extern HDD kabinet dmv SCSI

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Sponder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-02-2024
Hoi Allen,

In de hoop dat er iemand mij kan helpen:
Ik ben al een paar maanden op zoek naar een oplossing voor extra storage, maar ik zie door de bomen het bos niet meer, misschien dat iemand van jullie mij de neus de juiste richting op kan wijzen?
Ik heb een HP ProLiant ML310 G5 server, waar ik ESXi 3.5 (U4) op draai.
De interne harde (SATA) schijven draaien een RAID array aangestuurd door een P410 (512MB bbcw) Raid controller. Dit werkt allemaal perfect.
Nu zou ik graag een extra storage kabinet willen hebben, welke ik rechtstreeks met een scsi kabel aan kan sluiten op de server (eventueel met een extra aparte SCSI RAID controller) Ik bedoel hiermee een toren waar ik SATA/SAS schijven in kan stoppen, waarbij OF deze kast zelf OF de RAID controller in de server de RAID configuratie voor zijn rekening neemt, met als doel deze schijfruimte aan de ESXi server aan te bieden.
Zie ook bijvoorbeeld: http://www.iqss.com/iq_a308s_c4822.html
Ik krijg alleen nergens gevonden welke / wat voor kabinetten ik aan kan sluiten middels welke controller, zodat het ook in ESXi ondersteund wordt. Ook krijg ik geen reseller van dit soort systemen in Nederland gevonden.
Ik weet ook, dat er van de P410 Raid controller een expansion kaart te krijgen is, zodat je externe SCSI aansluitingen krijgt. Maar, hoe weet ik nu welke kasten ik daar op aan kan sluiten?
Zou iemand mij kunnen vertellen waar ik allemaal op moet letten, en waar ik voor dit soort spul terecht kan?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 13:22
Op je P410 heb je 2x SFF8484 Connector waarvan je, naar ik aanneem, één in gebruik hebt om je interne schijven aan te sluiten. Je kunt met een tweede SFF8484->4x SATA (goedkoop@dealextreme) naar een breakout box (Addonics AD4SAML-PCI) om van daaruit met een SFF8470-SFF8470 kabel (Addonics AAIB4C150 Infiniband) naar een extern cabinet voor 4 schijven (Addonics MST4ML-B)

Zodar aangesloten, nieuwe array aanmaken in de bios van je P410i en voila: in esx is nieuwe storage aan te maken.
De addonics porducten zijn als voorbeeld van webconexxion (moest van de week een zelfde config samenstellen)maar met zoeken zijn er ook voldoende alternatieven beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:46

Ethirty

Who...me?

Zo moeilijk is dat niet en een beetje HP reseller (zoals waar ik werk O-)) had je dat wel kunnen vertellen hoor: je moet naar de MSA reeks kijken, bijv een MSA70 voor 25x 2.5" schijven of een MSA60 voor 12x 3.5" schijven icm met een controller op de HCL, zoals een P600 of P800 met externe SAS aansluting (SCSI is ondertussen wel een beetje achterhaald). Of het verstandig is om zoveel storage en/of VM's op slechts 1 server onder te brengen is een tweede, maar daarvoor missen teveel details.

Volgens mij worden beide interne poorten van de P410 gebruikt voor de interne backplane, al ben ik niet helemaal bekend met het binnenwerk van de ML310.

Persoonlijk zou ik niet gaan lopen hobbyen met stekkertjes en plugjes, daarvoor koop je geen A-merk servers. Zal sowieso je garantie en support geen goed doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ethirty op 26-01-2010 13:03 ]

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:22
Ethirty schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 13:02:
Zo moeilijk is dat niet en een beetje HP reseller (zoals waar ik werk O-)) had je dat wel kunnen vertellen hoor: je moet naar de MSA reeks kijken, bijv een MSA70 voor 25x 2.5" schijven of een MSA60 voor 12x 3.5" schijven icm met een controller op de HCL, zoals een P600 of P800 met externe SAS aansluting (SCSI is ondertussen wel een beetje achterhaald).
Inkoppertje : SAS = Serial Attached SCSI ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ja, maar SCSI != SAS en als je op SCSI behuizingen bij HP zoekt krijg je oude meuk te zien. Mijn opmerking is dus wel degelijk relevant ;)

TS spreekt over SCSI kabels en controllers en SAS disks en als je daarmee aan het werk gaat dan krijg je inderdaad weinig zinnige info.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Sponder
Dank voor jullie reacties! ik ben zeker weer een stukkie wijzer!
Ik had tijdens mn OP inderdaad wat duidelijker kunnen/moeten zijn:
Ik ben op zoek naar een oplossing voor mijn thuis server, op het werk hebben we een fatsoenlijke SAN :)
Ik heb deze server in eerste instantie voor studie / ervaring met ESXi opdoen aangeschaft, wat erg goed is bevallen. Nu is het alleen zo, dat naast de VM omgeving, ook de DVD collectie ERG hard aan het groeien is.
(vandaar dan NAS heel eind vol is)
Zodoende een beetje de gedachtegang: ik wil graag de server storage uitbreiden, daar dat een stuk sneller is dan welke NAS dan ook. :)

Om de eerste nood te verhelpen, heb ik voor mijn NV+ (de NAS) 4x 2TB schijven besteld, om de 1TB te vervangen.

Kan ik gelijk me eerst wat verder verdiepen in de oplossing van ransbal, ziet er erg interessant uit, inderdaad wat ik zocht. (MSA70 ook leuk hoor, maar beetje prijzig voor een hobby projectje he?!.. :) ) En de vrijgekomen 1TB schijven kunnen dan ingezet worden voor het nieuwe kabinet.

Over die Addonics:
Ik kreeg op hun site helaas geen SAS module gevonden voor in het kabinet. (mijn vraag is of dit klopt, of moet ik nieuwe batterijen in mn bril stoppen??) Zou erg jammer zijn, anders zou ik jullie oplossingen kunnen combineren: P600 / P800 in de server, SAS kabel naar het kabinet, klaar!
Wishfull thinking! :P
Nog laatste vraagje aan ransbal:
Als ik inderdaad die SATA poorten doorzet naar het kabinet toe, wat voor performance kan ik dan ongeveer verwachten? (ik weet dat dit afhangt van de RAID controller, de RAID set zelf, de snelheid van de gebruikte schijven etc., maar heb je wel een algemene indicatie? in de zin van, "het werkte sneller hier als verwacht", of "het is niet vooruit te branden, en mijn 2 schijven in raid 0 op mn game-pc is sneller")

Nogmaals dank voor uw reacties!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 13:22
Beetje late reactie, maar de genoemde behuizing heeft een sas multilane module naar intern 4x sata of 4x sas.
De schijven worden op exact dezelfde wijze aangeboden zoals thans de interne schijven aan je p410 hangen. De prestaties zullen dan ook gelijk zijn aan eenieder andere raid5 config aan de controller.

Voor thuisgebruik lijkt mij dit een prima oplossing. aangezien je nog poorten vrij hebt op je controller. Anders moet je gaan denken aan een externe NAS die bij voorkeur via iSCSI te benaderen is, maar de prestaties daarvan zullen een stuk lager zijn bij minimaal eenzelfde prijsniveau...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:17
Een collega van me is helemaal los op vmware en blogt daar ook vrij uitgebreid over. Misschien wel interessant: http://www.gabesvirtualworld.com/?p=909

Verder ben ik persoonlijk niet echt dol op die MSA oplossingen, bovendien worden ze nogal prijzig voor een hobby bak.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Klopt, voor hobby is een MSA wel een beetje prijzig, maar toen ik die suggestie deed was het (mij) nog niet duidelijk dat het om een hobbyproject ging. Volgens mij kan je intern in een ML310 ook best wat schijven kwijt en de P410 is best een rappe controller.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Sponder
"aangezien je nog poorten vrij hebt op je controller" en zodra die ook vol is terwijl er nog plek is voor HDD's in het kabinet, prikken we er gewoon nog een controller bij! :)
@Ethirty: "voor hobby is een MSA wel een beetje prijzig" klopt, vandaar dat ik al met hangende pootjes toegaf dat mijn OP duidelijker had gemoeten; maar is wel mooi spul though!! dus toch bedankt voor je input! wel vreemd trouwens, ik heb ook een keer pre-sales gebeld, en die zeiden dat de MSA 50, 60 en 70 niet compatible waren, en niet zouden gaan werken?? terwijl deze matrix:
ftp://ftp.hp.com/pub/c-pr.../compatibility-matrix.pdf
zegt dat dat wel moet kunnen mits er in de server een van deze controllers zit:
E200
SA-E500
SA-P400
SA-P800

dus....

"Volgens mij kan je intern in een ML310 ook best wat schijven kwijt "
dat valt tegen, er is plek voor maar 4 disks.
"P410 is best een rappe controller." Ik heb weleens met IOmeter lopen spelen (in een VM met windows 7): Het gaat hier over 4 Disks, (4x SATA 160GB 7.2k toeren) in RAID0 (da's niet echt RAID, i know..) op de P410i met 512MB BBWC (battery-backed write cache)
kwam op ong. 150 a 200 MB per sec. Lezen en 250 a 300 MB per sec. schrijven uit.
Ik zou voor nog meer performance de schijven kunnen vervangen met SAS schijven, maar die vind ik veelste duur voor de winst die er nog verder uit te halen valt..
Om het verschil aan te geven, dezelfde test maar dan op een HDD gemount op een NAS (NV+ 1GB RAM 4x 1TB in XRAID (netgear's eigen expandable RAID)) middels NFS: lezen 12MB/s schrijven 18MB/s Dus dat scheelt nogal. vandaar ook dat ik dus op zoek ben naar een storage box rechtstreeks aan de server.
Ik heb inmiddels wel mijn nieuwe schijven binnen voor in mijn NAS: 4x Seagate 2TB :P Dus nu is het sparen geblazen voor het externe kabinet. Schijven hiervoor hebben we al, dat worden de 4x 1TB schijven die ik nu aan het vervangen ben in de NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dat het volgens pre-sales niet supported is kan ik wel bij inkomen: omdat de P410 inderdaad geen MSA arrays ondersteunt, daarop kan je alleen interne disks aansluiten. Op de P411/600/800 etc kun je wel externe arrays aansluiten.

#team_UTC+1

Pagina: 1