Low-profile subwoofer voor de huiskamer: ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-05-2024
Om een beetje meer lage tonen te horen op laag volume ben ik op zoek naar een subwoofer ter complementering van twee boekenplankluidsprekers.
Mijn vrouw wil niet zo'n joekel van een kast in de kamer hebben staan (hebben we ook de ruimte niet voor) en gezien het lage volume waarmee ik altijd draai is dat ook niet nodig. En het moet als het even kan onder een dressoir passen.

Ik heb wat gezocht op kleine low-profile subwooferkastjes en kom wel wat tegen op internet. Vooral heel veel caraudio, maar het moet dus in mn huiskamer (tenzij car-audio ook inzetbaar is).
Inmiddels ben ik wel iets tegen gekomen op internet:
- een Yamaha FSW150 (6,5")
Afbeeldingslocatie: http://www.yamaha.com/yamahavgn/Images/YEC/Speakers/Main/M_ystfsw150.jpg

- een MTX Lolita (8")
Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/21nS-aWL3nL._SL500_AA220_.jpg

- een OSD Audio SS8 Super Thin subwoofer (8")
Afbeeldingslocatie: http://ep.yimg.com/ca/I/yhst-5323690727015_2090_64926076

- deze Kef HTB2 past op zn kant ook wel onder een kast:
Afbeeldingslocatie: http://www.kef.com/Images/gb/Products/HTB-Series/htb_0.jpg

- en er is nog een Canton ASF 75 SC aangedragen:
Afbeeldingslocatie: http://www.canton.de/assets/images/produkte/asf75sc-1.jpg

- de Sharp CPSW1000H mag ook niet ontbreken als een goedkope optie:
Afbeeldingslocatie: http://www.schottenland.de/dimages/imc/pi/CPSW1000--square240.jpg

- Niet helemaal hifi woofer, maar wie nog op zoek is naar een platte voor bij de TV:Toshiba SW 1000
Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.com/m/3000_3999/3400/3450/3457/345789_LB_00_FB.EPS.jpg

De enige ellende is, dat ik nergens zo'n klein dingetje kan beluisteren. Reviews zijn overal op internet hetzelfde, dus daar heb ik ook niet zoveel aan.
Vraag aan jullie dus of er theoretisch gezien er wel goed laag kan komen uit van die kleine subwoofers?
Of zoek ik gewoon in de verkeerde richting en kan ik die paar honderd euro beter gaan investeren in andere geluidsapparatuur (nu nog een JVC-setje van 10 jaar oud)?

Nog te overwegen kleine subs (maar niet passend onder mijn dressoir):
- de BK Gemini II
Afbeeldingslocatie: http://www.bkelec.com/HiFi/Sub_Woofers/Images/Gemini2_LO_Front.jpg

- de REL Quake MK2
Afbeeldingslocatie: http://www.stassen.nl/images/4523_1228503703.jpg

[ Voor 48% gewijzigd door PaulZ op 25-02-2010 10:45 . Reden: Uitgebreid met pics ]

Vlinders moet je volgen, niet vangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48051

Klein maar fijn (tenminste ik vind dit vrij klein voor een sub). De subs die jij net plaatst mag je eigenlijk geen sub noemen en zijn hoogst waarschijnlijk niet meer dan een mid-laag woofer.

SVS SB12
Velodyne SPL 1200r

Meteen een leuk ander topic daarover.

Of is dit buiten je budget?

Anders nog de BK Gemini.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 48051 op 26-01-2010 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:56

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Theoretisch gezien heb je voor lage tonen een groot membraan oppervlak nodig. Volgens sommigen begint het pas bij 12inch. Uit kleinere subwoofers kan een hoop herrie komen maar vaak toch minder strak en een beetje "boemerig" Ik vind dat je voor goed sub geluid gewoon een grote driver nodig hebt.

Als ik het goed begrijp luister je nu naar boekenplank speakers uit een JVC setje. Ik zou het geld besteden aan de zwakste schakel in de keten. Namelijk een goed setje nieuwe boekenplank luidsprekers. Die zijn wel overal volop te beluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-06 10:44

Krizzie

Progressive Music \o/

Ik weet dat Pioneer een subwoofer voor in de auto heeft welke langwerpig is (een balk zegmaar) , geen idee hoe het klinkt. Maar misschien handig vanwege de ruimte beperkingen? Dan kun je hem ergens achter leggen ofzo.

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulZ
Allebei bedankt voor de reacties tot zover. Budget heb ik nog niet over nagedacht, al wil ik wel onder de 500 euro blijven hoor. Mn huidige luidsprekers wil ik eigenlijk nog niet vervangen omdat ik ze nog niet lang heb.
k Ga ff lezen over de SVS, Velodyne en de BK...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Als je zelf handig bent, kun je er zelf een maken. Met dit spul en een subamp moet dat prima kunnen.

Afbeeldingslocatie: http://www.tymphany.com/files/imagecache/product_fullsize/files/products/photo/LAT500-001.jpg

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulZ
Twee linkerhanden :p ... maar toch bedankt. Misschien heeft iemand anders er wat aan.

[ Voor 55% gewijzigd door PaulZ op 26-01-2010 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:08

OMD

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:35

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Maarreh...

6 plankjes MDF lijmen en 2 gaten decouperen moet toch wel lukken?
Kijk dus eens naar een zelfbouwoplossing in combinatie met een platte woofer.

Die kan je namelijk prima bijv onder een bank / dressoir / in een hoekje zetten.
Die van mij staat ín een ikea kubus:
Afbeeldingslocatie: http://img145.imageshack.us/img145/1483/img2650ym3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img145.imageshack.us/img145/5420/img2651fr8.jpg

Meer voordelen: afwerken in de stijl van de rest van je meubels, goedkoper; "meer bang for the buck".

edit: mirror van de bouw

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 26-01-2010 17:38 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atze
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-03-2023
PaulZ schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 13:12:
Twee linkerhanden :p ... maar toch bedankt. Misschien heeft iemand anders er wat aan.
Je kan ze ook laten maken bij speakerland of speaker&co. Je kan ze vast daar ook beluisteren. Wat voor boekenplank luidsprekers heb je?
Je kan je afvragen of die platte sub op jou plaatje echt iets gaan bijdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 330715

Ik heb een redelijk klein subje, 30 bij 30 bij 30 cm, met een 10 inch woofer en ben er erg tevreden over. Hoe groter hoe beter natuurlijk, maar ergens moet je (zelf) de grens stellen. Een compromis tussen looks en sound. Dit kleine subje laat het servies in de keuken goed trillen en heeft een hoog WAF. (Wife Aproval Factor)

Afbeeldingslocatie: http://gallery.me.com/michiel/100034/L1010831_1/web.jpg?

Monitor Audio R370 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:35

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

oh.. als je per se een van die kant-en-klare wil, ga dan voor de mtx lolita. Puur subjectieve voorkeur van mijn kant :+

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulZ
atze schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 20:11:
[...]
Je kan je afvragen of die platte sub op jou plaatje echt iets gaan bijdragen.
Daar breek ik dus ook al steeds mn hoofd over. Volgens mij schelen die platte subjes niet eens zoveel met mn luidsprekers (Mezzo 2), maar misschien dat ze tóch net dat beetje meer body geven. Maar ik kan gewoon nergens die dingen beluisteren en da's jammer...

Tja, en die lolita... op mn werk werden de productpages al tegen gehouden door de firewall :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulZ
* Toshiba toegevoegd aan openingspost *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-03-2024
Zoals al eerder vermeld, de BK Electronics Gemini 2

Gemini 2

Dit vind ik toch redelijk klein, 30x30x30 (ongeveer) en toch een 10 inch woofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulZ
Valt die Gemini in de categorie 'low-profile'?
Op zich is er voor 'low-profile' geen definitie te vinden namelijk. Dat wordt dus een subjectieve benadering en die ligt bij mij rond de 20 cm hoogte. Maar goed, dat heb ik dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:11

HenkS

Da_king alias HenkS

PaulZ schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 12:13:
Valt die Gemini in de categorie 'low-profile'?
Op zich is er voor 'low-profile' geen definitie te vinden namelijk. Dat wordt dus een subjectieve benadering en die ligt bij mij rond de 20 cm hoogte. Maar goed, dat heb ik dan...
wat ik me zowiezo afvraag, ik was aan het rondkijken voor deze sub, maar ik zie ook dit staan:

'Variable cut off frequency 40Hz - 120Hz'

is vanaf 'pas' 40hz niet wat veel? heeft een goede sub niet vanaf 15-20hz als frequency? of zie ik dat fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

HenkS schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 12:33:

is vanaf 'pas' 40hz niet wat veel? heeft een goede sub niet vanaf 15-20hz als frequency? of zie ik dat fout?
Cut-off is wat ie aan de bovenkant eraf haalt he? Dus jouw goede sub zou dan 15-40 danwel 15-120 proberen weer te geven. Uiteraard zit daar geen rechte afkapping in, dus het wordt wat meer.

Overigens moet je wel goed zoeken naar een sub die daadwerkelijk 15 Hz nog goed weer kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 322226

[...]

wat ik me zowiezo afvraag, ik was aan het rondkijken voor deze sub, maar ik zie ook dit staan:

Dat zie je fout je kan de sub instellen dat hij pas bij 40Hz aangaat. Dus als het geluid onder de 40Hz komt zal de sub mee gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Anoniem: 322226 schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 12:40:
[...]

Dat zie je fout je kan de sub instellen dat hij pas bij 40Hz aangaat. Dus als het geluid onder de 40Hz komt zal de sub mee gaan doen.
aangaat of uitgaat? al begrijp ik je punt goed! nu snap ik het ook beter.
je stelt je sub dus in dat hij tot een bepaalde frequenty mee moet doen, en vanaf een bepaalde frequenty nemen de 'gewone' boxen het over zeg maar (niet automatisch maar voor je gehoor) en kun je de sub uit laten gaan.

toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 322226

HenkS schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 12:50:
[...]

aangaat of uitgaat? al begrijp ik je punt goed! nu snap ik het ook beter.
je stelt je sub dus in dat hij tot een bepaalde frequenty mee moet doen, en vanaf een bepaalde frequenty nemen de 'gewone' boxen het over zeg maar (niet automatisch maar voor je gehoor) en kun je de sub uit laten gaan.

toch?
Ja maar dan moet je gewoon ff kijken naar hoe laag je speakers kunnen stel dat dat 60Hz is stel je de sub in op net iets boven de 60 zeg 65Hz want dan heb je niet een grote dip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Anoniem: 322226 schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 13:39:
[...]

Ja maar dan moet je gewoon ff kijken naar hoe laag je speakers kunnen stel dat dat 60Hz is stel je de sub in op net iets boven de 60 zeg 65Hz want dan heb je niet een grote dip.
bedankt voor je goede advies! en zo leer ik iedere dag iets op GOT _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
[...]

Ik heb zelf de xls200, het iets grotere broertje van de gemini, maar ze hebben wel dezelfde speaker. De xls200 heeft een 275 watt versterer, de gemini 150 watt. Dus daar zit het grootste verschil. De xls200 heeft een frequency respone bij -6DB van 17 hertz, dus vanaf 17 hertz is er iets hoorbaar. Ik kan nergens de frequency respone van de gemini vinden, maar hij gaat best laag.

Verder voordeel van de BK electronics subs zijn de afwerking en de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Dane86 schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 14:34:
[...]

Ik heb zelf de xls200, het iets grotere broertje van de gemini, maar ze hebben wel dezelfde speaker. De xls200 heeft een 275 watt versterer, de gemini 150 watt. Dus daar zit het grootste verschil. De xls200 heeft een frequency respone bij -6DB van 17 hertz, dus vanaf 17 hertz is er iets hoorbaar. Ik kan nergens de frequency respone van de gemini vinden, maar hij gaat best laag.

Verder voordeel van de BK electronics subs zijn de afwerking en de prijs.
ja de reviews zijn goed en de prijs/kwaliteit verhouding dient ook erg goed te zijn.

ik ga namelijk een denon 1910 aanschaffen (zie denon topic) en ik wil in 1e instantie een 2.1 setup gaan gebruiken met B&W M1 speakers met een gemini sub. Dan ben ik in totaal onder de 1000,- klaar en heb ik voor dat geld een hele goede setup (volgens mij:))

maar bedankt voor je bericht, geeft goede hoop voor de gemini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-06 09:08
Bij de kef eitjes zit een ovalen subwoofer. Deze kan volgens mij wel onder een kast geschoven worden. een flauw idee hoe het klinkt...

[ Voor 18% gewijzigd door mcsluis op 17-02-2010 14:41 ]

• PaulZ
Ik heb ook geen idee, maar heb 'm maar in mn lijstje erbij gezet.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:30

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Die extreem platte subs kunnen best goed werken, als ze een hoorn als klankkast gebruiken. Je hebt dan een klankkamer/kast die als het ware opgevouwen ligt in de behuizing. De lengte van die hoorn bepaald welke frequenties er het beste door versterkt worden (denk aan een hoorn waar je op kan blazen, langer betekend een lager geluid). Gevaar bij deze typen is wel een sterke resonantiepiek bij de ideale frequentie, maar waar die piek zich bevind zou ik niet durven zeggen. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat subwoofers voor in de auto bedoeld zijn voor een ruimte met een klein volume (namelijk de kabine van een auto).

Staar je ook niet al te veel blind om de onderste grens van een sub. Ik weet dat het een beetje raar klinkt, maar het verschil tussen 30 en 35 Hz is helemaal niet zo duidelijk hoorbaar en het is maar de vraag of er in je huis überhaubt tonen van onder de 40Hz hoorbaar zijn. Door de lange golflengten van deze frequenties, kan het zijn dat de geluidsgolf niet goed weg kan en heel snel uitdempt. Dit heeft puur met de maten van de kamer te maken (en daarmee samenhangend de inhoud). Vaak wordt met een sub geprobeerd om het laag dan alsnog te forceren, met als gevolg dat het alleen maar slechter gaat klinken (dingen gaan meetrillen, het laag vervormd, etc).

Ik ken verder de specs van je hoofdspeakers niet, maar boekenplankjes houden meestal rond de 80Hz al op. Wat je nodig hebt is dus een subje dat het laag aanvult (sub-laag zit pas bij zo'n 30Hz, tegen de gehoorgrens aan). Dit kunnen de meeste van de sub's in je startpost wel.

Ik zou zeggen, speel het op safe en kijk vooral naar subjes zoals de REL.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

deepbass909 schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 17:45:
Staar je ook niet al te veel blind om de onderste grens van een sub. Ik weet dat het een beetje raar klinkt, maar het verschil tussen 30 en 35 Hz is helemaal niet zo duidelijk hoorbaar en het is maar de vraag of er in je huis überhaubt tonen van onder de 40Hz hoorbaar zijn. Door de lange golflengten van deze frequenties, kan het zijn dat de geluidsgolf niet goed weg kan en heel snel uitdempt. Dit heeft puur met de maten van de kamer te maken (en daarmee samenhangend de inhoud). Vaak wordt met een sub geprobeerd om het laag dan alsnog te forceren, met als gevolg dat het alleen maar slechter gaat klinken (dingen gaan meetrillen, het laag vervormd, etc).
Helemaal mee eens :Y Veel mensen denken hier niet aan. Zeker bij laagweergave is de ruimte van enorme invloed op het geluid, en dat geldt net zo hard voor de plaatsing in de ruimte :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:08

OMD

Eventueel ook nog een optie voor je:

http://www.canton.de/de/h...oofer/produkt/asf75sc.htm

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

OMD schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 19:27:
Eventueel ook nog een optie voor je:
Die heb je zelf al een keer eerder in dit topic genoemd ;)

• Dane86
Exirion schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 17:59:
[...]

Helemaal mee eens :Y Veel mensen denken hier niet aan. Zeker bij laagweergave is de ruimte van enorme invloed op het geluid, en dat geldt net zo hard voor de plaatsing in de ruimte :)
Hoe zit dit dan op houten vloeren? Ik heb onder mijn mordaunt short speakers ijzeren spikes zitten op een vloer van hout en dooroverheen laminaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-06 14:31
De staande golven in een kamer worden met name bepaald door de lengte en breedte van je kamer. (meerdere pieken en dalen van 10dB zijn heel normaal)
De soort vloer van je kamer speelt daarbij vergeleken maar een hele kleine rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

mjtdevries schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 09:06:
De staande golven in een kamer worden met name bepaald door de lengte en breedte van je kamer. (meerdere pieken en dalen van 10dB zijn heel normaal)
De soort vloer van je kamer speelt daarbij vergeleken maar een hele kleine rol.
serieus? ik heb straks namelijk een stenen vloer (geen vloerkleed, wel gordijnen en genoeg meubels om de galm etc weg te halen, maar ik denk toch dat het anders zal klinken dan als de sub op een houten vloer staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 341133

de BK gemini II en de xls200 hebben niet dezelfde driver
de xls200 gebruikt een xls10 van peerless

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulZ
deepbass909 schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 17:45:[...]
Ik ken verder de specs van je hoofdspeakers niet, maar boekenplankjes houden meestal rond de 80Hz al op. Wat je nodig hebt is dus een subje dat het laag aanvult (sub-laag zit pas bij zo'n 30Hz, tegen de gehoorgrens aan). Dit kunnen de meeste van de sub's in je startpost wel.

Ik zou zeggen, speel het op safe en kijk vooral naar subjes zoals de REL.
Mijn boekenplanken lopen volgens de fabrikant van 48Hz - 22kHz. Ik ga overigens morgen kijken naar een REL Quake MK 2. Ik heb m beluisterd bij de lokale radioboer met vergelijkbare speakers en vond de toevoeging in het laag aan het totale geluidsplaatje heel erg mooi. Vrouw ook blij met zo'n klein kastje: 'net een poefje' :) .

Mocht het morgen allemaal goed aflopen, dan is mijn zoektocht aan zn einde gekomen. Hopelijk hebben anderen nog wat aan dit topic voor inspiratie en alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
De REL Quake zal een beetje te vergelijken zijn met de BK Gemini. De Gemini is alleen wat goedkoper, maar moet dan wel weer vanuit Engeland komen. De service schijnt wel goed te zijn ondanks de afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Dane86 schreef op zondag 21 februari 2010 @ 14:55:
De REL Quake zal een beetje te vergelijken zijn met de BK Gemini. De Gemini is alleen wat goedkoper, maar moet dan wel weer vanuit Engeland komen. De service schijnt wel goed te zijn ondanks de afstand.
Je kan BK subs gewoon in Nederland kopen hoor. Google maar eens op RA subwoofers. Die gast is ook een vaste poster op htforum.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:30

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

HenkS schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 09:12:
[...]

serieus? ik heb straks namelijk een stenen vloer (geen vloerkleed, wel gordijnen en genoeg meubels om de galm etc weg te halen, maar ik denk toch dat het anders zal klinken dan als de sub op een houten vloer staat...
Gordijnen dempen heel veel. Meubels liggen er een beetje aan of die meehelpen bij lage golven. Is er recht tegenover de bron (de sub) een harde, vlakke muur, dan zal die gewoon terugkaatsen. Het is alleen minder dan wanneer de kamer helemaal leeg zou zijn.
Bij mijn ouders had ik hier pijnlijk veel last van. Dat was een relatief kleine kamer (3,5 x 4 meter) en bij bepaalde tonen kon je door de kamer lopen en horen waar de pieken en dallen in de laag-productie zaten. Midden in de kamer hoorde je helemaal geen laag, een meter uit de muren trilde de vullingen onderhand uit je kiezen. En dit was een kamer die echt vol stond (aan de wand van de speakers een grote houten stelling, tegenover de speakers een bed, ergens nog een bureau en natuurlijk de standaard troep die bij een student hoort...)

Steen of hout maakt heel veel uit. Hout dempt nog iets, steen niet. Maar dat zal vooral effect hebben op hoge tonen, die veel sneller uitdempen op een zachte ondergrond (daarom klinkt een kamer met vloerbedekking "warmer", omdat het hoog veel minder hard is).
PaulZ schreef op zondag 21 februari 2010 @ 00:48:
[...]

Mijn boekenplanken lopen volgens de fabrikant van 48Hz - 22kHz. Ik ga overigens morgen kijken naar een REL Quake MK 2. Ik heb m beluisterd bij de lokale radioboer met vergelijkbare speakers en vond de toevoeging in het laag aan het totale geluidsplaatje heel erg mooi. Vrouw ook blij met zo'n klein kastje: 'net een poefje' :) .

Mocht het morgen allemaal goed aflopen, dan is mijn zoektocht aan zn einde gekomen. Hopelijk hebben anderen nog wat aan dit topic voor inspiratie en alternatieven.
48Hz is wel heel optimistisch... Dat zal met -6dB of misschien zelfs -12dB zijn, niet met max -3 dB, wat eigenlijk de enige eerlijke opgave is. Mijn vloerstaanders van Monitor Audio hebben een dubbele woofer en dubbele bas-poort en komen tot 33 Hz op -3 dB en daarbij heb je echt niet meer de behoefte aan een sub voor wat warmer geluid.

Maar ik ben benieuwd of een subje als de REL of BK je zal bevallen, waarschijnlijk wel.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulZ
deepbass909 schreef op zondag 21 februari 2010 @ 16:24:
[...]
Maar ik ben benieuwd of een subje als de REL of BK je zal bevallen, waarschijnlijk wel.
De Quake staat nu lekker op de achtergrond met de muziek mee te brommen :) . 't Was even instellen, maar nu is 't mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
Anoniem: 159816 schreef op zondag 21 februari 2010 @ 16:17:
[...]

Je kan BK subs gewoon in Nederland kopen hoor. Google maar eens op RA subwoofers. Die gast is ook een vaste poster op htforum.nl.
Dat weet ik, daar heb ik de mijne ook besteld. Gaf alleen Engeland even aan omdat alles daar vandaan komt en daar met de hand gemaakt wordt. Als je er één besteld duurt het ook 2-3 weken voordat hij af is.

En die REL klinkt sowieso stukken beter als de platte alternatieven die eerste genoemd werden. Zou je misschien een foto kunnen plaatsen? Ben wel benieuwd hoe hij er nu bij staat in het interieur.

[ Voor 17% gewijzigd door Dane86 op 22-02-2010 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulZ
Voorlopig staat ie in een hoekje, tot er een andere bank komt. Kabels moet ik allemaal nog wegwerken achter de plinten trouwens. k Weet niet of de plant blij wordt van de trillingen, maar dat zien we dan nog wel.
Foto:
Afbeeldingslocatie: http://img94.imageshack.us/img94/7793/img0824kopievga.jpg

@deepbass909: weet je waar ik wat meer kan vinden over die -3, -6, -12dB etc waar je het over had? Ik heb altijd het idee gehad: luidsprekers geven van zoveel tot zoveel Hz weer en klaar, maar da's dus niet altijd het geval ondanks de fabrieksopgaven...

[ Voor 30% gewijzigd door PaulZ op 22-02-2010 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
PaulZ schreef op maandag 22 februari 2010 @ 11:46:
@deepbass909: weet je waar ik wat meer kan vinden over die -3, -6, -12dB etc waar je het over had? Ik heb altijd het idee gehad: luidsprekers geven van zoveel tot zoveel Hz weer en klaar, maar da's dus niet altijd het geval ondanks de fabrieksopgaven...
Het staat mooi weggewerkt in het interieur. Mooie speakers ook, die mordauns shorts. Ik ben geluidstheoretisch ook niet zo goed, maar wat ik heb begrepen van die -3, -6, -12 dB is dat het om een verzwakking van het volume de speaker kan leveren bij bepaalde toonhoogten. Vaak zie je van een speaker een grafiek met een lijn die enigzins parabool loopt. Hij begint laag bij de hele lage tonen, die de speaker dus niet goed kan weergeven en gaat zo geleidelijk aan naar boven, piekt in de mid-range en daalt dan weer een klein beetje als de tonen erg hoog worden. Dat is dan het frequentiebereik van je speaker.

http://www.svsubwoofers.c...arts/pb10isdfrfullres.JPG

Dit is een grafiek van een SVS subwoofer. Zoals je ziet kan hij tot 23 hz een goede 90 db geven, Bij 20 hz zie je een daling van ongeveer 3 db. Dus bij die sub kan je zeggen dat de laagste frequency response ligt bij 20 hz -3db

Correct me if i'm wrong

• PaulZ
Dank je :) . 't Is nu al ietsje duidelijker. Eigenlijk zouden alle opgaven van frequenties hetzelfde moeten zijn wil je goed kunnen vergelijken.

Pagina: 1