Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 11:39
Hallo,

ik zit met de volgende vraag, wat is mijn belastbaar inkomen.
Ik heb het één en ander gegoogled maar wilde even weten of mijn conclusie die ik daaruit trok juist is.

Ik heb mij ingeschreven als eenmanszaak welke vanaf 1 februari van start gaat. Mijn bedrijf zal zich richten op het ontwerpen en bouwen van websites en ontwerpen van drukwerk. Ik ben een scholier en heb naast dit bedrijf ook een VOF samen met 4 andere vennoten. We zijn alle 5 eigenaar.

Ik ontvang de basis studiefinanciering.

Hoe het zit met btw afdracht is me nu enigzins duidelijk, hoe het zit met inkomensbelasting echter nog niet. Naar mijn weten kom ik niet in aanmerking voor de zelfstandigenaftrek omdat ik geen 25 uur per week in mijn bedrijf steek. Ik zit immers nog op school en heb ook nog een ander bedrijf.
Doordat ik geen recht heb op de zelfstandigenaftrek heb ik ook geen recht op de startersaftrek.

Stel ik maak voor 7000 euro websites in een jaar (ex btw). Ik maak verder nog 1500 euro (ex.btw) aan onkosten voor km-vergoeding en apparatuur/software.
Volgens mijn ge-google moet ik dan gewoon de volle 33% uit box1 betalen over 7000 - 1500 = €5500 aangezien ik geen heffingskortingen kan hanteren. Of zit ik er nu naast?

En is het bedrag wat ik incasseer direct belastbaar inkomen, of 'telt' dit pas wanneer ik het van mijn zakelijke rekening overboek naar mijn privérekening?

Een laatste vraagje welke me nog naar binnen schoot: ik las ergens dat de KO-regeling wordt toegepast op een ondernemER en niet op een ondernemING. Dit betekend dus dat mijn beide bedrijven worden meegerekend bij het bereken van het btw bedrag?
Heeft dit dan omgekeerd ook invloed op mijn VOF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:40
Weet je wat jij moet doen... }:O

Maar serieus, die lui kunnen je hiermee vast een heel end verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Red Nalie schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 12:26:
Weet je wat jij moet doen... }:O

Maar serieus, die lui kunnen je hiermee vast een heel end verder helpen.
Wat moet ie doen dan? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:43
langs bij de kamer van koophandel... én bij de belastingdienst!

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:10

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

De belastingdienst :) (en ja, KVK zou nog een optie zijn)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zou je geen startersaftrek krijgen? Ik werk fulltime en run daarnaast een webshop en krijg die aftrek gewoon. Netjes alle uren vanaf 18.00 t/m 24.00 uur noteren in een agenda en de boekhouder verwerkt het in de aangifte. Zodra ik bezoek krijg kan ik het aantonen aan de hand van de agenda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:33
Hij zegt toch dat hij niet aan het urencriterium kan voldoen? Maar als ik het zo lees kan je beter kijken bij een kleiner administratiekantoortje of ze voor een vaste prijs je aangifte kunnen verzorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
Naar de kvk ben ik al geweest aangezien ik me net in heb laten schrijven. De jongedame die mij daar hielp kon me echter ook niet veel vertellen over deze kwesties... naar de belasting ben ik inderdaad nog niet geweest aangezien de KvK automatisch een btw-nummer voor je aanvraagt en ik daar dus zelf niet langs hoef.

Maar ik weet dus ook niet hoe kritisch ze zijn met die 1225 uur per jaar. Wanneer wordt iets als uren voor je bedrijf gerekend? Als ik daadwerkelijk aan het ontwerpen ben? Of ook als ik simpel wat aan het surfen ben om inspiratie op te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CXNeXo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:00

CXNeXo

This behavior is by design.

Je mag alle uren die je maak voor je eigen zaak noteren. Reistijd, afspraken bij b. de KvK, tijd die je nodig hebt om je administratie te doen, noem het maar op. Die 25 uur per week zou best haalbaar moeten zijn.

MCSE on Windows 2003 & VMware Certified Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
CXNeXo schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 13:28:
Je mag alle uren die je maak voor je eigen zaak noteren. Reistijd, afspraken bij b. de KvK, tijd die je nodig hebt om je administratie te doen, noem het maar op. Die 25 uur per week zou best haalbaar moeten zijn.
Maar ik ben bang dat ik te hard probeer die 1225 te halen, daardoor uren schrijf die ik daadwerkelijk net niet gemaakt heb, en bij een controle gigantisch de lul ben ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:32
deding schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 13:17:
Maar ik weet dus ook niet hoe kritisch ze zijn met die 1225 uur per jaar. Wanneer wordt iets als uren voor je bedrijf gerekend? Als ik daadwerkelijk aan het ontwerpen ben? Of ook als ik simpel wat aan het surfen ben om inspiratie op te doen?
Alle uren die jij voor je bedrijf maakt en - zeker als 't niet echt duidelijk is - kunt aantonen gemaakt te hebben. Als jij verwacht in de buurt te kunnen komen is 't zeker de moeite waard dit bij te houden, maar ik zou er niet teveel op inzetten.

Verder is er toch ook nog gewoon 'h belastingvrije voet in box 1 en kun je evt. studiekosten nog opvoeren als aftrekpost, ik ben geen belastingguru, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je over 5500 euro 33% inkomstenbelasting zal betalen.

Edit: Yup, je hebt de algemene heffingskorting nog waarvan je de bedragen bijv hier ter inschatting kunt vinden.

[ Voor 12% gewijzigd door Leftblank op 26-01-2010 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Je betaald als VOF belasting over de winst, dus het maakt niet uit of je wat opneemt ja of nee.

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
Het is me nu wel wat duidelijker geworden, maar ik heb weer wat andere vragen die ik niet op internet (google & belastingdienst.nl) kon vinden.

Ik vul nu ieder jaar inkomstenbelasting in via het elektronische aangifte programma. Nu moet ik voor mijn bedrijf ook eens peer jaar inkomstenbelasting aangeven via een programma. Betaal ik op deze manier niet dubbele BTW?

Is de btw-aangifte altijd per kwartaal? En aan het einde van het jaar kan je pas je teveel betaalde btw terug vragen? (KOR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:10
deding schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 17:31:
Het is me nu wel wat duidelijker geworden, maar ik heb weer wat andere vragen die ik niet op internet (google & belastingdienst.nl) kon vinden.

Ik vul nu ieder jaar inkomstenbelasting in via het elektronische aangifte programma. Nu moet ik voor mijn bedrijf ook eens peer jaar inkomstenbelasting aangeven via een programma. Betaal ik op deze manier niet dubbele BTW?

Is de btw-aangifte altijd per kwartaal? En aan het einde van het jaar kan je pas je teveel betaalde btw terug vragen? (KOR)
BTW is iets anders dan inkomstenbelasting. De btw-aangifte is per kwartaal of maandelijks. Aan het eind van het jaar kan je dit idd pas doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 09:15

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Let er trouwens wel op dat je, wanneer je boven een bepaalde grens uitkomt, je geen recht op studiefinanciering meer hebt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boven de 10.600€ inderdaad meen ik ja, nog aardig wat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 11:14:
Boven de 10.600€ inderdaad meen ik ja, nog aardig wat ook.
in 2009 was het €13.215,xx Best wel een aardig bedrag :)

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Het basisprincipe is dat je BTW moet afdragen over je omzet. Dit BTW bedrag wordt verlaagd met de BTW die je al hebt afgedragen aan andere partijen (dus de BTW op alle facturen die jij aan anderen hebt betaald).

Echter, wegens de Kleine Ondernemers Regeling (KOR), hoef je de BTW niet daadwerkelijk af te dragen als het maar weinig is (ongeveer minder dan €1200 BTW). Dat is een zeer gunstige regeling, want jij kan dus 19% BTW op je facturen zetten die jouw opdrachtgevers aan jou betalen (en zij kunnen het weer aftrekken van hun BTW aangifte, dus het kost hun niets) maar jij mag het wel houden!

Dan kom je daarna inderdaad op het punt dat de KOR per persoon geldt en niet per onderneming. Anders zou iedereen dertig eenmanszaakjes oprichten om nooit BTW te hoeven betalen. Echter, hier lees ik dat in geval van een VOF tussen natuurlijke personen die VOF recht heeft op een eigen KOR-aftrek.

Vervolgens ben je door de BTW heen en kom je bij de inkomstenbelasting. Dan is het simpel; je telt alle inkomsten minus de kosten ('de winst') van je onderneming bij je eigen inkomen op. Daar moet je vervolgens inkomstenbelasting en sociale premies over betalen en een eigen bijdrage zorgverzekeringswet.

Echter, zelfs als je geen recht hebt op zelfstandigenaftrek of startersaftrek bestaat er natuurlijk wel gewoon de algemene heffingskorting die ervoor zorgt dat je voor alle inkomsten tot zo'n €6000 geen belasting of sociale premies hoeft te betalen, maar alleen de eigen bijdrage zorgverzekeringswet.

Samengevat; als je omzet minus je kosten binnen ruwweg €6000 per jaar blijven, dan betaal je niets aan BTW, niets aan sociale premies of inkomstenbelasting en alleen 4.4% aan eigen bijdrage zvw. Daartegenover staat dat je BTW rekent aan bedrijven die je niet hoeft af te dragen.

Er ontstaat dus in totaal een negatieve belastingdruk; ergo het levert meer op dan als je hetzelfde zwart zou doen! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 16:56
Nog kleine aanvulling; je mag als persoon maar één eenmanszaak hebben. Wel is het toegestaan om naast je eenmanszaak nog deel uit te maken van een VOF.

Bron: http://www.mkbservicedesk...meerdere-eenmanszaken.htm

Daarnaast is bij een eenmanszaak geen onderscheid tussen privé en zakelijk vermogen. Alle omzet - kosten worden dus belast als inkomsten. Heeft niks te maken met hoeveel je opneemt uit de zaak.

Goede post eamelink :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
McVirusS schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 15:55:
Nog kleine aanvulling; je mag als persoon maar één eenmanszaak hebben. Wel is het toegestaan om naast je eenmanszaak nog deel uit te maken van een VOF.
Maarja, dan vraag je op je eenmanszaak gewoon een extra handelsnaam aan -> klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
Bedankt iedereen, het is me al een heel eind meer duidelijk geworden.

Ik zit echter in een VOF met 5 personen en heb dus een éénmanszaak, nu is het me niet helemaal duidelijk hoe het zit met de zelfstandigenaftrek. Daarvoor moet je meer als 50% van de tijd die je kan werken in je onderneming stoppen; op de basisschool is me echter al geleerd dat er niet meer is als 100%, dus kan ik maar bij 1 van de 2 bedrijven 'meer als 50%' werken toch?

Nu las ik op een oud forum dat je de uren uit beide ondernemingen bij elkaar op mag tellen? Of is dit inmiddels veranderd?

Daarnaast volg ik ook nog een studie op het gebied van grafisch ontwerp; valt dit nu binnen of buiten de uren verantwoording? Het is wel degelijk gerelateerd aan mijn eenmanszaak, maar ik lees er tegenstrijdige berichten over op internet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

deding schreef op maandag 08 februari 2010 @ 00:38:
Nu las ik op een oud forum dat je de uren uit beide ondernemingen bij elkaar op mag tellen? Of is dit inmiddels veranderd?
Ik zou niet weten waarom niet - het urencriterium waar hier al meermaals aan wordt gerefereerd zonder het beestje bij z'n naam te noemen is puur een simpele triviale graadmeter die bepaalt of jij als persoon wel of niet voor een aanmerkelijk deel van je leven ondernemer bent. Als jij 1225 uur in een jaar, oftewel gemiddeld meer dan ~25 per week, in je ondernemingEN steekt ben jij ondernemer volgens het urencriterium. Conform diezelfde logica klopt het inderdaad dat je de KOR als ondernemer krijgt en niet als onderneming: jij bent een kleine ondernemer, iemand die 500 kleine ondernemingen runt is een groot ondernemer en moet niet 500 keer een leuk extraatje van de staat krijgen ;)

Wat echter massaal vergeten wordt hier is dat het urencriterium redelijk nietszeggend is, tis maar 1 van de vele puntjes van het ondernemerscriterium. Deze bestaat naast het urencriterium uit een aantal zelfstandigheidseisen, zoals of je reclame maakt voor je bedrijf en of je dagelijks bestaan volstrekt afhangt van je bedrijfsvoering, en je er hoofdelijk aansprakelijkheid voor hebt. Het ondernemerscriterium bepaalt of je in aanmerking komt voor startersaftrek, zelfstandigenaftrek en de MKB-winstvrijstelling.

Daar je nog op school zit denk ik, zonder de volledige situatie te kennen dus wellicht wat voorbarig, dat je het ondernemerscriterium op je buik kunt schrijven, en dan boeit dus ook direct het hele urencriterium niet meer. Voor kleine ondernemers als jij is er dan ook juist een faciliteit als de KOR omdat je te kleinschalig opereert voor de serieuze belastingregelingen.

Meer hierover kun je hier lezen.
deding schreef op maandag 08 februari 2010 @ 00:38:
Daarvoor moet je meer als 50% van de tijd die je kan werken in je onderneming stoppen; op de basisschool is me echter al geleerd dat er niet meer is als 100%, dus kan ik maar bij 1 van de 2 bedrijven 'meer als 50%' werken toch?
Nog afgezien van dat je niet goed hebt opgelet op de basisschool (percentages lopen van -inf tot +inf ;) ) mis je het basisconcept achter VOF's en eenmanszaken, namelijk dat je er niet 'voor werkt'. Een VOF/eenmanszaak 'ben' je. En het ondernemerscriterium draait dus ook om 'ondernemer zijn'.

[ Voor 13% gewijzigd door curry684 op 08-02-2010 01:09 ]

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LesCacques
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-03 11:22

LesCacques

Les Cacques sont retournés

ik zou de BTW die je dient af te dragen op een spaar rekening te zetten oid. Anders vergeet je het misschien en krijg je de belastingdienst achter je aan :P

je ne sais cacques

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het urencriterium is geen onderdeel van het ondernemerschapcriterium. Wat Curry zegt klopt dus niet (precies). Het feit dat iemand naast zijn (mogelijke) ondernemerschap schoolgaand is, of een baan in dienstbetrekking heeft is overigens nietszeggend over zijn status als ondernemer. Het is in geen enkele zin een vereiste dat de onderming een wezenlijk deel van deeigen inkomsten (oid) zou moeten uitmaken.

Even ervanuitgaande dat de TS gewoon als een ondernemer kwalificeert (in zowel zijn deelname in de VOF als zijn eenmanszaak) dan kan je die uren bij elkaar op tellen voor het urencriterium. Let er bij de VOF wel op dat je de uren van jouw subjectieve onderneming (jouw deelneming in de VOF -en dus niet de VOF zélf!) gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2010 @ 10:16:
Het urencriterium is geen onderdeel van het ondernemerschapcriterium. Wat Curry zegt klopt dus niet (precies).
Klinkt me nogal als semantics - wat ik stel is dat je ze niet los kunt zien omdat de boeiende 'rewards' afhankelijk zijn van het halen van beiden.
Het feit dat iemand naast zijn (mogelijke) ondernemerschap schoolgaand is, of een baan in dienstbetrekking heeft is overigens nietszeggend over zijn status als ondernemer. Het is in geen enkele zin een vereiste dat de onderming een wezenlijk deel van deeigen inkomsten (oid) zou moeten uitmaken.
Uh, dat is het wel? De belastingdienst stelt onder meer:
Maakt u winst? Zo ja, hoeveel?
Als u alleen marginale winst hebt of structureel verlies lijdt, is het niet aannemelijk dat u winst gaat maken. Er is dan geen sprake van een onderneming.

Beschikt u over kapitaal (in de vorm van geld)?
Kapitaal is voor veel ondernemingen noodzakelijk. U moet investeren in bijvoorbeeld reclame, inhuur van mensen en verzekeringen. Voldoende kapitaal om een onderneming te starten en enige tijd draaiende te houden, wijzen erop dat u mogelijk een onderneming hebt.

Hoeveel tijd steekt u in uw werkzaamheden?
Als u erg veel tijd aan een activiteit besteedt zonder dat dat rendement oplevert, is er meestal geen sprake van een onderneming.
Sorry, maar 1250+ uur werken voor een omzet van 7000 euro als scholier is een bijbaantje, een veredelde hobby, dat heeft ook voor de belastingdienst weinig met ondernemen van doen. Dat nog afgezien van dat je als 20-jarige scholier met studiefinanciering niet financieel hoofdafhankelijk bent van je onderneming. Als hij er fulltime mee bezig zou zijn zou het snel een ander verhaal zijn.

Niks zo subjectief overigens als deze criteriums, dus gewoon belastingdienst bellen erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
Mijn zelfstandigen aftrek mag ik dus 1x toepassen, waarbij de uren van beide ondernemingen bij elkaar op tel?

Maar bij welke aangifte geef ik dit dan op? Die van de éénmanszaak of die van de VOF?
Het is mij nog steeds niet echt duidelijk hoe de VOF zich in dit verhaaltje past.. Want de VOF moet ook inkomstenbelasting afdragen en btw aangifte, maar dat is per VOF en niet per vennoot (we zijn met 5'en)..

En mijn toetsingsinkomen (inkomstenbelasting) persoonlijk gaat dan over beide ondernemingen samen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een VOF draagt nooit inkomstenbelasting af, aangezien inkomstenbelasting slechts geheven wordt over natuurlijke personen. De natuurlijke persoon (jij) draagt belasting af over het je inkomen uit onderneming, te weten uit jouw subjectieve onderneming.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2010 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

curry684 schreef op maandag 08 februari 2010 @ 11:44:

[...]

Uh, dat is het wel? De belastingdienst stelt onder meer:

[...]

Sorry, maar 1250+ uur werken voor een omzet van 7000 euro als scholier is een bijbaantje, een veredelde hobby, dat heeft ook voor de belastingdienst weinig met ondernemen van doen. Dat nog afgezien van dat je als 20-jarige scholier met studiefinanciering niet financieel hoofdafhankelijk bent van je onderneming. Als hij er fulltime mee bezig zou zijn zou het snel een ander verhaal zijn.

Niks zo subjectief overigens als deze criteriums, dus gewoon belastingdienst bellen erover.
Uh ja.. wat de belastingsdienst er voor jip en janneke verhaaltje van maakt ga ik verder weinig van zeggen. Jij begrijpt die uitleg echter verkeerd. De BD biedt hier handvatten waaraan je een onderneming zou kunnen 'herkennen'. Dat zijn niet de eisen die aan een onderneming gesteld worden en je mag hier al zeker niet a contrario uit redeneren dat als er niet aan zo'n 'eis' voldaan is, er geen ondernemer is.

De eisen zijn overigens als volgt:
een duurzame organisatie van kapitaal en arbeid waarmee door deelgenomen wordt aan het economisch verkeer en winst mee beoogt wordt en mogelijk is.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2010 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Mjah dan begrijp ik het vast verkeerd, net als de belastinginspecteur en m'n accountant 8)7 Of je het nu 'eisen' of 'criteria' wilt gaan noemen is wederom een stukje niet-boeiende semantics, beestje moet een naam hebben. Wat uiteindelijk boeit is dat de Belastingdienst voor iedere ondernemer in Nederland een aantal dingen moet beoordelen die zich centreren om 2 dingen:
- Heb je een dienstverband, een fictief dienstverband of een ondernemersrelatie met je klanten? Dit is een belangrijke vraag die grote gevolgen heeft voor belastingkwesties, en kun je dus door de belastingdienst met een VAR laten semiformaliseren.
- Ben je genoeg ondernemer om in aanmerking te komen voor de stimuleringsregelingen die de staat voor ondernemers heeft, zijnde startersaftrek, zelfstandigenaftrek en MKB-winstvrijstelling.

De 2e vraag is simpel te beantwoorden voor extreme gevallen, zoals iemand die 10 kraaltjes per maand verkoopt via internet naast een 40-urige baan enerzijds, of iemand met 10 man personeel in een professionele organisatie met eigen pand anderzijds. De ondernemerscriteria zijn er juist om de moeilijker te beoordelen tussenliggende gevallen te classificeren, met het urencriterium, het klantencriterium en de 6-maandenregel toevallig als enige echt hard kwantificeerbare criteria. De belastingdienst zet ook de 'zachte criteria' op hun site zodat je als ondernemer gevoel kunt krijgen voor wanneer je ermee in de problemen kunt komen.

[edit]je typte bij:
een duurzame organisatie van kapitaal en arbeid waarmee door deelgenomen wordt aan het economisch verkeer en winst mee beoogt wordt en mogelijk is.
Ja, dat is de formele variant van wat er op de BD-site staat. Met name 'kapitaal' vertaalt zich in dat een onderneming in zichzelf investeert en langduriger contractposities aan kan gaan. Wanneer dat het geval is is onderhevig aan de nukken van je inspecteur.

[ Voor 15% gewijzigd door curry684 op 08-02-2010 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'formele variant' :? Je doet nu net alsof het 'er naast bestaat'. Het zijn simpelweg jurisprudentiële eisen. De eis dat het je voor een 'aanzienlijk deel' in je eigen inkomsten moet voorzien is dat simpelweg niet. Net als de suggestie dat het volgen van een studie (of het hebben van een normale baan) op enige manier direct effect heeft op het al dan niet zijn van een ondernemer of het bestaan van een onderneming.
De inspecteur zal het best wel weten, de accountant ook best wel, maar jij denk ik niet helemaal. Dat is toch geen semantische discussie; immers discupleer jij het eventuele ondernemerschap van de TS puur op de omstandigheid dat hij schoolgaand is.

Verder blijf je zeggen dat het urencriterium een ondernemerschapscriterium is. Dat is het niet. Wederom geen semantische discussie; de gevolgen zijn nogal verstrekkend. De belastingadviseur en je accountant hadden hun papiertjes niet gehaald als ze dát op hun examens hadden neergezet :P

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2010 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 07:04
om even tussendoor in te haken.

Urencriterium ( art.3.6 IB) is van toepassing bij de FOR ( Fiscale oudedag Reserve, het pensioen wat een ondernemer voor zichzelf opbouwt). Het is in die zin correct wat mockingbird stelt dat het niet een criterium is of iemand "ondernemer" is of niet.

( definitie van ondernemer zover de wet stelt, is te vinden in art. 3.4 en art.3.5 IB = wet inkomstenbelasting)

Urencriterium gaat uit van:

- 1225 uren per jaar, EN(!)
- > 50 % werktijd t.b.v. onderneming

Overigens geldt de "50 % regel" niet voor starters.
een persoon die zelf wat groenten kweekt in zn moestuintje en dat verkoopt aan wat vrienden/buren whatever, maar daar verder geen winst op hoeft te maken ( hij hoeft er niet van te "leven") wordt niet als ondernemer gezien. ( er moet sprake zijn van concurrentie, en een winstoogmerk)

anyway, ik laat de discussie verder over aan jullie :-)
Pagina: 1