Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Ranewen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-02 18:45
In een notendop:
Baas heeft gebeld met vraag of mijn proeftijd een maand langer kan. Mijn contract is voor 6 maanden en deze maand ben ik begonnen.
Daar voel ik niet veel voor, maar ik ben bang dat als ik weiger de werkverhouding wordt verstoord.
Daar tegenover staat dat het wettelijk gezien niet eens kan, maar dit vergroot de kans dat ze mij eind deze week alsnog buiten zet.
What to do?

Uitgebreide versie met vooronderzoek:
Ik zal proberen het verhaal zo duidelijk mogelijk te vertellen :) Ik wil graag jullie advies over hoe te handelen in deze. Ivm herkenbaarheid heb ik sommige dingen wat algemeen gelaten, ik hoop op jullie begrip :)

Sinds januari van dit jaar werk ik bij mijn nieuwe werkgever. Ik heb een contract voor een half jaar, met een proeftijd van een maand.

In het najaar van 2009 kwam ik met huidige werkgever in contact en heb ik een aantal opdrachten voor deze werkgever uitgevoerd. Deze opdrachten heb ik uitgevoerd vanuit mijn eigen bedrijf.
Deze opdrachten zouden oorspronkelijk mijn proeftijd zijn; per 4 januari zou ik zonder proeftijd mijn contract in laten gaan.
Ik heb toen alsnog om een proeftijd in het contract gevraagd om bepaalde redenen, en deze gekregen.

Nu, een paar dagen voor het einde van mijn proeftijd, belt mijn werkgever mij op om te vragen of de proeftijd met een maand kan worden verlengd. Argument is niet mijn functioneren (ze zijn erg blij met me) maar met de economische achtergrond: ze weten niet of ze genoeg omzet maken om mij in dienst te houden.
Nu sta ik hier niet om te springen: na een tijdje in 'onzekerheid' te hebben gezeten (deze economische problemen zijn vorige week plots vrij prominent geworden), wil ik niet nog een maand deze spanning dragen.

Welnu, ik heb ooit leren lezen en Google aangeslingerd.
Arbeidsrechter.nl stelt over proeftijden het volgende:
- Voor arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd geldt een maximale duur van één maand of 2 maanden. Het gaat om maximaal 1 maand, als de arbeidsovereenkomst voor korter dan twee jaren wordt aangegaan, terwijl het om maximaal 2 maanden gaat wanneer de overeenkomst twee jaren of langer duurt.
Ok, proeftijd mag dus niet worden verlengd.
Bovendien hen ik al voor ze gewerkt: precies dezelfde werkzaamheden alsik nu doe. Daarover zegt de site:
Een proeftijd is nietig wanneer de werkgever door de volgende omstandigheden zich reeds op de hoogte heeft kunnen stellen van de geschiktheid van de medewerker

2. De medewerker is eerder in dienst geweest bij de werkgever, ook al zitten er meer dan 3 maanden tussen de twee arbeidsovereenkomsten

In deze situatie kan alleen een nieuwe proeftijd worden bedongen, wanneer de nieuwe arbeidsovereenkomst duidelijk andere vaardigheden en verantwoordelijkheden van de medewerker eist, waarover de ervaringen gedurende de vorige arbeidsovereenkomst geen voldoende inzicht hebben gegeven. Dat gaat vooral op als de nieuwe arbeidsovereenkomst, weinig van doen heeft met de vorige overeenkomst, waardoor het als een nieuw begin gezien kan worden. Doordat het genoemde criterium lastig te gebruiken is, kan er grote rechtsonzekerheid ontstaan over de vraag of de proeftijd geldig is. Mede daarom wordt er afgeraden in deze situaties een proeftijd te bedingen.
Bij dezelfde werkzaamheden kan er dus geen sprake zijn van een proeftijd.
Heikel puntje: de wet voorziet niet in het type werk dat ik heb gedaan, nl als freelancer. Ik heb het juridisch loket ook gebeld en zij zeggen:

Mijn freelance werkzaamheden zullen door een rechter altijd als proeftijd worden beschouwd en dus zou mijn proeftijd nu uberhaupt niet geldig zijn. Hierin zou ik echter niet meer dan een schadevergoeding kunnen eisen (maar daar heb ik natuurlijk helemaal geen zin in).

Nu mijn punt.
Het is wettelijk niet mogelijk mijn proeftijd te verlengen. Mijn werkgever zal dus deze week moeten 'kiezen'.
De rechtswinkel gaf mij als advies om toch voor die proeftijd te tekenen en dan later, als ze me willen ontslaan, alsnog te zeggen dat dit helemaal niet kan. Ik heb hier geen zin in, het is een klein bedrijf en dit zorgt voor een zeer verstoorde werkhouding. Bovendien krijg je last met het UWV en werkgever, omdat het UWV vindt dat ik recht heb op loon, mocht deze situatie zich voordoen.

Het juridisch loket adviseert mij open kaart te spelen. Bovendien kan ik mijn werkgever voorstellen om, als het toch niet blijkt te gaan, een beeindigingsovereenkomst te tekenen met een uitwerktermijn. Hiermee behoud ik mijn recht op ww en kunnen we met een goed gevoel uit elkaar.

Een tweede detail is dit. Op de website van het juridisch loket staat over beeindiging van proeftijd het volgende:
Mag u ontslagen worden in uw proeftijd?

Ja, tijdens uw proeftijd kan uw contract met onmiddellijke ingang worden opgezegd. Uw werkgever heeft daarvoor geen ontslagvergunning nodig en hoeft geen opzegtermijn in acht te nemen.

Maar het gaat er bij een proeftijd om of u aan de verwachtingen voldoet. Als u goed functioneert kunt u niet tijdens uw proeftijd ontslagen worden omdat er bijvoorbeeld onvoldoende formatie is.
Ik heb het loket gebeld en mijn vragen gesteld. Ook heb ik gevraagd wat precies "onvoldoende formatie" is. Zij wist het niet, en nu wordt ik zometeen teruggebeld. Als "onvoldoende formatie" inderdaad betekent dat er niet genoeg werk is, dan betekent dit dat ik niet in mijn proeftijd ontslagen mag worden wegens economische redenen.

Ze heeft teruggebeld: "onvoldoende formatie" is inderdaad onvoldoende werk. Nu zal werkgever hier tegenin gaan door te zeggen dat er wel werk is, maar geen geld.

Mijn vraag aan jullie:
Ik wil graag mijn baan houden. Ik wil ook graag een goede werkrelatie houden met mijn werkgever. Ik wil niet meteen met wetten en regels gaan strooien in mijn verweer. Ik vind eerlijkheid erg belangrijk en vind het niet wenselijk en niet netjes om te liegen over mijn kennis en een proeftijd te tekenen waarvan ik weet dat die niet rechtsgeldig is.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Toch zwijgen over de niet rechtsgeldige verlenging en doen alsof mijn neus bloedt? Met de vervelende gevolgen als ik in februari alsnog wegmoet?
Haar voor het blok zetten met de wetten en nu duidelijkheid vragen (wat ik ook graag wil)?
Meteen voorstellen dat ze me ontslag aanzegt en dat ik per 1 maart wegga daar met een beeindigingsovereenkomst? Op die manier zit ik alsnog zonder werk natuurlijk, maar heb ik wel een maand de tijd om te solliciteren terwijl ik nog vol salaris geniet. Ik kan ook zeggen dat dit altijd mogelijk is en dat ik, mocht dit zover komen, bereid ben hierin met haar mee te gaan, op voorwaarde dat oa het concurrentiebeding nietig wordt verklaard.

Ik ga vrijdag met mijn werkgever praten en ik wil graag beslagen ten ijs komen, zonder meteen met wetten te gaan gooien en te agressief over te komen.

Hoe zouden jullie dit doen?

Een heel verhaal, maar ik ben een onzeker persoon en wil dit goed aanpakken. Ik wil het natuurlijk ook zo draaien dat ze me wel het voordeel van de twijfel geeft en het contract laat ingaan. Het is in principe een leuke baan, en de gedachte om zonder werk te komen zitten in deze tijden is geen leuke.

Dank alvast :)

[ Voor 4% gewijzigd door Ranewen op 26-01-2010 15:45 ]

If you can't write, there is nothing left.

• Salandur
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:25

Salandur

Software Engineer

ik zou open kaart spelen. zeker gezien het feit dat verlenging van proeftijd niet mag en ontbinding van het contract in jouw geval niet rechtsgeldig is, doordat je voldoet aan de functie en past binnen het bedrijf.

Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:00

beany

Meeheheheheh

Gewoon akkoord gaan. Wordt je dan in de verlengde proeftijd eruit geknikkerd kan je je beroepen op het feit dat de verlenging niet wettelijk was en dat hij dus pech heeft.

Al kan je je ook afvragen of je wel voor zo'n werkgever wil werken.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:57
Er zijn 2 opties:
1) Je gaat het contract aan, en moet afwachten wat er gebeurt. Mocht je contract in je proeftijd beeindigd worden, dan gebeurt er niets, tenzij je zelf een advocaat of iets dergelijks opzoekt. Uit je tekst begrijp ik dat je erg begripvol naar het bedrijf toe bent, en niet zo snel iets zult afdwingen.

2) Je gaat het contract niet aan, en blijft nog 3 maanden op freelance basis werken. Voor jou geen zekerheid, maar dat heeft een vast contract ook niet zo veel als jouw aannemen al spannend is.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:00

franssie

Save the albatross

weer/nog een maand als freelancer werken met de afspraak dat als jij een beter aanbod krijgt/vindt je ook niet gebonden bent.
Sowieso open kaart spelen als je in vertrouwen wilt kunnen werken, waarom niet.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Rukapul
  • Nu online
De werkgever wil de lusten maar niet de lasten en je wilt open kaart spelen? Doe een aanbod om tegen je (hoge!) freelance tarief te werken zolang zij geen arbeidscontract voor (on)bepaalde tijd wil geven.

En solliciteren, nu direct.

Indien je WW wat waard is doe je bovenstaande uiteraard niet, maar je kunt niet beide hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door Rukapul op 26-01-2010 15:55 ]

• Ranewen
beany schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 15:48:
Al kan je je ook afvragen of je wel voor zo'n werkgever wil werken.
Zolang de banen niet voor het oprapen liggen, stel ik mijzelf deze vraag liever niet ;)
Aan de andere kant heb je bij andere werkgevers dit soort situaties misschien niet.

Ik vind het vooral erg jammer dat er dit soort spanningen moeten spelen.
Mijn bezorgdheid is als volgt: als ze deze maand niet zeker weet of ze me aan kunnen houden, dan weten ze dat volgende maand ook niet. Deze maand zou ik nog het voordeel van de twijfel kunnen krijgen, volgende maand is volgens mij de kans veel groter dat ze alsnog zegt: toch maar niet.
Wat ik wel weet is dat werkgever niet op de hoogte lijkt te zijn van deze wetten.

Me nu wegsturen in de proeftijd terwijl ik goed functioneer is "misbruik van bevoegdheid" en mag dus eigenlijk niet. Ik wil alleen liever tot een goede overeenkomst komen zonder meteen met al deze regels te gaan gooien.

solliciteren was ik van plan inderdaad.
Mij als freelancer inhuren zou ook nog kunnen, hoewel die situatie voor mij verre van wenselijk is.

[ Voor 14% gewijzigd door Ranewen op 26-01-2010 15:59 ]

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:41
Ik zou persoonlijk je werkgever melden dat je wel zou willen doorgaan met een proeftijd, ook al wil je dat niet, maar dat het wettelijk niet mag. Hiermee geef je wel aan dat je verder wilt maar dat het puur uit wettelijke verplichtingen niet kan.

Als ze je dan alsnog niet willen aanhouden dan weet je nu al wat je anders later al zou krijgen...ontslag.
Met andere woorden, als ze je nu al niet eens zeker met je verder willen dan zullen ze dat straks ook niet willen.

Je geeft al aan dat je je werk meer naar behoren uitvoert en dat je alle afspraken bent nagekomen. Nu is het hun beurt dan om dit ook te doen.

Het is misschien wel hard om zo te spelen maar het is wel beter voor je op de langere termijn.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Ranewen
Dat was precies wat ik had willen doen ja. Wel bereidheid aangeven maar niet tegen de wet in willen en kunnen gaan.
Wat mij ook een beetje dwarszit is de angst dat ze me anders nog een maandje houden, voor het gemak en voor alle kennis die ik inbreng (ik doe o.a. onderzoek) en dat ze daar straks, ook zonder mij, weer mee vooruit kunnen. Dit is echter speculatie.

Als ze het nu niet zeker weten, weten ze dat volgende maand ook niet. De kans is echter nu groter dat ze me alsnog willen houden. Volgende maand nog steeds onzekerheid betekent dat ze liever op safe zullen spelen.
Of ik er uberhaupt wil blijven werken, laten we nu maar even buiten beschouwing.

Verder ook eens met wat iemand al zei: lekker van ze dat ze iemand aannemen als de situatie blijkbaar toch vrij hachelijk is.
Stukje voorgeschiedenis nog: ik ging voor een freelance opdracht en ze boden me een 36-uursbaan aan. Nu blijkt dit toch niet te kunnen. Best een inschattingsfout, als je het mij vraagt.

[ Voor 4% gewijzigd door Ranewen op 26-01-2010 16:23 ]

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 15:26

RagaBaSH

Huttenbouwer

Het aanpassen van je lopende arbeidsovereenkomst (nml. het verlengen van je proeftijd) betekent dat alles weer ter discussie kan komen.
Zo ook je salaris, je vakantiedagen, je secundaire arbeidsvoorwaarden e.d. Als je wil kan je hier mee spelen (ik kan niet meer onzekerheid aannemen, zonder compensatie dmv bv. leaseauto, opslag, meer vakantiedagen, etc.).
Wil hij de lopende overeenkomst niet openbreken, dan heeft hij weinig om op te staan. Verzamel daarbij wel bewijs dat jouw functioneren naar behoren is (mailtjes met blijk van waardering, etc.).
Bedenk je wel dat howel er sprake is van een hierarchische verhouding tussen jou en je baas, hij in deze situatie "onder" jou staat. Jij staat sterk in je positie (arbeidsovereenkomst, jurisprudentie, goede prestatie, etc.), je baas echter is 100% afhankelijk van jou welwillendheid om mee te gaan.
De regels van het onderhandelspel zijn voor zover ik er mee te maken heb simpel. Geef niets op (meer proeftijd) zonder er iets voor terug te krijgen. Bedenk zelf vooraf wat acceptabel is, en wat je streefwaarde is (streefwaarde is hoger!). Op deze wijze kan je er misschien nog wat uit slepen.

Dit alles laat onverlet dat als je hier mee akkoord gaat je waarschijnlijk nog gaat winnen ook als het tot een conflict komt. Mijn advies: Zie het als een kans.

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-11 02:35
Het aanpassen van je lopende arbeidsovereenkomst (nml. het verlengen van je proeftijd) betekent dat alles weer ter discussie kan komen.
:') Zeg dan niets.

Als je een ander contract aangeboden krijgt is de proeftijd zelfs in zijn geheel niet meer geldig.

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-11 13:04
Ik denk dat je gewoon duidelijk aan moet geven dat het verlengen van je proeftijd niet mag. Ze hebben je toch 'maar' een half jaar contract geboden. Mocht blijken dat er geen werk/geld is dan hebben zij pech, niet jij. (Na dat half jaar zal je contract dan alsnog niet verlengd worden, maar daar is dan niets aan te doen)

Daarnaast vind ik het ook redelijk onbehoorlijk dat zij enkele dagen voor het einde van je proeftijd met dit voorstel komen.

Ik zou er sowieso rekening mee houden dat je binnen nu en 5 maanden zonder baan komt te zitten. Jezelf eens orienteren op de markt is dus niet zo'n slecht idee.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

• Ranewen
Dank voor alle adviezen.

@ RagaBaSH: Onderhandelen is hier absoluut geen optie. Ze kunnen mij gouden bergen beloven, maar ondertussen ook eigenlijk al zeker weten dat ze me niet houden na de proeftijd. Bovendien kan het wettelijk gezien gewoon niet.

@ RedHat: klopt idd. Tenzij je aantoonbaar ander werk zou doen, maar dit is niet het geval.

@ MagicTempest: Ik ging er sowieso al vanuit dat ik per 1 juli een andere baan moet hebben. Maar vijf maanden de tijd om te solliciteren is iets heel anders dan per 1 februari baanloos zijn.
Het vreemde is dat zij wel hebben gesuggereerd dat als ik na de proeftijd word aangenomen, ik voor 'minimaal een half jaar' met ze ga werken.
"redelijk onbehoorlijk" is nog subtiel uitgedrukt ;) Kreeg de belofte dat ik bij een extra maand proeftijd op tijd te horen zou krijgen hoe de wind staat, echter dit zou dus dan een week of 2 tevoren moeten zijn. Binnen nu en 2 weken gaat er echt niets veranderen dat genoeg zekerheid biedt.

Wat ik me ook bedacht: ontslagen worden in je proeftijd is per definitie heel erg slecht voor je herplaatsbaarheid. Je kunt in je proeftijd eigenlijk alleen geldig weggestuurd worden bij slecht functioneren, niet omdat er geen geld is.
Wil dus, if all else fails, iig ervoor zorgen dat ik nog een maandje bij ze ben en dan officieel ontslag krijg aangezegd, met redenen die niets met mijn functioneren te maken hebben. En een goede referentie erbij.

Donderdag bij een vergadering komt er meer zekerheid, vrijdag hoor ik er meer over. Wil met goede argumenten kunnen betogen dan.

Verwijderd

Wat is de reden dat je baas de proeftijd wil verlengen? Ik kan me namelijk niet heel goed voorstellen dat je op een contract van 6 maanden aan een proeftijd van 1 maand niet genoeg hebt.

Als het puur is om het bedrijfsfinanciele risico te beperken (door de mogelijkheid te creeëren je er over 2 weken nog zonder pardon uit te gooien) zou ik daar niet zomaar op in gaan. Je brengt jezelf in onzekerheid om de baas - die je er blijkbaar graag uitgooit als het hem teveel centen kost - een gunst te verlenen. Daar zo ik niet aan mee doen.

De truc is natuurlijk om een goede verstandshouding in stand te houden.. Ik zou gewoon zeggen dat je ze graag zou willen helpen, maar dat het niet mogelijk is omdat je in dat geval verwijtbaar werkloos wordt (immers ga je - compleet vrijwillig - akkoord met een nietig proeftijdsbeding) in het geval hij de komende maand zich op dat beding beroept. Daaraan zitten allerlei nare gevolgen voor je WW-uitkering* . Ik zou simpelweg uitleggen dat dat een risico is die je niet zomaar op je zult nemen.

Dan blijft nog de vraag over wanneer je dat vertelt. Vertel je dat vóór het verlopen van het proeftijd (dan loop je dus het risico dat hij je er uit gooit) of doe je dat ná het verlopen van de proeftijd (dan zit je baas dus met de gebakken peren - imho terecht overigens)

*: wat je argument wel wat zwakker maakt is dat je - als je nooit in loondienst bent geweest - waarschijnlijk uberhaupt geen WW-recht hebt opgebouwd.

[ Voor 140% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2010 17:25 ]

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:14

DexterDee

I doubt, therefore I might be

In feite zegt je baas: 'Ranewen, je proeftijd zit er over niet al te lange tijd op en daarna kan ik je vijf maanden lang niet ontslaan. Vind je het goed dat ik nog een maand extra de mogelijkheid heb om je voortijdig op straat te kunnen zetten? Ik weet hoe je functioneert, want ik ken je al van de eerdere opdrachten die je freelance voor ons gedaan hebt en van het werk afgelopen maand. Die extra maand proeftijd is voor mij gewoon een stok achter de deur om onder de veplichte contractsduur uit te komen en heeft niks met je functioneren te maken, daar waar de proeftijd feitelijk voor bedoeld is".

Ik zou dat persoonlijk zien als een vooraankondiging van een grote kans om ontslagen te worden in die extra maand. Als zelfstandig ondernemer vind ik dat je als werkgever een bepaalde verantwoordelijkheid hebt om werknemers op een goede manier te behandelen. Bij jou moet er ook brood op de plank komen en het lijkt me in jouw situatie erg fijn om een stukje zekerheid te hebben over dit gegeven. Dat je baas op deze manier probeert zijn inherente ondernemersrisico op jou af te schuiven, door (onwettelijke) aanpassingen in een getekende arbeidsovereenkomst in jouw nadeel voor te stellen, vind ik persoonlijk ethisch niet verantwoord. Er bestaan ook arbeidsovereenkomsten met een wederzijdse opzegtermijn, waarbij hij wél korter dan 5 maanden van je af kan zijn. Blijkbaar heeft hij gekozen voor een 6 maanden contract waarin een bindende termijn voor beide partijen is afgesproken. Om hier later op terug te komen nadat de handtekeningen droog zijn, ook al is dit om economische redenen, vind ik persoonlijk not done. Als de situatie echt zo ernstig is, dan kan hij ontbinding bij het UWV aanvragen, ongeacht de afgesproken termijn. Het lijkt er echter op dat het zover nog niet is.

Het is een lastige situatie, erg lastig. Ik zou sowieso je werkgever te vriend proberen te houden. Probeer hem vriendelijk uit te leggen dat de proeftijd bedoeld is om iemand te ontslaan die niet blijkt te functioneren en niet als methode om eerder onder een contract voor bepaalde tijd uit te komen. Vraag ook waarom jij het risico op vroegtijdig ontslag zou moeten dragen, terwijl er van tevoren een duidelijke arbeidsovereenkomst is aangegaan voor een bepaalde tijd. Wijs hem er ten slotte op dat het verlengen van de proeftijd in een lopend arbeidscontract wettelijk niet is toegestaan. Probeer met alternatieven te komen en mee te denken. Daarbij kun je denken aan het tekenen van een freelance contract met werkgarantie voor de komende maand, waarbij je werkgever je dan in de huidige proeftijd (eervol) mag ontslaan. Een beetje goodwill tonen kan wonderen doen met de verhouding tussen jou en je werkgever, alhoewel dit ook afhangt van de persoonlijkheid van je leidinggevende. Daarnaast is solliciteren naar een andere baan natuurlijk altijd opportuun.

Veel succes en we zijn benieuwd naar de afloop :)

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:33
Op basis van alleen de 1e alinea van de topic start:

Als je de verhoudingen niet wil verstoren dan moet je je juist niet gaan verschuilen achter regeltjes.

Ik zou aangeven dat je 6 maanden lang genoeg vindt voor iemand om een indruk van je te krijgen en vice versa. Om die reden wil je jezelf ook niet verbinden aan een langere proeftijd. Je laat hier zien dat je voor jezelf op komt en je kan het ook nogeens positief uitleggen door te zeggen dan je graag voor een vast contract gaat.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:07

Matis

Rubber Rocket

Als ik je verhaal en reacties zo lees, lees ik het volgende.

Je baas denkt je minder dan 6 maanden in te zetten voor een project. Hij probeert je op deze manier nog *gratis* een maand door te laten werken, opdat hij je er probleemloos uit kunt wippen op het moment dat jouw 2 maanden erop zitten.

Ik zal hier niet akkoord mee gaan, je baas heeft dan twee opties:

Een nieuw iemand zoeken voor de andere maand.
Of jouw 6 maanden door te laten werken.

Succes iig :Y

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Ranewen
DexterDee schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 17:29:
In feite zegt je baas: 'Ranewen, je proeftijd zit er over niet al te lange tijd op en daarna kan ik je vijf maanden lang niet ontslaan. Vind je het goed dat ik nog een maand extra de mogelijkheid heb om je voortijdig op straat te kunnen zetten?
Dit is precies de indruk die ik ook heb. Je verwoordt het mooi :)
Ik zou dat persoonlijk zien als een vooraankondiging van een grote kans om ontslagen te worden in die extra maand.
Die indruk heb ik ook. Als ik van deze situatie uitga, dan is het voor mij vooral wenselijk om zekerheid te krijgen over de datum van ontslag en deze termijn zo lang mogelijk te rekken.
Vraag ook waarom jij het risico op vroegtijdig ontslag zou moeten dragen,
Dat vind ik een goede!
terwijl er van tevoren een duidelijke arbeidsovereenkomst is aangegaan voor een bepaalde tijd. Wijs hem er ten slotte op dat het verlengen van de proeftijd in een lopend arbeidscontract wettelijk niet is toegestaan. Probeer met alternatieven te komen en mee te denken.
Wil ook zeker de relatie goed houden en juist daarom niet met al die wetten aan komen zetten. Doorsolliciteren ga ik vanzelfsprekend doen.
Verwijderd schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 17:18:

De truc is natuurlijk om een goede verstandshouding in stand te houden.. Ik zou gewoon zeggen dat je ze graag zou willen helpen, maar dat het niet mogelijk is omdat je in dat geval verwijtbaar werkloos wordt
Ook bij ontslag in proeftijd (in mijn geval, dus niet door slecht functioneren) ben ik niet verwijtbaar werkloos en heb ik recht op ww. Toch wil ik liever een beeindigingsovereenkomst, omdat ontslag in proeftijd niet leuk staat op je cv.
Dan blijft nog de vraag over wanneer je dat vertelt.
Baas heeft al zeer duidelijk laten weten voor het einde van mijn proeftijd te willen weten of ik akkoord ga met langere proeftijd of niet. Wat jij oppert, namelijk dat ik het pas maandag (na de proeftijd) vertel, is een leuk idee, maar daar trappen ze zeer waarschijnlijk toch niet in. (Of ik ben vrijdag ziek, zou ook zomaar kunnen met die kou O-) maar nee, dat is gekheid).

Nu nog een manier vinden om dit zodanig te brengen dat ik niet de indruk wek daar weg te willen.

Verwijderd

Ranewen schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 18:10:

[...]
Ook bij ontslag in proeftijd (in mijn geval, dus niet door slecht functioneren) ben ik niet verwijtbaar werkloos en heb ik recht op ww. Toch wil ik liever een beeindigingsovereenkomst, omdat ontslag in proeftijd niet leuk staat op je cv.
Maar als je ontslagen wordt binnen een nietige proeftijd die je nota bene zelf bent overeengekomen bijna aan het einde van je originele proeftijd kan het UWV daar wel eens anders tegen aan kijken.

• Ranewen
Ja, maar dat zou inderdaad zijn in die 'nieuwe' proeftijd, waarmee ik niet akkoord ga.
Ik had het over die huidige proeftijd (die overigens ook niet rechtsgeldig blijkt te zijn).
Wil er alles aan doen om zo goed mogelijk dit tot een einde te brengen, in goed overleg met werkgever.

Verwijderd

En daar heb je dus een valide argument om niet akkoord te gaan met een nieuwe proeftijd.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Hou er rekening mee dat hij je nu al niet meer zomaar kan ontslaan. Jouw huidige proeftijd is al nietig, omdat je dezelfde werkzaamheden doet die je hiervoor ook (met gebleken geschiktheid) gedaan hebt.

Je hebt dus "gewoon" een contract voor 6 maanden en hij mag je niet vrijdag vertellen dat je maandag niet meer terug hoeft te komen. aanvulling: uiteraard mag hij dat wel, maar dan is er sprake van een schadeplichtig ontslag en kun je doorbetaling van je loon voor het restant van je arbeidscontract eisen.

Uiteraard kun je hem wel aanbieden om nu alvast te gaan solliciteren, zodat je in goed overleg eerder weg kunt, het eerder genoemde beëindigingscontract. Je verwacht daarbij van hem wel voldoende inzet om voortijdig weg te kunnen gaan: flexibiliteit m.b.t. de benodigde vrije uren om naar gesprekken toe te gaan én een uitstekende referentie.

[ Voor 12% gewijzigd door Ardana op 26-01-2010 18:52 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Verwijderd

Wat je werkgever voorstelt mag niet, dat is wettelijk vastgelegd. Dit zou ik gewoon aankaarten, het is immers een wet als iedere andere, waar iedereen zich simpelweg aan dient te houden. Misschien kent je werkgever deze wet niet of niet goed genoeg en kun je door dit aan te geven nog een mooie thumbs up ontvangen :) Akkoord gaan doe je sowieso niet, dat heb je ook gezegd, en dat is je goed recht (eigenlijk zelfs een plicht, het is immers een wet).

Daarnaast klopt het natuurlijk als een bus wat ardana zegt (ook al moet je er natuurlijk wel rekening mee houden dat de maand, en dus ook je proeftijd, nog niet om is ;)). Moeilijk doen is voor je werkgever funest, omdat jij met dit contract volledig de upperhand hebt. Natuurlijk kan je werkgever van alles en nog wat aankaarten om jou zwart te maken, maar dan moet je ook maar gewoon blij zijn om van ze af te zijn (voor zulke mensen wil ik in ieder geval niet werken).

Tijd voor een goed gesprek lijkt mij. Wat bedoeld je werkgever nou eigenlijk precies? Wat zijn de motivaties die schuilgaan achter dit aanbod? Je hebt recht op eerlijkheid en oprechtheid. Je werkgever wil weten waar hij aan toe is met jou als werknemer, en andersom geldt uiteraard ook dat jij als werknemer wilt weten waar je aan toe bent met jouw werkgever. Het moet dus van twee kanten komen. Ik denk dat je nu onderhand wel genoeg informatie hebt om jouw kant van het verhaal af te ronden en op papier te zetten. Vervolgens kun je dit met je werkgever bespreken en, indien gewenst, doe je dit op de zwart-op-wit methode van voorkeur.

Als ik het zo bekijk is jouw positie best solide, echter ben je (geheel terecht) toe aan een stukje zekerheid. Tijd dat ze je dat geven :)

• Rukapul
  • Nu online
Ranewen schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 18:10:
Toch wil ik liever een beeindigingsovereenkomst, omdat ontslag in proeftijd niet leuk staat op je cv.
Dat zet je nooit zo op je CV. Of je vermeld het in z'n geheel niet of je geeft "beeindiging wegens bedrijfseconomische redenen aan".

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:54
Ik heb het idee dat je de baan wel graag wilt hebben en misschien is het handig om eens met je baas te gaan praten.

Je baas is afhankelijk van de opdrachten die hij of zij krijgt. Krijgt hij deze niet binnen, dan daalt de omzet en wordt er bezuinigd. Als ik dit zo tussen de regels door lees, zit het bedrijf al een beetje in twijfelachtig water te varen en het voelt alsof het niet erg lekker gaat. Mocht het echt verschrikkelijk slecht gaan met het bedrijf, dan zal de organisatie hoe dan ook aangepast moeten worden en verplichte ontslagen/sociaal plan. Mocht jij in dienst genomen worden, dan ben jij het eerste slachtoffer. Je bent als laatste binnengekomen en je krijgt nu slechts een jaarcontract. Probeer dat aan je baas duidelijk te maken. En verplichte ontslagen of een sociaal plan zullen echt niet staan of vallen bij jouw indiensttreding.

Ander argument:
Daarnaast kun je hem ook vertellen hoe "zwaar" jij nu echt weegt op de totale begroting als jij in dienst komt. Als jij bij het bedrijf komt met 250 mensen, dan maak jij echt niet meer dan 0,1% uit van de totale begroting. Mochten ze bezuinigen dan ben jij zeker niet de grootste kostenpost voor het bedrijf.

Het zijn misschien niet de sterkste argumenten maar je baas probeert je een beetje te "bespelen". Doe dat zelf ook en overtuig hem ervan dat jij wel aangenomen moet worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Robkazoe op 27-01-2010 00:14 ]

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 23:50

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Heb je uberhaupt wel recht op WW, als je hiervoorgaand freelancer bent geweest?

Dit doet niets af natuurlijk aan het feit dat ze lopen te kloten bij dat bedrijf, maar wel iets om toch in je achterhoofd te houden.

Waarom? Omdat het kan!!

• Ranewen
^^ ja, ik zat fulltime in loondienst. Dat heb ik allemaal al lang en breed uitgezocht ;)

• BurningSheep
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-12-2024
Waar het op neer komt is dat als je niet accepteert dan knikkeren ze je nu de deur uit, als je wel accepteert dan ga je er volgende maand uit.

Persoonlijk zou ik zeggen dat ze het lekker mogen uitzoeken en op zoek gaan naar ander werk. Mensen gedragen zich tegenwoordig wel extreem onderdanig ten opzichte van hun werkgever.

Verwijderd

Ranewen schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 08:55:
^^ ja, ik zat fulltime in loondienst. Dat heb ik allemaal al lang en breed uitgezocht ;)
Oké, dan is het dus een no-brainer dat je hier niet mee akkoord gaat. Ik zou dat ook als reden op geven aan je werkgever. Verder moet je er rekening mee houden dat je vrijdag je baan kwijt bent, aangezien je wg dit eigenlijk al een beetje heeft laten doorschemeren.

PC uit en op zoek naar iets nieuws dus!

• Ranewen
Tja, ook al zou ik na vrijdag alsnog mogen blijven, dan nog loopt mijn vertrouwen in her bedrijf een deuk op. Het heeft nog steeds niets met mijn functioneren te maken, maar wmb hadden ze wat beter na moeten denken voor ze mij een baan aanboden.

Zit nu heel sterk te dubben wat ik moet doen - op zich geeft dit mij een kans om zonder concurrentiebeding van deze baan af te komen. Maar ze zullen mij met valide redenen de laan uit moeten sturen - ik zal er echt niet mee akkoord gaan en zo mijn rechten verspelen.

@Robkazoe: helaas ben ik niet 1 van de 250, maar 1 van de <10. Dat scheelt aanzienlijk.

Mijn baas zal wel van me weten dat ik geen zin heb in deze onzekerheid. Als we kunnen afspreken dat ik per 1 maart daar weg ben bijvoorbeeld, met een beeindigingsovereenkomst, dan doe ik dat liever dan nog een maand onzekerheid en vervolgens geen poot om op te staan. Met een overeenkomst kan ik echt aantonen dat ik buiten mijn schuld om werkloos ben, wat beter is voor de WW en voor mijn herplaatsbaarheid. (Als het UWV niet nu al moeilijk zou doen vanwege de niet-geldige proeftijd).

Als ik mijn baas tegemoet wil komen door evt akkoord te gaan met zo'n overeenkomst, dan moet mijn baas mij ook maar een beetje helpen.
En anders kan ik stappen ondernemen, als ik echt kwaad wil: bij ontslag door ongeldige redenen in proeftijd kan ik een schadevergoeding eisen, maar mijn proeftijd is in het geheel al niet geldig dus er zal hoe dan ook een beeindigingsovereenkomst moeten komen waarbij ik zelfs nog kan eisen dat de rest van mijn contract wordt uitbetaald.

Maar liever werk ik gewoon in een goede sfeer en lever ik goede producten af. Ik hoop dat dat niet teveel is gevraagd ;)

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik zou uit de doeken doen dat je huidige en toekomstige proeftijd onrechtmatig zijn en dat dit dus betekend dat je werkgever voor zes maanden aan je vast zit. Wat dat is gewoon een feit. Zo zou ik het ook brengen.

De vraag is of je een bijvoorbeeld in februari een beindigingsovereenkomst wilt aangaan en welke voorwaarden hierin gestelt worden. Je zou kunnen opperen dat je contract per 28 februari beeindigt wordt en dat de werkgever betaalt tot en met maart. Dat scheelt je werkgever 3 maanden loon, jij behoud het recht op ww en krijgt een maand de kans om een baan te vinden zonder inkomstenderving.

Ik vind bovenstaande een vrij schappelijk voorstel. Je kan natuurlijk ook wat ruimte inbouwen voor onderhandeling.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Ranewen
Goed idee zeg :)

Zal ook eens kijken hoe het gesprek loopt vrijdag. Als ze alsnog zegt dat ze me aan kan houden, is dit hele gedoe natuurlijk van de baan. Rest de vraag of ik dat wil, maar de zekerheid van een salaris is erg welkom :)

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Je vermeldt nooit waarom die baas het verzoek doet. Je hoeft het niet met ons te delen maar het is wel noodzakelijk dat je daarachter komt - je moet meedenken.
Krijg je te horen dat ze nog niet overtuigd zijn van je vaardigheden: onzin omdat je daar al freelancer was. Conclusie: hopeloze zaak, reken niet op een langdurige relatie.
Krijg je te horen dat klanten zijn weggevallen, acquisitie van een project op zich laat wachten enz., dat klinkt meer aannemelijk. Het is niet fijn te weten dat je werkgever een slechte financiele positie heeft, maar wel dat hij dat indirect laat weten. NB eventuele ontslagen gaan nog vaak via het Last In First Out principe en dan ben jij toch direct aan de beurt.

In het laatste geval zou ik dezelfde onderhandelingstactiek als Standeman gebruiken, de contractperiode inkorten, en afspreken dat je uiterlijk XX (zeg 7) dagen voor het verstrijken van die periode aan elkaar laat weten of er van een verlenging sprake is. Maak duidelijk dat je zelf ook de mogelijkheid openhoudt om niet verder te gaan en dus een verkorting van de opzegtermijn zoekt.

En kijk vooral verder. Je huidige werkgever heeft problemen, anders was dit niet gebeurt.

NB: Dit onder de aanname dat de werkgever misschien onvoldoende klanten/werk heeft. Het belangrijkste is dat je ontdekt waarom je werkgever tot deze stap heeft besloten.

@mockingbird: stom, overheen gelezen. "Ze weten niet of ze genoeg omzet maken om..." Duidelijk.
TS: vraag wel even wanneer ze die duidelijkheid denken te hebben. En stem de nieuwe contractperiode daarop af.

Overigens, wat ik nooit zou doen (maar je kan van mening verschillen) is tegenwerpen dat een langere proeftijd onrechtmatig is, en dat er maar niets moet veranderen. Probeer altijd mee te denken.

[ Voor 13% gewijzigd door Free rider op 27-01-2010 14:28 ]

Verwijderd

die reden staat notabene in de TS ; puur financieel.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Free rider schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 14:17:
NB eventuele ontslagen gaan nog vaak via het Last In First Out principe en dan ben jij toch direct aan de beurt.
Dat is slechts gedeeltelijk waar. Het anciënniteitsbeginsel is vervangen door het afspiegelingsbeginsel sinds 2006. Dat betekend dat het lifo principe verdeelt wordt over verschillende leeftijdsgroepen.

Het kan zo zijn dat iemand ontslagen wordt die al 20 jaar in dienst is en dat diegene die 3 maanden in dienst is mag blijven zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door Standeman op 27-01-2010 14:30 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Ranewen
Free rider schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 14:17:

@mockingbird: stom, overheen gelezen. "Ze weten niet of ze genoeg omzet maken om..." Duidelijk.
TS: vraag wel even wanneer ze die duidelijkheid denken te hebben. En stem de nieuwe contractperiode daarop af.
Die duidelijkheid denken ze in de loop van volgende maand te hebben, vandaar dat ze een slag om de arm willen houden met proeftijd.
Wat ik eerder misschien niet duidelijk genoeg heb gezegd is dat er vrijdag waarschijnlijk al wel voldoende zekerheid is om me aan te houden of te laten gaan. Vrijdag heb ik dan ook een gesprek met mijn werkgever.
Ik wil dan eerst afwachten wat er wordt gezegd en of er uberhaupt sprake zal zijn van een beeindiging van het contract. Mocht het alsnog worden voorgesteld, dan kan ik aangeven dat ik het wel zou willen, maar dat ik niet tegen de wet in wil en kan gaan. Zal ook duidelijk aangeven dat ik mee wil denken. Zal eveneens duidelijk aangeven dat ik liever niet in onzekerheid wil zitten.
Mocht het zover komen dat zij zeggen dat ik niet terug hoef te komen maandag, dan zal ik ook zeggen hoe de wet zit, omdat ik anders gedoe krijg met het UWV. Het zijn twee dingen die dan spelen: ten eerste mag je niet om financiele redenen in je proeftijd worden ontslagen, ten tweede is het geeneens een rechtsgeldige proeftijd (dus heb ik volgens het UWV recht op loon).
Overigens, wat ik nooit zou doen (maar je kan van mening verschillen) is tegenwerpen dat een langere proeftijd onrechtmatig is, en dat er maar niets moet veranderen. Probeer altijd mee te denken.
"en dat er maar niets moet veranderen" is natuurlijk nooit gezegd, door niemand hier. Heb al verschillende opties die ik voor kan stellen, waaronder actief solliciteren, akkoord gaan met ontslagaanzegging moest het zover komen, andere werkzaamheden uitvoeren, etc.
Maar ik wacht eerst af wat werkgever zegt.

Nogmaals iedereen bedankt voor de adviezen, dit helpt mij geweldig om met goede argumenten te komen (mocht dit nodig zijn) en dit gesprek met vertrouwen aan te gaan.

Heb overigens inmiddels een wervingsbureau gebeld en momenteel zijn zij voor mij bezig. Dit is de eerste keer dat zo'n bureau mij uberhaupt wil opnemen in het systeem, dus voelt wel lekker ;)

@ standeman: ze zullen hier geen lifo-filosofie hanteren, maar mijn functie is hoe dan ook de meest misbare (ik was als extra aangenomen omdat het zo goed ging met het bedrijf :S )

[ Voor 3% gewijzigd door Ranewen op 27-01-2010 14:59 ]

• Ranewen
Zo dan :)

Vanmorgen bij het gesprek kreeg ik meteen te horen dat ik mocht blijven. Toen een (belangrijke) opdrachtgever hoorde dat ik mogelijk wegmoest, zijn er nieuwe projecten bijbedacht waar ik op kon worden ingezet, omdat die opdrachtgever perse met mij wil werken.

Tot 1 juli ben ik onder de pannen, en daarna zie ik wel weer verder.

Dank allemaal voor de tips en adviezen, gelukkig heb ik er niets van nodig gehad :)

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:39

Garyu

WW

Gefeliciteerd :)

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Stampertje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

Stampertje

Gaat je nix aan

Super. Gefeliciteerd!

Living the American Dream

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:07

Matis

Rubber Rocket

Mooi te horen dat je toch je mannetje (nja vrouwtje :P ) hebt gestaan.

Respect!

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Pagina: 1