Toon posts:

H-parameters voor GES

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik ben aan het studeren voor het vak elektronica en ik zit nu aan het deel "transistor als versterker van wisselsignalen". Basiselectronica dus. Nu begrijp ik alles in de boek maar de h-parameters blijven me wat onduidelijk(mede door de vage beschrijving in de boek). Dus ik hoopte dat iemand van jullie dit misschien in mensentaal uitgelegd krijgt.

Ik begrijp de opzet wel: het is makkelijker rekenen met niet-frequentieafhankelijke electronische basiscomponenten en dus moet er een equivalent schema opgebouwd worden. Maar bij de definitie van de parameters zelf is het nogal vaag voor me. Dit staat uitgelegd mbv partieel afgeleiden en taylorreeksen e.d en het is een beetje ingewikkeld.

Zoals ik het nu opvat: hie is de inputimpedantie van de transistor(bij de basis dus?) en wordt voorgesteld door een weerstand. hoe is de uitgangsimpedantie en ongeveer gelijk aan nul dus die kan ik eventueel laten wegvallen. Dan zijn er nog twee stroombronnen hre.vce en hfe.ib. Ook vbe en vce zouden een rol moeten vervullen.

Kan iemand me de basis een beetje duidelijker uitleggen?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:07

Stoney3K

Flatsehats!

Beste bigpimpin1,

We willen je hier natuurlijk graag wat (specifieke) tips geven, maar T.net is er natuurlijk niet om je huiswerk voor je te doen. ;)

Je verhaal komt zoals ik het nu lees een beetje vaag over, als ik een verwijzing naar het 'oorspronkelijke' probleem had kan ik er nog wat uit halen, maar ik zie nu alleen maar een opsomming van letters en afkortingen. Voor zover ik het nu kan lezen gaat het wel om een schakeling met bipolaire transistoren, waarvan ik eigenlijk verbaasd ben dat je die (op het HBO?) nog geleerd krijgt, op de TU gingen we gelijk voor de FET's ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
De grote truuk van die dingen is om al die moeilijke praat te laten zijn wat het is, in de praktijk zal niemand je vragen naar de wiskundige achtergrond van h(fe). Veel kans dat men vaag blijft in het boek omdat men het zelf niet zo goed snapt.
Een spoel kan je ook gaan verklaren met een hoop moeilijke wiskunde waar je niets aan hebt en die je toch weer vergeet, maar de simpele vergelijking met een vliegwiel zal je heel je leven lang begrip en inzicht geven.

Kijk eens rond op wikipedia enzo, er is veel van te vinden (sla de wiskundige bewerkingen over en concentreer je op uitleg), en zorg dat je het belangerijkste meehebt: niet hoe ze er aan komen, maar wat de parameters ongeveer inhouden, en dan voornamelijk het vereenvoudigde model.
En dat vereenvoudigd model houdt inderdaad enkel rekening met de h(ie) als impedantie tussen basis en emitter, en een stroombron tussen collector en emittor van h(fe)*I(b)

[ Voor 10% gewijzigd door naftebakje op 25-01-2010 22:30 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.