Diskettestation naar USB ombouwen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Topicstarter
Is het mogelijk om een diskettestation om te bouwen tot een USB interface? Ik ga een machine kopen met als enige opslagmogelijkheid een diskettestation, het lijkt mij idealer om een USB-stick er in te kunnen steken.

Ik kan gek genoeg hier weinig over vinden op Google, maar misschien is dat omdat computers over het algemeen geen diskettestations meer hebben en die niet meer de enige opslagmogelijkheid is. Het gaat hier dan ook om een lichttafel, dus dedicated hard- en software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 19:35
Dell notebooks hadden een Floppydisk die je via USB aan kan sluiten (verwisselbare bay) .. wellicht kan je er daar eentje van op de kop tikken. (C600 / C610 / D600 )

Afbeeldingslocatie: http://thumbs3.ebaystatic.com/pict/2903797327464040_1.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door om3ega op 25-01-2010 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revertive
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-01 14:03
Nee dat is niet zomaar mogelijk, aangezien je diskette interface geen usb aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:54
om3ega schreef op maandag 25 januari 2010 @ 21:01:
Dell notebooks hadden een Floppydisk die je via USB aan kan sluiten (verwisselbare bay) .. wellicht kan je er daar eentje van op de kop tikken. (C600 / C610 / D600 )
Hij bedoelt het andersom. Zoiets als een cassettespeler waarop je een MP3 speler kan op aansluiten.

Heel theoretisch zal het technisch kunnen. Echter dit is afhankelijk hoe je kunt inbreken op het systeem. Verder is dit gigantisch veel werk en moet je echt een pro zijn en minimaal een half jaar tijd vrij hebben om dit klaar te spelen. Verder blijft het systeem erg langzaam werken natuurlijk en het zal alleen USB-opslag kunnen verwerken. Verdere problemen zoals max. grootte van diskettes (floppy's???) hou je natuurlijk nog steeds!!

Om wat voor machine gaat het eigenlijk?

[ Voor 38% gewijzigd door FireWood op 25-01-2010 21:10 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dus je wilt in plaats van diskettes er USB-sticks in kunnen steken? Of wil je juist op de USB poort een floppy drive hebben?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADH_ED
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-05 12:10

ADH_ED

Hoogbevaagd

Lacie heeft deze USB diskettecontrollers nog te koop. Wel duur als je het mij vraagt, maar uit ervaring weet ik dat het wel een prima ding is.

Pixmania heeft er ook 1 op de site staan, met die site heb ik overigens geen ervaring.

Waarom zou je het wiel opnieuw gaan uitvinden?

ADH_EDit: Hmm, juist andersom, nvm

[ Voor 9% gewijzigd door ADH_ED op 25-01-2010 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Topicstarter
h.edink schreef op maandag 25 januari 2010 @ 21:05:
[...]

Hij bedoelt het andersom. Zoiets als een cassettespeler waarop je een MP3 speler kan op aansluiten.
Ja precies, zoiets dus. Het liefst een vervanger van de diskette drive maar revertive doet mij die hoop al een beetje afnemen ;)

Ik begrijp dat het niet direct op de kabel past, dat er een printplaatje met emulatiesoftware tussen zou moeten zitten (om de tafel te foppen met het idee dat er een diskette in steekt en dat hij de juiste kop moet kiezen enzo) maar om dat zelf in elkaar te prutsen durf ik niet aan en ik vind zoiets niet via Google, waarschijnlijk om de al eerder door mij bedachte reden dat de meeste computers geen levensbelang bij een diskettestation hebben.

Edit:

@ Edink: het gaat om deze machine: http://www.compulite.com/index.php?page_id=32

[ Voor 5% gewijzigd door Wilf op 25-01-2010 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wilf schreef op maandag 25 januari 2010 @ 21:00:
Is het mogelijk om een diskettestation om te bouwen tot een USB interface? Ik ga een machine kopen met als enige opslagmogelijkheid een diskettestation, het lijkt mij idealer om een USB-stick er in te kunnen steken.

Ik kan gek genoeg hier weinig over vinden op Google, maar misschien is dat omdat computers over het algemeen geen diskettestations meer hebben en die niet meer de enige opslagmogelijkheid is. Het gaat hier dan ook om een lichttafel, dus dedicated hard- en software.
Bedoel je dit? http://www.shopping.com/x...-Floppy-Drive-VISTA-READY
Afbeeldingslocatie: http://di1.shopping.com/images1/pi/af/90/1a/71105496-260x260-0-0_Sabrent+Sabrent+CRW+FLP2+68+in+1+USB+Internal+Card.jpg?p=vtox71LaE5&a=2&c=1&l=3033102&t=01%2F25%2F10%2003%3A09%3A59%20PM&r=1
Floppydrive met USB connector erbij ingebouwd.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:03
Eigenlijk zoiets dus:

USB Floppy Emulator 100 in 1

Is alleen wel erg prijzig... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
Wilf schreef op maandag 25 januari 2010 @ 21:10:
[...]
Ja precies, zoiets dus. Het liefst een vervanger van de diskette drive maar revertive doet mij die hoop al een beetje afnemen ;)

Ik begrijp dat het niet direct op de kabel past, dat er een printplaatje met emulatiesoftware tussen zou moeten zitten (om de tafel te foppen met het idee dat er een diskette in steekt en dat hij de juiste kop moet kiezen enzo) maar om dat zelf in elkaar te prutsen durf ik niet aan en ik vind zoiets niet via Google, waarschijnlijk om de al eerder door mij bedachte reden dat de meeste computers geen levensbelang bij een diskettestation hebben.
Nee, het is nog nooit gebouwd omdat het zoveel beperkingen heeft dat het geen nut heeft.
zit er geen COM poort op of zoiets? Daar kun je al veel meer mee. Blijft mijn vraag openstaan wat voor ding het nou? Dan kunnen wij misschien een betere oplossing verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je hebt ook usb sticks die zichzelf identificeren als diskettestation

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
Lizard schreef op maandag 25 januari 2010 @ 21:13:
Eigenlijk zoiets dus:

USB Floppy Emulator 100 in 1

Is alleen wel erg prijzig... :X
Verrek 1 of andere idioot heeft er nog tijd ingestoken ook nog. _/-\o_ voor die man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Wat je dus wil is een interface wat zich
- aan de ene kant gedraagt als een floppy disk drive (shugart floppy interface) zodat de computer waar je het ding op aansluit denkt dat er een floppy drive aan hangt,
- En aan de andere kant als een USB server (PC), zodat je daar een USB stick in kunt prikken.

In google taal tik je dan: "replace floppy drive with usb"

en kijk eens aan:

http://jimwarholic.com/20...ve-engineering-design.php
http://www.alibaba.com/pr...USB_for_Oscilloscope.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceRimmer
  • Laatst online: 19:27

AceRimmer

What a guy...

Vroeger (aantal jaar geleden...) had Sony een Memorystick-Floppy adapter

Memorystick in de adapter en dat geheel gaat dan in het diskettestation.
Of dat zomaar zonder extra software in elk diskettestation werkt weet ik niet.

edit: Hmm.. lijkt erop dat het ding alleen geschikt is voor bepaalde Sony camera's met floppydrive.

[ Voor 27% gewijzigd door Daniel op 30-03-2012 13:22 ]

Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Topicstarter
@ Lizard: Dat dus, idd wel erg prijzig....

@ joopv: het gaat niet om een floppy drive maar een 3.5" diskette drive, vandaar dat ik niets heb gevonden (ik heb niet gezocht op floppy).

@ AceRimmer: cool idee op zich maar de diskette drive zelf is natuurlijk ook een zwakke factor. Wel het overwegen waard als ik het ergens kan vinden en het compatible is... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:57
AceRimmer schreef op maandag 25 januari 2010 @ 21:24:
Vroeger (aantal jaar geleden...) had Sony een Memorystick-Floppy adapter, zoals deze:
[afbeelding]

Memorystick in de adapter en dat geheel gaat dan in het diskettestation.
Of dat zomaar zonder extra software in elk diskettestation werkt weet ik niet.

edit: Hmm.. lijkt erop dat het ding alleen geschikt is voor bepaalde Sony camera's met floppydrive.
Ik vraag me af waar dat ding de voedingsspanning voor de geheugenchip weg haalt :P ?

Batterijtje ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceRimmer
  • Laatst online: 19:27

AceRimmer

What a guy...

Er zaten inderdaad batterijen in die adapter en die gingen snel leeg.
Redelijk geFLOPt product ;)

Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Laatst online: 02:03
Wilf schreef op maandag 25 januari 2010 @ 21:30:
@ Lizard: Dat dus, idd wel erg prijzig....

@ joopv: het gaat niet om een floppy drive maar een 3.5" diskette drive, vandaar dat ik niets heb gevonden (ik heb niet gezocht op floppy).

@ AceRimmer: cool idee op zich maar de diskette drive zelf is natuurlijk ook een zwakke factor. Wel het overwegen waard als ik het ergens kan vinden en het compatible is... :)
En ik heb nog een 2e gevonden:

3 ½ floppy drive to USB flash drive reader upgrade

Hier zit ook een ethernetpoort op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

93247

Ik kan me nog de FlashPath herinneren van Sandisk.
Olympus had deze overigens ook, hiervoor heb je een SmartMedia kaartje nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Laatst online: 20-04 17:25

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

€ 240, auw :'(

Ik heb geen idee wat die lichttafel kost, maar dat vind ik een hoop geld. Heeft die lichttafel geen andere mogelijkheden voor communicatie met de buitenwereld?

Of een stap verder, waarom die lichttafel? Is er voor wat je ermee wilt doen misschien ook een compleet andere oplossing?

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

http://www.torlus.com/floppy/

en een relatief recent topic over de meerdere vondsten
http://jimwarholic.com/20...-disk-drive-emulators.php

[ Voor 28% gewijzigd door Fish op 25-01-2010 22:14 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-05 13:08

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Nee, hij werkt op USB.

Of snap ik TS nou ook omgekeerd?

edit:
Jaa... hij wil een USB stick op de FDD poort hangen. 8)7

[ Voor 36% gewijzigd door Edmin op 25-01-2010 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

lol, ook menig persoon kijkt er overheen en komt met cardreaders aanzetten ;)

moet het perse via floppy zijn? heb je geen ltp poort om een oude zipdisk aan te hangen?

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 18:44

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Heb je het topic wel gelezen, dit is precies het het tegenovergestelde van wat de topic starter wil.

De topic starter wil een apparaat wat je aansluit op flopydisk kabel en een een floppydisk drive emuleert en over meer (flash) oplag beschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Jazzper schreef op maandag 25 januari 2010 @ 22:22:
lol, ook menig persoon kijkt er overheen en komt met cardreaders aanzetten ;)

moet het perse via floppy zijn? heb je geen ltp poort om een oude zipdisk aan te hangen?
kijk even naar de hardware (het is geen pc)

een plaatje zegt meer dan 1000 woorden

Afbeeldingslocatie: http://www.compulite.com/imgtemp/photon1_399.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Fish op 25-01-2010 22:25 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 08-05 00:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verkeerde kant op schat :)

Hoewel ik helemaal mee eens ben dat floppies outdated crap is.

Maar als het al geen 240E mag kosten Vraag ik me ook af waarom de TS het wil veranderen.
Lijkt me dat zolang floppies nog gewoon te koop zijn alles werkt zoals het moet werken ?
zogroot zal een lichtprogramma nou ook weer niet zijn :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Tweak-Freak schreef op maandag 25 januari 2010 @ 22:22:
[...]

Heb je het topic wel gelezen, dit is precies het het tegenovergestelde van wat de topic starter wil.
Nee, ik post altijd maar wat zonder te lezen :O

zie mijn correctie twee posts later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Topicstarter
real[B]art schreef op maandag 25 januari 2010 @ 21:57:
[...]
k heb geen idee wat die lichttafel kost, maar dat vind ik een hoop geld. Heeft die lichttafel geen andere mogelijkheden voor communicatie met de buitenwereld?
Normaal iets van 12.000 euro maar ik koop hem iets goedkoper tweedehands.
Of een stap verder, waarom die lichttafel? Is er voor wat je ermee wilt doen misschien ook een compleet andere oplossing?
Ja, maar een nieuwe tafel die vergelijkbaar en beter is zit ook gauw richting de 6- à 8000 euro en dat is weer flink duurder dan deze tweedehands.

Voorlopig kan ik gewoon met floppies werken hoor, maar ik dacht dat het wellicht handig was om een beetje te modden voor de toekomst. Al worden deze apparaten nog steeds zo verkocht als nieuw.

@ Heuveltje: het mag best 240 euro kosten maar alleen als dat niet nodig is / er geen andere tweakachtige oplossing is natuurlijk ;) ik ben aan de andere kant uiteraard ook niet happig op een apparaat slopen dus zelf iets bakken ga ik niet doen en 240 euro op de aanschafprijs is peanuts, maar je ogen open houden is altijd aan te raden.

@ Ed_L:

dit zijn de poorten:

Connectors:

1 DMX output
1 SVGA/LCD output
Alphanumeric text keyboard
Mains power input
Mains power output (for monitor)
Parallel printer port

[ Voor 23% gewijzigd door Wilf op 25-01-2010 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Is die FDD de enige poort die op dat ding zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20531

fish schreef op maandag 25 januari 2010 @ 22:23:
[...]

kijk even naar de hardware (het is geen pc)

een plaatje zegt meer dan 1000 woorden

[afbeelding]
Lijkt op een jaren 80 console game zo met die monitor :o

Niet helemaal: http://usbflashstore.com/smarsecdigfl.html (zelfde als de bovenbuur ?).

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 20531 op 25-01-2010 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieturp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-05 00:42

pieturp

gaffa!

Ik heb geen idee wat die lichttafel kost, maar dat vind ik een hoop geld. Heeft die lichttafel geen andere mogelijkheden voor communicatie met de buitenwereld?
DMX :*)

OT: Ik zou zelf niet zo snel voor zo'n oude compulite meer gaan. Achterhaalde techniek IMHO. Wel degelijk, en als je er alleen parretjes of ander conventioneels mee wilt gaan schuiven prima, maar niet handig onbruikbaar i.c.m. intelligent licht. Zaken zoals effect generators en 't werken met meerdere layers kan ik niet meer zonder...

Mocht je dit nou wel willen, neem dan een PC met diskette station en back alles up op een stickie. Simpel en goedkoop ;)

... en etcetera en zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Topicstarter
@ pieturp: Ik doe voornamelijk theatertours als ZZPer dus een Photon is ideaal voor mij: ik kan direct een diskette overnemen van de lichtontwerper, ik heb ervaring met het ding (80% van de theaters hebben ze nog), hij kost minder dan een nieuwe tafel en kan meer dan zat conventioneel.

Ik ga overigens alsnog voor een nieuwe tafel kijken (RVE / LT Hydra Spirit Tour) want uiteraard wil ik wel verder en meer maar ik wil sowieso die tussentijd overbruggen met een eigen tafel omdat ik steeds meer produkties draai. Dan hoef ik niet meer zoveel na te denken na het stellen :P

[ Voor 8% gewijzigd door Wilf op 25-01-2010 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieturp

pieturp

gaffa!

Ah, dat verklaart, in 't theater nog wel inderdaad ;)

Kende dat RVE helemaal niet. Zal 'ns kijken :)

... en etcetera en zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Topicstarter
Ken ik ook pas sedert vorige week (theaterbeurs @ Ahoy). Mooi spul, mooie editor erbij, helaas wel Windows maar licht genoeg voor virtualisatie denk ik.

Een ZZPer die alleen theatertours doet die een GrandMA koopt is IMHO niet echt efficiënt bezig iig :P en grote festivals met wapperlampen, tonnen truss, rook en dancemuziek is gewoon niet mijn liefde :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieturp

pieturp

gaffa!

Ieder z'n ding. Ik houd ook niet zo van dancemuziek :P

Maar, je ziet wel meer en meer gebruik van intelligent licht in theaters. Het is natuurlijk ook wel handig als je zelf, als zelfstandige, alvast kijkt of je voor je budget ook iets toekomstbestendiger kunt krijgen. Maar daar was je al mee bezig ;)

... en etcetera en zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Topicstarter
Intelligent licht in theaters is alleen interessant voor grote produkties omdat wapperlampen veel te duur zijn in koop of huur en onderhoud, en je moet ontzettend redundant kopen/huren. Ik zie ze dan ook niet veel behalve bij musicals of de rijkere cabaretiers.

Maar volgens mij gaan we aardig over de rand van off topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 07-05 19:42

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

misschien zou je nog iets met die LPT poort kunnen. Maar als je echt met usb stickjes wil gaan werken zit je toch aan zo'n dure emulator vast vrees ik. Apart dat dat ding geen com poort heeft trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l4mb1k
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 31-03 19:42
Ik zie in de datasheet dat er een accessoire is die Photon Backup System heet. Misschien dat die wat makkelijker aan te passen is? De LPT poort lijkt alleen bedoeld te zijn voor 1-richtings communicatie.
[edit] die accessoire is blijkbaar een afgeslankte versie van de Photon, geen manier om backups te maken. Jammer.

[ Voor 22% gewijzigd door l4mb1k op 26-01-2010 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

* The Eagle denkt even out of the box :)

Vroeger had je tapestreamers die aan de floppy kabel gingen. QIC 80, past gecomprimeerd 250MB op. Alleen zou het zomaar eens kunnen zijn dat je dan met wat software aan de slag moet - en dat zal wat lastig draaien worden ben ik bang ;)

Andere mogelijkheid: weet je zeker dat het een FDD connector is? Er bestaan namelijk ook SCSI diskdrives, en dat maakt je mogelijkheden een stuk breder :) Korg gebruikt dit ook in (sommigen van) zijn Triton keyboards :) Heb hier nog een 1GB SCSI HDD staan die aan mijn MSX hangt. Die kun je gewoon op FAT12 formatteren (FDISK onder DOS als ik me niet vergis), en dat werkt ook prima :)

Van die parallelle poort zou je even na moeten vragen wat voor type het is. Als dat een EPP/ECP poort is, kun je d'r ook zo iets van SCSI aanhangen, of gewoon een parallelle zipdisk als je die nog kunt krijgen. maar dat zal de fabrikant je ongetwijfeld kunnen zeggen. geldt ook voor de floppy-interface btw ;)

Tot slot: hoe groot is zo'n bestand? Als dat gewoon plain text is, neemt dat qua ruimte 3x niks in beslag. Ik zie uit de manual van dat ding dat je files gewoon op de PC kunt editten, en dat dat gewon pre regel gaat. Zou zomaar eens kunnen dat je aan een USB van 128MB een overkill aan ruimte gaat hebben :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

We hebben het over professioneel gebruik, een best duur apparaat.
Ach wtf dan mag een floppy emulator imho ook wel wat kosten, vooral als je er veel baat bij hebt
Met 100 diskettes loop je enorm te zeulen, laat staan backuppen. dat is dan helemaal een kutkarwei
ik heb zo'n gevoel als je veel diskettes hebt het geld er zo uit is

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Topicstarter
Ja, er past genoeg op diskettes, alleen kan je per diskette 999.9 cues erop zetten. Dat is ook allemaal het probleem niet. Het enige probleem is dat betrouwbare diskettes steeds lastiger te verkrijgen zijn en ik verwacht dat het niet lang meer duurt voor ze helemaal niet meer te verkrijgen zijn. USB blijft volgens mij nog wel iets langer.

De opslagmethode is volgens mij ASCII.

[ Voor 5% gewijzigd door Wilf op 26-01-2010 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 228838

Neem zo'n flashcard/floppy geval, maak een oude flashcard open en verbind een flatcable aan de contacten. Daaraan hang je een microcontroller met USB ondersteuning, je microcontroller emuleert dan weer een flash kaart met een fat12 partitie van 1,44 Mb (denk ik). Dump op de USB stick je disk images en met de microcontroller kan je kiezen welke image op de flash ge-emuleerd moet worden.

Is even wat werk maar heeft het voordeel dat je verder van de originele machine afblijft (de floppydrive hoeft er niet uit).

-- Edit --

Ter verduidelijking:

Hierboven wordt gelinked naar amazon, daar hebben ze "floppies" waar een flash kaart in kan. Daar zit dus een mechaniek in die op basis van de beweging van de drive de juiste data naar de kop van de drive stuurt. Dan heb je echter nog geen USB, dat zou je kunnen verwezenlijken door met een een microcontroller aan de ene kant een flash kaart te emuleren terwijl je aan de andere kant als input een USB stick met floppy images gebruikt. Aan de microcontroller zou ook een LCD schermpje gehangen kunnen worden om het juiste te emuleren bestand te kiezen.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 228838 op 26-01-2010 22:36 . Reden: Bericht was wat onduidelijk (met dank aan SA007) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:07

SA007

Moderator Tweaking
Anoniem: 228838 schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 22:10:
Neem zo'n flashcard/floppy geval, maak een oude flashcard open en verbind een flatcable aan de contacten. Daaraan hang je een microcontroller met USB ondersteuning, je microcontroller emuleert dan weer een flash kaart met een fat12 partitie van 1,44 Mb (denk ik). Dump op de USB stick je disk images en met de microcontroller kan je kiezen welke image op de flash ge-emuleerd moet worden.

Is even wat werk maar heeft het voordeel dat je verder van de originele machine afblijft (de floppydrive hoeft er niet uit).
Wat is dit voor vaag geblaat?

Leeg je eigen bericht nog 's een keer goed door, volgens mij sla je wat kritische stappen over :)
Zo kan er bijv geen flashkaart in dat apparaat, en kan je een floppy niet echt openmaken en wat draadjes aan de schijf verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:03

Umbrah

The Incredible MapMan

De FDD drive gebruiken voor andere storage is geen optie, dat ding werkt met magnetische koppen op de meest primitieve manier, tenzij je natuurlijk een 'speciale' floppydrive hebt, maar zoals eerder in dit topic aangegeven: volgens mij is dat alleen bij bepaalde Sony camera's voorgekomen, en die waren in no-time helemaal over op flash geheugen.

De FDD controller is echter wel meer mee mogelijk, hoewel het allemaal, in vergelijking met USB, wat primitief is, en helemaal afhankelijk is van de controller en het apparaat zelf. De meeste x86-moederborden hebben geen enkele moeite met alternatieven naast het standaard FAT12/double/single sided high density formaat, maar voor zover ik kan zien ondersteunt dit enkel double sided floppies. Laat staan dus dat je de poort op een LS-120-achtige modus kunt zetten in een of andere BIOS-setup (of het equivalent aan firmware van dit apparaat, ik neem aan dat het een of andere RISC-achtige constructie is intern in plaats van x86). Ook de parallelle poort ondersteunt volgens mij 'enkel' printers.

Al in al gok ik dat je het idee USB beter kunt laten varen, of het ding moet een of andere interne PCI-interface hebben waar je een USB controller op kunt aansluiten, en de firmware/software FAT16/FAT32 kunt aanleren, en naar USMD gaat leren schrijven.

Probeer massaal floppies in te kopen nu het kan, en hoop dat je nooit problemen met sector0 krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmmm ... met "Bericht was wat onduidelijk (met dank aan SA007)" in mijn vorige post bedoel ik dus niet dat de onduidelijkheid aan SA007 te danken was, die neem ik geheel voor mijn eigen verantwoording! Mijn dank is aan de (terechte) opmerking dat ik mij wat vaag uitdrukte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:07

SA007

Moderator Tweaking
Ik denk dat de beste optie is de floppy drive eruit halen, en de signalen daarvan via een microcontroller van info te voorzien.

Floppydrives zijn betrekkelijk simpel, er zitten gewoon aansluitingen op als 'ga een spoor verder' en 'ga een spoor terug' en 'motor aan' en dergelijke.

Het lastigste voor de microcontroller (en dit valt bestwel mee) is de juiste bits op de juiste tijd aanleveren. Dit is gewoon een kwestie van een bitstroom met een bepaalde snelheid uitsturen, stelt erg weinig voor.
Als ingang voor deze data zou je usb (slave) kunnen gebruiken of een usb stick, alleen is usb voor een microcontroller vrij arbeidsintensief en als je naar 2 controllers schakelt heb je weer timingproblemen.

Denk dat de beste keus is om de floppydata van een sd-kaartje af te halen, deze zijn vrij eenvoudig uit te lezen vanaf een micrrocontroller en zou je gewoon kunnen vullen met floppy-images.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben het op zich met SA007 eens, SD kaartje uitlezen is inderdaad een stuk beter te doen. Ik zou een oplossing waarbij je een echte floppy emuleert wel charmanter vinden, je bent dan ook universeler - kom je ergens zo'n zelfde apparaat tegen en kan je niet je eigen gebruiken dan heb je altijd nog je "magic floppy". Niet zo makkelijk als SA007's oplossing omdat je zo'n fysieke floppy emulator nodig hebt en moet hacken. Wel een leuke uitdaging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Iedereen gaat er maar vanuit dat het idd een FDD aansluiting is. Het kan nog steeds zomaar een SCSI-aansluiting zijn :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

The Eagle schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 17:35:
Iedereen gaat er maar vanuit dat het idd een FDD aansluiting is. Het kan nog steeds zomaar een SCSI-aansluiting zijn :)
En daarnaast niet zomaar een FDD aansluiting, maar wel een FDD aansluiting van het IDE-soort met een lekkere BIOS-achtige firmware er achter met een ton van instellingen. Zoals ik eerder al aangaf: waarschijnlijk is het apparaat een en al specialistische hardware met slechts een firmware op micro-niveau, waar ongeveer net zo veel aan valt aan te passen als de firmware van een magnetron (combi magnetrons hebben vaak ook een input poort voor een losse tempsensor voor in de kalkoen), daar kun je ook niet op een of andere tussenmanier zomaar een los toetsenbord op laten werken ondanks het feit dat het er op lijkt.

De aansluiting valt 99% zeker af (tenzij de TS vermeld dat het ding een BIOS heeft waar je de FDD controller kunt instellen op iets in de lijn LS120 ofzo). Dan resteert de FDD drive zelf. En dat moet je ongeveer zien in dezelfde lijn harddisk, maar dan zonder de ronddraaiende schijf er in. Die schijf is de floppy, en de kop in de drive beweegt daar vlak over heen (door die metalen rand aan de kant te schuiven). Wat je wilt hebben is dus iets wat VAN die kop kan lezen, en er NAAR kan schrijven. En aangezien die kop in feite alleen magneetsporen leest, en verder niet veel logica heeft, zul je er heel wat moeite voor moeten doen. Om te beginnen ben je eigenlijk gelijk beperkt aan 2.000.000 bytes unformatted, en moet je logica hebben die onafhankelijk van koppositie de juiste magneetische statussen kan aannemen zodat die controller het begrijpt (als je me nog volgt). Voor een cassette is dit redelijk te doen (kop beweegt maar een kant op door de tape te rollen), maar een FDD werkt tweedimensionaal. Nou zeg ik niet dat het niet kan, maar om een flashgeheugen aan te spreken met een fdd controller zul je op een of andere manier een hele hoop (elektro)magneetjes moeten kunnen manipuleren, en niet te 'slim' gaan doen, wat je automatisch beperkt tot de maximale grootte van een floppy, 1,38 megabyte formatted in een OS wat met MS conventies leest.

Makkelijker is om de fdd drive te omzeilen en rechtstreeks op die primitieve IDE34 poort die we later FDD-poort hebben genoemd te werken. Maar goed, dan heb je het firmware/OS concept wat je kan opbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04 06:02

Sprite_tm

Semi-Chinees

Umbrah: Waarom denk je dat? Het PC-type floppy drive is een van de meest gebruikte stukken hardware ooit: de Atari gebruikte ze, alle PCs gebruikte ze, de Amiga en de MSX ook IIRC, keyboards, scoops, noem maar op. Waarom zou een lichttafel, als een van de dingen die niet veel gemaakt worden en waarbij het dus ws niet uitkan om iets specialistisch te designen, dan niet van die interface gebruik maken?

Misschien dat de pinout niet helemaal overeenkomt (ik ben bijvoorbeeld wel es fdds tegengekomen met de spanning over dezelfde ribbonkabel als de data) maar de kans dat 't een standaard PC floppydrive blijkt met bijbehorende connector lijkt me levensgroot.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Dikke kans dat hij (in plaats van SCSI) wel de 34-pins FDD interface gebruikt, maar het maakt uit wat er aan de andere kant zit. Ergens in de geschiedenis is het, zeker bij niet 'PC' hardware, de gewoonte geworden om er in het westen van uit te gaan dat het 720/1.44 drives zijn die je er 'alleen maar' aan kunt steken. Daarom bijvoorbeeld kun je ook zo'n standaard Sony camera niet ombouwen met een Zipdrive. Simpelweg omdat die interfaces/firmware niet detecteren, maar er maar 'gewoon' van uitgaan. Nog niet eens zo lang geleden (het K7 tijdperk) kon je een PC BIOS instellen op 'floppy aanwezig, 1.44 of 1.2mb(asia)', en je WindowsOS gaf een floppydrive aan, ondanks het feit dat er niets aan hing.

En daar zit hem het punt in, wil je er 'andere' hardware aanhangen dan een FDD drive zul je in feite de BIOS of Firmware op de (slimmere) LS120 modus moeten instellen. Of met wat simpele logica (waar simpel een relatief begrip is) en een microcontroller een interface moeten bouwen die aan de ene kant FDD emuleert, en aan de andere kant USMD. Idealer zou alsnog die LS120 modus zijn. Is het SCSI, is het al wat lastiger. Is het het geval dat je hem niet open kan/wil maken, of kunt identificeren: dan is het zo goed als onmogelijk.

Goedkoper/makkelijker is om gewoon bij floppies te blijven, en te zorgen dat je die ergens (een PC?) back-upt. Desnoods met een printout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Topicstarter
Ik heb het apparaat vandaag opgehaald en het is inderdaad maar beter om voorlopig met floppies te kutten en die dan te backuppen, het apparaat is net terug van de dealer voor reparatie en hij wordt overgeschreven op mijn naam, dan is het beter om hem origineel te houden, mocht ik ooit problemen krijgen.

Het is overigens een uitgebreidere dan ik dacht: 2 x DMX out, remote in, DMX in, MIDI in/out/thru, text & rigger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizmo.
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-07-2023
Een bijna kant en klare oplossing, via een link eerder in dit topic:
http://hxc2001.free.fr/fl...html#SDCARDFloppyemulator
Print (laten) maken, pic programmeren en in elkaar solderen.
Pagina: 1