Toon posts:

Hardware om muziek (beats) te produceren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben de laatste tijd bezig aan het zoeken naar hardware om muziek te produceren, ik wil er nu wel aan beginnen. Maar ik ben geen expert in de hardware (en software), dus vraag ik het hier, in de hoop om zo snel mogelijk de hardware te bestellen en er mee te beginnen.

Om het toch zo betaalbaar te houden (aangezien ik nog student ben), wil ik eerst de belangrijke dingen eerst kopen en wanneer het financieel haalbaar is, de andere dingen (zoals een keyboard) te kopen. Voor de duidelijkheid : Tot nu toe heb ik enkel een gewone computer, waarop Fruitty Loops 9/Cubase en Virtual DJ op geinstalleerd staat, met een gewone geluidskaart (van Realtek Semiconductor Corp.)

Qua kwaliteit moet het ook redelijk goed zijn, wil dus geen geruis en mijn stem moet ook goed te horen zijn, ik wil zeker geen verlies in stemkwaliteit of in de beats. Ik heb gehoord dat je ook een popfilter moet hebben, waarom heb ik dat nodig en is dat een must ?
Welke microfoon is goed voor iemand met een low budget en met mijn eisen qua kwaliteit?

Over de draaitafel heb ik geen eisen, want ik heb er geen verstand van, dus misschien weten jullie wat meer? Ik wil het vooral gebruiken om te kunnen scratchen, maar kun je daar misschien meer mee ? En welke draaitafel is goed voor een low budget artiest ?

Ook heb ik gehoord dat je een geluidskaart moet hebben ? Ik bedoel dan niet zo'n ding dat je in je pc hebt (of moet je ook een goede geluidskaart hebben?, maar zo'n externe.

Afbeeldingslocatie: http://www.powertronics.nl/images/produkten/digitaldj/HERCULESDJConsoleMK2.jpg

Ook moet je redelijk goede luidsprekers gebruiken en subwoofer ? Zijn mijn speakers ook goed om te gebruiken ? Link.

Buiten dit alles, wat heb ik nog nodig ? Een keyboard koop ik wel later, ik heb momenteel een alternatief, of welke raden jullie aan ? Verlichting heb ik niet nodig (althans niet nu).

Bij voorbaat dank,
FightForMore. :)

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Over de geluidskaart: je Realtek is oké voor te beluisteren en begrijpbaar materiaal op te nemen. Dus voice to text software zou er goed mee kunnen werken, heel goed zelfs.

Voor muziek... dan houdt het al snel op.Dan is een dedicated stukje hardware beter. Kijk eens naar het merk ISIS / Hercules en tenzij niemand me hier de kop inslaagt: Creative.

Of deze nu extern of intern zijn, voor kwaliteit is de hardware, de analoge naar digitale convertors, het belangrijkste. De moment als je data gedigitaliseerd is, blijft een 0 een 0 en 1 een 1. Maar je wil natuurlijk wel vor een zo goed mogelijk overdracht van audio naar binaire data.
Extern vs intern, daar kunnen de speicalisten misschien nog wat over zeggen, want ik denk dat latency hier weer een groot punt wordt.

Voor speakers, goh... studentzijnde, beginner, .... de Logitech Z-2300 zal je waarschijnlijk wel iets betere klanken geven als je huidige Logic 3 Soundstation. Maar dit blijven 'compjoeterspeakers'. Ik zou misschien voor het geld ook is denken aan een degelijke hoofdtelefoon, de Sennheiser HD650 bv. Dat sluit ook weeral andere klanken uit.

PS: De HD650 bestaal al wel even, en ik ben geen musicus, maar hopelijk beamen anderen mij dat het zeker geen slechte hoofdtelefoon is. 't Zou me enorm verbazen. Het is wel géén DJ hoofdtelefoon, maar bon, daarom geen minder mooie klanken hoor :)

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Verwijderd

Voor het produceren van muziek heb je toch geen mixer of microfoon nodig? Juist een MIDI keyboard en een aardige hoofdtelefoon lijken me belangrijk. M.a.w. wat versta je onder muziek maken?

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-02 22:21

mr.paaJ

generatie cmd+z

De E-MU 0404USB is een erg leuke externe geluidskaart om op te nemen en af te spelen. Ook M-Audio heeft goede producten, en als je op een Apple werkt kun je eens denken aan de Apogee Duet.

Met een laag budget lijkt me de hoofdtelefoon route de meest efficiënte voor een goede geluidsweergave. De HD650 die eerder genoemd werd een erg goede hoofdtelefoon, al is misschien de HD600 net wat neutraler. Mocht alles mis lopen dan heb je in ieder geval een prima hoofdtelefoon om muziek te luisteren :)

Ook de AKG K701 wordt vaak genoemd als goede produceer tool, niet zelf gehoord. Wel de K271S (nu K272HD), die erg neutraal overkomt en gesloten is. Stukje goedkoper en daar zou je al best een mooi begin mee kunnen maken.

Misschien een idee om een willekeurige audiozaak (Feedback?) binnen te lopen en eens te kijken/vragen wat er mogelijk is? Bedenk ook een budget en wat precies je doelen zijn.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-02 16:50

BHQ

Dat plopfilter is om oa. harde P-klanken (plosives) en geblaas te filteren.

Low budget doet een SM58 het aardig, dat is _de_ zangmicrofoon die zowat elke vocalist door z'n neus geboord krijgt tijdens een optreden tenzij ze erop staan hun eigen mic te gebruiken. evt. kan je ook kijken voor een MXL microfoon. Een plopfilter is dan wel echt een must, die SM58 heeft van zichzelf al een klein beetje demping. Die laatste heeft ook een proximity effect (meer bas als je er dichter op hangt).

Let wel, een professionele mic heeft een gebalanceerde XLR uitgang, je geluidskaart moet die input wel hebben. Onderling is er ook verschil in kwaliteit van de preamps.

Qua koptelefoon wil je zeker tijdens het opnemen een gesloten model, als eea. hard staat kan het wel eens gaan rondzingen als je aan het opnemen bent met een open model. Een goede is bijv. de Beyer DT770, maar die is redelijk aan de prijs. de Sony 7506 is iets goedkoper en een stuk kleiner, maar wacht maar tot je 'm op zet ;) Dat ding klinkt erg fijn.

[ Voor 35% gewijzigd door BHQ op 26-01-2010 01:26 ]

Verwijderd

Je moet eerst echt even duidelijk hebben wat je precies wilt. Er staat dat je muziek (beats) wilt produceren. Waar heb je dan een microfoon en 'de draaitafel' voor nodig? Voor het produceren van muziek (ligt eraan wat voor muziek natuurlijk) zou je aan software, muis en keyboard genoeg kunnen hebben!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag zelf muziek opnemen en produceren. Ik wil graag ook een draaitafel erbij om te kunnen scratchen (en dit te kunnen gebruiken in mijn beats), het gaat btw over hiphop. :) Ik gebruik momenteel Fruitty Loops 9, Cubase en Virtual DJ, maar ik snap er nog niet veel van, maar ik wil graag via hardware mijn beats maken.

- Over de microfoon; Ik heb wat reviews afgezocht over de Shure SM58, maar kun je deze ook gebruiken bij het genre hiphop (want rock is natuurlijk geheel iets anders dan hiphop. :P)? En kan ik deze microfoon gebruiken bij alle toepassingen ? Ik beatbox namelijk soms. :) Ook heb ik dingen gevonden over de Shure Beta 58A, wat is nu het verschil tussen deze en de SM58 ? Over de MXL, welke raden jullie aan of kan ik beter naar de Shure's gaan ? En als ik de SM58 aanschaf, moet ik dan ook een popfilter erbij kopen of hoeft het niet ?

- Over de draaitafel; Zoals ik al zei, wil ik heb voornamelijk gebruiken om te kunnen scratchen en dit te kunnen gebruiken voor mijn beats. Maar kun je nog meer met een draaitafel ? Je kunt dit ook softwarematig, maar ik snap er niets van. :P

- Over de luidsprekers en hoofdtelefoon; Ik was al van plan om de Logitech Z-2300 te kopen, maar wat kan ik beter eerst kopen ? Een hoofdtelefoon of gewoon nieuwe subwoofer en luidsprekers (de Z-2300 dus) ? Vrienden van mij gebruiken bij het opnemen ook enkel een hoofdtelefoon, dus dat is zeker de beste keuze ? En wat zijn de verschillen tussen de AKG K 272 HD en de Sennheiser HD 650/Sennheiser HD 600 ?

- De geluidskaart dan, kan er iemand me wat wijser maken van het doel daarvan ? Mijn vriend gebruikt het ook, maar heb nooit echt geweten waarom hij dat heeft. Ik heb dan even gezocht, maar vind vele geluidskaarten met verschillende vormen, dus ik kan beter eerst vragen wat het doel er van is. :P

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-01 06:12
Verwijderd schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 22:09:
- Over de draaitafel; Zoals ik al zei, wil ik heb voornamelijk gebruiken om te kunnen scratchen en dit te kunnen gebruiken voor mijn beats. Maar kun je nog meer met een draaitafel ? Je kunt dit ook softwarematig, maar ik snap er niets van. :P
Die digital dj console van hercules is een 2 kanaals mixer waarmee je o.a. muziek in elkaar kunt mixen.
- Over de luidsprekers en hoofdtelefoon; Ik was al van plan om de Logitech Z-2300 te kopen, maar wat kan ik beter eerst kopen ? Een hoofdtelefoon of gewoon nieuwe subwoofer en luidsprekers (de Z-2300 dus) ? Vrienden van mij gebruiken bij het opnemen ook enkel een hoofdtelefoon, dus dat is zeker de beste keuze ? En wat zijn de verschillen tussen de AKG K 272 HD en de Sennheiser HD 650/Sennheiser HD 600 ?
ik zou zeggen, ga naar een winkel en probeer er een paar. iedere heeft persoonlijk zn smaak wat nu de 'beste' hoofdtelefoon is... hij moet natuurlijk ook lekker zitten :)
- De geluidskaart dan, kan er iemand me wat wijser maken van het doel daarvan ? Mijn vriend gebruikt het ook, maar heb nooit echt geweten waarom hij dat heeft. Ik heb dan even gezocht, maar vind vele geluidskaarten met verschillende vormen, dus ik kan beter eerst vragen wat het doel er van is. :P
als je een microfoon hebt met een XLR aansluiting, waar plug je hem dan in je pc in? :P
vaak worden extra geluidskaarten ook gebruikt voor meerdere kanalen, mogelijkheden tot microfoon (of meerdere), en betere er zit vaker een betere sound processor op. :)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als je hardwarematig ipv softwarematig muziek wil maken, ben je meestal meer geld kwijt en je mogelijkheden zijn juist beperkter, of je moet een shitload aan apparaten (samplers, sequensers, synths, effectebakken, etc) hebben staan.

Maar goed, je wil hardware. Kijk eens naar spulletjes van Korg zoals de electribes en evt. de drumstation van novation (dat is een roland 808 kloon) of een roland sp-404 sampler. Eea stuur je het makkelijkst aan via midi; sequencing software kan je daarbij helpen.

Je zal een meerkanaals geluidskaart nodig hebben, zoals een maya of e46dj. Hier kan je je draaitafel aanhangen en scratchen met vinyl, wat je weer kan samplen. Of bijv met time coded vinyl scratchen met samples. Koop je een controller zoals die hercules kan je dat achterwege laten.

Wat je wel nodig hebt is een studiomengpaneel, om al je hardware apparaten af te mixen naar 1 output; eea kan je ook weer realiseren in bijv. audacity door met meerdere tracks te gaan werken.

Verder een algemene opmerking: lees je in. Het lijkt alsof je een idee in je hoofd hebt, maar geen flauw idee hebt hoe eea uit te voeren. Dan kan je heel veel vragen tegelijk op een forum stellen (zonder te searchen..) en lukraak spul kopen, of je leest eens rond wat anderen gebruiken.

Wise enough to play the fool

• Swagger
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09-2025
Voor recording zou ik geen van die hoofdtelefoons aanraden maar een Beyerdynamic DT770, deze veel aangeraden en is een stuk goedkoper ook dacht ik.

Verwijderd

Topicstarter
@teacher, ik weet het nog niet zeker of ik wel alles 100% hardware wil hebben, want ik gebruik Fruitty Loops en ben het nog aan het leren, dus ik kan nog niet veel maken. Misschien weet jij ergens een goede tutorail voor mensen met geen kennis, want de tutorails die ik nu gebruik, kom ik niet veel wijser van. :P

• bram_visser
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-11-2025
Ik denk dat je beter eerst zelf wat onderzoek kunt doen. Ten 1e kun je met een koptelefoon niet masteren of afmixen, (gaat niet goed met lage frequenties etc tenzij je echt supergoed spul heb maar dan nog..)

Ik zou toch echt 2 monitor speakers kopen. Heb ik destijds ook gedaan en nog geen moment spijt van gehad. Deze klinken niet mooi maar eerlijk en dat moet je hebben. Uiteraard is het bij deze dingen net als bij veel andere dingen, duurder = beter. Wat ik een goed/betaalbaar merk vind is SAMSON. Ze geven in ieder geval eerlijker geluid dan een logitech subwoofer setje. Of kijk eens 2e hands naar die dingen.

Draaitafels kan ik je helaas niets over vertellen, heb ik zelf amper mee gewerkt :)

De software die je nu gebruikt is prima! Je moet er mee om leren gaan, het heeft geen nut veel andere dingen te gaan proberen als je ook hier niet mee kan werken. Fruityloops heeft volgens mij 1 van de makkelijkste interfaces, helemaal voor jouw genre!

Microfoon -> gewoon langs een fatsoenlijke muziekzaak gaan en vragen welke je kunt kopen voor jouw budget en dan beluisteren/testen.

Geluidskaart -> Ik heb zelf een Creamware DSP kaart met minder dan 4 msec latency bij 48 KHz met het klavier van een simpele Yamaha CS2x synthesizer er op aangesloten. Maar je hebt sets (geluidskaarten) van bijvoorbeeld EMU of M Audio voor rond de 100 euro die het prima doen!! Check deze site -> www.feedback.nl

Extern of intern maakt voor jou niet echt uit. Ik zou gewoon een goedkope EMU of M Audio (interne kaart) kopen

Klavier heb je nieuw al voor 75 euro van M Audio.

Dat pop filter waar jij het over hebt is naar mijn weten niets meer dan een soort van panty gespannen over een ring zodat je wanneer je bijvoorbeeld de "P" zingt/zegt niet zo harde "lucht pop" hoort. (die houdt harde luchtvlagen tegen) Maar er zit zo'n ding al in een beetje fatsoenlijke mic ingebouwd. Ik zou het eerst gaan proberen (met de microfoon in de muziekzaak) als ik jou was.

• Chillosophy
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-01 10:37
Wat handige tips voor een beginner vind je op homerecording.be. Uit sommige artikelen krijg ik echter wel de indruk dat ze óf gesponsord worden door bepaalde merken of gewoon wel heel erg overtuigd zijn. Als microfoon zul je de Shure SM58 daar continu zien en als USB-audio interface de Tascam US-122. Verder wel erg interessante kost, ben me er zelf ook in aan het verdiepen (echter voor een ander genre).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb daar een topic geopend met mijn vragen, bedankt voor de hulp. :)
Pagina: 1