ufear schreef op maandag 25 januari 2010 @ 14:17:
[...]
Je zal wat poorten in je router open moeten zetten om vanaf buiten bereikbaar te zijn, deze zet je echter open naar een bepaald intern IP, dus zolang dat het IP van je server is dan is er niets aan het handje.
Als je meerdere websites wil hosten zijn er verschillende opties, in principe kan een webserver voor elk 'domein' waar hij via wordt aangesproken een andere website tonen, dus door gebruik te maken van gratis sub-domeinen op no-ip.org kan dit dus bijvoorbeeld. Je kan ook gewoon een eigen domein registreren (bij bv
TransIP en hieraan dus een onbeperkt aantal websites koppelen.
Je wil voordat je dat doet wel even na gaan of je een statisch of dynamisch IP van je provider hebt gekregen, anders moet je dus een scriptje maken (of een programmatje gebruiken) die automatisch je domeinen naar het goede IP adres instelt.
Tip: Als je wilt leren een webserver te draaien en toch gelijk in het diepe moet springen, probeer dan apache op een willekeurige linux distributie, zoals Ubuntu of Debian te gebruiken, die hebben een best goede standaardconfiguratie en zijn makkelijk aan te passen als je eenmaal de basis van linux doorhebt.
Oke, dan lijkt het mij het meest handig om een statisch IP te koppelen aan de server.
Voor de meerdere websites ga ik nog even verder zoeken; liefst wil ik dit gratis doen, maar eerst de stappen voor het inrichten ondernemen.
Het IP adres is volgens mij dynamisch (Ziggo), maar moet ik even bellen
Het wordt even kijken wat het beste (en het makkelijkste) is om te draaien, ik heb nu een Windows server 2008 draaien en daar lijkt mij IIS behoorlijk gemakkelijk om op te beheren. Qua Apache weet ik het even niet, daar moet ik maar even naar kijken. Lijkt mij dat het ook behoorlijk goed te beheren is. En wat ik over Linux hoor, is dat Linux veel stabieler loopt dan Windows. Maar even naar kijken en misschien kan ik wel een Red Hat server licentie in handen krijgen. Maar het gaat mij er ook om, waar heb ik het meeste aan, in de manier van kennis. (Zit op een ICT opleiding, niveau 3-4, volgend jaar wil ik Netwerk beheer gaan doen)
Woensdag even overleggen met degene waarmee ik hiervoor samenwerk.
[
Voor 3% gewijzigd door
ItMeAedri op 25-01-2010 15:15
. Reden: Iets vergeten! ]