Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-08 12:50
Ik zit met een dilemma. Ik wil een uberbudget systeempje samenstellen wat tóch een goede performance heeft. Met name de goedkoopste opties uit de pricewatch zullen dus in aanmerking komen.
AMD is in principe uitgesloten ivm lagere performance als overclocken een mogelijkheid is. (Intel meer zekerheid op goede overclock op dit moment)

Het volgende kwam ik even niet uit :

Foxconn 975X7AB-8EKRS2H vs Gigabyte GA-G41M-ES2L (of ander G41 based mobotje)

De Foxconn is een oud high-end ontwerp (975X chipset), de Gigabyte een zeer recent budget ontwerp.
Ik moet 8gb DDR2 geheugen kwijt, hij moet recente processors zoals de E3200 ondersteunen en lekker overclocken met diezelfde cpus.

De Foxconn heeft een hoop luxe dingen zoals Esata, FW400, mogelijkheid tot Crossfire (kan ik nu 1 budget videokaartje kopen, over paar maanden een tweede voor nieuwere games).

De G41 chipset heeft het voordeel van 1333 MHz fsb support (En dus theoretisch betere overclockbaarheid) en betere toekomstige ondersteuning van nieuwe processors (niet belangrijk eigenlijk).

Wat ik uiteindelijk niet goed kan vinden is of de Foxconn bios updates (er staat alleen ´cpu microcode updated´) het moederbord in staat stellen 45nm cpus te ondersteunen.

Advies en reacties welkom ! :)

EDIT - Ik google steeds meer indirecte aanwijzingen dat de Foxconn geen 45nm cpus aankan. Het expliciete tegenovergestelde vind ik iig nergens...hmm :(

[ Voor 7% gewijzigd door majic op 26-01-2010 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 20:39

Bolletje

Moderator Harde Waren
Waarom budget en dan 8GB DDR2?

En crossfire is toch ook niet echt budget? (wat ook niet heel goed gaat op een 975X, die heeft nog PCIe 1.x)

8GB DDR2 gaat in elk geval moeilijk op die Gigabyte, die heeft maar 2 geheugensloten en dan moet je dus 4GB DIMMs hebben. Die zijn nogal duur.

[ Voor 34% gewijzigd door Bolletje op 26-01-2010 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
Budget omdat ik eigenlijk geen enkele euro kan uitgeven aan een nieuw systeem maar vanwege mijn werk veelvuldig met 15 a 20 lagen, 16 bits x 21mpixel in Photoshop moet werken...en graag nog een spelletje speel in de avond op redelijke kwaliteit :9

Met overclocken is voor een beetje centen een prima systeem te bouwen, is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Maar je hebt het RAM dus al?

Heb je in dit geval niet meer aan een quad-core en een SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
Ik heb op dit moment een vlotte laptop (maar max 4gb ram en een nét iets te trage videokaart voor hd resolutie gaming).

Mn complete pc is gestolen bij een verhuizing pas geleden, dus heb helemaal niets meer en moet vanaf scratch beginnen. Geheugen gaat inderdaad de duurste grap worden, maar begin met 4gb later 4gb er bij prikken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Dan is het ook nog een idee om een quad-core te halen. AMD heeft wel leuke voor een lage prijs. Een Athlon II X4 620 voor ~80 euro bijvoorbeeld.

Dit i.c.m. een AM3 moederbord is toekomstbestendiger dan S775. DDR2 en DDR3 liggen qua prijs nu toch op het zelfde niveau...

Als je echt bij S775 wil blijven; ik heb de G31 versie van dat Gigabyte bord en die clock wel simpel over. Dan doe je gewoon 300FSB *12 (MP E3200). Dat redden ze allemaal wel denk ik.

Nadeel is dat de SPD niet lager kan dan 2.66, waardoor je bij 300FSB al aan 800 MHz mem zit.

[ Voor 34% gewijzigd door Bolletje op 26-01-2010 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Wat is je budget eigenlijk?

[ Voor 98% gewijzigd door ocf81 op 26-01-2010 15:09 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bolletje92 schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 13:05:
Dan is het ook nog een idee om een quad-core te halen. AMD heeft wel leuke voor een lage prijs. Een Athlon II X4 620 voor ~80 euro bijvoorbeeld.
Klopt en die klokken ook tot zon 3,8Ghz... Dus ik zie de eerste comment niet zo. Zeker als je oudere Core 2 vergelijkt met de huidige PH II architectuur, ontloopt dat elkaar eigenlijk niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
@ iedereen : Bedankt :)
Ik kwam er achter (lekker geheugen heb ik weer..) dat ik nog ergens een oud kastje met Athlon X2 4400+ had staan...die gaan we maar eens stukje bij beetje upgraden naar beter moederbord en vervolgens betere cpu :)

De nieuwe Athlon II's zien er inderdaad veelbelovend uit...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sowieso, 1337 overclocken en überbudget zijn twee eisen die elkaar nogal bijten :o

Niet dat je niet kunt clocken met een goedkoop systeem, maar als EUR 10 al uitmaakt in de totaalprijs, dan is maar de vraag of bijv een zwaardere koeler loont, of een moederbord met meer OC-functies.

Daar komt bij dat je in de budget-categorie echt veel meer CPU voor je geld krijgt bij AMD dan Intel op dit moment.

Maareh, sowieso, als je budget beperkt is en je toch veel waar ervoor wilt, waarom niet 2e hands spullen kopen? Voor de prijs van een nieuwe 975X bord (dat allicht 3+ jaar in een kast bij de leverancier onverkocht lag te zijn) heb je met gemak een 2e hands P35 bord met veel meer toeters en bellen, of een goed AM2+ geval. Idem mbt CPU en GPU trouwens.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

En of een moederbord een bepaalde CPU ondersteund, al dan niet vanaf een bepaalde BIOS, is gewoon terug te vinden in de CPU support-list op de site van de fabrikant van het moederbord. ;)

Overigens vind ik de budget-775's helemaal niet slecht, met name als je gaat OC'en (niet dat de AM3's daarin slecht scoren hoor). Maar je hebt het over 'toekomstige ondersteuning van nieuwe processors", maar die gaan er dus niet echt komen. S775 wordt nog verkocht maar is niet echt meer in ontwikkeling.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"Toekomstige" wat dan ook is onzinnig. Je geeft nu meer geld uit voor een mogelijkheid om straks nog meer geld uit te geven.

Koop nu wat je nu nodig hebt, heb je straks iets anders nodig, verkoop je (dan) oude meuk en koop wat je dan nodig hebt. Dat is veel goedkoper dan nu een gok doen wat je straks nodig hebt en dan een tijdlang meer draaien dan je nodig hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
Bedankt allemaal voor mee denken nogmaals !

Ik probeer nu via zowel vraag & aanbod als nieuw één van deze combis te maken, mede na advies van hier :

Nieuwe E3200 + 2dehands G31/G41/P35 mobotje
Nieuwe Sempron 140 + 2dehands 770/780/785 moederbord met ACC optie voor unlocken 2de core
Nieuwe Athlon II 215 + 2dehands moederbord

Het verschil tussen Athlon II en C2D is inderdaad niet meer relevant, dat krijg je als je een half jaartje uit de roulatie bent geweest... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ga voor een E5200 ipv E3200. 2de hands heb je hem voor dezelfde prijs, maar die 1MB cache en de hoge MP is mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
Right, dingen lopen nooit zoals je denkt....

Uiteindelijk vandaag een mooi koopje op de kop getikt - Q6600 (B3, dat wel) + Asus P5K ...voor onder de honderd euro samen. Dat kon ik niet laten liggen!
Pagina: 1