Toon posts:

asus z53sc - ap132c weigert XP, 7 en linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag,

Normaal ben ik iemand die niet snel iets post, omdat alles na kort of lang zoeken toch wel te vinden is. Over dit onderwerp is ook van alles te vinden, maar ik kom er niet uit.

Het betreft een laptop van een vriend, een asus z53sc - ap132c. Lag al een aantal maanden met een weigerende Vista. Ik ben zelf niet zo thuis in alle windows na XP en besloot er, uiteraard in overleg, windows XP professional op te installeren. Hierbij stuitte ik op het eerste probleem. De sata schijf kon niet door de XP pro SP2 installer gevonden worden. Gelijk met een SP3 pro cd geprobeerd, zelfde probleem.

Na een korte zoektocht, blijkt dit bij nieuwe systemen veel voor te komen, en probeer ik via een enorme omweg (waarom kan een laptop uit 2007 geen bios upgraden via usb?) de bios te upgraden naar de nieuwste versie. Dit zou een optie om pata te emuleren o.i.d. te voorschijn halen. Ik begon met BIOS versie 204, zet op de SATA schijf via een externe SATA - USB interface het bios 209 bestand. Flash het BIOS met dit van de asus gedownloade bestand en zit momenteel met bios 201???

Geen geluk hier dus. Via een andere vriend een windows 7 pro x86 dvd geregeld. Deze zorgt voor random BSOD's na starting windows (VOOR de installatie..) als ik de installatie in safe mode probeer, kom ik tot loading NTFS.SYS en stuit ik hier weer op een BSOD.

Ik heb een knoppix live cd, OSX86, Ubuntu 8.04 en 9.10 geprobeerd, welke allemaal werken op elk ander systeem tot nu toe. Lopen allemaal voor de installatie al vast.

de laptop heeft:

Intel centrino M 1,5 ghz
160 gb SATA
2 gb ram
nvidia 8400m G (128 mb)
geleverd met vista, ik heb hier geen cd's van.

Mijn wens is een XP installatie, maar op het moment zou gewoon iets al goed zijn.

Alvast bedankt, Tim.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-02 20:32
het eerste waar ik aan denk is dat het wel eens aan de HDD zou kunnen liggen. Als ik jou was zou ik eens opzoek gaan naar een tooltje om die te testen.

Desktop | Server | Laptop

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je reactie, ik hang er vanavond even een andere schijf in.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-02 22:32

TheVMaster

Moderator WOS
Als ik je topic zo doorlees zou hij beter passen in het Harde Waren forum aangezien je 'probleem' meer in de hardware dan in de software (gebeurt zowel bij Windows als Linux installs) zit.

Ik verplaats hem dan ook naar OM.

Verwijderd

Topicstarter
Net een nieuwe schijf erin gehangen, maar nog steeds BSOD.. MEMORY_MANAGEMENT.. STOP: 0X0000001A etc. enig idee iemand?

• Rupie
In dat geval zou ik eens aan de slag gaan met MemTest en kijken wat daar uit komt.

Verwijderd

Topicstarter
update:
deze errors kwamen onder andere voor bij verschillende boot pogingen:

BAD_POOL_HEADER STOP:0X00000019
geen naam STOP: 0X0000008E
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL STOP:0X0000000A

probeer tevergeeft memtest te draaien vanaf een USB drive.. Kom niet verder dan Memtest86+ blue screen. Start niet met testen. Of heb ik te weinig geduld? staat al kwartiertje open nu. Memtest86+ 2.10 en 4.00 geprobeerd..

Het lijkt erop dat er een serieus probleem met dit helse apparaat is.

• Rupie
al die meldingen zouden volgens mij kunnen duiden op een probleem met je geheugen. Je hebt niet toevallig een ander setjes liggen wat je even kunt testen?

Verwijderd

Topicstarter
Toevallig thuis nog 2 x 512 liggen volgens mij. Heb thuis op het moment geen internet, dus laat morgen weten. Ben wat het bios betreft al iets verder gekomen vandaag. Zowel de 209 als de 208 geprobeerd en kan nu met de 208 de SATA controller op combined zetten, wat er hopelijk voor zorgt dat de xp installer de harde schijf herkend.
Vanavond probeer ik een aantal dingen en hou jullie hier morgen van op de hoogte. Bedankt voor de hulp en verrassend snelle reacties.

Verwijderd

Topicstarter
Opgelost!

Geheugen was kapot. Had inderdaad nog 2 x 512 liggen welke ik dan maar weggeef.. computer loopt als een zonnetje nu. Niet het snelste zonnetje maar toch.

Erg bedankt voor je hulp!

mvgr tim
Pagina: 1