Headset advies

Pagina: 1
Acties:

• TyKH
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-02 14:53
Beste medetweakers,

Ik heb altijd gebruik gemaakt van simpele oordopjes maar wil nu toch de stap maken naar een goede headset voor multifunctioneel gebruik :).

Ik ben in principe op zoek naar een koptelefoon die ik kan gebruiken voor mijn pc om muziek te beluisteren, voor tv om te genieten van me films en games en tot slot het belangrijkste is mijn mp3 speler/telefoon.

Nu heb ik al wat research gedaan op internet waarbij het merk Sennheiser een naam heeft van goede kwaliteit en mijn oog viel vooral op de Sennheiser HD 555. De voorkeuren die steeds terug komen is het goede geluid, dat het pretting rond te horen zit en niet erop. Tot slot wat voor me vooral op viel is dat het Surround sound geeft wat toch ten goede zou komen bij het gamen dacht ik.

Een nadeel is de 3m kabel, dit wordt erg onhandig voor de mp3 speler/telefoon. Voor de tv en pc is het natuurlijk perfect maar gezien de kabel niet afneembaar is is het niet ideaal voor het buiten gebruik. 2e nadeel wat ik tegenkwam is de converter van 6.3 naar 3.6 jack. De standaard aansluiting is 6.3 en je krijgt een converter erbij naar 3.5 zodat je het in je gewoonlijke uitgangen kan zetten. De converter blijkt zwaar te zijn en niet optimaal is voor je aansluiting.

De vraag is nu: zou ik voor deze HD 555 moeten gaan?

Om toch nog even compleet plaatje te weergeven zet ik hieronder ff alle apparatuur waarmee de koptelefoon dient te werken.

TV en xbox 360 elite: X360 is aangesloten met HDMI op mijn 40" Samsung LE40A656 waarbij een "normale koptelefoon/oordopjes aansluiting zit.

MP3 speler: Meizu M3. Simpele mp3 speler.

Telefoonn: HTC Touch Pro 2. Ik ga nog de Jabra BT3030 aanschaffen zodat ik bluetooth heb + ingang voor oordopjes/koptelefoon.

PC: Ik heb in mijn computer een X-FI Extreme Music. Ik heb aan deze soundkaart de Logitech Z-323 waarbij de rechterspeaker de 3.5 aansluiting heeft zodat ik niet achter me pc hoeft te gaan om mijn koptelefoon aan te sluiten.

Voor mij gaat het erom dat de koptelefoon comfortabel is en rondom de oren zit en niet erop, ermee op straat kan rondlopen. Surround Sound is mooi meegenomen. Mijn budget is tot 180 euro.

PSN: TyKashin

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-02 22:21

mr.paaJ

generatie cmd+z

De HD555 is zeker een leuk ding.
De converter die erbij zit hoef je niet te gebruiken (zeker niet als je mp3 speler je lief is, ik ben ermee door mijn ipod scherm gegaan :X), alternatieven met een kort kabeltje ertussen zijn er ook voor een euro of 5.

surround uit een stereo hoofdtelefoon kan niet, maar ze geven wel een ruimtelijk geluid. De X-Fi heeft een hoofdtelefoon surround mode die wel plaatsing mogelijk maakt door het geluid goed te mixen.

Ik heb hem een tijd lang gebruikt voor de doelen die je omschrijft en daar is hij goed geschikt voor. Zeker voor films en games. Voor muziek een tikkeltje saai (dan vooral in vergelijking met de duurdere modellen), maar wel geschikt voor veel genres en heel allround.

Houd wel in de gaten dat het een open model is, dus geen isolatie buiten. Veilig want je hoort het verkeer, vervelend want anderen horen jouw muziek.

[ Voor 12% gewijzigd door mr.paaJ op 26-01-2010 16:04 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• _Silencer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-05-2025
Vergeet niet dat meeste hoofdtelefoons in deze klasse meestal wat moeilijker zijn aan te sturen (niet luid, te weinig stroom voor bass), dan zo een simpel in-ear ding (de HD555 zou normaal niet echt veel problemen geven, is 50 ohm dacht ik). Misschien neem je best je MP3 speler en telefoon eens mee naar een winkel en sluit deze eens aan. Kan je direct beoordelen of het wel iets voor jouw is...

Edit: voor een surround effect te krijgen (of toch proberen) bij hoofdtelefoons kan je kiezen uit CMSS-3D (Creative) of Dolby Headphone (andere merken geluidskaarten of zelf softwarematig). Op internet kan je hierover meer informatie vinden, maar komt meestal hierop:

Games -> CMSS-3D
Filmen/muziek -> Dolby Headphone

[ Voor 29% gewijzigd door _Silencer op 26-01-2010 16:22 ]

• TyKH
_Silencer schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 16:07:
Vergeet niet dat meeste hoofdtelefoons in deze klasse meestal wat moeilijker zijn aan te sturen (niet luid, te weinig stroom voor bass), dan zo een simpel in-ear ding (de HD555 zou normaal niet echt veel problemen geven, is 50 ohm dacht ik). Misschien neem je best je MP3 speler en telefoon eens mee naar een winkel en sluit deze eens aan. Kan je direct beoordelen of het wel iets voor jouw is...
MM nooit eerder van ohm gehoord dus ff opgezocht. In n00b taal is dat hoe hoger je ohm is en minder geluid je krijgt per volume stap vanwege voltages ofzo als het ware. De HD 555 heeft een ohm van maar liefst 120 :o tegenover de gewoonlijke 32. Dat is wat het internet me zegt.

Ik moet inderdaad hem dan ff testen in de winkel, hopen dat mediamarkt ze heeft, maar kan je nog alternatieven aanraden?

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:27
Weerstand noemen we dat dus, en dat word uitgedrukt in ohm. Een hoge weerstand betekend dat er bij de zelfde spanning minder stroom loopt. En dus ook minder vermogen. Een lagere weerstand betekend meer stroom en dus ook meer vermogen. Dit natuurlijk binnen het vermogen van het aansturende apparaat.

https://f1nerd.nl

• _Silencer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-05-2025
TyKH schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 19:52:
[...]
De HD 555 heeft een ohm van maar liefst 120 :o tegenover de gewoonlijke 32.
120 ohm is van een oudere revisie van de HD 555, normaal zal je in de winkel enkel nog het 50 ohm model vinden. In de mediamarkt kan je redelijk wat modelen van Sennheiser vinden (ook goedkopere AKG modelen, Sony, Philips,..).

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-02 22:21

mr.paaJ

generatie cmd+z

Bij meer Ohms loopt er minder stroom, maar wordt wel weer meer energie opgenomen dus dat maakt opzich niet zoveel uit. Gevoeligheid (dB/mW) is in dat opzicht belangrijker voor geluidsniveau en staat daar soort van los van. In ieder geval werkt de HD555 ook prima op een iPod.

Alternatieven moeten er in bijvoorbeeld een Mediamarkt gewoon naast hangen ;). Kijk naar bijvoorbeeld AKG of Beyer Dynamic (geloof niet dat dat in de Mediamarkt hangt, misschien een RAF?).

Ben zelf na de HD555 over gestapt op een Grado, de SR125. Niet rond het oor, maar wel een fantastisch geluid en ook goed comfortabel nadat de oordoppen zijn ingevormd. Iets minder geschikt voor films/games maar wel heerlijk met muziek. Over dit merk is een apart topic waarin ook tips staan om ze voor een normale prijs te importeren, via Europese winkels zijn ze een stuk duurder dan uit de VS.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• TyKH
Oke. Dank voor jullie goede advies. Ik ga morgen richting de mediamarkt, hopend dat zij daar de HD 555 hebben liggen om te testen :).

• TyKH
Nou vandaag bij de mediamarkt langs geweest. Mocht mijn eigen apparatuur niet testen. Dat viel zwaar tegen, maar aan de andere kant ook weer niet. De koptelefoons zagen er gewoon rondweg ranzig uit. Je zou toch denken dat ze minstens de moeite nemen om elke halve dag ofzo even met een doekje te schoonmaken. Misschien dat mijn eisen te hoog zijn geworden door mijn trips naar Japan en Hong Kong.

Dat viel dus, richting RAF dan maar. Uitstekende service. Ik mocht mijn mp3 speler en telefoon aansluiten. De arme verkoper moest diep graven voor een jack van 6.3 naar 3.5. Ik was versteld van het resultaat. De HD 555 zorgde voor bass dat ik nog geen eens kende. Het mooiste was dat ik zelf het geluid veel lager kon zetten dan dat ik bij mijn oortjes doe.

De HD 555, dat wordt hem :D

Pagina: 1