Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMadsn0w
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-12-2020
beste tweakers,

Ik zit al een hele tijd met een probleem, ik heb hier een computer en daarvan is alles traag.
het is wel een best oud systeem maar had sneller moeten zijn als dat die is.
specs:
mobo=Asus p4s800-mx se.
prosessor=pentium IV 2.40ghz.
videokaart=oude nvidia geforce 64mb geheugen :P
en op het moederbord zit 512mb ddr geheugen.
2 harddisks 1 van 190gb (documenten) en 1 van 45gb (windows) het zijn 2 ata schijven.

Het probleem is dus dat alles traag is, opstarten, iets openen, installeren enz.
Met opstarten duurt als eerste de Post al zo'n 10/15 seconden dan komt het splash screen van de bios duurt ook 5/10 seconden, dan komt er links boven in de hoek een streepje dat knippert dat duur ook 15 seconden, dan start windows op en dat duur al helemaal lang voordat je iets met de pc kan doen.

Waar kan dit aan liggen?

Ik dank jullie alvast,

Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:45
Bios update doen ? :)

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMadsn0w
ja dat wou ik 20 minuten geleden doen alleen ik krijg het niet voor elkaar,
je hebt van de asus site 2 bestanden gedownload:
AFUDOS
en
P4SSE708.ROM

die heb ik op een cd gebrand en dan is de bedoeling dat je met de cd in de computer opstart en dan alt f2 doet, dat heb ik gedaan en dan geeft hij wat piepjes en dat het geen goede file is en dat continue dus dan moet je hem uitdrukken. :P

dus graag even uitleg voor dit mobo

gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-09 10:42
Ik gok dat in je bios alles op autodetect staat. Je zou kunnen proberen van bijvoorbeeld je schijven handmatig in te stellen. Ook kan je ervoor zorgen dat hij bij het booten niet gaat zoeken naar een boot-cd.

Wat de windows opstarttijd betreft, die wordt alleen maar langer na enkele maanden / jaren gebruik. Je zou een paar clean utilities kunnen draaien, of een reïnstall van windows doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:02
Een bios update is geen wondermiddel dat er ineens een snelle pc van maakt hoor. Welke Windows versie draai je, neem aan XP? Heb je al gekeken of bv het geheugengebruik niet boven de 512MB komt waardoor je systeem gaat swappen (traag)? Ja kan ook even je hd's checken met een diagnotisch tooltje van de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMadsn0w
ik had al in de bios ingesteld dat hij eerst op de schijf waar windows opstaat moet kijken maar dit geeft niet echt snelheidswinst. het rare van dit probleem is wel dat hij al zo traag is vanaf nieuw (+/-4 jaar geleden):P
maar ik zocht nu eigelijk een oplossing ervoor, maar zou een biosupdate het probleem kunnen verhelpen, want ik heb het idee dat er gewoon iets fout zit in het moederbord. alles duurt namelijk lang.

gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMadsn0w
ja ik draai windows xp professional en het geheugen schommelt meestal tussen de 300/400 mb. maar graag even uiteg over de biosupdate :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:02
Welke bios versie heb je nu? Probeer het anders eens in dos te flashen met afudos. Zitten beide hd's op één kabel en zijn ze goed gejumperd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMadsn0w
ik heb nu bios versie 1.1 volgens mij:P hoe kan ik in dos flashen met afudos? en hoe kan je zien of ze goed gejumperd zijn:P
Pagina: 1