zichzelf hield en met wat nepperij er een handtekening bijzette. Tja, schuld en bewijs, foto erbij en koper kan nooit zeggen dat hij de telefoon niet heeft gehad en koerier kan het amper meer 'neppen'. Ze weten precies wie welke telefoon heeft afgeleverd (staat als het goed is ook op je bon, hier kan je indentificatie voor vragen).
Maar dan zou toch een foto van je identiteitsbewijs ook volstaan? Bij mij deed de koerier trouwens moeilijk toen ik een identiteitsbewijs liet zijn. Schijnbaar had ik paspoort aangekruisd, zou ook best kunnen want ik verwacht een onderscheid identiteitsbewijs/rijbewijs en niet paspoort/identiteitsbewijs/rijbewijs.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
GSM → TP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Ik vind het een merkwaardige gang van zaken. Ik snap dat het nodig is en dat het een makkelijke manier van afhandelen is voor de winkels. Het is alleen dat als de gegevens van paspoort, etc. en bankpas, dan samen met je adres, in verkeerde handen vallen, dan kan je al de klos zijn.

Een tijdje terug gezien hoe dat ging met mensen die de genoemde gegevens in hun oud papier bij de weg zetten. Als er nog een handtekening bijstaat, dan is het al helemaal erg. Zo kunnen criminelen bijvoorbeeld een huis op jouw gegevens huren en er een wietplantage beginnen. Als de torenhoge rekeningen komen, dan mag jij gaan bewijzen dat je er niets mee te maken hebt. Dat ging sommige mensen hun leven best beheersen.

ik weet niet of het ook echt gebeurt of dat het een reguliere handeling is. Alleen als het bij een verkeerd persoon terecht komt, dan wordt het link. ik snap dat je een beetje achterdochtig wordt bij zoiets.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Marzman schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 10:18:
[...]
Maar dan zou toch een foto van je identiteitsbewijs ook volstaan? Bij mij deed de koerier trouwens moeilijk toen ik een identiteitsbewijs liet zijn. Schijnbaar had ik paspoort aangekruisd, zou ook best kunnen want ik verwacht een onderscheid identiteitsbewijs/rijbewijs en niet paspoort/identiteitsbewijs/rijbewijs.
Je moet volgens mij ook het documentnummer vermelden (bij Telfort en Vodafone) en dat is document gebonden. Daarnaast is het rijbewijs ook een identiteitsbewijs in de meeste gevallen, maar nooit een reisdocument...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb vandaag m`n mobiel ontvangen.

15 min voor ontvangst heeft de koerier een belletje gepleegd dattie eraan zou komen. Hij was stipt op tijd!

Moest geloof ik 2 a 3 handtekeningen zetten, hij maakte een foto van m`n paspoort en bankpas in 1 keer + de documenten die ik heb ondertekend. Heb toen 0,01 pleurocent overgemaakt , laatste handtekening gezet en het was gefixed.

Had er eigenlijk niks op aan te merken. `t zag er wel betrouwbaar uit.

Maartoch, op deze manier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 13:30:
Heb vandaag m`n mobiel ontvangen.

15 min voor ontvangst heeft de koerier een belletje gepleegd dattie eraan zou komen. Hij was stipt op tijd!

Moest geloof ik 2 a 3 handtekeningen zetten, hij maakte een foto van m`n paspoort en bankpas in 1 keer + de documenten die ik heb ondertekend. Heb toen 0,01 pleurocent overgemaakt , laatste handtekening gezet en het was gefixed.

Had er eigenlijk niks op aan te merken. `t zag er wel betrouwbaar uit.

Maartoch, op deze manier...
maar jij hebt nu dus je pinpas gescand en je pincode ingevoerd toch? Als het een malafide koeriersbedrijf zou zijn geweest dan zouden ze nu dus je rekening kunnen plunderen. :D
ik denk dat je beter daar meer zorgen over kan maken dan een foto van je pasje en passpoort. Is trouwens toch hetzelfde als een kopie passpoort en pasje :?
Pagina: 1