Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Homeautomation software (development) vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zelf loop ik al jaren rond met het idee om een homeautomation project op te zetten, op een soort van opensource (Common Creatives) achtige basis. Het idee hiervan is een basis qua hardware aanbieden waarmee snel de eerste stappen kunnen worden gezet naar een homeautomation systeem. En dat de communicty deze uitbreid verbeterd enz.

Hardware is voor mij zelf geen probleem, op dit moment liggen de ontwerpen van een 4 kanaals uitgangs module (230 Volt) met 4 ingangen (je wilt immers ook handmatig kunnen schakelen) klaar.
Deze hardware kan bestuurd worden via UDP en of TCP/IP communicatie.

Voorbeeld van aansturing:

Software stuurt:
<STX><MODULE_NAAM><BITSETTINGS><ETX>
<STX><0001><0001><ETX> (module nr1 relais 1 aanzetten)

Module stuurt terug:
<STX><0001><0001><ETX> (module nr1. relais 1 is hoog geworden)

Over hoe de hardware er uitziet en het protocol e.d. kunnen eindeloze discussies worden gestart.
Dit is denk ik ook de reden dat dit soort projecten nooit opgestart worden / lang leven hebben.

Waar het mij om gaat is, voor het grafische gedeelte (WEB, WAP, WIDGET o.i.d) zijn de connectiers er wel. Echter de connecties van sofware schrijvers zijn er dan weer niet. Om toch een start te maken en anderen misschien enthousiast te krijgen om ook aan de slag te gaan met dit project (het is immers opensource) zoek ik wat opstart tips.

De bedoeling is dus om op een server een applicatie te laten draaien die de besturing commando's verstuurd en de reacties hierop verwerkt. (In een database set). Graag zou ik de server side kant op een Linux achtige omgeving laten draaien.

De concrete vraag:

Welke taal kan ik hier het beste voor nemen?

Perl scripting
Phyton
C
enz....

En zijn er goede beginners tutorials verkrijgbaar?

Graag jullie mening / reacties.