Zelfde SSID toekennen zonder problemen ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Situatie:

Er wordt nu gebruik gemaakt van een Belkin F5D-7634 modem/router. Hiermee zijn 2 computers vast verbonden, de overige 4 computers maken verbinding via WiFi.

Het probleem:

De Belkin modem staat beneden, en zelfs daar is het signaal een paar meter verderop al gemakkelijk 40% gedaald. Op de eerste verdieping kan er wel verbinding gemaakt worden met de Belkin, maar de snelheid is verschrikkelijk en regelmatig liggen alle PCs er ineens allemaal uit. Dit gebeurd helemaal regelmatig als er 4 mensen tegelijk van WiFi gebruik maken. Op de 2de verdieping is de modem zelfs helemaal uit het zicht verdwenen.

Ondertussen liggen klooien met andere draadloze modem/routers, maar het bereik blijft erg slecht op de eerste verdieping, welke modem/router ik ook probeer.

Mogelijke oplossing:

Zoals reeds gezegd zijn er 2 computers gewoon met een kabeltje verbonden met de modem. Eén daarvan staat beneden, vlak naast de modem, de andere staat op de eerste verdieping.
Mijn idee was om een router op het eerste verdiep te zetten, en deze met de Belkin te verbinden met de kabel die naar boven ligt. Probleem met het signaal is dan opgelost: de laptops hebben een goede WLAN-verbinding met de router op het eerste verdiep en met wat geluk is ook op 2de het signaal nog goed.

Probleem bij oplossing voor probleem:

Hoe configureer ik alles ? Stel ik op beide routers een ander SSID in ? Maar dan zit ik met het probleem dat Windows automatisch één van de twee als voorkeur heeft, en er ook beneden verbinding zal worden gemaakt met de router boven. Als ik de Belkin en de router op dezelfde SSID instel en hetzelfde paswoord geef, kan Windows dan automatisch switchen tussen de twee routers ? Hoe verhinder ik dus dat er toch verbinding wordt gemaakt met router 1 als router 2 dichter bij is ?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:49

job

Zelfde ssid, zelfde key en zelfde beveiliging kan prima.
Windows pakt de router die het sterkte signaal krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:57
Is WDS niet wat je zoekt?

Volgens mij kon mijn SMC WBR14G2 routertje dat iig wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:49

job

Daarmee maak je een draadloze verbinding tussen 2 routers, en kan je ook nog met de routers zelf verbinden.
Leuk, maar dat is wel funest voor de snelheid van je draadloze netwerk.
utp tussen twee routers kan prima, en heeft dus altijd de voorkeur.

[ Voor 21% gewijzigd door job op 25-01-2010 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Wat job zegt. Je krijgt dan dat je clients gaan roamen op het AP met het beste signaal voor hem. Zorg er wel voor dat je je tweede AP dus ook echt instelt als AP en niet als router. Dan krijg je onnodig een tweede router in je netwerk met allerlei bijwerkingen waar je niet op zit te wachten. Iets met twee DHCP servers enzo. Maar daarvoor hebben we dan weer een apart topic.

@ThinkPad: WDS gaat over wireless en is dus per definitie funest voor de snelheid. Daar TS een kabel heeft liggen is dat niet aan te raden. Daarnaast is het zo dat WDS niet tussen verschillende merken/typen van routers hoeft te functioneren. Er zijn zat compatibiliteitsproblemen als je gaat mixen.

[ Voor 28% gewijzigd door gertvdijk op 25-01-2010 17:22 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
gertvdijk schreef op maandag 25 januari 2010 @ 17:21:
Wat job zegt. Je krijgt dan dat je clients gaan roamen op het AP met het beste signaal voor hem. Zorg er wel voor dat je je tweede AP dus ook echt instelt als AP en niet als router. Dan krijg je onnodig een tweede router in je netwerk met allerlei bijwerkingen waar je niet op zit te wachten. Iets met twee DHCP servers enzo. Maar daarvoor hebben we dan weer een apart topic.

@ThinkPad: WDS gaat over wireless en is dus per definitie funest voor de snelheid. Daar TS een kabel heeft liggen is dat niet aan te raden. Daarnaast is het zo dat WDS niet tussen verschillende merken/typen van routers hoeft te functioneren. Er zijn zat compatibiliteitsproblemen als je gaat mixen.
Bij WDS heb je idd. soms best wel wat problemen (routers die alleen met WEP onderling spreken, enz).
Goed, zelfde SSID en passphrase. Moet zelfde channel ook ? Met welke tool kan ik checken met welke router ik ben verbonden ? Zou ik overigens voor een router gaan met DD-WRT mogelijkheid ? Of heeft elke moderne router wel een client-mode ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Nee. Is zelfs af te raden.
Petervanakelyen schreef op maandag 25 januari 2010 @ 17:41:
Met welke tool kan ik checken met welke router ik ben verbonden ?
Elk fatsoenlijk OS kan dit weergeven als je gewoon naar het MAC-adres kijkt. Die blijft van elk AP uniek.
Zou ik overigens voor een router gaan met DD-WRT mogelijkheid ?
Dat is heel persoonlijk. Maar nogmaals: je hebt geen router nodig, maar slechts een AP, aangezien je een router toch in AP mode moet gaan draaien.
Of heeft elke moderne router wel een client-mode ?
Waarom moet je een client-mode hebben? Je wil toch juist een tweede AP er neerzetten?

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
OK, goed om te weten.
Elk fatsoenlijk OS kan dit weergeven als je gewoon naar het MAC-adres kijkt. Die blijft van elk AP uniek.
OK, ook goed om te weten.
Dat is heel persoonlijk. Maar nogmaals: je hebt geen router nodig, maar slechts een AP, aangezien je een router toch in AP mode moet gaan draaien.
Maar tussen routers is meer keuze, en kan altijd later nog voor iets anders gebruikt worden.
Waarom moet je een client-mode hebben? Je wil toch juist een tweede AP er neerzetten?
Client-mode bedoelde ik niet. AP-mode ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Petervanakelyen schreef op maandag 25 januari 2010 @ 18:09:
Client-mode bedoelde ik niet. AP-mode ;)
Ok. Nou elke WLAN router heeft dat. Dat komt doordat een gemiddelde WLAN router bestaat uit grofweg drie verschillende onderdelen:
  • Een router (processor).
  • Een switch voor het aansluiten van clients.
  • Een AP die verbonden is met de switch om ook draadloze toegang te hebben.
en je simpelweg de extra features die een router biedt kan uitschakelen negeren zodat je een AP overhoudt. Dat staat allemaal beschreven in dat speciale topic wat ervoor is: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
Gebruik wel andere kanalen voor je AP's. Dus wanneer je er drie hebt staan de kanalen 1, 6 en 11. Hierdoor overlappen ze niet. Rest van alle instellingen gelijk houden en het liefst natuurlijk AP's van hetzelfde merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

--

[ Voor 100% gewijzigd door Koffie op 13-02-2010 08:26 . Reden: Trollen ]

Pagina: 1