Toon posts:

Dilemma: Welke reciever

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag medeforummers,

Ik ben mijn geluidset aan het vernieuwen, nu wil ik eens een mooie set aanschaffen waar ik nog jaren plezier van kan hebben. Nog niet zo lang geleden was ik stellig overtuigd van de Harman Kardon AVR255 serie in combinatie met de HKTS11 incl. 200 watt actieve subwoofer. De HKTS11 heb ik inmiddels aangeschaft, deze speakers zijn naar mijn mening qua geluid en design helemaal top, althans voor het geld dat ik ervoor wilde betalen!

Afgelopen weekend werd ik door een kennis gewezen op de Marantz NR1501, een erg net en slank design, praktisch, maar voor mij geen bittere noodzaak. In combinatie met de HKTS11 vind ik hem top! Dus de mogelijkheden zijn verdubbeld, de HK AVR 255 of de Marantz NR1501.

Na deze "openbaring" toch weer verder gaan kijken, vervolgens kwam mijn broer met de suggestie:
Onkyo TX-SR607, meer watts, meer mogelijkheden voor minder geld.

Enfin nu komt de hamvraag:
Wat is volgens jullie de betere combinatie en wie heeft ervaring met één van deze combinaties?

- Harman Kardon AVR 255 + HKTS11
- Marantz NR1501 + HKTS11
- Onkyo TX-SR607 + HKTS11

Ik begrijp dat alles met audio subjectief is aan het gehoor van iedere individu, echter ben ik benieuwd met jullie ervaringen.

Mijn wensen in dit geheel kort opgesomd:
- 7.1
- Gebruik Film/Muziek --> Respectievelijk 65 / 35
- 1080P upscaling
- Minimaal 2 hdmi poorten
- HDMI Processing
- Budget: € 300,00 - € 500,00

Kort de specs via pricewatch:

Merk: Harman Kardon
Type: AVR 255/230
Speakers
Speaker kanalen 7.1
Speaker vermogen 50W
Centerspeaker vermogen 50
Audio filters Dolby Digital, Dolby Digital EX, Dolby Pro Logic II, Dolby TrueHD, DTS, DTS ES, DTS HD

Prijs: € 499,00

Merk Marantz
Type NR1501
Speaker kanalen 7.1
Speaker vermogen 50W
Audio filters Dolby Digital, Dolby Digital EX, Dolby Digital Plus, Dolby Pro Logic, Dolby Pro Logic II, Dolby Pro Logic IIx, Dolby TrueHD, DTS, DTS ES, DTS HD

Prijs: € 429,00 (maar ook al voor € 400,00 gesignaleerd)

Merk Onkyo
Type TX-SR607 Zwart
Speaker kanalen 7.2
Speaker vermogen 90W
Centerspeaker vermogen 90
Speaker Subwoofer Vermogen 90W
Audio filters Dolby Digital, Dolby TrueHD, DTS, DTS ES, DTS HD

Prijs: € 345,00

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-01 13:20

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Denon 1910 uit Duitsland. Deze kost in NL 599 maar in Duitsland 399. Dat betekent wel dat je Duitse garantie hebt (dus geen garantie in NL).

Ik denk dat het de beste keuze is. Naar wat ik gehoord hebt zijn de goedkopere modellen van Onkyo niet zo denderend meer, maar dat kan ik niet onderbouwen.

Succes met je keuze.

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-02 09:18
Qua vermogen zal er uiteindelijk niet zoveel verschil zitten tussen deze drie, dus daar hoef je het niet voor te doen of laten.

Je noemt ook upscaling, welke chips gebruiken de verschillende modellen hiervoor? Daar kan veel verschil tussen zitten, en Onkyo heeft vaak prima upscaling mogelijkheden dus dat kan wel de doorslag geven.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet zeggen dat ik totaal geen kaas gegeten heb van chips mbt upscaling????

Could some one fill me in?

• Bartjebart
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:21
Ik heb zelf een Onkyo 607 en die bevalt meer dan prima. Meer dan voldoende vermogen voor mijn situatie. De receiver staat bekend als eentje die vrij warm wordt, dus een kast met een beetje ruimte is geen overbodige luxe, maar dan doet hij het ook prima!

Staar je vooral niet blind op het vermogen van de receivers!! Zie onderstaand verhaal (heb het even geleend van Gerco Stuivenberg van het forum van dvd.nl):
De verschillen zijn zo groot omdat deze door Onkyo op een andere manier gemeten zijn dan bij HK.

Factoren die invloed op de waarde hebben zijn.
1.De hoeveelheid vervorming die er in het signaal aanwezig zijn.
2.De impedantie.
3.De frekwentie(s) waarbij het gemeten is.
4.De kanalen die gebruikt en belast zijn.
Om een hoge waarde op te kunnen geven moet er gemeten worden bij veel vervorming, een lage impedantie, 1 frekwentie (vaak 1KHz) en bij 1 kanaal belast terwijl alle kanalen in gebruik zijn. Hoe er gemeten is, is dus nooit echt duidelijk. Het makkelijkste is om dit te schatten door te kijken naar de factoren waarbij het gemeten is.

Het werkelijk continu uitgangsvermogen is vaak gemeten bij alle kanalen in gebruik en belast, een impedantie van 8 Ohm, ongeveer 0,04% vervorming en bij alle frekwenties (20-20.000Hz). Wanneer een luidspreker dit aantal Watts als continu belastbaarheid heeft, zal de receiver de luidspreker makkelijk onder controle kunnen houden. Daarboven gaat de aanstuurbaarheid van de luidspreker een rol spelen.

Om het werkelijke continu uitgangsvermogen te schatten, kun je de volgende vuistregels gebruiken:

Denon, Marantz en Sony: Het opgegeven vermogen gedeeld door 1,5
Yamaha, Pioneer en Onkyo: Het opgegeven vermogen gedeeld door 3
Harman Kardon: Het opgegeven uitgangsvermogen is het werkelijk continu uitgangsvermgen.
Let wel; het gaat hier om vuistregels. Maar de 90 Watt uit de opgaven van Onkyo komt in werkelijkheid dus ruwweg overeen met de 50 Watt die Marantz opgeeft.

Verder gaat de upscaling van de Onkyo niet verder dan 1080i. Ik weet niet hoe dat bij de anderen zit.

Maar Ik laat dit door mijn tv doen, die daar vrij goed in is. Dus als je een tv hebt die redelijk upscalet, zou ik me daar zeker niet druk om maken. Upscaling wordt vaak wat overschat. Bovendien kijk ik zelf trouwens (sinds m'n PS2 is vervangen door een PS3) alleen maar via apparaten die 1080p uitvoeren, wat dus ongemoeid wordt gelaten en gewoon als 1080p bij mijn tv aankomt, waardoor upscaling dus ook helemaal geen rol meer speelt.

Verder geven de genoemde receivers een geluidsbeeld dat vaak karakteristiek is voor het merk. De beste tip is en blijft om zelf te gaan luisteren naar de receivers met muziek/films die je zelf meeneemt, met de receivers aangesloten op de speakers die je thuis hebt staan.

En Bigg Balls gaf het ook al aan; de Denon 1910 is een vaak genoemde concurrent in dit segment.

[ Voor 1% gewijzigd door Bartjebart op 25-01-2010 21:36 . Reden: aanvullinkje ]

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-02 09:18
De HK en de Onkyo hebben beide een Faroudja DCDi chipset, nu zitten daar onderling nog verschillen tussen dus moet je weten welk model precies.

De Marantz heeft geen upscaling, alleen omzetting van analoge input naar digitale output, zonder aanpassing van de resolutie dus. Dus 576i in, zelfde uit maar dan via HDMI.

De HK valt volgens verschillende betrouwbare audio sites erg tegen qua geluid, terwijl de Onkyo geroemd wordt vanwege zijn goede geluid. Met het vermogen was ik ook te snel, de Onkyo heeft duidelijk hoger vermogen (2x90W t.o.v. 2x50W 0,08%/FTC voor de HK). Dat laatste zul je niet horen trouwens.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Verwijderd

Wat wordt er toch altijd veel gespeculeerd met watts etc. wanner snappen mensen nou eens dat dit zo onbelangrijk is !

Als je een beetje verstand hebt van geluidsapparatuur dan zijn watts vaak het laatste wat je wilt weten.....

• Bartjebart
  • Laatst online: 12:21
@ Jiriki: als je mijn post hierboven bekijkt zul je zien dat de Onkyo dus níet een duidelijk hoger vermogen heeft.

En zoals HojanneSneek nog maar eens benadrukt; dan is dat nog niet eens belangrijk ook.

Alle genoemde receivers hebben meerdere HDMI aansluitingen en ondersteuenen de meest recente HD-audio-formaten. Dat is uiteindelijk het belangrijkst. De verschillen zitten hem verder voornamelijk in de looks, bouwkwaliteit (Marantz apparatuur is doorgaans wat degelijker gebouwd dan bijvoorbeeld Onkyo) en wat details. Verder zit er een belangrijk verschil in het geluidsbeeld (warm, vol, schel, etc.), dus; zelf gaan luisteren

• FikkieHo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-02 08:09

FikkieHo

Wokmaster

Als Denon TS'er, raad ik je aan om ook eens te kijken naar zoals de 2de post hier, de Denon 1910.

Een zeer complete receiver voor weinig geld. Maar idd, misschien binnenkort zelf luisteren in een winkel?

[ Voor 17% gewijzigd door FikkieHo op 25-01-2010 23:52 ]

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

Verwijderd

Topicstarter
Bigg Balls schreef op maandag 25 januari 2010 @ 21:22:
Denon 1910 uit Duitsland. Deze kost in NL 599 maar in Duitsland 399. Dat betekent wel dat je Duitse garantie hebt (dus geen garantie in NL).

Ik denk dat het de beste keuze is. Naar wat ik gehoord hebt zijn de goedkopere modellen van Onkyo niet zo denderend meer, maar dat kan ik niet onderbouwen.

Succes met je keuze.
Weet iemand wat de verschillen zijn qua garantie of is het slechts het feit dat ik voor de garantie naar Duitsland moet?

• FeaR
  • Laatst online: 01:16

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 13:46:
[...]Weet iemand wat de verschillen zijn qua garantie of is het slechts het feit dat ik voor de garantie naar Duitsland moet?
Dat is het enige inderdaad. Verder zijn de modellen exact hetzelfde. Sterker nog: de importeur van Denon zit in Geldermalsen. De orders komen in Eindhoven binnen en vanaf daar worden ze ook richting Duitsland verscheept. Dus er zit qua model geen verschil in.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga vanavond luisteren naar de Denon, heb al een prijs net over de grens in Duitsland, 10 min voorbij venlo.

€420 excl 25 euro verzendkosten,

Reëel? of kan het nog beter / goedkoper??

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2010 16:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
De AVR 1910

voor de volledigheid!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Mocht je in het vervolg wat toe willen voegen aan je voorgaande post gebruik dan de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers/images/icons/edit.gif -knop.

Thnx :)

Verwijderd

Topicstarter
Maar goed,

Is een Denon AVR 1910 voor €420 een redelijke prijs in Duitsland? Excl. 25 euro verzendkosten?

Of kan ik als rasechte hollander nog meer rabbat bekommen?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Guenstiger.de

Dat is de Duitse versie van dingen als Kieskeurig en Prijsvergelijk. Dus 420 euro is zeker geen verkeerde prijs. En proberen af te dingen natuurlijk, want je bent en blijft een Nederlander :P

Verwijderd

Topicstarter
De kogel is door de kerk, de denon is aangeschaft, nu wachten tot meine deutsche freunden de Denon zenden :*)..

Hartelijk dank voor het advies en de suggestie van de Denon. Kan niet wachten tot 'ie er is :9~ :9~ :9~ :9~ :9~
Pagina: 1