Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Umweltplakette, ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 21:24

JdM

Humbled

Topicstarter
Ik rij nogal eens door Duitsland en wilde graag een umweltplakette aanschaffen.
Voor mensen die niet weten wat dat inhoudt : http://www.kentekenwebsho...ategory&categoryID=431866

Nu weet ik dat mijn auto uit 6/2000 een gele sticker moet krijgen, omdat ik meerdere mensen ken die de officiële keuringsweg hebben bewandeld en zodoende met dezelfde type auto een gele sticker kregen.
Echter als ik naar de data kijk die bij de verschillende plaketten horen zou mijn auto een rode(2) plakette krijgen.
Nu heb ik een webshop gevonden waar geen vragen worden gesteld en ik gewoon die plakette in bezit kan krijgen die ik wil (tenminste dat verwacht ik, ik moet wel mijn kenteken invoeren). Ik hoef geen groene, maar een gele zou wel makkelijk zijn omdat je daarmee bijna overal mag rijden in Dld.
Heeft iemand ervaringen met het bestellen van zo'n plakette via deze of een andere website?

Hier : http://www.kentekenwebsho...ategory&categoryID=431851 kan ik ze bestellen.
En mijn auto is een BMW 320D uit 6/2000.

[ Voor 8% gewijzigd door JdM op 25-01-2010 17:06 ]

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:54

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Waarom niet gewoon bij de Dekra bestellen. Ben je nog goedkoper uit ook. Ze gaan toch uit van je kenteken.

*empty*

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
Ik kan hem zelfs nog goedkoper vinden dan bij Dekra, maar daar gaat het niet om. Het lijkt erop dat ik op de genoemde site elke sticker kan krijgen die ik wil, er wordt immers niet om een kentekenbewijs/aanpassing roetfilter gevraagd.

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:12
Dacht dat rood echt alleen voor hele oude onzuinige dieseltjes ed waren... een diesel uit 2000 zou toch wel groen of geel moeten krijgen.

Makkelijkste is idd even bij Dekra oid aanvragen, krijg je zeker de goede mee.
Keuren is ook niet nodig, kenteken wordt ingevoerd en aan de hand van de typegoedkeuring krijg je een sticker.

Is er niet een site waar je aan de hand van je kenteken/type auto kan zien wat voor sticker je krijgt?

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:54

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 25 januari 2010 @ 18:49:
Dacht dat rood echt alleen voor hele oude onzuinige dieseltjes ed waren... een diesel uit 2000 zou toch wel groen of geel moeten krijgen.

Makkelijkste is idd even bij Dekra oid aanvragen, krijg je zeker de goede mee.
Keuren is ook niet nodig, kenteken wordt ingevoerd en aan de hand van de typegoedkeuring krijg je een sticker.

Is er niet een site waar je aan de hand van je kenteken/type auto kan zien wat voor sticker je krijgt?
Geel en met aantoonbaar roetfilter een klasse hoger dus groen. Maar ook die eerste aangehaalde site geeft aan dat je kenteken op moet geven. Dat komt omdat deze mensen de sticker ook weer weghalen bij de dekra aangezien de dekra de enige instantie is in Nederland die die dingen mogen uitgeven. Je betaald alleen meer omdat ze zelf ook wat over willen houden.

Daarom beter gewoon rechtstreeks bij Dekra bestellen. Maar ik gok dat het de bedoeling is om een klasse beter uit te komen (ipv rood geel). Weet niet wat voor straffen er op staan in Duitsland. Maar dacht dat die niet mals waren.

*empty*

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-10 10:49

swtimmer

Ontrafelt het leven!

KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 25 januari 2010 @ 18:49:
Groene sticker:
benzine-auto’s toegelaten na 31-12-1992
dieselauto’s toegelaten na 31-12-2005

Gele sticker:
dieselauto’s toegelaten tussen 31-12-2000 en 01-01-2006

Rode sticker:
dieselauto’s toegelaten tussen 31-12-1996 en 01-01-2001

Oftewel, een diesel uit 2000 is altijd een rode stikker. Is het trouwens niet zo als je een aanpassing hebt qua filter oid je dan een aanvraag kan doen voor een betere stikker? Ik gok dat het bedrijf dus gewoon je kenteken gegevens via internet opzoekt en je dan de juiste sticker meegeeft. Het lijkt mij iig dat de verkopende partij dit moet controleren!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 11:12
Ik las het idd... vorig jaar es gekeken naar zon sticker en toen meen ik dat gelezen te hebben...
Kreeg zelf toen iig groen stickertje mee, redelijk recente benzinebak

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:36
bij dekra in uden bestellen.. voor de rest heb ik m nooit opgeplakt , ligt altijd in het dashboard kastje voor me nieuwe auto btw nog even eentje aanvragen!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-11 07:58
Of even binnenlopen bij een ANWB-winkel, wat ik heb gedaan...

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
Ik heb zojuist mijn gele sticker binnen via de eerder genoemde website.
Heb nu dus een categorie hoger dan ik zou mogen verwachten van de standaard regels. Ik klaag niet, plakken dat ding _/-\o_

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

JdM schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 13:19:
Ik heb zojuist mijn gele sticker binnen via de eerder genoemde website.
Heb nu dus een categorie hoger dan ik zou mogen verwachten van de standaard regels. Ik klaag niet, plakken dat ding _/-\o_
Misschien valt jouw type diesel wel beter uit :-) Ben benieuwd, als je tijd over hebt zou je een keer de Dekra kunnen mailen om te vragen wat voor sticker je daar zou hebben gekregen!

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
swtimmer schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 14:02:
[...]

Misschien valt jouw type diesel wel beter uit :-) Ben benieuwd, als je tijd over hebt zou je een keer de Dekra kunnen mailen om te vragen wat voor sticker je daar zou hebben gekregen!
Nou zoals ik al zei ben ik van mening dat een gele sticker wel terecht is voor mijn auto, omdat ik meerdere mensen ken die een gele hebben gekregen op dezelfde type auto. Dat waren wel allemaal mensen die het via een officiële weg hebben gedaan (dus met inleveren kentekenbewijs etc.).
Ik ken ook mensen die op diezelfde manier met dezelfde auto gewoon een rode sticker kregen, dus het blijft wat mij betreft een vaag verhaal.
Het is dat die sticker via die site dan weer 20 euro kost, anders bestelde ik meteen ook een groene om te kijken wat er dan zou gebeuren.
Dekra mailen zou ik ook nog kunnen doen...denk dat ik dat eens ga proberen

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

JdM schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 17:05:
[...]

Nou zoals ik al zei ben ik van mening dat een gele sticker wel terecht is voor mijn auto, omdat ik meerdere mensen ken die een gele hebben gekregen op dezelfde type auto. Dat waren wel allemaal mensen die het via een officiële weg hebben gedaan (dus met inleveren kentekenbewijs etc.).
Ik ken ook mensen die op diezelfde manier met dezelfde auto gewoon een rode sticker kregen, dus het blijft wat mij betreft een vaag verhaal.
Het is dat die sticker via die site dan weer 20 euro kost, anders bestelde ik meteen ook een groene om te kijken wat er dan zou gebeuren.
Dekra mailen zou ik ook nog kunnen doen...denk dat ik dat eens ga proberen
Ja meer gewoon om te zien of er nog iets gecontroleerd wordt. Toen ik naar Dekra ging werd er per direct even wat in de computer ingetikt en daarna kreeg ik de melding dat ik een groene sticker kreeg.

Het zou vreemd zijn als mensen met precies dezelfde auto verschillende stickers zouden krijgen, erg vreemd zelfs!

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 13:32
swtimmer schreef op maandag 25 januari 2010 @ 19:30:
[...]

Groene sticker:
benzine-auto’s toegelaten na 31-12-1992
dieselauto’s toegelaten na 31-12-2005

Gele sticker:
dieselauto’s toegelaten tussen 31-12-2000 en 01-01-2006

Rode sticker:
dieselauto’s toegelaten tussen 31-12-1996 en 01-01-2001
Dus een dieselauto die is toegelaten op 31-12-2000 krijgt een gele sticker en een dieselauto die is toegelaten op 01-01-2001 krijgt een rode sticker. Logisch toch? 8)7

Vergelijk: als je een getal moet noemen tussen de 1 en de 10, horen de 1 en de 10 daar zelf ook bij.

Wacht even, dit werpt een heel ander licht op de zaak: http://www.tuv-nord.nl/mi...-duitsland/emissieklassen. Het gaat dus om de uitlaatgasemissienormen en die kloppen meestal met de genoemde data van toelating.

[ Voor 27% gewijzigd door Jaap-Jan op 09-08-2011 12:13 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Jaap-Jan schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 01:38:
[...]
Dus een dieselauto die is toegelaten op 31-12-2000 krijgt een hele sticker en een dieselauto die is toegelaten op 01-01-2001 krijgt een rode sticker. Logisch toch? 8)7
Als je lease-auto 110g/km CO2 uitstoot, valt hij in de 14% bijtelling categorie, als hij 111g/km uitstoot, valt hij in de 25% bijtelling categorie. Logisch toch? Met andere woorden: de grens moet _ergens_ liggen en dat is altijd heel vervelend voor auto's die net boven die grens zitten.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Jaap-Jan
Alleen is het hier net andersom: jongere dieselauto 01-01-2001 krijgt een rode sticker en een oudere dieselauto 31-12-2000 krijgt een gele sticker. Er zit overlap in de categoriën.

Maar dat komt omdat er in Duitsland niet naar de toelatingsdatum gekeken wordt, maar of de auto onder de Euro-2 (rode sticker), Euro-3 (gele sticker) of Euro-4 en/ of Euro-5 norm (groene sticker) zit. Een dieselauto die dus eerder is toegelaten dan 31-12-1996 kan dus ook een sticker krijgen, mits hij aan één van bovenstaande normen voldoen en het omgekeerde is ook het geval, als een auto niet aan de normen voldoet, kan hij geen sticker krijgen. Die datum is meer een richtlijn die in het algemeen opgaat. :)

[ Voor 60% gewijzigd door Jaap-Jan op 28-01-2010 11:50 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Ik heb er een gewoon bij de Dekra gehaald in Duitsland. Was heel simpel , kentekenpapieren laten zien , 8 euro betalen en klaar. kon gewoon zonder afspraak en is goedkoper dan bij de anwb.

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:18

Flotter

Pelipper!

Jaap-Jan schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 01:38:
[...]
Dus een dieselauto die is toegelaten op 31-12-2000 krijgt een gele sticker en een dieselauto die is toegelaten op 01-01-2001 krijgt een rode sticker. Logisch toch? 8)7

Vergelijk: als je een getal moet noemen tussen de 1 en de 10, horen de 1 en de 10 daar zelf ook bij.

Wacht even, dit werpt een heel ander licht op de zaak: http://www.tuev-nord.nl/Keuringen/Umweltplakette.htm. Het gaat dus om de uitlaatgasemissienormen en die kloppen meestal met de genoemde data van toelating.
Technisch gesproken vallen 2 t/m 9 (uitgaande van hele getallen) tussen 1 en 10, 1 en 10 zelf niet. Spreektaal wijkt wel vaker af van wat eigenlijk correct is :P

[edit]
Ik zit nu in Heerhugowaard en zie dat er hier een Dekra in de buurt zit, misschien is het handig om ook even een plakkaatje te halen. Benzine uit '91 met U9-code is groen, toch?

[ Voor 10% gewijzigd door Flotter op 28-01-2010 12:21 ]

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Wat als je een benzine auto heb uit 1991? Geen stikker = geen toegang tot de umweltzones?

edit: niet goed opgelet, soortgelijke vraag staat hierboven O-)

[ Voor 27% gewijzigd door ND863 op 28-01-2010 12:37 ]

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
Geachte heer/mevrouw,

Wij hebben voor uw nagezocht welke sticker u zou krijgen. Indien uw auto niet in het bezit is van een roetfilter zou u volgens de richtlijnen een milieusticker 2 ontvangen. Dit lezen wij af aan de hand van het bouwjaar van uw auto en de brandstof.

Met vriendelijke groet,

Suzanne Metzelaar
Afdeling Kwaliteit
---------------------------------------------------------
DEKRA Automotive B.V.
Deimoslaan 5 * 1702 CK Heerhugowaard
Tel.: +31(0)72 - 57 57 862 Fax: +31(0)72 - 57 16 567
suzanne.metzelaar@dekra.com * www.dekra.nl
Zie hier mijn bevestigde vermoeden. Ik heb geen roetfilter en zou dus een 2 moeten krijgen, maar ik heb gewoon een 3 besteld en gekregen.
Die hele umweltplakette meuk is dus simpel te omzeilen. Als ik als "onwetende klant" een verkeerde sticker bestel, maar hem gewoon krijg, wie is er dan verantwoordelijk voor de onjuistheid van de sticker?

• Jaap-Jan
In de eerste plaats ben jij daar zelf verantwoordelijk voor, de politie kan je er gewoon voor bekeuren als je niet de goede sticker voert.

Hetzelfde idee als raamfolie: de winkelier mag het gewoon verkopen, maar dat wil niet zeggen dat je het in de auto op de ramen mag plakken. Je hebt zelf onderzoeksplicht wat dat betreft.

[ Voor 40% gewijzigd door Jaap-Jan op 28-01-2010 13:48 ]

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
Met het verschil dat raamfolie gewoon overal verkrijgbaar is en deze stickers niet, ik heb deze sticker besteld bij een "rdw erkend" bedrijf zoals ze zelf melden op de site. Daarom vind ik je opmerking een beetje uit de lucht gegrepen.

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:57
In een ander GOT topic schreef iemand (ebia) dat je naast de sticker ook 'het papier wat erbij hoort' verplicht bij je moet hebben. Nou heb ik van Dekra een sticker ontvangen en een factuur en een begeleidende brief maar verder geen 'bijbehorend papier'.
Weet iemand hier iets van? Is de sticker op de voorruit afdoende?

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik heb mijn sticker net over de grens bij de eerste de beste Dekra garage gehaald. Behalve de sticker en een factuur kreeg ik niks mee. Dus lijkt me sterk dat je nog extra papieren moet hebben.

of die bratwürst heeft het me vergeten mee te geven :P

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:57
Danke voor dat schnelle antwoord. :)

[ Voor 4% gewijzigd door mekkieboek op 17-06-2011 18:35 ]

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
Lijkt mij ook sterk dat je er iets bij moet krijgen. Op kenteken is duidelijk welke auto het is en wat de uitstoot is.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik heb in Duitsland gewoond en daar ook meerdere auto's gekocht, nooit nog iets extra's bij die stickers gekregen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Pagina: 1