Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyagerscout
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-10-2024
Hallo allemaal.
Mijn moederbord ( Asus m2n-sli Deluxe) wil niet echt opstarten.
Zodra ik de power supplie aan zet, gaan alle fans draaien, de hdd en de power led gaan branden, en na 3 seconden besluit ie dr mee op te houden.
Dan is het ook niet meer mogelijk om op de power knop te drukken, dit heeft dus geen effect.
Ik heb al allerlei combinaties geprobeerd van hardware, en aan die dingen ligt het niet (ze komen uit een werkende pc)
Ik heb voor de grap de pc een keer opgestart ZONDER bios (dus de chip dr uit gehaald) en dit gaf PRECIES hetzelfde resultaat.
Ook heb ik een aantal keer de bios gereset, en er een nieuwe batterij in gedaan (de oude gaf 2.5 volt, de nieuwe een gezonde 3,1)
Dus, nu is mijn vraag, ligt het inderdaad aan de bios? of aan iets anders?
En hoe is het op te lossen?
Mvg Jules

(ps de alle power supply connectors zitten aangesloten, en het is een 400W voeding. Hij zou dus gewoon moeten opstarten)
(pps. Het is een 24 pins aansluiting waar in gewoon een 24 pins kabel op heb aangesloten, maar naast de cpu zit een 4 pins aansluiting. Hier heb ik het 4pins kabelthe op aangesloten met 2 gele en 2 zwarte draadjes. Maar, uit mijn power supply komt ook een 4-pins kabel waar op staat "for 24 pin", en hij is een combinatie van oranje en rode en nog 2 draadjes. Moet ik deze 2 omwisselen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
Heb ik ook eens gehad. Na een paar keer proberen deed de pc helemaal niets meer.
Nieuwe voeding gekocht en toen deed alles het weer.

Heb je nog een tweede voeding? Of leen er anders even één.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyagerscout
Ik heb de voeding echt n half uur geleden uit mijn andere, wél werkende pc gehaald.
Is het dan logisch om te denken dat hij t dan nog zou moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiGhTeOuS
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-08 19:51
Heb je het moederbord nieuw gekocht?
Heb je een BIOS flash gedaan?
Is hij ooit wel goed opgestart?
Is je geheugen compatible met dit moederbord?

Welke andere ondelen heb je gebruikt?

PPS: je hebt een 20+4 pins aansluiting op je moederbord, dus ik zou die 4 pins kabel waar "for 24 pin" bij staat gewoon daarbij houden.

G.don

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyagerscout
Heb je het moederbord nieuw gekocht? Nee, 2e hands, maar de verkoper wist dat er iets mis was, maar alleen dat het moederbord wél opstarte, maar daarna, ná 10 minuten ofzo, uitviel
Heb je een BIOS flash gedaan? Nee
Is hij ooit wel goed opgestart? Ja:P Maar nog niet bij mij (wel bij vorige eigenaar)
Is je geheugen compatible met dit moederbord? Ja, ik heb 2 verschillende DDR2 kaarten gebruikt, maar toch werkte ie niet

Welke andere ondelen heb je gebruikt?
Getest met/zonder videokaart. Met/zonder cd met/zonder floppy met/zonder hdd

Het is een power supply met 1 24 pin aansluiting, en 2 van die viekante 4 pins aansluitingen. :S

UPDATE!!!
Als ik het moederbord opstart zonder Ram dan geeft hij , vlak voordat hij afsluit, een piepje. Als ik de bios-chip er uit haal en m dan opstart zonder ram, geeft hij dit piepje niet. Kan ik hieruit concluderen dat de bios-chip nog werkt?

[ Voor 16% gewijzigd door Voyagerscout op 26-01-2010 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiGhTeOuS
Kan je de merken en types van de gebruikte hardware eens posten (net zoals je met het moederbord hebt gedaan)?

Die 2x 4-pins aansluiting is een 4+4-pins aansluiting. Kan je gebruiken voor moederborden met een 4-pin EN voor moederborden met een 8-pin aansluiting dus :)

G.don

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Voyagerscout schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 18:21:Heb je het moederbord nieuw gekocht? Nee, 2e hands, maar de verkoper wist dat er iets mis was, maar alleen dat het moederbord wél opstarte, maar daarna, ná 10 minuten ofzo, uitviel
Als ik het goed begrijp was het moederbord dus eigenlijk al 'defect' toen je hem kocht.
Een moederbord wat na 10 min. uitvalt klinkt niet goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyagerscout
Ja het was al defect toen ik m kocht, 2e hands, maar de verkoper zei ook al dat er iets mis mee was.
Maar hij zei ook dat het eerst na iets van 10 minuten uit viel, daarna steeds sneller en nu start ie dus niet meer op.
Ik ben dus idd bang dat het moederbord kapot is, maar als het bijvoorbeeld de bios is die stuk is wil ik er graag n paar euries extra in steken.
Maargoed.

Set up: (verschillende combinaties van deze)
AMD Sempron 2800+
AMD Athlon 64 X2 4200+
MSI Nx8600gt (265 mb)
N cdrom speler (philips)
Harddrives (Maxtor (10gb en Seagate 20 gb)
Floppy drive

Dit heb ik gebruikt om te testen.

Hoe kan ik checken of het aan de bios ligt?
Alvast bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fstieger99
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-07 19:51

fstieger99

www.Isaia.it

Je zou een andere bios kunnen proberen, maar dat heeft niet veel zin als ie al zo snel uitvalt.
Die voeding lijkt me meer de oorzaak

The Sartorialist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyagerscout
Ik heb nu 3 verschillende voedingen geporbeerd, van welke ik alle 3 weet dat ze werken... Ook de vorige eigenaar had een voeding dr op aangesloten en daar werkte ie ook niet mee :(
Dus voeding is het niet.
Maar, als dhet moederbord nog 1 piepje geeft vlak voordat ie uitval, als er geen ram in zit, betekend dat dat de bios nog werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiGhTeOuS
Ik zelf heb nog nooit mee gemaakt dat een probleem met een moederbord kan liggen aan de BIOS. Behalve als de processor bijv te nieuw is voor het BIOS. Dus probeer anders even een BIOS-update, dan weet je tenminste of dat het probleem is.

Even voor de duidelijkheid: Je zegt in je openingspost dat je zonder BIOS bent opgestart door de CHIP te verwijderen... Maar wat je waarschijnlijk hebt gedaan is zonder BIOS-BATTERIJ opstarten. Die batterij zou je kunnen vervangen, maar dat moet je alleen doen als de batterij leeg is. En dat merk je als hij bijv de datum in je BIOS niet kan onthouden.

Kan je anders eens proberen of je ergens een ander moederbord kan vinden voor dezelfde hardware.

Heb je ook de QVL van je moederbord bekeken ivm het geheugen? Sommige Asus moederborden zijn nogal kieskeurig namelijk.

G.don

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:18

D4NG3R

kiwi

:)

Je mobo is dus gewoon kapot? of hij nou na 10 mins stopt of na 3 secs, kaduuk is kaduuk.

+ Er is helemaal geen "chip" voor de bios.. alleen een batterij deze kan je er beter niet uit trekken terwijl de PC aan is.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyagerscout
Ehm, jawel, er is wel een bios chip? :P

Hier even een foto van een soortegelijke bioschip:
http://www.computerclubhe...es/stories/flyer/bios.jpg

Die kan je dr gewoon uithalen hoor;)
Ik ga er inderdaad van uit dat het moederbord stuk is, maar ik wát zou er dan kapot zijn? De SB ?
Want ik heb letterlijk elk component met een loep en een lamp nagelopen, en ik zie geen lekkende condensatoren, brandplekken, of enige schade :S
Ik ga idd nog even de QVL checken, maar ik kan het me niet voorstellen dat het daar aan licht :(
Wel bedankt alvast voor de hulp!

[ Voor 14% gewijzigd door Voyagerscout op 28-01-2010 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Voyagerscout schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 19:38:
Ehm, jawel, er is wel een bios chip? :P

Hier even een foto van een soortegelijke bioschip:
http://www.computerclubhe...es/stories/flyer/bios.jpg

Die kan je dr gewoon uithalen hoor;)
Ik ga er inderdaad van uit dat het moederbord stuk is, maar ik wát zou er dan kapot zijn? De SB ?
Want ik heb letterlijk elk component met een loep en een lamp nagelopen, en ik zie geen lekkende condensatoren, brandplekken, of enige schade :S
Ik ga idd nog even de QVL checken, maar ik kan het me niet voorstellen dat het daar aan licht :(
Wel bedankt alvast voor de hulp!
Oh die chip xD sorry.. niet aan gedacht.

Kortsluiting is een dood die geen sporen na laat op een mobo.. Das wat ik gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyagerscout
Zal het waarschijnlijk ook zijn ja :( Maar dan zit ik nog steeds met de gedachte in mn hoofd: Als er kortsluiting was, waarom deed de pc het eerst dan nog, maar langzaam steeds minder, tot hij dit punt bereikte?

Naar mijn idee zou het moederbord gwn meteer kapot of niet kapot moeten zijn als er kortsluiting was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Voyagerscout schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 22:21:
Zal het waarschijnlijk ook zijn ja :( Maar dan zit ik nog steeds met de gedachte in mn hoofd: Als er kortsluiting was, waarom deed de pc het eerst dan nog, maar langzaam steeds minder, tot hij dit punt bereikte?

Naar mijn idee zou het moederbord gwn meteer kapot of niet kapot moeten zijn als er kortsluiting was
een verschroeide weerstand zal alle onderdelen daarachter langzaam dood laten gaan.. kan tot een week duren nadat je kortsluiting had voordat je PC er helemaal mee op houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silasje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-08 16:54

Silasje

www.Entjes.eu

Ik heb ook een keer zoiets gehad, alleen resette die al na 3 seconde, hij hing in een loopje.
Het probleem bij mij was dat ik met mijn domme kop de PowerLED op de resetknop had aangesloten. Na deze goed aan te sluiten was het over

Canon 7D MII, 550D, Tokina 11-16mm F2.8, Sigma 17-70mm F2.8/4, Sigma 30MM F1.4, Canon 50mm 1.8 STM, Sigma 70-200 F2.8, En de bende eromheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zat de processor al op bord,toen je begon?
Zit er nog koelpasta onder de proC?
Bouw het bord uit,leg het op tafel,en test hem daar.
fouten onstaan vaak met inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voyagerscout schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 17:29:
Ja het was al defect toen ik m kocht, 2e hands, maar de verkoper zei ook al dat er iets mis mee was.
Maar hij zei ook dat het eerst na iets van 10 minuten uit viel, daarna steeds sneller en nu start ie dus niet meer op.
De verkoper vertelde je dus dat het moederbord altijd uitviel na 10 minuten, maar dat er niks mis mee was. En daarna heb je het moederbord toch gekocht, omdat er niks mis mee was.

Klinkt als een verdomd goede verkoper!

Excuses voor het offtopic zijn, maar bij mij zou er in zo'n geval wel een lampje gaan branden. Maar ik neem aan dat je hem dus voor bijna niks op de kop hebt getikt en nu met extra kennis toch nog een goede deal eruit te slepen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2010 14:40 . Reden: Excuses toegevoegd ]

Pagina: 1