Toon posts:

Netwerk monitoren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een vraag over het monitoren van het netwerk. Weet iemand of er software bestaat die je op een werkstation in een netwerk omgeving kunt instaleren waarmee je kunt monitoren wie er veel bandbreedte gebruikt. En zo ja wat dan. Ik loop stage bij een groot bedrijf en mijn stage begeleider heeft gevraagd of ik dit uit wil zoeken alleen ik krijg het niet gevonden. Weet iemand een oplossing?

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Google keyword : SNMP

• DLX
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-03-2024

DLX

Op je switch kijken per poort ;) Succes!

Laatste tip; netwerkmonitor op je werkstation!

The Legend Will Never Die

Verwijderd

Topicstarter
Ja hier was ik zelf ook wel opgekomen... ik zoek iets waarvoor niets geinstalleerd hoeft te worden op de server alleen software op het werkstation waarmee ik kan zien hoeveel netwerkverkeer er is welke gebruiker / computer veel bandbreedte gebruikt en door wat dan. Weet niemand zo een programma?

Verwijderd

Je komt met weinig gegevens en stelt een vraag die niet duidelijk genoeg is.

Wat is de netwerktopologie? Grote kans dat hetgeen jij wilt simpelweg niet kan (achter een switch kan je niet alle poorten monitoren van een unmanaged switch).
Kan de eventuele switch zjin gegevens uitspugen via snmp?
Waarom niet op de server? <- belangrijke vraag; als de server al het netwerkverkeer tussen lan & wan routeert is het nogal logisch om daarop te monitoren aangezien je dan toegang hebt tot alle verkeersstromen.
Heb je geen toegang tot de server? Grote kans dat het dan ook niet de bedoeling is dat jij dat netwerkverkeer gaat monitoren / filteren.

tip: Netlimiter installeren op je server, meest simpele oplossing.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2010 13:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik mag niks instaleren op de server omdat de server ''schoon'' moet blijven. Heb er wel toegang toe. Ik zoek een programma wat je gewoon zo op een werkstation kan instaleren en vervolgens kunt zien wat er allemaal op het netwerk gebeurt hoeveel bandbreedte elke gebruiker gebruikt. De rede dat ik dit wil is omdat we bij ons bedrijf erachter zijn gekomen de bandbreedte heel veel word gebruikt en we bang zijn dat veel mensen filmpjes zitten te streamen en op spelletjes site's zitten.

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-02 09:27
Verwijderd schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 13:49:
Nee ik mag niks instaleren op de server omdat de server ''schoon'' moet blijven. Heb er wel toegang toe. Ik zoek een programma wat je gewoon zo op een werkstation kan instaleren en vervolgens kunt zien wat er allemaal op het netwerk gebeurt hoeveel bandbreedte elke gebruiker gebruikt. De rede dat ik dit wil is omdat we bij ons bedrijf erachter zijn gekomen de bandbreedte heel veel word gebruikt en we bang zijn dat veel mensen filmpjes zitten te streamen en op spelletjes site's zitten.
Is het niet makkelijker een internet etiquette rond te sturen ?
Dan weet de gebruiker wat er geoorloofd is en wat niet, ga je nu monitoren en een gebruiker aanspreken zal de gebruiker aanvoeren dat zijn privacy is geschonden.

Met alle mogelijke ergenissen discussies etc.
Daamaast kan je het het beste loggen via de server genoeg pakketten voor te verkrijgen, eventueel met logboeken voor de hardnekkige gebruikers.

Vraag is dan natuurlijk ook nog met hoeveel gebruikers je zit.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Verwijderd schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 13:49:
Dat zou wel een erg groot beveiligingsrisico zijn als je zo makkelijk het doen en laten van iedereen kan bekijken. Kan je zo alle emails van de finance afdeling onderscheppen lekker zou dat zijn dan.
Sowieso wordt het eens tijd dat werkgevers eens een nieuwe opdracht bedenken voor hun stagiars want deze opdracht krijgt iedere stagiar mee lijkt het wel.

• TRAXION
TrailBlazer schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 14:00:
[...]

Dat zou wel een erg groot beveiligingsrisico zijn als je zo makkelijk het doen en laten van iedereen kan bekijken. Kan je zo alle emails van de finance afdeling onderscheppen lekker zou dat zijn dan.
Sowieso wordt het eens tijd dat werkgevers eens een nieuwe opdracht bedenken voor hun stagiars want deze opdracht krijgt iedere stagiar mee lijkt het wel.
Denk niet dat het zo een groot bedrijf is, daarnaast mail onderscheppen ? exchange draai je toch zeker apart van je gateway of ben ik nu abuis?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Hoe gaat die mail dan het internet op via een andere gateway? Niet alle gevoelige mail blijft intern.

Verwijderd

Topicstarter
haha, na t is een vrij groot bedrijf. Zal hier waarschijnlijk geen namen mogen noemen. Het zou niet noodzakelijk zijn om precies te zien wat de gebruiker doet maar met name de gebruikers die echt heel veel bandbreedte gebruiken en dan kunnen we daarna wel stappen ondernemen om te kijken waardoor dit dan komt. Dus alsnog de vraag een programma om te instaleren op een werkstation waarmee ik kan zien welke gebruikers / computers de meeste bandbreedte gebruiken op ons netwerk. Zonder iets te hoeven instaleren op de server

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2010 14:10 ]

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-02 23:16
Wellicht dat je hier wat aan hebt.

Klik

Ik heb er zelf 0 ervaring mee. Ik draai zelf Nagios maar daar moet voor een (Windows) server wat op installeren. Voor servers met een ander OS heb ik geen idee, die draaien we nog niet.

Overigens zou ik persoonlijk gewoon een machine die oud/over is onder je bureau neer zetten om 24/7 deze software te draaien. Je zit jezelf niet in de weg, je vervuilt je servers niet en je captured constant data.

Edit: Voor info over Internetgebruik maak ik rapporten in ISA.

[ Voor 5% gewijzigd door Appel op 26-01-2010 14:10 ]

• TRAXION
TrailBlazer schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 14:06:
Hoe gaat die mail dan het internet op via een andere gateway? Niet alle gevoelige mail blijft intern.
Mijn ervaring met de grotere bedrijven is inderdaad het geval dat het via apparte lijnen het net opgaat, maar buiten dat om wil je mail inzien dan duik je exchange in.
En filteren moet je nog eens heel selectief doen ook privacy claims etc heb het allemaal wel mee gemaakt :)

Daarnaast zou dit inderdaad een stageopdracht kunnen zijn ;)

Edit alles is te lezen/monitoren etc als je maar genoeg rechten hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door TRAXION op 26-01-2010 14:12 ]

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 22:08

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Verwijderd schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 14:08:
Dus alsnog de vraag een programma om te instaleren op een werkstation waarmee ik kan zien welke gebruikers / computers de meeste bandbreedte gebruiken.
Om die informatie naar je toe te krijgen moeten je switches SNMP berichten gaan sturen. SNMP / RMON / SFLOW en zo zijn er nog een aantal van die informatieprotocollen... Zoekt u maar! ;)

[ Voor 12% gewijzigd door webfreakz.nl op 26-01-2010 14:11 ]

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• TRAXION
webfreakz.nl schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 14:10:
[...]

Om die informatie naar je toe te krijgen moeten je switches SNMP berichten gaan sturen. SNMP / RMON / SFLOW en zo zijn er nog een aantal van die informatieprotocollen... Zoekt u maar! ;)
Met hierboven, heb je ook nog hele leuke pakketjes voor die leuke grafiekjes kunnen uitspugen via webbased progje ;)

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 22:08

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

TRAXION schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 14:13:
[...]

Met hierboven, heb je ook nog hele leuke pakketjes voor die leuke grafiekjes kunnen uitspugen via webbased progje ;)
Ik ken die software wel ;) Maar dan gaat het er nogsteeds om dat er informatie door je switch verstuurd moet worden door bijvoorbeeld SNMP / RMON / SFLOW berichten. Of ze worden opgevraagd bij de switch, dat kan ook.

Anyway, als je die berichten binnen heb, kan je inderdaad hele mooie grafieken bakken en is je stageopdracht wel gelukt. Vakantie! >:)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• TRAXION
webfreakz.nl schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 14:17:
[...]

Ik ken die software wel ;) Maar dan gaat het er nogsteeds om dat er informatie door je switch verstuurd moet worden door bijvoorbeeld SNMP / RMON / SFLOW berichten. Of ze worden opgevraagd bij de switch, dat kan ook.

Anyway, als je die berichten binnen heb, kan je inderdaad hele mooie grafieken bakken en is je stageopdracht wel gelukt. Vakantie! >:)
Dat bedoelde ik ook webfreakz.nl maar die stats erbij in knappe vorm levert een leuk cijfer op ;) maar moet het natuurlijk niet voorkauwen :D

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Download anders the dude eens en bekijk eens wat hij er van brauwt ;)
Pagina: 1