Heeft rechts voorrang?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeltje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-10-2022
Ik zit al een tijdje simpelweg met een probleem.

Situatie:
In het onderstaande plaatje wil ik rechtdoor, stel er komt een auto van rechts, moet ik stoppen voor deze auto? of kan ik gewoon doorrijden en moet hij mij voorrang verlenen?

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2ln9w5j.jpg

Ben erg benieuwd naar jullie meningen

vanpeltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Waarom is dit een probleem? Er is geen sprake van een uitrit, of haaientanden, of wat dan ook wat de situatie speciaal maakt. Dus heeft rechts voorrang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:09

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Lijkt mij een gelijkwaardige kruising, dus de auto van rechts heeft voorrang.

Als het een uitrit/ongelijke kruising zou zijn, dan zou je geen drempel op de weg rechtdoor hebben. Nu komt alles bij elkaar op een verhoogd plateau -> gelijkwaardige kruising.

Wat vind jij?

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 25-01-2010 20:13 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-06 20:00
Hmm, verwarrend, het lijkt op een in/uit-rit, dus zou je voorrang moeten hebben, maar de drempel lijkt er een gelijkwaardige kruising van te maken, waardoor de persoon van rechts voorrang zou hebben. In de praktijk zou ik afremmen en kijken wat de ander doet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Rechts heeft voorrang, zo te zien zit je niet op een voorrangsweg. Lijkt me toch vrij duidelijk?

Overigens slaat die auto op het plaatje rechtsaf zo te zien, en gaat dus niet rechtdoor ;)

Edit: hmm, sneller tikken voortaan :P

[ Voor 9% gewijzigd door wildhagen op 25-01-2010 20:14 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Wat ik begrepen heb, is dat als de stoep doorloopt het om een uitrit gaat. Hier is dat niet het geval, dus geen uitrit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Martinator schreef op maandag 25 januari 2010 @ 20:13:
Hmm, verwarrend, het lijkt op een in/uit-rit, dus zou je voorrang moeten hebben, maar de drempel lijkt er een gelijkwaardige kruising van te maken, waardoor de persoon van rechts voorrang zou hebben. In de praktijk zou ik afremmen en kijken wat de ander doet :+
Het lijkt erop, maar er zullen bijna altijd borden bij staan als het geen gelijkwaardige kruising is.

Net zo'n situatie is er in Haarlem. Dit lijkt een uitrit, maar je moet hier gewoon voorrang verlenen voor verkeer dat van rechts komt.

http://maps.google.nl/?ie...dvg&cbp=12,69.41,,0,11.72

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-07 15:11
Zulke zaken zijn al vaker voor de rechter geweest. De uitgang van een parkeerplaats is GEEN uitrit, tenzij dit speciaal aangegeven is, of tenzij er een verlaagde trottoirband is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-06 20:00
Naar aanleiding van de overige reacties zou ik inderdaad ook concluderen dat het gewoon een gelijkwaardige kruising is, dus rechts heeft voorrang. Toch zou ik even vreemd staan kijken als ik daar weg wil rijden en iemand aan mij voorrang verleend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Dit doen ze natuurlijk express zodat rechts gewoon voorrang heeft. Je ziet daarom vaak in woonwijken dat fietsbaden dus wel verlaagd worden tot de straat, dit maakt het dan een uitrit en heeft geen voorrang.

Dus het ophogen is gedaan om te verduidelijken dat het om een gelijkwaardige kruising gaat + dat je snelheid moet minderen omdat er verkeer van rechts kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-07 16:22

PauseBreak

derp!

Dit deed me denken aan de volgende situatie:
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/01/25/1264442048-080.jpg

Stel je gaat rechtdoor (je slaat in de praktijk dus linksaf :p), verleen jij dan wel of geen voorrang? En zou je wel of geen voorrang moeten verlenen? (Niet goed zichtbaar op de foto maar er loopt dus een fietspad tussendoor).

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Volgens mij moet rechts voorrang verlenen als je rechtdoor rijdt, de haaientanden slaan immers op het fietspad.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:57

Vos

AFCA

Veel mensen denken dat een parkeerplaats verlaten hetzelfde is als een uitrit verlaten en verlenen geen voorrang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Een uitrit of inrit is:

* een uitgang voor voertuigen van een gebouw of perceel naar de openbare weg, en/of
* de ingang voor voertuigen vanaf de openbare weg.

Dit kan van alles zijn, zoals

* de oprit naar een garage of carport,
* de oprijlaan bij een landhuis of landgoed,
* de toegang tot een weiland, tot een bosperceel, enzovoort,
* de ingang van een parkeergarage,
* de toegang tot een bedrijfsterrein.

Een inrit/uitrit is vaak herkenbaar aan:

* een trottoir of een fietspad of een drempel die met het voertuig gepasseerd wordt,
* een toegangshek of een slagboom,
* een uitsparing in een hekwerk dat het perceel omsluit.

Over het algemeen zijn de woorden inrit en uitrit synoniem, ze verschillen alleen door het gebruik dat ervan wordt gemaakt. Soms wordt er eenrichtingsverkeer ingesteld, dus dan is er een aparte inrit en uitrit.
Wikipedia: Uitrit

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-07 23:27
PauseBreak schreef op maandag 25 januari 2010 @ 20:45:
[afbeelding]

Stel je gaat rechtdoor (je slaat in de praktijk dus linksaf :p), verleen jij dan wel of geen voorrang? En zou je wel of geen voorrang moeten verlenen? (Niet goed zichtbaar op de foto maar er loopt dus een fietspad tussendoor).
Nog mooier: Twee fietspaden die 'over' een T-splitsing lopen. Voor verkeer op de weg (inclusief fietsers) geldt voorrang van rechts, maar alles wat op het fietspad rijdt heeft sowieso voorrang. Het allermooiste is dat brommers die over dat fietspad rijden terwijl ze er niet thuis horen, domweg voorrang nemen.

Streetview link

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:25

s3.

PauseBreak schreef op maandag 25 januari 2010 @ 20:45:
*knip*

Je verleent toegang aan rechts, de haaientanden dienen er immers alleen voor om voorrang te verlenen aan de fietsers op de betreffende fietspad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

s3. schreef op maandag 25 januari 2010 @ 21:34:
[...]

Je verleent toegang aan rechts, de haaientanden dienen er immers alleen voor om voorrang te verlenen aan de fietsers op de betreffende fietspad.
Dat is het punt, zie je de borden erbij? Volgens mij heb je dus ook geen voorrang op het moment dat je daar van rechts komt. Bord B6 staat namelijk voor "Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg" (bron (pdf)) en je kruist die weg wel wanneer je rechtdoor gaat, of heb ik hier nou een brainfart? :p

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:57

Exigence

dnkroz

De kruisende weg slaat toch op het fietspad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Zou kunnen, maar de 'gewone' weg kruist ook, dus die situatie is niet heel erg duidelijk imo :o

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:57

Exigence

dnkroz

Ja, waar slaat dat nou weer op, zo kun je wel door blijven gaan. Het bord slaat op de eerstvolgende kruisende weg, dat lijkt me logisch, anders zou je ook een bord "Einde B6" moeten hebben....

Je moet het jezelf niet te moeilijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-07 19:06

Mx. Alba

hen/die/zij

Dus moet je kijken naar wat de maximale afstand is tussen een fietspad en de rijbaan waarbij fietspad en rijbaan nog als de zelfde weg worden gezien. In het onderhavige geval, omdat het fietspad een andere richting op gaat, zou ik zeggen dat fietspad en rijbaan niet de zelfde weg zijn en dat de haaientanden dus alleen voor het fietspad gelden. Maar in dat geval had de wegbeheerder het best wat duidelijker mogen maken door het fietspad nog wat verder van de andere kruising af te leggen, zodat er bijvoorbeeld ook een stilstaande auto tussen past die daar kan staan om voorrang te verlenen aan een auto van rechts zonder daarbij het fietspad te blokkeren...

[edit]Ik zie nu trouwens dat de gehele kruising verhoogd is. Als je goed kijkt zie je links en rechts de verhoging van de drempel. Dit versterkt het "rechts heeft voorrang" verhaal, met uitzondering van het fietspad dat voorrang op alles heeft. Blijft onduidelijk aangegeven... Voor de duidelijkheid had er meer afstand tussen het fietspad en de weg moeten zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Mx. Alba op 28-01-2010 15:07 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
PauseBreak schreef op maandag 25 januari 2010 @ 21:43:
[...]

Dat is het punt, zie je de borden erbij? Volgens mij heb je dus ook geen voorrang op het moment dat je daar van rechts komt. Bord B6 staat namelijk voor "Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg" (bron (pdf)) en je kruist die weg wel wanneer je rechtdoor gaat, of heb ik hier nou een brainfart? :p
Bord eronder geeft toch aan dat het om fietsers gaat? (rechter in afbeelding):
Auto's van rechts hebben voorrang.

Afbeeldingslocatie: http://www.gratisrijbewijsonline.be/zwakfietswet/afbeeldingen/zwakfietswet28.GIF

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-07 19:06

Mx. Alba

hen/die/zij

Icelus schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 15:19:
[...]
Bord eronder geeft toch aan dat het om fietsers gaat? (rechter in afbeelding):
Auto's van rechts hebben voorrang.

Afbeeldingslocatie: http://www.gratisrijbewijsonline.be/zwakfietswet/afbeeldingen/zwakfietswet28.GIF
De linker versie zou in mijn opinie betekenen dat alleen fietsers en bromfietsers aan verkeer op de kruisende weg voorrang moeten verlenen. Want stel dat er een bord staat "verboden in te halen" met daaronder een bord "vrachtauto", dat betekent dat vrachtauto's niet mogen inhalen; niet dat je geen vrachtauto's mag inhalen. De rechter versie betekent dat iedereen voorrang moet verlenen aan kruisende fietsers en bromfietsers.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1