Afgelopen zaterdag ging mijn derde WD Raptor 150GB naar de *****. De schijf is gecrashed na ongeveer 6 maanden, net zoals de 2 vorige (die trouwens wel keurig werden vervangen door WD)
Kenmerken van na de crash:
Vreemd tikkend geluid (oude HD WD Raptor)
HD lampje blijft constant branden
Lange tijd wachten voordat de BIOS is opgestart
Toen de schijf crashte had ik vreemd genoeg daarna nog wel toegang tot 2 partities op die schijf, toevallig de 2 paritities waar mijn OSén op stonden, Windows XP en 7. Echter de andere 3 verdwenen partities waren niet meer te redden met recovery software.
Nu heb ik er een nieuwe schijf in gedaan (geen WD meer, maar een Samsung Spinpoint 1TB F3) XP er weer opgezet...Echter het HD lampje blijft nog steeds branden en de opstart van de BIOS duurt nog net zolang als na de crash van de Raptor.
Mijn vragen zijn nu:
Kan de crash van de Raptor iets hebben vernield/veranderd op het MOBO, interne instellingen? Ik heb de laatste BIOS al erop gezet dit heeft niet geholpen. De BIOS voor zover ik heb kunnen ontdekken geeft geen probleem aan met hardware.
De PC, voor zover ik kan ontdekken werkt goed, geen noemenswaardige vertraging in schrijf/lees snelheid, geen haperingen of ander iets...maar ja die lange BIOS opstart/blijvend branden van HD baart me toch enigszins zorgen, tips om te kijken waar het aan kan liggen zijn most welcome! :-)
Mijn PC bestaat o.a. uit
MOBO - ASUS P6T Deluxe V2 (laatste BIOS versie)
PROCESSOR: i7 920
6 GB DDR3 geheugen
3 fysieke schijven - 1 Spinpoint 1TB - 2x Spinpoint 750GB.
1 Plextor DVD brander.
Kenmerken van na de crash:
Vreemd tikkend geluid (oude HD WD Raptor)
HD lampje blijft constant branden
Lange tijd wachten voordat de BIOS is opgestart
Toen de schijf crashte had ik vreemd genoeg daarna nog wel toegang tot 2 partities op die schijf, toevallig de 2 paritities waar mijn OSén op stonden, Windows XP en 7. Echter de andere 3 verdwenen partities waren niet meer te redden met recovery software.
Nu heb ik er een nieuwe schijf in gedaan (geen WD meer, maar een Samsung Spinpoint 1TB F3) XP er weer opgezet...Echter het HD lampje blijft nog steeds branden en de opstart van de BIOS duurt nog net zolang als na de crash van de Raptor.
Mijn vragen zijn nu:
Kan de crash van de Raptor iets hebben vernield/veranderd op het MOBO, interne instellingen? Ik heb de laatste BIOS al erop gezet dit heeft niet geholpen. De BIOS voor zover ik heb kunnen ontdekken geeft geen probleem aan met hardware.
De PC, voor zover ik kan ontdekken werkt goed, geen noemenswaardige vertraging in schrijf/lees snelheid, geen haperingen of ander iets...maar ja die lange BIOS opstart/blijvend branden van HD baart me toch enigszins zorgen, tips om te kijken waar het aan kan liggen zijn most welcome! :-)
Mijn PC bestaat o.a. uit
MOBO - ASUS P6T Deluxe V2 (laatste BIOS versie)
PROCESSOR: i7 920
6 GB DDR3 geheugen
3 fysieke schijven - 1 Spinpoint 1TB - 2x Spinpoint 750GB.
1 Plextor DVD brander.
cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 14-24/2.8S, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2