• hardware.tom
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-01 22:09
Hallo,

Mijn geheugen is waarschijnlijk kapot en ik wil dus nieuw sneller geheugen kopen (2e hands).
Het gaat om dit geheugen: OCZ DDR2 PC2-8500 Reaper HPC 4GB Edition
Mijn mobo is een Gigabyte GA-M720-US3.
Nu heb ik misschien een probleem gevonden namelijk: Mijn mobo geeft 1.8volt en dat geheugen werkt op 2.1volt.
Nu heb ik op de site van ocz gecontroleerd of het zou moeten werken en daar staat van wel.
En in de memory supportlist van het moederbord staat het geheugen niet.

Wat denken jullie? Kopen of niet? Ik heb momenteel geen geheugen.

Alvast bedankt.

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 18:37
Ik denk dat je die beslissing zelf het beste kan maken, maar ik denk van niet. Het geheugen staat nl. niet in de QVL

• hardware.tom
link naar memory configurator: http://memoryselector.cne...er_id=781&model_id=766082
en als je bij memory configurator klikt op OCZ210662GB dan kom je hier en daar zie je de OCZ reaper tussen staan.
En bovenin de memory support list staat:
Memory modules listed below are for reference only. Due to massive memory models on the market, we can only verify some of them.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ja, wij van WC-Eend raden idd... WC-Eend aan :z

QVL is door de mobofabrikant getest met hun bord. Dat is onafhankelijk tov de geheugenfabrikanten, dus een iets betere richtlijn hier.

Overigens, dit is niet "sneller" geheugen, dit is gewoon fabriek-af overclocked en overvolted geheugen. Echt sneller geheugen draait op stock voltage (1.8V) ook sneller. Anders kun je net zo goed normaal 1.8V RAM kopen en zelf overvolten en -clocken.

Oslik blyat! Oslik!

• hardware.tom
Maar er zijn dus modules die gewoon niet getest zijn, zoals je kan lezen.
En mijn oude geheugen loopt op 800Mhz en als ik dan naar 1066Mhz ga lijkt me dat sneller :? toch?
Maar wat raden jullie aan? hoe groot is de kans dat het wel werkt en dat er niks kapot gaat?

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:38

Edmin

Crew Council

get on my horse!

hardware.tom schreef op maandag 25 januari 2010 @ 18:25:

En mijn oude geheugen loopt op 800Mhz en als ik dan naar 1066Mhz ga lijkt me dat sneller :? toch?
Gefeliciteerd, je bent erin getrapt. Lees je nog eens goed in. De verschillende OC topics zijn een mooie start.

• hardware.tom
Ik weet dat het ook met latencies te maken heeft ,maar die zijn. Ik wil wel een stukje lezen daarover hoor maar heb je een linkje? :X
Maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vragen:
Wat raden jullie aan? Hoe groot is de kans dat het wel werkt en dat er niks kapot gaat?

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 18:37
Ik raad geen spullen aan waarvan ik niet weet of ze gaan werken in jouw combi, dus QVL geheugen zonder over te klokken. Anders is het een kwestie van toch zelf uitproberen.

[ Voor 18% gewijzigd door Picaroon op 25-01-2010 18:48 ]

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

• hardware.tom
???

Je bedoeld dat die wel werkt?
Maar zou het verschil maken van 2GB-800Mhz en 4GB-1066Mhz geheugen, anders zou dat weer wat geld schelen?:*)

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Je hebt de CPU waarschijnlijk niet overclocked. Dit setje van 4GB werkt gewoon op jouw mobo in dual channel. Het staat immers in de QVL. Kijk onder het kopje M720-US3 DDR2 800. Daar zie je KVR800D2N6. De K2 staat voor 'Kit of two', de /4g geeft de totale grootte van de kit aan.

• hardware.tom
dat snap ik. Ik ben wel van plan de cpu over te klokken, ik heb dat al eerder gedaan hoor ;)
Maar mijn vraag was of het werkt met de OCZ reaper zonder dat er iets kapot gaat of niet werkt? Omdat ik de OCZ reaper kit van iemand over kan nemen (2e hands).

En nog een vraag (ook nog niet beantwoord): Zou het verschil maken van 2GB-800Mhz en 4GB-1066Mhz geheugen?

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

hardware.tom schreef op maandag 25 januari 2010 @ 19:12:
dat snap ik. Ik ben wel van plan de cpu over te klokken, ik heb dat al eerder gedaan hoor ;)
Maar mijn vraag was of het werkt met de OCZ reaper zonder dat er iets kapot gaat of niet werkt? Omdat ik de OCZ reaper kit van iemand over kan nemen (2e hands).
De kans dat het gewoon werkt is heel behoorlijk, maar zonder QVL kan niemand dat 100% zeker zeggen. Daarbij is je moederbord ook nog eens een exoot, dus veel ervaring zal er niet mee zijn.
En nog een vraag (ook nog niet beantwoord): Zou het verschil maken van 2GB-800Mhz en 4GB-1066Mhz geheugen?
Hier staat geen Nederlands. Ik begrijp dan ook niet wat je bedoelt. Vraag je nou of er verschil is tussen 2GB PC6400 en 4GB PC8500? Met welke latencies?

• hardware.tom
Sorry als het geen nederlands is, ik dacht het wel duidelijk was.
Mijn vraag is of het er sneller van word?

Dit is mijn oude geheugen: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR800D2N5/2G
De Cas-latency is bij beide modules 5. Dit bedoelde je toch? of ook nog welke timings?

Ik hoop dat je hier meer aan hebt?

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Je pc wordt hoogstens sneller van het feit dat je nu meer geheugen krijgt met 4GB. Aangezien je onder normale omstandigheden geen gebruik van de extra MHz kunt maken, zal je onder gelijke
CAS geen verschil merken.

• hardware.tom
Dus er is wel een grote kans dat het OCZ geheugen wel werkt? En dat er niks kapot zal gaan?

[ Voor 20% gewijzigd door hardware.tom op 25-01-2010 19:40 ]

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-02 15:08
als je pech hebt, dan werkt het gewoon niet.
daarom is het gewoon verstandig om geheugen van de QVL lijst te pakken. :) dit is immers gecontroleerd..
en hoe lager de Cas, hoe sneller je geheugen kan werken...

[ Voor 10% gewijzigd door Killerbert op 25-01-2010 19:48 ]

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

hardware.tom schreef op maandag 25 januari 2010 @ 19:40:
Dus er is wel een grote kans dat het OCZ geheugen wel werkt?
Dat zei ik toch?
En dat er niks kapot zal gaan?
Als het niet werkt, werkt het niet. De kans op een nucleaire explosie door een verkeerde combinatie RAM/mobo is vrij klein.

• hardware.tom
Oké heel erg bedankt voor julie hulp, ik denk dat ik hem ga kopen.

• Xentor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-02 10:09
Edmin schreef op maandag 25 januari 2010 @ 19:56:
[...]

Dat zei ik toch?

[...]

Als het niet werkt, werkt het niet. De kans op een nucleaire explosie door een verkeerde combinatie RAM/mobo is vrij klein.
//Offtopic
Boem dat was nederland :(
//Ontopic
Maar redelijk grote kans dat het gewoon goed werkt. ik heb het zelfde geheugen en staat ook niet op de qvl van asus P5Q Pro, maar liep als een tierelier. Morgen krijg ik een P5E binnen, ga er ook vanuit dat het daarop werkt ;)

- iRacing profiel | Ryzen 9800x3d | 4070 | 32GB DDR5 | -

• Tweekeraar
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-05-2025
Modbreak:Laat dit gewoon weg aub

[ Voor 82% gewijzigd door TERW_DAN op 30-01-2010 20:51 ]

• hardware.tom
Hallo
de koop van het ocz geheugen gaat niet door.
Nu heb ik weer een ander setje aangeboden gekregen: http://www.alternate.be/h...d=75052&showTechData=true de GeiL DIMM 4 GB DDR2-800 Kit. Alleen werkt dit geheugen op 1.6volt en mijn mobo geeft 1.8volt. Zou dit wel werken?

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

In principe stelt je BIOS het voltage zelf goed in. Om dit zeker te weten, kun je ook het voltage handmatig instellen.

• hardware.tom
ok bedankt!
Pagina: 1