Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspara
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-07 21:20
hey,

Zo af en toe gebruik ik het programma speedfan. Wat mij dan telkens opvalt is dat de temperaturen van mijn CPU en mijn Core echt extreem laag zijn.
Afbeeldingslocatie: http://i880.photobucket.com/albums/ac1/Kniepertje/upload.jpg
Ook zou ik graag willen weten hoe ik de fan speed kan regelen, want quiet fan heeft mijn Hyper TX3 op 730 rpm als ik speedfan mag geloven.

Ik gebruik een AMD athlon 64 X2 4800+ met daarop een Cooler Master Hyper TX3, mijn mobo is een ASUS M2A-VM HDMI, mijn videokaart is vaak rond de 20 graden, net als mijn moederbord. Ook met het programma PC Probe II van ASUS kreeg ik dezelfde lage temps.

En nu is mijn hoofdvraag :) : Kunnen temps lager zijn dan de omgeving (waarschijnlijk 16 graden Celsius) (luchtgekoeld)

/edit: de temps van speedfan zijn geen stock temps, ze veranderen namelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door jaspara op 25-01-2010 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xPhantom
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Je voeding lijkt me ook niet helemaal zuiver.
+3,3v lijn, 0,00v
-12v lijn, 16,97v
-5v lijn, -8,78v

Het kan ook aan de sensors liggen, dit sluit je uit door met een multi meter even je voeding te testen. Of het ligt aan Speedfan zelf, kijk eens met bijvoorbeeld Everest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedfan is een balle programma, conclusie: gebruik een andere zoals everest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02 18:37
Welke temperaturen lees je uit in de BIOS? Lager dan de omgeving is quasi onmogelijk met luchtkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspara
de
+3,3v lijn: 3,33v
+5v lijn: 4,97v
CPU: 1,33v
12v lijn: 12,03

De CPU geeft nu aan stressed op 25C te zitten, exact hetzelfde als speedfan
Speedfan denkt dat er een core is die nu stressed op 12C zou zijn. Everest zegt dat mijn 2 cores 23C en 34C zijn.

/edit niet stressed zakt de cpu core 1 naar 10C volgens everest, terwijl zijn broertje Core 2 22C is

[ Voor 16% gewijzigd door jaspara op 25-01-2010 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 20:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

En nu is mijn hoofdvraag : Kunnen temps lager zijn dan de omgeving (waarschijnlijk 16 graden Celsius) (luchtgekoeld)
Nee, natuurlijk kan dat niet met luchtkoeling.
Bovendien wijken de waarden van je voeding ook anzienlijk af.

Speedfan had van mij mogen blijven doen wat de naam beloofd te doen, namelijk het afstellen van fan-snelheden.
Hier worden duidelijk of sensoren niet goed uitgelezen of ze zijn onjuist gecalibreerd.

Als je achter je CPU core temepratuur wilt komen kun je beter een ander programma gebruiken, het liefst een welke ondersteuning voor je CPU heeft. Bijvoorbeeld: Coretemp

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:54

Onbekend

...

jaspara schreef op maandag 25 januari 2010 @ 17:42:
de
+3,3v lijn: 3,33v
+5v lijn: 4,97v
CPU: 1,33v
12v lijn: 12,03

De CPU geeft nu aan stressed op 25C te zitten, exact hetzelfde als speedfan
Speedfan denkt dat er een core is die nu stressed op 12C zou zijn. Everest zegt dat mijn 2 cores 23C en 34C zijn.

/edit niet stressed zakt de cpu core 1 naar 10C volgens everest, terwijl zijn broertje Core 2 22C is
Deze voedingsspanningen zijn prima. Die 22 graden is wel laag maar niet onmogelijk.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspara
Dank je, Core temp heeft dezelfde temperaturen als everest.

Core #0 10C (!)
Core #1 23C

Alleen Speedfan doet bij mij ook niet waarvoor het oorspronkelijk bedoeld was. :+ Ik kan zoveel wijzigen als ik wil met de speeds, mijn TX3 blijft hetzelfde doen.

[ Voor 49% gewijzigd door jaspara op 25-01-2010 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Probeer even het programma dat bij je moederbord geleverd was om de sensors uit te lezen. 3rd party programma's zijn niet altijd in staat om de sensoren correct uit te lezen.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:54

Onbekend

...

Controleer eens de temperaturen eens in de bios.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspara
even een screenie gemaakt met alle programma's, die met die groene balkjes is het bijgeleverde programma. Ik heb quiet fan aangezet, en opeens is mijn fan speed weg. maar hij blijft lekker koel.Afbeeldingslocatie: http://i880.photobucket.com/albums/ac1/Kniepertje/upload2.jpg Ik zou later even kijken naar de temps in de bios

[ Voor 15% gewijzigd door jaspara op 25-01-2010 18:22 ]

Pagina: 1