Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:29
In mijn PC met het Asus P5GD1-Pro (ICH6R) mobo, krijg ik het niet voor elkaar om te booten (vanaf mijn enkele schijf met Win7 ultimate 32bit) nadat ik twee nieuwe schijven in het systeem geplaatst heb en de raid optie aanzet in de bios. (Staat ook goed geconfigureerd als raid-1 middels 'ctrl-i' bij het booten heb ik de array aangemaakt.

Als ik de raid optie uitlaat (en windows dus 3 schijven laat zien) dan boot hij prima.

Waar gaat het fout?

Uiteindelijk wil ik de inhoud van de enkele HD overzetten naar de RAID 1 configuratie. Als dat succesvol is, heb ik de enkele hd niet meer nodig in deze pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:28

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dit zal toch een bootvolgorde probleem zijn in je BIOS, maar waarom haal je de single hardeschijf gewoon niet uit het systeem en installeer je Windows eerst op RAID1 array. Vervolgens hang je de single hardeschijf er naast om je data over te zetten.

De huidige Windows installatie kun je toch niet zomaar overzetten naar de RAID1 array, vanwege driver verschil of mogelijk ontbreken van de RAID drivers, daarnaast zou je Windows ook moeten "vertellen" waar hij zijn bootbestanden terug kan vinden. Het opnieuw installeren van Windows is over het algemeen minder werk.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
Ik heb er eigenlijk net alle apps lekker op draaien etc. Dus als ik niet alles opnieuw hoef te installeren zou dat bijzonder fijn zijn.

Daarom wil ik het vermijden.

Ik heb de schijf gecloon met driveimage xml, alles is netjes overgezet. De image staat nu op 1 van de nieuwe schijven.

Kan ik nu deze schijf niet omvormen tot raid 1 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

WTM schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 10:47:
Kan ik nu deze schijf niet omvormen tot raid 1 ?
Dit is mogelijk als de controller RAID level Migration ondersteund, maar ik betwijfel of een onboard controllertje dit doet. Dit is over het algemeen alleen voor de duurdere RAID controllers weggelegd. Ik zou zeggen duik eens in de manual, maar ik ben bang dat op het moment dat er een RAID1 aangemaakt wordt door de controller daarmee de hardeschijven worden gewist, welke je in de array wilt opnemen.

Controllers die dit ondersteunen zijn over het algemeen duurder dan een geheel moederbord. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door _Dune_ op 26-01-2010 10:57 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En je moet zorgen dat je huidige install van RAID kan booten. Als je een image hebt, waarom dan niet gewoon de array aanmaken en daar de image opzetten, dat lijkt mij de snelste optie om te kijken of het kan. Daarna kun je altijd nog aan de gang met een nieuwe install als het niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

TERW_DAN schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 10:59:
En je moet zorgen dat je huidige install van RAID kan booten. Als je een image hebt, waarom dan niet gewoon de array aanmaken en daar de image opzetten, dat lijkt mij de snelste optie om te kijken of het kan. Daarna kun je altijd nog aan de gang met een nieuwe install als het niet werkt.
Is het dan wel voldoende om alleen de drivers van de RAID controller te installeren (ik ken de ICH6R controllertjes zelf niet)? Ik heb hier eerder een topic hier over voorbij zien komen (kan ik niet zosnel terug vinden) dien je nog meer aanpassingen te maken, maar uiteindelijk was een herinstall van Windows een minder intensieve bezigheid.

En inderdaad het valt altijd te proberen, aangezien je toch een image wilt gaan maken kun je altijd terug naar de oude situatie.

[ Voor 11% gewijzigd door _Dune_ op 26-01-2010 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nou, dat ligt er dus een beetje aan, het is niet volledig onmogelijk als het goed is, maar het komt neer op een kwestie van uitproberen en kijken of het werkt (het zal vast afhankelijk zijn van Os, controller etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
Ik krijg het niet spits helaas.....

Dan maar alles opnieuw installeren. En straks de windows migration wizzard er op los laten. Scheelt weer een stukje.

En dit alles alleen maar omdat ik niet meer op een enkele schijf durf te werken.... :-P.

Heb nu 1x meegemaakt dat een schijf doodging die in een raid-1 hing. Was toch heerlijk om verder te kunnen werken. Schijfje vervangen en gaan met die banaan.

[ Voor 4% gewijzigd door WTM op 26-01-2010 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
Ik krijg de nieuwe windows niet goed geinstalleerd, daar het een upgrade disk / licentie is. Laat ik de oude xp op een andere locatie hebben liggen....zucht... kan wel een week wachten maar echt relaxed is dit niet.

Koppig als ik ben, probeer ik het nogmaals.

Wat ik niet snap:

Ik boot vanaf mijn single HD prima weer in de oude setup.

Plaats ik op poort 3&4 twee schijven erbij (single HD staat aangesloten op sata 1 poort, master) dan kan ik niet booten als ik in de bios raid aanzet.

Wanneer windows 7 logo eraan komt, en ik hoor de twee nieuwe schijven opspinnen, reboot hij.

Ik moet toch prima een raid 1 NAAST mijn single HD's kunnen plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De single hardeschijf waar Windows 7 reeds op gesinatlleerd staat hangt waarschijnlijk ook aan een S-ATA poort van de RAID controller. Wanneer je RAID inschakeld in het BIOS wordt ook deze S-ATA poort niet meer gezien als standaard S-ATA poort, maar als een poort behorende bij de RAID controller. Windows 7 start naar mijn idee niet door omdat de juiste RAID drivers niet zijn geinstalleerd en het fout gaat met de verwijzingen naar de system- en bootbestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
Volgens mij heb je gelijk.

Ik heb nu beide schijven even uit de pc gehaald (stroomkabeltjes los gemaakt).

Als ik vanaf de single wil booten en in de bios raid aanzet, vertikt hij het ook. Bij het windows logo reboot hij dan gewoon.

Ik kwam op internet een aantal topics tegen. Kon er nog geen chocola van maken maar misschien zien anderen iets waar ik wat aan kan hebben?

Bedankt voor het meedenken in elk geval.

http://www.techsupportfor...culty-asus-p5gd1-pro.html

http://www.techsupportfor...-winxp-crash-startup.html

http://www.techsupportfor...hread.php?threadid=25747+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
Ik heb de post van Nielson hierboven gelezen. Helaas werkt het niet met een ICH6R. (Blijkbaar wel met een ICH8R...)

Balen.

Ik ga nog even verder grasduinen. Meer mensen met ideeën zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
Gefixed!! :-)

Via de site van hierboven, kwam ik op de volgende info:

"Method #3 – Peregrinus’ Hack

A reader named Peregrinus discovered that there might be an even easier method to get your computer up and running again. Instead of expanding drivers and manually adding registry information to your computer, you can fix the problem with one small registry tweak.

I do have to add the disclaimer that I have not tried this method, so your mileage may vary. Peregrinus stated that this worked for him, so I am publishing this information on his recommendation.

1) With RAID disabled, boot into Windows and start Regedit.exe

2) Navigate to HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\iaStorV

3) In the right-hand column, you should see a value named Start. Double-click this entry and change the data from 1 to 0.

4) Reboot with RAID enabled – Windows should load just fine. Now install the Intel Matrix Storage Manager as you usually would. This time around, it should detect your hardware and install without any issues."

Ik heb de registersleutel aangepast, reboot - in de bios RAID aangezet - , en gaan met die banaan!!

Topic mag opslot. Bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1