Speakerkabels (2 x 2,5) verlengen zonder kwaliteitsverlies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-co
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-05 10:09
Binnenkort loopt de verbouwing van mijn eerste huis eindelijk :D ten einde en kan ik beginnen met het inrichten van de kamers. Omdat de verbouwing al een jaar loopt (veel te doen, weinig tijd) zijn heel veel kabels (Coax, LAN, Geluid, etc) achter muren/plafonds verwerkt, waaronder de 2 x 2,5 kabels voor mijn 6.1 surround set. Deze is aangelegd zonder dat ik mij grondig in de materie van speaker placement had verdiept, iets wat me nu een probleem oplevert.

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/9id82c.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/mt43yt.jpg

Voorheen had ik in de huiskamer een lelijk schrootjes plafond, wat nu vervangen is door gipsplaten, met daarachter mn coax, internet en een drietal speakerkabels zoals op de foto te zien is. Echter hangen ze verre van ideaal, iets waar ik toen nog niet over na had gedacht. De achterste surroundspeakers moeten namelijk links en rechts van de bank komen te hangen voor het beste resultaat.

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/11c8psh.jpg%5D

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2r4im12.jpg

De kabels zijn te kort om daar te komen en voel er heel, heel weinig voor om het plafond open te breken, kabels verleggen, gipsplaat op maat maken, vast schroeven, schroeven opvullen, schuren, opvullen, schuren, stof, stof, stof, etc. :'(

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/29o3jmf.jpg

Lang verhaal kort: Ik wil de kabels achter de plinten van het plafond plaatsen (die kunnen relatief makkelijk weggehaald en teruggeplaats worden), dus moeten ze langer gemaakt worden. Echter wil ik geen tot zo weinig mogelijk kwaliteitsverlies.

Kroonsteentje?
Solderen?

Please help. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:26

JdM

Humbled

Ik zeg solderen, dat is imho de meest nette en storingsvrije oplossing. Kroonsteentjes krijg ik bij voorbaat al de kriebels van, omdat het er niet uitziet. Connectoren zou ook nog kunnen, maar je zit ok weer met ruimte. Dus: solderen, geeft de minste verdikking van kabels en de verbinding is gegarandeerd (mits netjes gesoldeerd natuurlijk ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loki.Nya
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-06 09:03
Solderen lijkt me dan wel handig ja, mits het goed gebeurt.
Krimpkousjes er omheen en het lijkt al weer heel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 206929

Solderen of een kroonsteentje zal best lukken, maar lijkt me niet goed voor de kwaliteit van je signaal. Kroonsteentje lijkt me ook niet zo veilig trouwens.

Alternatief:
1. Bind je nieuwe snoer, deze keer van de juiste lengte :-) aan het oude snoer aan de kant van je huidige speaker. Stevig vast maken, desnoods ook met duct tape!
2. Maak een gat in het plafond waar je die nieuwe kabel wil, 5-10 cm diameter ofzo.
3. Maak iets van een lange haak, van een oude kledinghanger of zoiets.
4. Steek de haak door het gat en pak het snoer, zal wel even vissen zijn, maar t'is maar een kleine afstand dus dit moet lukken met een lange haak. Trek de speaker kant van het snoer door het gat. Zorg ervoor dat je *niet* de versterker kant erdoor trekt, bijvoorbeeld door die ergens te verankeren.
5. Trek aan de versterker kant het snoer erdoor totdat je het nieuwe snoer ook aan die kant hebt.

Edit: Misschien zit er wel genoeg ruimte om een gat te maken onder die plint die rondom je plafond zit, da's een stuk makkelijker afwerken. Uiteindelijk denk ik dat het losschroeven van die gipsplaten ook wel meevalt. Je hoeft er maar een per speaker los te halen.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 206929 op 25-01-2010 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:26

JdM

Humbled

Waarom is solderen niet goed voor het signaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wel, ik heb het nooit geprobeerd, maar het klinkt mij nogal dubieus in de oren. Je kunt je toch wel voorstellen dat een enkele kabel een signaal een stuk beter doorgeeft dan twee aan elkaar gesoldeerde stukjes? Nu heb ik geen idee wat voor speakers en kabels de OP überhaupt gebruikt, maar ik zou er de bibbers van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-co
Hmmmm....nice! :) This might actually work. Vraag me alleen af hoeveel kabel ik tevoorschijn ga toveren, want de kabel zit zelf muurvast geklemd achter de schrootjes (inkepingen gemaakt) waartegen de gipsplaaten geschroefd zitten. Ik zal vanavond eens kijken hoeveel speling erop zit, dan weet ik gauw genoeg hoever ik de kabel van richting kan veranderen.
Anoniem: 206929 schreef op maandag 25 januari 2010 @ 18:33:
Nu heb ik geen idee wat voor speakers en kabels de OP überhaupt gebruikt, maar ik zou er de bibbers van krijgen.
Soortgelijk, bij de lokale hi-fi boer die ze op rol verkoopt.
http://www.pixmania.nl/nl...erkabel-2-x-2-5-mm-t.html

[ Voor 27% gewijzigd door M-co op 25-01-2010 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:27

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Solderen == prima. :Y

echt waar.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-06 11:05

FeaR

In GoT we trust

En dan nog: je kan toch altijd eerst aan de slag met de soldeeroplossing en als dat niets is dan kan je altijd nog de kabel vervangen. Al is het dan wel veel werk. Maar beginnen met testen met de makkelijkste oplossing.

Maar als je dat goed doet dan zal je dat zeker niet tot nauwelijks merken. En zoals gezegd ziet het er met een krimpkousje overheen nog netjes uit ook. Helemaal als je de kabel helemaal in dingen als "snakeskin" duwt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-co
Mocht de tip van unkaputbar niets opleveren, ga ik voor het solderen. Doch twee vraagjes:

Moet ik hier een speciale soldeertin voor gebruiken? (uit ervaring weet ik dat sommige tinnen vrij snel broos worden, wat dus de verbinding verslechterd)

Waarom snakeskins ipv de standaard krimpkousen? Dat mag toch imho niets uitmaken? (voor het zicht maakt het niet uit, aangezien de kabel toch in een kabelgoot / achter de plinten gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-06 11:05

FeaR

In GoT we trust

M-co schreef op maandag 25 januari 2010 @ 19:03:
Waarom snakeskins ipv de standaard krimpkousen? Dat mag toch imho niets uitmaken? (voor het zicht maakt het niet uit, aangezien de kabel toch in een kabelgoot / achter de plinten gaat)
Over dat snakeskin was meer een opmerking in het algemeen van mijn kant. Dus als je kabel wél in het zicht zou liggen zou je met een dergelijke oplossing het helemaal mooi kunnen maken. Maar aangezien het bij jou toch achter de pint ligt maakt het niet uit en is een simpel stukje krimpkous meer dan voldoende om het af te schermen :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-06 23:49
Zaterdag 30 januari is het volle maan, alleen nog op zoek naar een Elf om de boel te solderen met zilver :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-co
ConZito schreef op maandag 25 januari 2010 @ 19:53:
Zaterdag 30 januari is het volle maan, alleen nog op zoek naar een Elf om de boel te solderen met zilver :+
rofl :P

Wat ik bedoel is ipv soldeertin met de standaard 60/40 tin/lood verhouding, loodvrij soldeertin waarin zilver en koper zijn verwerkt.

[ Voor 20% gewijzigd door M-co op 25-01-2010 20:25 . Reden: Link gefixt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroGG
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-11-2021
Solderen of kroontje..

Hoor je echt niks geen verschil tussen als je geen peperdure boxen/kabel combinatie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil777
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-06 21:55
Solderen levert iets meer weerstand op in de uiteindelijke oplossing. Wat uiteindelijk van belang is is de weerstand in de kabel. Als je wilt dat het het zelfde klinkt, zou de nieuwe kabel, als die twee keer zo lang wordt, ook twee keer zo dik moeten zijn (over de gehele lengte). Ik denk dat weerstand de belangrijkste factor is, maar misschien dat er meer effecten zijn die invloed hebben op de kwaliteit van het signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Devil777 schreef op maandag 25 januari 2010 @ 21:04:
Als je wilt dat het het zelfde klinkt, zou de nieuwe kabel, als die twee keer zo lang wordt, ook twee keer zo dik moeten zijn (over de gehele lengte).
Dit is niet helemaal juist. Voordat de weerstand door de lengte van de kabel uberhaupt een hoorbare rol gaat spelen moet je aan een enorme lengte zitten. Een kabel van 2,5 mm van 2 meter lang klinkt hetzelfde als eentje van 20 meter.
audioholics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131162

netjes in elkaar vlechten :P

gewoon netjes solderen moet kunnen. zit in je receiver ook wel genoeg gesoldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-06 23:49
Voldoende lengte kabel strippen, dat in elkaar draaien en vervolgens met een zilver/tin mengsel rondom solderen puur voor de stevigheid. Uiteraard nog wel netjes afwerken met krimpkous, dan is echt niets aan de hand.
Pagina: 1