constant hoge toeren scythe mugen 2

Pagina: 1
Acties:

• admiralawesome
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-01 15:52
Sinds vandaag ben ik net als meerdere hier de trotse eigenaar van een Scythe Mugen 2 rev b.
Alleen nu is het probleem dat deze altijd op 1300rpm draait! Ik heb in de bios de Q-fan aangezet, deze staat op silent, evenals Cool 'n Quiet.
Dit maakt allemaal niets uit.
Heeft iemand enig idee wat ik kan veranderen?
Mijn specs zijn:
mobo: Asus M4A79T deluxe
CPU: amd phenom ii x4 965
Graka: Sapphire 5850 (2x)
Koeler: Scythe Mugen 2 rev. B.
En volgens Everest wordt mijn cpu maar 35 graden.

[ Voor 5% gewijzigd door admiralawesome op 26-01-2010 22:31 ]

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-01 22:31
heeft de fan een 4pin stekker en heb je deze aangesloten op een 3pin aansluiting?

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:22
Wat is dan nu het probleem? Als hij maar 35 graden word?
Dat is een hele mooie tempratuur hoor voor een x4 965...
Als hij niet hoorbaar is dan zie ik geen probleem.
Stress je cpu eens met prime en kijk dan eens naar de tempratuur en het toerental.

En Q-fan heeft hier wel mee te maken. Het mobo stelt alles zo in dan de cph temp bijvoorbeeld max 40 graden mag zijn, als hij dan 40+ word gaat hjj harder draaien is hij daaronder wordt hij natuurlijk weer stil ;) .
Ik zie hier dan ook geen probleem:s

Edit:/ wat je hoog noemt de meine maakt 2800 RPM dan maakt hij heeeel veel herrie en zet ik hem lekker op 1900 RPM(heb btw een arctic cooler pro 7)

En dan nog iets. Het 3de draadje(of 4de ligt eraan hoe je het wilt bekijken) is voor de voltage regeling.
Het 4de (of 3de) is voor het toerental uit te lezen :p maar meestal is iets 3pins hoor?

[ Voor 25% gewijzigd door alaintje op 26-01-2010 23:08 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-01 18:41
Zit de fan in de juiste connector op het mobo?
Zit de fan juist op de connector (3P/4P verhaal)?
Is het CPU fan Management in BIOS naast Silent ook Enabled?

Wat betreft de temp. Dat is natuurlijk nogal logisch als de Mugen als een gek loopt te koelen... Als de CPU nu nog heet zou worden zou er helemaal niks van kloppen :9

Addicted to silent computing

• alaintje
Maak ik een fout of is 1300 RPM heel veel? (misschien voor deze koeler)
Mijn koeler maakt normaal 2800 RPM dus vind 1200 erg weinig.

En idem 3pin/4pin verhaal

• admiralawesome
Voor de mugen is 1300 rpm het max wat 'ie kan draaien. En de connector zit ook goed aangesloten. Het is een 4 pins connector.
Het probleem is niet dat de cpu te warm wordt, 35 graden ben ik blij mee.
Maar die fan maakt een herrie.
Wanneer ik in de bios de qfan instel op performance, dan veranderd er helemaal niets qua toerental. Hij blijft op het maximale van 1300 toeren draaien. Wanneer ik de fan met speedfan tot 75% limiteer, dan is hij geruisloos.
Maar ik wil graag via de bios werken, en zo min mogelijk third-party software hiervoor gebruiken

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Is de fan op 7 volt laten draaien geen optie? Dan kom je wel op iets minder uit dan die 75% ,maar misschien is het toch voldoende om de cpu goed te koelen. 50 graden is ook koel zat hoor. :)

De + en de - van de fan verbinden met de gele en de rode draad van een molex (oid),en hij draait op 7 volt.(is ong 60%)

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-01 17:23
Floris, Q-FAN optie uitzetten, Speedfan installeren en je kunt zelf je fan speed regelen.
Op mijn ASUS P6T (x58) zorgt Q-FAN wel voor een lager aantal RPM op me scythe... dus een nieuwe bios helpt je wellicht?

PVoutput

• Heintzer
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:21
kun je geen "doel temperatuur" instellen met q-fan?

• admiralawesome
Nee die doeltemp staat er niet bij. Alleen de opties "silent, optimal & preformence".
Als er een doeltemperatuur ingesteld kon worden was er geen probleem.
Heeft Cool 'n Quiet er niets mee te maken?
En speedfan wil ik liever niet gebruiken. Ik wil het regelen via de bios. Maar misschien is AMD overdrive iets?

Enig idee waar ik mn bios kan updaten? Ik heb er eentje van "American Megatrends". Maar op de site van Asus staat niets genoemd over biosupdates. Ik denk namelijk zelf dat dit ook wel het probleem is.
Ik heb een nieuwe versie van mn bios gevonden. Straks eens proberen.

[ Voor 11% gewijzigd door admiralawesome op 27-01-2010 14:44 ]

• alaintje
Je moet gewoon alles uitzetten, in je BIOS, wat met iets van tempraturen heeft te maken(behalve thermal throttling, anders kan het zijn als er iets fout gaat dat je pc in de fik vliegt, anders gaat die uit).

Download dan Speedfan(klikbaar).
En zet gewoon wat op 100 % staat op 70 ofzo, kijk wat voor jou nog acceptabel is tegenover de tempratuur.

• Heintzer
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:21
Heb je de Cool''n''Quiet Utility geinstalleerd?

• admiralawesome
Heintzer schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 23:31:
Heb je de Cool''n''Quiet Utility geinstalleerd?
Ja, maar dit maakt niets uit. Het balkje wat je ziet wanneer je hem opstart, is helemaal groen. Dit staat dus ook op 100%...
Nieuwe bios update heeft trouwens ook niets veranderd... :S

Verwijderd

Volgens mij is het zo dat je bios gewoon zou moeten werken met elke 4 pins pwm fan, of maw je bios ziet geen onderscheid tussen stock koeler en iedere andere koeler met 4 pins aansluiting. Weet je zeker dat je hem op de goede manier hebt aangesloten op de juiste aansluiting? En kun je de snelheid wel regelen met Speedfan? Eerste antwoord ja, tweede nee: dan zou de fancontroller ook wel eens kapot kunnen zijn.

• admiralawesome
Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 00:12:
Volgens mij is het zo dat je bios gewoon zou moeten werken met elke 4 pins pwm fan, of maw je bios ziet geen onderscheid tussen stock koeler en iedere andere koeler met 4 pins aansluiting. Weet je zeker dat je hem op de goede manier hebt aangesloten op de juiste aansluiting? En kun je de snelheid wel regelen met Speedfan? Eerste antwoord ja, tweede nee: dan zou de fancontroller ook wel eens kapot kunnen zijn.
In speedfan werkt alles wel. Dan is de fan keurig netjes terug te zetten naar 75%. Dan issie ook stil.
Alleen wil ik dit liever niet met software doen maar via de bios. Of anders met cool 'n quiet.
Pagina: 1