The number one enemy of progress is question
Houd ook in de gaten dat een fan op fan op 300rpm ofzo ook genoeg kan koelen en toch onhoorbaar kan zijn.
Addicted to silent computing
Pak dan een AMD Phenom II X4 905E. Of nog beter, wacht nog even op de AMD Phenom II X4 910e
Je zou ook kunnen kijken naar een 32nm processor van Intel, lekker laag stroomverbruik dus er wordt ook automatisch minder warmte geproduceerd.
Maar zoals Crahsystor ook aangeeft heeft een fannless systeem met dergelijke high-end componenten weinig kans.
Mocht je de processor al hebben dan kun je hem nog tweaken door ondervolten
[ Voor 23% gewijzigd door Stefanovic45 op 26-01-2010 14:17 ]
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Als je geen zwaar systeem nodig hebt, kun je gaan voor een mindere cpu, die dus ook minder warm wordt. Dan is passieve koeling ook beter mogelijk!
Er vanuit gaande dat je fan control aan hebt staan in het bios. Op 100% maakt die fan redelijk wat herrie.Bartaz schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 14:39:
Misschien is de Corsair H50 iets voor je? Dat is een waterkoelset met een ventilator die bijna geen lawaai maakt...
Aangezien "herrie" zo subjectief is... max. 26,5 dBa
[ Voor 7% gewijzigd door Picaroon op 26-01-2010 16:15 ]
Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S
Denk dat deze hem ook wel koel kan houden mits je airflow goed zit in je kast!
Computer says no
Wat zeg je van de Intel Core i3? Als we kijken naar stroomverbruik zouden ze niet al teveel warmte kunnen produceren. Deze hebben toch een TDP van 73, maar zijn toch zuiniger dan AMD varianten.kalizec schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 17:15:
Met een TDP van 125 Watt is een 955 BE niet passief te koelen. De limiet hiervoor is toch wel een watt of 45. Met erg goede airflow in je kast kun je nog wel 65 watt proberen, maar meer valt gewoon niet aan te raden.
Nu weet ik natuurlijk ook wel dat ten eerste de TDP tussen AMD en Intel anders wordt berekent. Daarnaast zit er in een Core i3 natuurlijk ook een GPU die tijdens CPU stress testen nauwelijks wordt gebruikt.
Maar deze jongens lijke mij er ook nog wel geschikt voor.
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Fanless zou ik ook nooit aanraden bij zulk soort processoren want je zou dan al bijna je halve kast vol moeten hebben met koelvinnen wil je het resultaat kunnen bereiken van een koeler met fan. Ook een passief gekoelde videokaart zijn meestal de goedkope kaartjes waarvan je dan ook niet veel kan verwachten. Persoonlijk zou ik dat dus nooit doen bij een snelle processor als die AMD want dan zal je nooit je profijt eruit kunnen halen van de snelheid van die processor.
We hadden het over een AMD, en dan is 95 Watt de volgende de stap na 65 Watt. En 95 Watt is niet goed meer passief te koelen. Als je het goed aanpakt is 73 Watt wellicht ook nog wel te doen, maar aan te raden valt het gewoon niet.StefanvanGelder schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 17:26:
[...]
Wat zeg je van de Intel Core i3? Als we kijken naar stroomverbruik zouden ze niet al teveel warmte kunnen produceren. Deze hebben toch een TDP van 73, maar zijn toch zuiniger dan AMD varianten.
Nu weet ik natuurlijk ook wel dat ten eerste de TDP tussen AMD en Intel anders wordt berekent. Daarnaast zit er in een Core i3 natuurlijk ook een GPU die tijdens CPU stress testen nauwelijks wordt gebruikt.
Maar deze jongens lijke mij er ook nog wel geschikt voor.
Vooral als je in je achterhoofd houdt dat
- grotere fans maken minder herrie dan kleine fans bij gelijke luchtverplaatsing
- meerdere fans (lager toerental) maken minder herrie dan een fan bij gelijke luchtverplaatsing
Dus als je een stil systeem wilt maken, en je gaat echt geen fanloos systeem kunnen bouwen, dan is het dus raadzaam zoveel mogelijk grote fans te pakken en die zo langzaam mogelijk te laten lopen.
Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S
Addicted to silent computing
heb er enige ervaring mee.
moet je airflow in de kast wel goed zijn.
(schreeuw er tussen door)
DPC Chef-kok :)
Mogelijk is Scythe Orochi een geschikt koelblok voor je, ik weet alleen niet of de koelvinnen wel ver genoeg uit elkaar staan, dat is moeilijk te zien op een foto. Verder is het belangrijk dat je genoeg luchtgaten in je kast hebt zodat er een natuurlijke stroming ontstaat waarbij de warme lucht aan de bovenkant van je kast kan ontsnappen en aan de onderkant aan kan vloeien. Bij voorkeur een aluminium kast die lekker 'vrij' staat met voldoende verse omgevingslucht.
Een AMD Phenom II X4 910e of AMD Phenom II X4 905e zou hiervoor trouwens veel geschikter zijn.
[ Voor 15% gewijzigd door kutkip op 27-01-2010 17:23 ]
Het is dan wel niet passief, maar het is wel zo stil dat ik het wel als niet hoorbaar durf te omschrijven. De spoelen in de gemiddelde PC maken meer geluid dan deze koeler.
Mijn PC staat vanaf vanmorgen 10 uur aan, heeft ook al een aantal keer op full load gedraait, koeler maakt nu 900rpm en temperatuur is 36 graden.
Passief koelen is bij dit soort systemen sowieso niet echt wenselijk, je overige componenten kunnen ook wel wat airflow gebruiken, onderschat dat niet!
( hoewel hij dan volgens mij wel zover omloog moet dat hij onstabiel gaat worden ).
Zelf zou ik zoals er meer hier zeggen gewoon voor fans gaan, veel en groot
[ Voor 20% gewijzigd door drijfhout op 27-01-2010 16:08 ]
http://www.scythe-usa.com...036/scorc1000_detail.html
There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!
Maar goed, het hele koelgebeuren met zo min mogelijk geluid blijft toch altijd een dilemma, stil kost nu eenmaal een hoop geld. Ik ben computergek maar niet zo gek om honderden euro's uit te geven aan watercooling.
De H50 van Corsair had ik gezien maar vind ik nogal prijzig.
Mijn vraagstelling was ook meer om aan de tand te voelen of het dus wel mogelijk is om een CPU met zo'n TDP passief te koelen, met een beetje nadenkwerk had ik me natuurlijk wel kunnen bedenken dat dat niet het geval is anders waren er al een hoop tweakers overgestapt op passieve koeling.
Ik heb in ieder geval besloten om geen compleet nieuw platform aan te schaffen, ik blijf dus bij mijn Q6600 wat ook een heethoofd is. Heb al wel rondgeneusd in het 'hoe te lappen' topic en overweeg dit ook serieus, zo kan ik misschien wat extra power uit de proc halen zonder al te veel geluidsoverlast.
Mocht me dat niet genoeg voldoening geven ga ik wellicht alsnog kijken naar de H50 koeler in combinatie met een stille fan ala nexus of noctua.
Ik geloof niet dat een 955 BE geflesnekt wordt door 2x HD5770 maar pin me er niet op vast. Het was in eerste instantie de bedoeling om over te stappen op een AM3 platform vanwege die reden. Alleen gaat het me naar mijn idee teveel geld kosten. Die 2 HD5770's wilde ik in eerste instantie, maar zag dat er van de HD5750 ook passieve varianten op de markt zijn, dus dacht ik: waarom niet de GPU's en CPU's passief koelen?Fanless zou ik ook nooit aanraden bij zulk soort processoren want je zou dan al bijna je halve kast vol moeten hebben met koelvinnen wil je het resultaat kunnen bereiken van een koeler met fan. Ook een passief gekoelde videokaart zijn meestal de goedkope kaartjes waarvan je dan ook niet veel kan verwachten. Persoonlijk zou ik dat dus nooit doen bij een snelle processor als die AMD want dan zal je nooit je profijt eruit kunnen halen van de snelheid van die processor.
Maar nu blijf ik dus zitten met de Q6600 die wel degelijk een bottleneck zou
kunnen vormen voor die twee kaartjes. Dus in plaats van stille koeling, ben ik nu op zoek naar een monster wat voor genoeg koelte kan zorgen om de proc zo hoog mogelijk te klokken, maar ja, B3 stepping he
ik zoek in ieder geval nog even verder, mensen die hier nog verder over willen breinstoeien, voel je vrij
eventueel toch actief koelen met de bijgeleverde ventilator, deze is lekker stil! zeker op een laag toerental!