usb geluidskaart met digitale 5.1 uitgang

Pagina: 1
Acties:

• thon
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-02 17:02
Zoals de titel al zegt ben ik op zoek naar een usb geluidskaart. Dit omdat mijn laptop geen andere mogelijkheid heeft om een geluidskaart aan te sluiten. De geluidskaart moet een digitale uitgang hebben optisch of coax, dit is nog niet zo'n groot probleem maar er moet ook surround geluid over kunnen. dit is waar het probleem begint.

ik heb eerst zitten kijken naar de creative X-Fi maar deze kan alleen stereo geluid over de optische uitgang. naar even verder gezocht te hebben kwam ik op de Terratec Aureon. Ik heb nog niet kunnen vinden of deze wel surround kan over de digitale uitgang. Heeft iemand ervaring met deze kaart of advies welke kaart het wel kan?

het budget is ongeveer 60 euro.

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-02 13:25
Een alternatief is de asus Xonar U1, die het volgens de specs zou moeten kunnen:

http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=3BrsEgFB19Fu0x7t

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-02 14:55

voodooless

Sound is no voodoo!

Wil je alleen 5.1 geluid bij films met AC3 of DTS soundtrack, of ook in games? In het eerste geval zal vrijel iedere willekeurige USB kaart (vreemde naam ;) ) wel werken. In het laatste geval heb je inderdaad zoiets nodig als de Xonar. Dus iets dat DD Live of DTS Connect ondersteund.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• thon
Zover ik kan vinden heeft de asus asus Xonar U1 helemaal geen digitale uitgang.
EDIT: op een andere site gevonden dat deze inderdaad een digitale uitgang heeft.

Het word gebruikt voor films en muziek het mooiste zou zijn als hij ook DTS zou ondersteunen.De meeste kaarten die ik kan vinden kunnen alleen stereo over de digitale uitgang.

[ Voor 25% gewijzigd door thon op 27-01-2010 11:24 ]

• RooN
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-12-2025
thon schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 11:19:
zover ik kan vinden heeft de asus asus Xonar U1 helemaal geen digitale uitgang.
Ow?

Bus Compatibility: USB
Analog Output Jack & Digital S/PDIF Output Combo: Analog 2CH/Digital 5.1

smile an everlasting smile

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

thon schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 11:19:
zover ik kan vinden heeft de asus asus Xonar U1 helemaal geen digitale uitgang.
Analog Input Jack: Yes, stereo recording
Beter zoeken..

• thon
RooN schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 11:23:
[...]

Ow?

je was me voor :o

Verwijderd

Wil je goedkoper?
Kijk ook eens hier naar:
http://www.computerland.nl/ProductDetails.aspx?en=NS00671134

In principe, als je de digitale uitgang gebruikt met alleen maar passthrough (passthrough van Dolby Digital of DTS, dus geen downmixing/upmixing) maakt de kwaliteit van de geluidskaart niks uit.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2010 11:46 ]

• thon
Ga je hier echt niks van merken? Het mag namelijk best wat meer kosten en gaat gebruikt worden ik combinatie met B&W dm 603 met een Marantz reciever. de kwaliteit van het geluid is dus wel belangrijk voor mij. De geluidskaart gaat ook gebruikt worden om (stereo) muziek af te spelen.

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-02 16:37
Sweex klinkt goedkoop, maar deze..
pricewatch: Sweex 7.1 External USB Sound Card

Heb hem zelf ook gehad, en vrolijk films gekeken met DTS en Dolby Digital, geen enkel probleem.. :) Kwaliteit maakt inderdaad niets uit bij passtrough.

EDIT: Sorry, vorige post niet goed gelezen.. In ieder geval een pricewatch linkje.

[ Voor 11% gewijzigd door rscheper op 27-01-2010 18:04 ]

• thon
oke, maar dan nog even een vraag, als zelf een sweex kaart van 20 euro 5.1 over de optische uitgang kan waarom kan de creative uit mijn begin post dit niet dan?

Afbeeldingslocatie: http://foto-uploaden.nl/img/1/1u344uc.png

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:21

reiker

dan jij!

thon schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 21:39:
oke, maar dan nog even een vraag, als zelf een sweex kaart van 20 euro 5.1 over de optische uitgang kan waarom kan de creative uit mijn begin post dit niet dan?

[afbeelding]
"Omdat" er links onderin de hoek van je plaatje staat:
*5.1 output for analog only
En aangezien optisch niet analoog is...

Edit:
Bijzonder ding is dat wel... De specificaties geven aan dat er gewoon een optische uitgang op zit, en ook dat 'ie Dolby Digital en DTS moet kunnen outputten.

Edit2:
FeaR, dat had ik ook wel gezien :P

[ Voor 46% gewijzigd door reiker op 27-01-2010 21:58 ]

Zo gezegd, zo gedaan.

• thon
dat had ik begrepen ja. mijn vraag is dus waarom die het niet kan en de goedkope kaarten wel.
ik heb dit probleem een tijdje gelden ook gehad met een kaart voor mijn vaste pc. alle sweex kaarten etc. ondersteunden toen ook alleen stereo geluid

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:45

FeaR

In GoT we trust

reiker schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 21:49:
[...]
En aangezien optisch niet analoog is...
Maar hier is toch een hele mooie optische S/PDIF uitgang te zien...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• ossieh
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-01 16:22
ik heb bij de mediamarkt voor ik meen 18 euro een soort van usb sticky gekocht omdat ik de connector (optisch minijack of zo) nodig was voor mijn macbook.. was goedkoper dan een complete optische kabel.

• reiker

reiker

dan jij!

ossieh schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 21:56:
ik heb bij de mediamarkt voor ik meen 18 euro een soort van usb sticky gekocht omdat ik de connector (optisch minijack of zo) nodig was voor mijn macbook.. was goedkoper dan een complete optische kabel.
Dan heb je je optische kabel niet bij de juiste zaak gehaald ;) Of een van gigantische lengte....
Maar dit geheel offtopic.

En weer ontopic:
De Creative website zegt dit:
1 Optical Out supports stereo SPDIF out and pass through of multi-channel DVD sound.
Hoe je dat dan moet interpreteren... :)

[ Voor 25% gewijzigd door reiker op 27-01-2010 22:00 ]

Zo gezegd, zo gedaan.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:45

FeaR

In GoT we trust

reiker schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 21:57:
[...]
Hoe je dat dan moet interpreteren... :)
Dat als je dat geval optisch aansluit je gewoon maximaal 2.0 stereo uitstuurt. Dus zit je een youtube filmpje te kijken dan is het 2.0 stereo, luister je muziek is het 2.0 stereo, enzovoorts. Als je een DVD of film kijkt met daarop een DTS of Dolby Digital codec dan wordt deze gewoon doorgevoerd. Dus niet gedecodeerd of wat dan ook, maar gewoon 1-op-1 naar een receiver of wat dan ook doorgestuurd.

Dus zeg maar wat je veel ziet met optische uitgangen: standaard 2.0 stereo, maar wel de mogelijkheid om 5.1 door te sturen. Mocht je on-the-fly digitaal 5.1 geluid willen dan moet je iets zoeken met Dolby Digital Live en/of DTS Connect. Maar weet niet of dat er extern is...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• reiker

reiker

dan jij!

FeaR1986 schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 22:03:
[...]

Dat als je dat geval optisch aansluit je gewoon maximaal 2.0 stereo uitstuurt. Dus zit je een youtube filmpje te kijken dan is het 2.0 stereo, luister je muziek is het 2.0 stereo, enzovoorts. Als je een DVD of film kijkt met daarop een DTS of Dolby Digital codec dan wordt deze gewoon doorgevoerd. Dus niet gedecodeerd of wat dan ook, maar gewoon 1-op-1 naar een receiver of wat dan ook doorgestuurd.

[...]
Ah natuurlijk. Gewoon alleen pass-through, precies zoals het er staat eigenlijk he :+
Nouja, dan lijkt de keuze me niet zo moeilijk; als een Sweex van €20 het kan, waarom dan meer uitgeven.. :)

Zo gezegd, zo gedaan.

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Ik heb ook die Sweex exerne usb geluidskaart. Mijn ervaring ermee is dat Dolby Digital (AC3-5.1) prima over de optische spdif gaat. Echter bij stereo over de spdif klinkt het geluid een beetje dof. Ik heb daarom een plugin in winamp geinstalleerd om het geluid naar AC3 stereo om te zetten zodat er AC3 i.p.v. PCM naar de receiever gezonden wordt. Die geeft een duidelijk hoorbaar beter resultaat. Op de een of andere manier doet de Sweex/realtek driver dus iets met het PCM stereo signaal zodat het minder goed eruit komt (en ik heb natuurlijk alle effecten in de software netjes uitstaan).

• thon
Het geluid voor muziek is ook echt een belangrijk iets voor de geluidskaart. hij gaat namelijk veel gebruikt worden voor muziek. Zijn er nog mensen die ervaring hebben met de sweex kaart of de asus?

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-02 13:25
Ik heb de asus en ben er zeer tevreden van, maar...
mijn goede oude stereo versterker heeft geen spdif in, dus ik gebruik alleen de analoge uitgang :)

Ik dacht wel (maar niet zelf getest) dat die xonar u1 in staat is om 5.1 surround te encoderen; als je later ooit spelletjes in surround wilt kunnen spelen komt dat goed van pas.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-02 08:14
Wat het nadeel van alle X-Fi kaarten is, is dat ze niet "upscalen" dus stereo word nooit 5.1...
Ze kunnen wel gewoon een 5.1 bron uitsturen over de optische uitgang. Maar stereo word gewoon via PCM weergegeven. Dus Ja een X-Fi geeft 5.1, nee niet op een standaard stereo bron.

Als je perse 5.1 wilt omdat je dat mooier vind, ook al is de bron geen 5.1 (zoals ik) moet je naar DTS Connect of Dolby Digital Live kijken.
Als je goede geluidskwaliteit en een degelijk apparaat wil, moet je de X-Fi nemen.
Wil je gewoon 5.1 geluid via USB, dan is zo'n sweex ding prima.

Even niets...

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:24
Mensen snappen nogal eens niet het verschil tussen de volgende soorten input signal (dat je aanbiedt aan de geluidskaart):
  1. PCM 2.0 (stereo) geluid. Voorbeeld: afspelen muziek.
  2. Multikanaals PCM geluid. Voorbeeld: in een game.
  3. Encoded stream. Voorbeeld: AC-3 of DTS geluid bij een film.
Elke goedkope kaart kan 1 en 3 over S/PDIF uitsturen; dit is simpelweg 'pass through'. Het enige wat de kaart dan doet is het doorsturen over de S/PDIF uitgang.
Voor 2 is niet genoeg bandbreedte op een gewone S/PDIF interface en dus zal het geluid eerst moeten worden geëncodeerd op een AC-3 of DTS stream alvorens het over de S/PDIF uitgang wordt gestuurd. Dit heeft kwaliteitsverlies tot gevolg (omdat het geëncodeerd wordt met een lossy compressie) en kan softwarematig altijd worden toegepast, alleen moet je er de juiste software voor zien te vinden. Sommige kaarten bieden hier echter hardwarematige ondersteuning voor en dat kan nuttig zijn om de CPU belasting bij het gamen te verminderen en toch multikanaals geluid digitaal naar je receiver te kunnen sturen.

Alle andere vormen van upscaling, fake 3D geluid e.d. klinkt allemaal erg leuk, maar in de praktijk kan je niet iets serieus verbeteren aan geluid. Het detail (in dit geval meer dimensies) zit er nou eenmaal niet in en dat kan je niet ineens magisch verbeteren. Sterker nog; als je het vervolgens ook nog eens AC-3 of DTS encodeert heb je nog kwaliteitsverlies ook. Denk aan een JPEG file die je eerst opblaast en vervolgens opnieuw als JPEG opslaat. Dan ga je de artefacten in de eerste file opnieuw aanbieden aan de JPEG library en krijg je een tweede vorm van artefacten.

[ Voor 16% gewijzigd door gertvdijk op 28-01-2010 00:54 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

gertvdijk schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 00:50:
Sommige kaarten bieden hier echter hardwarematige ondersteuning voor en dat kan nuttig zijn om de CPU belasting bij het gamen te verminderen en toch multikanaals geluid digitaal naar je receiver te kunnen sturen.
Vergeet het maar... Alle kaarten met DD Live en DTS Connect (misschien dat er een enkele uitzondering is) doen dit gewoon softwarematig. De gebruikte chipjes hebben namelijk geen hardware encoders aan boord ;)

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:24
voodooless schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 01:19:
Vergeet het maar... Alle kaarten met DD Live en DTS Connect (misschien dat er een enkele uitzondering is) doen dit gewoon softwarematig. De gebruikte chipjes hebben namelijk geen hardware encoders aan boord ;)
Vreemd. Ik vind op wikipedia dat DolbyDigital Live en DTS connect toch echt hardwarematige encoding is voor multikanaalsgeluid over S/PDIF: Wikipedia: Dolby Digital
Verder vind ik je verhaal overigens ook wel plausibel; het is niet de eerste keer dat fabrikanten meer suggereren dan werkelijkheid is over hun producten.

Daarnaast is het ook nog eens zo dat er geen kwaliteitsverlies kan optreden in het component waar we het nu over hebben (je geluidskaart) totaan je versterker waar het in analoog wordt omgezet, omdat een AC-3 en DTS codering nou eenmaal wél of niet doorkomen en signaal kwaliteitsverlies wordt getolereerd in de error correctie (nog zelfde kwaliteit geluid) of niet (dan heb je geen geluid). Moraal van het verhaal: koop de goedkoopste geluidskaart met een S/PDIF uitgang en val niet voor marketingtermen.

[ Voor 27% gewijzigd door gertvdijk op 28-01-2010 01:31 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Pagina: 1