[Fiber] Voor thuis?

Pagina: 1
Acties:

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:27

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Via mijn werk kan ik flink wat fiberkabels krijgen. Dit zijn oude gebruikte kabels, die voor de servers niet meer gebruikt gaan worden. Kabellengtes verschillen van 2 meter tot 20 meter.

Nu vroeg ik mij af of dit voor thuis gebruik nog iets is? Fiber NIC's zitten rond de 30 euro voor zover ik kon zien in de pricewatch. Ga je met zulke kabels nog snelheidswinst krijgen, of kan ik het beter in het ronde archief dumpen?

De aansluiting:

Afbeeldingslocatie: http://www.cablesdirect.com/prodimages/FDLC-10M_LR.jpg

Gegevens van de kabel:
Kerper Gigaline DX 625 2662,5/125

Edit: NIC's zijn toch behoorlijk stuk duurder :o. € 190 voor een 3Com...

[ Voor 6% gewijzigd door The Executer op 26-01-2010 16:32 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-02 16:56
Ik denk niet dat je er veel aan zal hebben. Een modern thuisnetwerk kan 1 gbit zijn, een moderne harde schijf haalt ook niet veel meer dan 120 mb/sec, tenzij je ze in RAID zet.
Stel dat het glasvezel 10 gbit is, dat ga je toch nooit voltrekken...
Maar misschien wel leuk om mee te experimenteren.

[ Voor 25% gewijzigd door eX0duS op 26-01-2010 16:31 ]

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:22

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Heb je er ook een glas-switch bij? En welke snelheid?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Verder heb ik er niets bij helaas. Vroeg me af of zoiets nog te gebruiken is, aangezien het allemaal de prullenbak in gaat. Had het idee dat dit toch wel zonde was.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:54
Voor de snelheid maakt het geen fluit uit of je glas of koper gebruikt. Gigabit=gigabit :)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Je kan ze ook altijd op V&A zetten en er mogelijk iemand anders blij mee maken ;)

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:03
Inderdaad, zet ze op V&A of marktplaats. Er zullen heus nog wel wat mensen naar opzoek zijn.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:22

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik zou het gewoon via MP proberen te verpatsen. Wie weet wat een gek er voor geeft.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 11:33
Mja, gooi maar in V&A en stuur me even een PM ;)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 08:04

leuk_he

1. Controleer de kabel!

FatalError schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 16:47:
Voor de snelheid maakt het geen fluit uit of je glas of koper gebruikt. Gigabit=gigabit :)
Er is ook 10 Gbit hardware te krijgen voor optisch he? Maar dan hebben we het wel over hardware prijzen van 4 cijfers. (nog sneller kan ook, maar dat zijn meestal prijzen op aanvraag). En koper ethernet loopt tegen de limiet van 100 meter aan, daar ga je met fiber mooi overheen.

Maar het valt of staat of je 10gbit hardware vind voor dump prijzen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Thuis ga je er niet zoveel aan hebben, de reden waarom bedrijven het gebruiken is wegens afstand en snelheid. Echter thuis ga je niet meer dan gigabit gebruiken en is het meestal geen probleem om binnen de marges van ethernet te werken (100meter kabel). Glasvezel tweedehands gaat tussen de €0.5 tot €2 de meter. 10gbit hardware is eigenlijk ontbetaalbaar thuis en eigenlijk ook zinloos. 10Gb wordt gebruikt voor aggregatie van meerdere netwerken en dergelijke.

[ Voor 19% gewijzigd door analog_ op 26-01-2010 16:57 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja en gebrek aan electrische invloeden van buiten op je kabel. Dat is ook wel mooi voor glas (bijvoorbeeld bij zware motoren in de buurt etc).

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Toen we vanavond terugkwamen van het eten (draai hier een avond dienst), bleek dat de schoonmaakster langs is geweest en alles gedumpt heeft. Jammer maar helaas!

Pagina: 1