• Trippa
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09-2024
Hallo allemaal,

Ik heb in 2005 zelf een pc in elkaar gezet. In 2006 heb ik een externe hardeschijf gekocht van 500 gb van Thosiba. Zins dien kwam ik er achter dat mijn externe hardeschijf niet werkt via een USB 2.0 poort. Ik ben al enige tijd bezig om te achter halen op het internet waarom dat niet zo is. Maar tot zo ver nog niet echt iets nuttigs gevonden.

Als ik mijn externe hardescijf aansluit of een usb stick dan geeft windows weer dat hij sneller kan werken op een USB 2.0 poort, terwijl er volgens mij op mijn moederbord USB 2.0 poorten zitten (zo te zien op internet en het boekje dat ik nog heb van mijn moederbord) Wat zou het probleem hier van zijn?

Kan ik hiervoor een driver downloaden? Ligt het aan de hardeschijf? Zijn mijn usb poorten kapot(lijkt me niet want ze werken wel gewoon)?

Mijn Specs:
Moederbord: Asus A8N-Sli
Processor: AMD Athlon 64 X2 Dual Core 3800+
Videokaart: Nvidia GeForce 7800 GT
Geheugen: 2GB (4x Kingston 512MB)
Hardescijf: Maxtor (60GB)
Samsung (1000GB)
Extern: Thosiba (500GB)

Ik hoop dat iemand weet hoe ik dit probleem kan oplossen. Alvast bedankt!

Groeten,
Trippa

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Dus je hebt het probleem al sinds 2006? HD heeft nooit gewerkt?

Money for nothin' and your chicks for free

• navlim
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02-2024
misschien USB instellingen in de bios eens bekijken?

Canon 550D | 24-105 IS USM | 70-300 IS USM | 12-24 AT-X | 50 1.8 | YN565 | Cullman Magnesit 525M | Manfrotto 804RC2

Verwijderd

Allereerst zou ik als ik jou was even je bios instellingen na kijken zoals al eerder aangegeven. Het is ook mogelijk dat je voor jou windows een driver moet downloaden voor de USB poorten. Jij hebt dan wel USB 2.0 poorten maar windows denkt dat jij USB 1.0/1.1 hebt, dit komt omdat je daarvoor waarschijnlijk geen driver voor hebt ook al zijn je USB Poort USB 2.0.

Doordat Windows denkt dat jij USB 1.0/1.1 Poorten hebt blijd je de melding kijrgen "Dit aparaat kan sneller werken op een USB 2.0 poort"

Ik zou de wevsite van ASUS even raadplegen voor de juiste driver. Als je deze hebt gevonden installeer deze driver en start vervolgens ne computer opnieuw op. KIjk dan even wat er gebeurt. Waarschijnlijk is je probleem dan verholpen. Mocht dit niet zo zijn dan zou je je bios even na moeten kijken.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:03
De eigenlijke USB drivers voor Windows 2000 en hoger worden altijd door Microsoft geleverd, niet door de verschillende fabrikanten. Als deze al 'drivers' meeleveren zijn het misschien filterdrivers, die naast de eigenlijk drivers geinstalleerd, maar meestal zijn het verwijzgingen naar de ms drivers of wordt er alleen cosmetische dingen veranderd zoals het naampje in apparaatbeheer. USB2.0 support is gekomen met 2k SP4 en XP SP1, alle nieuwere Windows OS'en ondersteunen het standaard.

[ Voor 4% gewijzigd door Nielson op 26-01-2010 15:16 ]

• Trippa
Oke heb net even alles door gelezen.

Mijn externe hardeschijf doet het dus wel, maar niet op de juiste snelheid USB 2.0.
Heb al vaak in de bios gekeken of alles wel op Enabled stond en dat staat het ook. Ook heb ik in de tussentijd van veel gelezen op internet dat als je inderdaad Windows XP SP1/2 heb geinstalleerd dat hij het moet doet. Dit zelfde geld voor Vista/7 aangezien deze OS's zelf de drivers voor je zouden moeten installaren.

Ik ga nog wel even kijken of ik een driver zie bij Asus voor mijn usb poorten, mocht dit niet het geval zijn kan ik altijd misschien is mijn BIOS updaten al denk ik niet dat het veel uitmaakt aangezien mijn BIOS nu ookal weergeeft dat er USB 2.0 poorten op het moederbord zitten.

Mocht ik er weer niet uitkomen dan laat ik het jullie weten. Toch alvast bedankt voor de reacties!

Groeten,
Trippa

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Usb schijf aansluiten en windows updaten met de hand.
De driver komt via update binnen.

• RooN
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-12-2025
Trippa schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 17:07:
Heb al vaak in de bios gekeken of alles wel op Enabled stond en dat staat het ook.
Dit hoeft niet altijd het geval te zijn. Vaak kun je ook in de BIOS instellen of je USB op HiSpeed (12Mbps, USB 1.0) of FullSpeed (480Mbps, USB 2.0) moet lopen. Heb je dat ook nagekeken?

smile an everlasting smile

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Even kleine correctie namelijk niet altijd worden de juiste drivers binnen XP of Vista vanzelf geinstalleerd, hetgeen ik zelfs nog hier met mijn Asus P6T board had in Windows 7. Ik raad je dus aan om toch de chipsetdrivers even te downloaden van de Asus-site en ik denk dat het probleem dan verholpen is.

USB instellingen binnen het bios bij een Asus-board staan meestal standaard al op Highspeed dus het lijkt mij sterk dat het daar mee te maken heeft. Wel maakt het soms verschil uit welke usb-poort je gebruikt en er sommige devices zijn die niet op alle poorten goed werken. Beste is als je de 1ste poort eens probeerd op de achterkant van je moederboard die veelal direct naast de Ethernet-aansluiting zit.

• Trippa
Ik heb nogmaals voor de zekerheid in mijn BIOS gekeken of ik iets niet over het hoofd zag qua snelheid van mijn usb-poorten. Dit is mijn USB Configuration:

USB Controller [Enabled]
USB 2.0 [Enabled]
USB Legacy [Enabled]

Ik had ergens anders inderdaad ook gelezen dat als je je chipset update dat misschien dan het probleem is verholpen, ben nu alleen wezen zoeken op de asus website voor chipset nforce4 voor mijn moederbord maar kan het nergens vinden. Heeft iemand hier een link naar de juiste driver?

Groeten,
Trippa

• Roel1966
  • Niet online
Op de onderstaande link kom je op de downloadsite van Asus, waarbij je eerst motherboard kiest, vervolgens Socket 939 waarna je in die lijst jou moederboard ziet staan. Alleen staan er geen Windows 7 drivers bij maar je zou kunnen proberen met Windows XP of Vista drivers, hetgeen meestal ook wel werkt in Win7.

http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us

• Trippa
Ja ik wist dat ik daar driver vandaan kon downloaden maar ik kan daar geen chipset driver vinden, of kan ik hiervoor gewoon een bios driver download. Heb trouwens nog nooit een van de twee een update gegeven dus weet ook niet of dit makkelijk is om te doen

Grtz,
Trippa

• Trippa
Ik had net zoals jan had vertelt mijn externe hardeschijf aangezet en toen handmatig via windows update een update gedaan voor mijn chipset dit heeft het probleem nog steeds niet verholpen. Ik heb echt geen idee meer wat ik zou kunnen doen om mijn usb poorten aan de praat te krijgen iemand nog enig idee?

Grtz,
Trippa

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
zoals eerder gezegd, chipset driver downloaden en installeren. te vinden via de reeds gegeven link, zoek op motherboard, socket 939, a8n-sli en selecteer dan xp als OS, vervolgens onder het kopje utilities.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Trippa
Ja maar het lijkt mij dat wanneer ik via windows update, een update doe voor mijn chipset dat dat ook de driver is? En anders zei ik ook al dat ik alleen via asus, BIOS drivers kan vinden en geen chipset driver. Vandaar dat ik dacht dat het probleem misschien verholpen zou zijn als ik het via windows zelf deed.

• nedernakker
het lijkt mij dat je gewoon even moet doen wat ik heb getypt ;)

er staan daar namelijk 30 verschillende files, waaronder ook chipset drivers

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

je moet even kijken welke usb port 2.0 is
ze zijn niet allemaal namelijk
ook moet je niet de zelfe usb port hub gebruiken waar je een ouwe muis of webcam op aan gesloten is
dan schakelt usb port terug naar 1.0

• Roel1966
  • Niet online
Trippa schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 20:30:
Ja ik wist dat ik daar driver vandaan kon downloaden maar ik kan daar geen chipset driver vinden, of kan ik hiervoor gewoon een bios driver download. Heb trouwens nog nooit een van de twee een update gegeven dus weet ook niet of dit makkelijk is om te doen

Grtz,
Trippa
Je weet nu hoe je bij de driverdownload kan komen en dan selecteer je zoals al gezegd WindowsXP als OS, waarna je naar het mapje Utillities gaat en vervolgens zoekt naar NVIDIA chipset drivers disk for Windows 2000, Windows XP/2003 32bit and Windows XP/2003 64bit.

Overigens bij een board met USB 2.0 zijn alle USBpoorten 2.0 en zit er geen tussen die maar 1.1 zou zijn, maar USB 2.0 wel backwards compatibel is met USB 1.1 devices. Misschien dat er bij de introductie van USB 2.0 nog boardjes uit het verleden heel even een combi hadden, maar dat is meer uitzondering dan regel.

• nedernakker
Roel1966 schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 23:17:
[...]

Je weet nu hoe je bij de driverdownload kan komen en dan selecteer je zoals al gezegd WindowsXP als OS, waarna je naar het mapje Utillities gaat en vervolgens zoekt naar NVIDIA chipset drivers disk for Windows 2000, Windows XP/2003 32bit and Windows XP/2003 64bit.

Overigens bij een board met USB 2.0 zijn alle USBpoorten 2.0 en zit er geen tussen die maar 1.1 zou zijn, maar USB 2.0 wel backwards compatibel is met USB 1.1 devices. Misschien dat er bij de introductie van USB 2.0 nog boardjes uit het verleden heel even een combi hadden, maar dat is meer uitzondering dan regel.
hij moet niet de chipset driver disk hebben, maar gewoon de chipset driver, deze is ong 15 mb groot in plaats va nde 5 mb van de driver disk, deze is voor raid en ahci drivers die benodigd zijn op diskette tijdens de setup van xp.

Pagina: 1