Semyon ik had het zelf niet beter uit kunnen leggen

. Studeer jij soms (net als ik) natuurkunde/sterrenkunde?
Om op het onderwerp waarmee dit topic startte terug te komen, deze vraag is conceptueel ingewikkelder dan dat hij in eerste instantie lijkt. Immers, een systeem kan alleen maar als een inertiaalstelsel beschouwd worden als het systeem niet aan het versnellen is. Dat is evident in dit geval wel zo. Het uiteinde van de staaf ondergaat een versnelling (de middelpuntzoekende versnelling) die er voor zorgt dat je niet goed kan spreken over de snelheid van dat punt in zijn stelsel.
Echter als je een coördinatentransformatie uitvoert naar cilinder of bolcoördinaten wordt het probleem minder ingewikkeld. Je kan op die manier zien dat je middelpuntzoekende kracht altijd loodrecht op de snelheid van het object staat (r∙φ = 0, let op dit is een inproduct, zie lineaire algebra), dus dat we dit buiten beschouwing kunnen laten.
We nemen hier aan dat de hoeveelheid energie van het systeem constant blijft. In een draaiend systeem waar de kracht centraal gericht is (F(r,φ,z) = F(r), in cilindercoördinaten) betekent dat dat het impulsmoment (mr×∂φ/∂t, dit is een uitproduct, ook zie lineaire algebra) behouden is, ik beschouw dit even klassiek for the sake of the argument. Als dus de straal van het object vergroot wordt, moet, omdat het impulsmoment hetzelfde moet blijven, de snelheid lager worden. Nou gebeuren er bij hoge snelheden irritante dingen met massa, tijd en lengte, ik heb echter geen zin om dit helemaal perfect uit te werken. Het principe blijft hetzelfde.
Ook is het zo dat het traagheidsmoment (I = ∑m(x^2+y^2) ) van het object veel groter wordt naarmate de snelheid groter wordt, de massa neemt immers toe. Dwz dat het steeds meer energie (E = 1/2 Iω^2) gaat kosten om het object sneller te laten draaien, op een omgeven moment oneindig zelfs, dat gaat hem dus niet worden.
Voor degenen die twijfelen, er is onomstotelijk aangetoont dat de snelheid van het licht in elk inertiaalstelsel hetzelfde is:
Michelson-Morley experiment.
Ik heb eventueel nog wat leuke analogiën voor de mensen die het interesseert. Ooit gehoord van de twin paradox iemand?
[
Voor 8% gewijzigd door
Blaat op 06-02-2010 11:54
]
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.