Kloon Windowsschijf van 100GB > 250GB

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Jazeker, hier is al veel over te vinden, maar er zijn meerdere mogelijkheden (bv Ghost, etc.).

Wat wil ik doen:
Ik heb hier een laptop met daarop een Windowsinstallatie+overige data. Deze (S-ATA) schijf van 100GB is echter klein, vandaar dat ik een nieuwe (S-ATA) schijf van 250GB wil gaan gebruiken. Een verse installatie is in de eerste instantie geen optie, dus wil ik de schijf klonen.

Wat lijkt mij de beste/snelste manier:
De oude schijf uitbouwen, en samen met de nieuwe schijf (via S-ATA) verbinden aan mijn Windows desktop. Vervolgens gebruik maken van HDClone om een exacte kopie van de oude, naar de nieuwe schijf te maken.

Vraag:
- Is het resultaat hiermee dat hij een exacte kopie maakt, dus dat hij a) bootinstellingen ook kopieert (wat goed is) maar ook b) één partitie van 100GB zal aanmaken? > Ik wil dus eigenlijk een 1:1 kopie, alleen moet de nieuwe schijf wel één partitie van 250GB zijn.
- Is dit inderdaad de snelste manier om de kopie te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gewoon doen wat je daar zegt, via schrijbeheer kan je een partitie "extenden
in windows 7 tenminste... anders zijn er wel tooltjes voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:18

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

"Klinkt" goed wat je daar aangeeft, lijken mij de juiste stappen. Wanneer je overigens niet vanuit het OS de partitie kunt vergroten als dit nodig is, dan raad ik je aan hier GEEN Partiniton Magice voor te gebruken. Vroeger was het een super programma, maar de laatste tijden lees ik er alleen maar verkeerde verhalen over.
In de FAQ's worden wel (betere) alternatieven genoemd.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog nooit problemen met PM gehad. Alleen wordt PM niet meer doorontwikkeld en zijn schijfgroottes wel toegenomen. Dat snapt PM dan op een gegeven moment niet meer. Dat kun je imo PM niet kwalijk nemen. Sowieso moet je, welk programma je ook gebruikt, altijd eerst een backup maken.

Ik zou zelf zoiets dmv Ghost doen. Jouw genoemde programma ken ik niet. Met Ghost kun je iig bij het terugzetten van een image iig de nieuwe partitie(s) qua grootte zelf indelen. Dat zal met een kloonoperatie naar ik aanneem toch ook wel mogelijk maken.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2010 02:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintzer
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:11
Ik heb laatst probleemloos een 160GB schijf naar een 320GB schijf gekloond met DriveImage XML De doelschijf bleef gewoon één partitie, alleen moest ik achteraf nog wel de driveletter veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
*Kick*

Nog even melden hoe het is afgelopen: ik ben uiteindelijk voor HDClone gegaan, met succes :)

Ter verduidelijking hoe het werkt:

1 - Je start het programma en je krijgt vervolgens de optie om vanuit Windows te werken, of vanaf een aan te maken bootable medium (je kan dan eenvoudig vanuit het programma een bootable USBstick/CD/floppy aanmaken).

2 - Ik ben voor de Windows optie gegaan: je krijgt dan een overzicht wat je exact waar vandaan en waar naartoe wil kopiëren (opties tussen een drive, een partitie of een image):
Afbeeldingslocatie: http://dellmini.files.wordpress.com/2009/01/hdclone2.jpgIn bootable modus ziet het er overigens identiek uit.

3 - In het geval van drive naar drive dus de twee (source en destination) drives selecteren. Mijn voorbeeld: een 100GB drive naar een 250GB drive: je kan zelf selecteren wat hij met de overige ruimte (hier dus 150GB) moet doen. Het uitbreiden van een bestaande partitie met die ruimte is oa eenvoudig mogelijk.

4 - Hierna gaat hij aan de slag, op dat moment dan maakt hij beide drives onbruikbaar voor Windows/andere software.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1228488306.png
Het kopiëren van ~80GB data van een 100GB naar een 250GB 2,5" 7200rpm schijf duurde ongeveer 30 min.

Overige opties zijn oa het verifiëren van de uitgelezen/weggeschreven data en het checken van SMART data. Hoe luxere (duurdere) programma-uitvoering je hebt, hoe sneller hij de data kan kopieren. De Pro/Enterprise versie heeft daarnaast tevens ondersteuning voor ISCSI/Firewire drives, maar afgezien daarvan kom je in principe met de gratis versie net zo ver.

Nog twee kleine probleemjes:
- Toen ik het truukje probeerde te herhalen met een 80 en een 100GB SATA drive gaf hij eerst een error aan dat de drive door een programma (in Windows) bezet was. Vervolgens een bootable USB stick versie van HDClone aangemaakt (eitje), maar deze wilde geen van mijn SATA drives herkennen.
- Na nog een keer proberen in Windows pakte hij het deze keer wel op, alleen duurde het kopiëren extreem lang. Oorzaak onbekend.

Al met al is HDClone een (gratis!) aanrader dus :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 01:59:
Ik heb nog nooit problemen met PM gehad. Alleen wordt PM niet meer doorontwikkeld en zijn schijfgroottes wel toegenomen. Dat snapt PM dan op een gegeven moment niet meer. Dat kun je imo PM niet kwalijk nemen.
Mwa, ik vind het wat belangrijker dat de interne NTFS structuurwijzigingen sinds XP niet meer opgepakt worden, waardoor PM met foutieve aannames met betrekking tot $MFT posities je data potentieel kan verb0rken.

Die disk sizes is dan je minste probleem wel.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:30

MsG

Forumzwerver

Ikzelf heb goede ervaringen met Acronis True Image

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
dus als ik het goed begrijp , ik heb nu een 74 gb raptor die ik wil vervangen voor een ssd , van circa 80 gb , met hd cloon kan ik dus mijn win 7 overzetten op de ssd vanuit win 7 zelf , alles gekopierd en , uitzetten , ssd als main schijf en draaien maar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Neok_ schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 19:12:
Jazeker, hier is al veel over te vinden, maar er zijn meerdere mogelijkheden (bv Ghost, etc.).

Wat wil ik doen:
Ik heb hier een laptop met daarop een Windowsinstallatie+overige data. Deze (S-ATA) schijf van 100GB is echter klein, vandaar dat ik een nieuwe (S-ATA) schijf van 250GB wil gaan gebruiken. Een verse installatie is in de eerste instantie geen optie, dus wil ik de schijf klonen.

Wat lijkt mij de beste/snelste manier:
De oude schijf uitbouwen, en samen met de nieuwe schijf (via S-ATA) verbinden aan mijn Windows desktop. Vervolgens gebruik maken van HDClone om een exacte kopie van de oude, naar de nieuwe schijf te maken.

Vraag:
- Is het resultaat hiermee dat hij een exacte kopie maakt, dus dat hij a) bootinstellingen ook kopieert (wat goed is) maar ook b) één partitie van 100GB zal aanmaken? > Ik wil dus eigenlijk een 1:1 kopie, alleen moet de nieuwe schijf wel één partitie van 250GB zijn.
- Is dit inderdaad de snelste manier om de kopie te maken?
De partitietabel blijft gelijk bij een kloon, je zul altijd opnieuw moeten partitioneren. Wat ik zou doen is opnieuw installeren en daarna de belangrijke data gewoon over kopieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 17:30

Aganim

I have a cunning plan..

3 - In het geval van drive naar drive dus de twee (source en destination) drives selecteren. Mijn voorbeeld: een 100GB drive naar een 250GB drive: je kan zelf selecteren wat hij met de overige ruimte (hier dus 150GB) moet doen. Het uitbreiden van een bestaande partitie met die ruimte is oa eenvoudig mogelijk.
Wel even lezen Shadowman12. ;)
Pagina: 1