Peltier continues

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:16
Ik zit een beetje rond te kijken naar peltiers en twijfel ook tussen waterkoeling en een alpha cooler (fac7 alpha met zware koeler voor 95 gulden bij comptechworld.com).

Vraag 1:
Hoe komt het dat ze bij conrad 2 peltier's hebben. 1 met een bagger koelelement
en koeler voor 130 / 150 gulden:
Peltier-CPU-koeling voor PENTIUM® en PENTIUM II®

Aantal Bestnr. 'Type' 1 vanaf 3 stuks
189189-89 'PENTIUM®' 129,95 119,95
189197-89 'PENTIUM II®' 149,95 129,95

Produktinformatie

Deze CPU-koeling omvat naast de gebruikelijke ventilator een thermo-elektrisch koelelement. Voordelen zijn de hoge effectiviteit en de constant lage temperatuur van de CPU. De voedingsspanning van het koelelement bedraagt 5 V, het stroomverbruik is ca. 1,3 A. De ventilator werkt op een spanning van 12 V. De gehele eenheid wordt bevestigd met een flexibele siliconen O-ring. Gebruik van de CPU-koeling is voor elke PC aan te raden, maar is vooral zinvol bij zwaarbelaste systemen. Buig- en slagbelasting op het Peltier-element dient te worden vermeden.
Technische spec.: Aansluitspanning 5 V= · Stroomverbruik 1,4 A · Afm. sokkel 50 x 50 x 20 mm, Peltier-element 40 x 40 x 3 mm · Koelvermogen max. 68,8 W · Max. temperatuurverschil 68°C · Arbeidscycli 40 - 60.000.
Topprestatie'
(ahum ik wil niet veel zeggen maar of ze zijn niet duidelijk en bedoelen met volt en amperes de koeler, of ze kunnen niet rekenen, want anders zou dat ding een rendement hebben van :
68,8/ (5*1.4) * 100% = 1911% :) haha lol tss
en

een gewone peltier voor nog geen 6 tientjes:
quote:
THERMO-MODUUL TECI 12705
Bestnr. 193569-89
1 : Hfl. 59,95
27,20 (euros)
Produktinformatie

Technische spec. 12705: Nominale spanning: 15,4 V DC • Max. stroomsterkte: 4,6 A • Max. temperatuurverschil: 58ºC • Afmetingen (lxbxh) 40 x 40 x 4 mm.
Vraag 2:
Zal het temperatuur verschil van waterkoeling en alpha koeling :) groot zijn?
water krijg ik toch niet lager dan kamertemp en wat kan die alpha ervan tov een waterkoeling. Ik dacht dat die zijn werk heel goed deed. Hoe warm wordt zo'n ding met een peltier? Ik heb gelezen rond de 30/40 graden. Correct me if i'm wrong. Graag nog wat links.

BVD
WiMpY006
IK WIL MIJN C400@600+ en niet op 550
en nog iets search werkt niet :)

en nog nog iets, hoe moet ik echt quoten? sorry kan ik nergens vinden :o :(

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

• tazitiz
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-06 22:25

tazitiz

dbprutser

wat hoor ik daar?
Zal het temperatuur verschil van waterkoeling en alpha koeling groot zijn?
water krijg ik toch niet lager dan kamertemp en wat kan die alpha ervan tov een waterkoeling
een alpha gebruikt luchtkoeling. enorm oppervlak, waardoor hij lekker goed koelt op lucht. helaas kan lucht niet zoveel warmte vervoeren als water, en heeft water een veel kleiner oppervlak nodig als lucht om warmte op te nemen.

nou ga je een peltier gebruiken, en zit je te tweifelen tussen een peltier van : Aansluitspanning 5 V= · Stroomverbruik 1,4 A dus maximaal 5*1,4= 7 watt (waar een walgelijk verkeerde conclusie van een koelvermogen van 68 watt wordt opgegeven - onmogelijk) en een van 15.6V*4.6A met een delta T van 58ºC.

Vergeet het maar, dat redden ze nooit. als je een spanning van 13,8 V over een frost 71 peltier van 7.1A zet heb je 100 watt (dat kan die aplha echt nooit van ze leven aan) en dat trekt een 40-50 watt leverende celeron niet eens aan een delta T van 35ºC dan zou je ergens moeten weten hoe laat het is.

wil je bewijs?

titanicmetme.jero.cc

sorry als dit een beetje uit de hoogte klinkt, maar ik heb het gevoel alsof ik je dit al eerder heb verteld..

Verwijderd

Wat doe ik tegen condens vorming????

Verwijderd

Wat doe ik tegen condens vorming???? (bij peltier)

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:16
kijk hier ff rond en op die site van tazitiz
http://www.goudacomposieten.nl/waterkoeling
Jahoo search doet het weer.
Lucht en peltier werkt dus niet goed samen. Water dus. Ik heb nog een radiateur van mijn broer zijn MTX liggen, lijkt me wel geschikt en een brandstofpomp uit een diesselauto is dat wat? Is ook nog eens 12 Volt.
Ik heb nog meer, maar dat ben ik ff kwijt.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.