Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:55
Ik zit met een vraag betreffende het vrij zijn dit jaar met 5 mei. Zoals misschien iedereen wel weet is het eens in de 5 jaar een officiele feestdag maar geen verplichte vrije dag. In veel CAO's is dit geregeld (en dus vrij) maar dit is niet over al zo. ( http://www.allevrijedagen...5-mei-2010-bevrijdingsdag )

Ik ben benieuwd naar andere GoTters wat zij als regelement hebben, en of dit bij hun geregeld is (CAO, Arbeidsovereenkomst etc?) Of als mensen weten hoe het bij andere partijen geregeld is hoor ik het ook graag ;-)

Om te beginnen: Bij ons (mkb detacheerder/software tester) is het nog niet zo geregeld dat we vrij zijn op 5 mei.

Zoals PromWarMachine aangaf (en schaamteloos de tip overgenomen, waarvoor mijn dank :+ _/-\o_ ) hierbij een poll

Poll: Ben je vrij van je werk op 5 mei
Vrij (werkgever betaald)
Verplicht Vrij(dat betekend een verlofdag inleveren)
Niet vrij
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=350179&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

[ Voor 31% gewijzigd door N3oC op 26-01-2010 09:52 . Reden: Poll toevoegen ]

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Wij zijn dicht, geregeld via Algemene Bank CAO

Verplichte vrije dag.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:59
Ik werk zelf bij een IT detacheerder en heb de vraag hier ook al bij HRM neergelegd. Reactie was: daar zijn we binnen het MT nog over aan het discussieren. Ik ga er dus vanuit dat ik gewoon mag werken die dag, al zal de klant waar ik zit wel gewoon dicht zijn. :X

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Bij ons (software-ontwikkeling) een vrije (feest)dag. Maar je mag best op kantoor komen, als je dat graag wilt. :)

[ Voor 3% gewijzigd door sub0kelvin op 25-01-2010 10:09 ]

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Bij ons (IT detacheerder) hangt het van de klant af. Als de klant vrij is zijn wij het ook. En kost ons geen verplichte vrije dag. Moeten uiteraard wel beschikbaar zijn.

Money for nothin' and your chicks for free

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Bij ons is het elk jaar een verplichte vrije dag, geen idee waarom, maar het is zo. (Bedrijf wat zorg-CAO volgt)

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:56

TwoR

Gekleurde stippen

om de 5 jaar een vrije dag, dit jaar dus ook.

Voor zover ik weet is het niet een verplichte vrije dag, maar adviseerde de overheid bedrijven om de medewerkers eens in de 5 jaar vrij te geven

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 22:03

MrSleeves

You'll thank me later.

Geen CAO (petrochemisch ingenieursbureau), wel vrij.

Maar we hebben we meer standaard vrije dagen die niet voor iedereen vrij zijn: goede vrijdag, koninginnedag, dag na hemelvaart..

[ Voor 55% gewijzigd door MrSleeves op 25-01-2010 10:11 ]

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:15

Haan

dotnetter

We hadden het er gisteren nog over op de verjaardag van mijn moeder, iedereen heeft vrij bij ons op 5 mei, behalve m'n schoonzus, die is als onderzoeker verbonden aan het VU ziekenhuis en valt onder de CAO van het ziekenhuis en daarin is 5 mei geen vrije dag.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 14:17

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Wij zijn elke 5 jaar vrij (2010, 2015 2020 enz...) (IT software ontwikkeling) mijn vrouw (semi ambtenaar) is wel elk jaar vrij op 5 mei

[ Voor 27% gewijzigd door Jaspertje op 25-01-2010 10:45 ]

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:06
Geen vrij, is in de huidige bouw-CAO eruit gehaald.

Verwijderd

Ja, vrije dag hier. Ik weet niet of het via het CAO is geregeld (Metaal en techniek) of vanuit mn werkgever.

• IWriteCode
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 13:34

IWriteCode

Less = more

Bij ons deze keer ook, maar voornamelijk omdat kerst en oud en nieuwe ook in het weekend vallen dit jaar...

Less = more

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

N3oC schreef op maandag 25 januari 2010 @ 09:40:
Ik zit met een vraag betreffende het vrij zijn dit jaar met 5 mei. Zoals misschien iedereen wel weet is het eens in de 5 jaar een officiele feestdag maar geen verplichte vrije dag.
Het is elk jaar een officiele feestdag, maar dat heeft an sich niets met het zijn van een vrije dag te maken. Of dat zo is ligt aan je werkgever. Vraag 't na, met andere woorden.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:28

PromWarMachine

Forsaken Archer

Wij zijn eens per 5 jaar vrij. Voor de rest gewoon werken.

Wordt het een opsomtopic als we er een poll van maken trouwens?
* Vrij (werkgever betaald)
* Vrij (verplichte vrije dag)
* Niet vrij
Zoiets?

Dividend for Starters

• N3oC
PromWarMachine schreef op maandag 25 januari 2010 @ 13:10:
Wij zijn eens per 5 jaar vrij. Voor de rest gewoon werken.

Wordt het een opsomtopic als we er een poll van maken trouwens?
* Vrij (werkgever betaald)
* Vrij (verplichte vrije dag)
* Niet vrij
Zoiets?
Dit is misschien wel een goede, als ik zou weten hoe ik een poll kan maken |:( :9

• sub0kelvin
  • Laatst online: 10-08-2023

Verwijderd

wettelijk eens in de 5 jaar.
Dit is zo'n 5e jaar, dus iedereen moet volgens mij wettelijk vrij zijn.

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:56

TwoR

Gekleurde stippen

http://www.postbus51.nl/n...ngsdag-een-vrije-dag.html

voor mij van toepassing:
Bedrijfsleven
De cao of uw arbeidsovereenkomst regelt of 5 mei een betaalde vrije dag is. Als er in de cao geen afspraken zijn gemaakt, of als de bedrijfstak geen cao heeft, beslist de werkgever of u vrij bent. In veel cao's is vastgelegd dat werknemers alleen vrij zijn wanneer het een lustrumjaar is, zoals 2010, 2015 en 2020.

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:19
Geen CAO, wel een vrije dag. Ik werk bij een (middel)grote detacheerder.

Verwijderd

Advocaat, geen CAO, alleen vrij in de jaren waarin het een nationale feestdag is.

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2011 21:34 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2010 @ 17:47:
Advocaat, geen CAO, alleen vrij in de jaren waarin het een nationale feestdag is.
jij blij, das namelijk elk jaar.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Bij ons (één van de grootste IT-detacheerders van NL) is het een verplicht vrije dag. Da's één keer in de vijf jaar, en 2010 is zo'n jaar.

Virussen? Scan ze hier!

• N3oC
wildhagen schreef op maandag 25 januari 2010 @ 20:22:
Bij ons (één van de grootste IT-detacheerders van NL) is het een verplicht vrije dag. Da's één keer in de vijf jaar, en 2010 is zo'n jaar.
Bedoel je met verplichte vrije dag, dat het je wel een vrije dag kost?

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

N3oC schreef op maandag 25 januari 2010 @ 20:23:
[...]

Bedoel je met verplichte vrije dag, dat het je wel een vrije dag kost?
Nee, het is een dag dat we in principe vrij hebben, zonder dat het van je voorraadje vrije dagen af gaat.

Alleen als de klant wel open is, dan moeten we wel werken, maar dan krijgen we 200 procent uitbetaald op die dag (zonder verdere urencompensatie dus).

Hangt dus van de klant af wat er effectief gaat gebeuren. Maar ik heb hier en daar al geruchten gehoord dat de klant waar ik nu zit op die dag ook de deuren dicht gooit.

Virussen? Scan ze hier!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:34
Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2010 @ 18:09:
5 mei is hier ieder jaar een vrije dag (spoor CAO).

Ik vind het overigens bedroevend dat dit geen nationale vrije dag voor iedereen is. Het is nota bene de enige dag waarop iedereen in Nederland wat te vieren heeft. ;(
Mijn CAO loopt af op 31 maart 2010 dus het is nog even afwachten. Maar bij ons wordt zowel onze eigen als het spoor-cao toegepast. Als jij dus volgens het spoor-cao vrij bent, dan ben ik dat dus ook. Ik heb mijn dagen in ieder geval al zo gepositioneerd dat ik rond die periode een lang weekend heb.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:25

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2010 @ 15:32:
Nee, dat klopt niet. Het recht op een vrije dag op 5 mei is niet wettelijk vastgelegd. Dat moet de werkgever/CAO beslissen.

Bij ons is in de CAO opgenomen dat 5 mei een keer in de 5 jaar een feestdag is en er dus collectief vrij is.

Signatures zijn voor boomers.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:52

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2010 @ 12:28:
Ja, vrije dag hier. Ik weet niet of het via het CAO is geregeld (Metaal en techniek) of vanuit mn werkgever.
CAO geregeld, ik ben namelijk ook vrij, ik heb ook CAO metaal en techniek.

Mijn werkgever noemt deze dag: "kado werkgever".
En dat zou hij nooit uit zichzelf doen! :D

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• majoh
  • Laatst online: 18:04

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Heb vrij. Eindelijk. Vorige keer viel 5 mei op Hemelvaartsdag, dus nog niets extra's :S

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Ik zit in de ziektewet rond die tijd.. het maakt mij niet zoveel uit :D Ben niet echt ziek, maar mag ook niet werken.. kruisband recontructie FTW :D :( :'(

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

majoh schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 09:41:
Heb vrij. Eindelijk. Vorige keer viel 5 mei op Hemelvaartsdag, dus nog niets extra's :S
En dit jaar valt hij op me roostervrije dag :(
St@m schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 09:45:
Ik zit in de ziektewet rond die tijd.. het maakt mij niet zoveel uit :D Ben niet echt ziek, maar mag ook niet werken.. kruisband recontructie FTW :D :( :'(
Sorry, maar dat noem ik wel echt ziek. Niet echt ziek, is voor oplichters en werkweigeraars.

Sterkte met reconstructie alvast!

[ Voor 44% gewijzigd door LuCarD op 26-01-2010 11:11 ]

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• N3oC
LuCarD schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 11:09:
[...]

En dit jaar valt hij op me roostervrije dag :(
Die optie heb ik helaas niet meegenomen in de keuzelijst :+

• N3oC
St@m schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 09:45:
Sterkte alsnog (beter laat dan nooit, zie um nu pas 8) )!

• kavorka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-11 21:00
Werk bij Atos Origin en wordt verplicht een vrije dag op te nemen indien de klant die dag dicht is. Dat is bij mij het geval, dus ik ben een vrije dag "kwijt".

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:42

ZieMaar!

Moderator General Chat
Wij krijgen elk jaar voor doordeweekse feestdagen extra verlofuren, dit jaar ook voor 5 mei (wat het totaal van verlofuren voor mij dit jaar op 320 uur brengt). Of je vervolgens vrij neemt of werkt is helemaal aan jezelf.

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:01
TwoR schreef op maandag 25 januari 2010 @ 15:36:
http://www.postbus51.nl/n...ngsdag-een-vrije-dag.html

voor mij van toepassing:
Bedrijfsleven
De cao of uw arbeidsovereenkomst regelt of 5 mei een betaalde vrije dag is. Als er in de cao geen afspraken zijn gemaakt, of als de bedrijfstak geen cao heeft, beslist de werkgever of u vrij bent. In veel cao's is vastgelegd dat werknemers alleen vrij zijn wanneer het een lustrumjaar is, zoals 2010, 2015 en 2020.
Geen CAO....geen verplichte vrije dag, dus geen vrij...

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Hier ook geen vrij schijnt :{ Heb al wel 4 extra vrije dagen dit jaar dankzij m'n eigen bruiloft (2 dagen + dag ondertrouw) + bruiloft zus dus ik kom er toch al niet gek vanaf zo ;)

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-11 09:36

racoon

mooowwww

Hier ook verplicht vrij (ingehuurd bij een overheidsinstantie) kost mij geen dag, kosten werkgever.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• racoon
  • Laatst online: 11-11 09:36

racoon

mooowwww

ZieMaar! schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 07:28:
Wij krijgen elk jaar voor doordeweekse feestdagen extra verlofuren, dit jaar ook voor 5 mei (wat het totaal van verlofuren voor mij dit jaar op 320 uur brengt). Of je vervolgens vrij neemt of werkt is helemaal aan jezelf.
Je werkgever zegt zie maar :+

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

wij zijn ook vrij. eens in de 5 jaar.

https://valid.x86.fr/xhfd5e

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-11 22:21

@r!k

It is I, Leclerq

Mijnw erkgever (detacheringsbureau) heeft bepaald dat we vrij zijn tenzij de klant gewoon open is. Je kunt dan overleggen met de klant of je vrij neemt (kost je geen dag) of dat je werkt tegen bijzonder tarief (150 of 200 % geloof ik).

Ben ik overigens de enige die vindt dat het belachlijk is dat iets als bevrijdingsdag geen normale feestdag meer is? Ik offer er graag 2e paasdag of 2e pinksterdag voor op hoor, die slaan IMO echt helemaal nergens op terwijl bevrijdingsdag ook daadwerkelijk een goede reden heeft.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2010 @ 15:32:
Niet waar. Geregels via CAO's.
Helaas heb ik geen CAO, maar ben ik wel vrij (goede vrijdag trouwens ook).

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2010 08:57 ]

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:10
Volgens mijn arbeidsvoorwaarden ben ik vrij op "Nationale feestdagen", dus ook dit jaar vrij blijkbaar.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Klant is dicht, dus het kost me een vrije dag...

Youtube: DashcamNL

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Sypher schreef op donderdag 22 april 2010 @ 09:02:
Volgens mijn arbeidsvoorwaarden ben ik vrij op "Nationale feestdagen", dus ook dit jaar vrij blijkbaar.
Zo vanzelf sprekend is dat helaas niet, een kennis van mij had het in vergelijkbare bewoordingen in het personeelsreglement staan. Vervolgens heeft de werkgever zich als standpunt aangemeten dat als de overheid vrij niet verplicht stelt, iets niet een Nationale feestdag kan zijn en dus moet er gewerkt worden. Hopelijk is jouw werkgever coulanter. Zelf overigens wel vrij conform CAO

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:07

Matis

Rubber Rocket

* Matis is 5 mei vrij

Helaas betaalt de baas niet, want het staat bij ons niet als feestdag, maar als roostervrije dag ingeboekt :-(

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:06
Vannuit mijn werkgever (detacheerder) ben ik gewoon vrij (1x per 5 jaar)

In ben momenteel gedetacheerd bij Getronics, en de zij hebben geen vrij op 5 mei. Echter, een deel van de werknemers komt van KPN af en hebben dit jaar nog een KPN cao, zij hebben wel vrij op 5 mei. Lekker scheef dus allemaal.

• M a r c o
  • Niet online
blitzkrieg schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 08:49:
[...]
CAO geregeld, ik ben namelijk ook vrij, ik heb ook CAO metaal en techniek.

Mijn werkgever noemt deze dag: "kado werkgever".
En dat zou hij nooit uit zichzelf doen! :D
danis je baas niet goed op de hoogte, of toch vrijgeviger dan je dacht.
Bevrijdingsdag 5 mei een feestdag in de Metaal?

In 2010 is 5 mei een nationale feestdag. Veel mensen denken dat zij daarom automatisch vrij zijn met behoud van salaris. Dit is echter niet het geval. Vrijaf en eventuele doorbetaling op nationale feestdagen moet geregeld worden in de cao.

De afgelopen weken zijn er veel vragen binnengekomen bij de vakbondsbestuurders over 5 mei in zowel de cao Metaal & Techniek en de cao Metalektro. Is het nu een feestdag dit jaar of toch niet? En wat zijn de gevolgen als ik moet werken of verplicht vrij moet nemen?

Metaal & Techniek
In de cao Metaal & Techniek is de tekst over 5 mei herschreven omdat hier wat onduidelijkheid over was ontstaan. Artikel 19 van de cao zegt nu dat als 5 mei een door cao partijen aangewezen feestdag is, deze wordt bekostigd door de 24e vakantiedag.

Voor 2010 hebben cao partijen afgesproken 5 mei niet als een feestdag aan te merken.

Wat geldt er dan wel? Er zijn twee situaties mogelijk.
- 5 mei is een normale werkdag. Omdat het niet als feestdag is aangemerkt, ontvangt u ook geen feestdagentoeslag op deze dag.
- Het bedrijf is gesloten op 5 mei vanwege Bevrijdingsdag. In dat geval mag een collectieve verlofdag ingepland worden. De cao biedt de mogelijkheid om 3 collectieve verlofdagen in te plannen. Bevrijdingsdag 5 mei is dan een van die 3 dagen.

Metalektro
In de cao Metalektro is niets geregeld. Er is niet afgesproken dat 5 mei als feestdag aangemerkt moet worden en er is ook niets geregeld rondom de betaling.

Ook hier zijn twee situaties mogelijk.
- 5 mei is een normale werkdag. Omdat de cao 5 mei niet als feestdag vermeldt, ontvangt u op deze dag geen feestdagentoeslag.
- Het bedrijf is gesloten op 5 mei vanwege Bevrijdingsdag. Rondom deze situatie regelt de cao niets. Het kan zijn dat in uw bedrijf 5 mei als een collectieve vrije dag is ingepland. Als dit niet het geval is, heeft u op basis van de cao geen recht op doorbetaling van het loon. U kunt dit opvangen door alsnog een vrije dag op te nemen.
bron: http://www.fnvbondgenoten...ngsdag_5_mei_een_feestda/

sterker nog, de metaal is zo'n beetje de enige sector die NIET vrij krijgt.
http://www.tuxx.nl/bevrijdingsdag/5mei/2010/

Verwijderd

Ik val niet onder een cao, maar mijn werkgever geeft ons een extra vrije dag die we naar wens kunnen inplannen op of in de weken rond 5 mei.

• Exitium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-10 20:12
Geen CAO hier, maar de directie heeft besloten ons een extra dagje vrij te gunnen op 5 mei. :)

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

Helaas niet vrij, want ons bedrijf valt niet onder een CAO (commerciële omroep)

Ter compensatie biedt de directie 24 december aan als vrije dag... ik begrijp de denkwijze daarachter niet, want op 5 mei zijn bijna alle relaties ook gesloten dus zouden wij geen klanten/relaties benadelen als wij ook dicht zouden gaan..
Op 24 december daarentegen, is iedereen open en zou het vreemd zijn als wij dan wèl de deuren sluiten

• Pazzi
  • Laatst online: 11:15

Pazzi

Koffiemokken en bierglazen

Ik werk in een magazijn dat levert binnen heel Europa. Officieel hebben we een vrije dag (eens in de 5 jaar), maar er is gevraagd of er mensen zijn die vrijwillig willen komen werken, om in ieder geval geen hele grote achterstand op te lopen. Net als op Koninginnedag btw.

Ik heb gestemd op "Niet vrij", maar da's dus wel vrijwillig :) (en tegen 200% ;) )

"When the shit hits the fan, make sure you don't get splattered" - Carol Thompson
"It's the story, not he who tells it" - Stephen King
"If you hate freedom, get married" - Vusumuzi Gumede
"Women can fake orgasms, men can fake love" - Bo Burnham

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:06

Spooksel

Spooksel!

Geen CAO hier, dus als we al vrij zijn moet het van de baas z'n kant komen!

Dit jaar doen ze het echter zo dat we met 5 mei wel gewoon werken, in plaats daarvan krijgt iedereen (op kosten van de baas) vrij op 14 mei zodat we met hemelvaart (do 13/5) een lekker lang weekend hebben :)

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• Proqzor
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-11 13:13
ik werk ook in de metaal en techniek en moet ook gewoon werken. Volgens mij zijn de metaal en techniek en bouw cao's zo ingericht dat je alleen vrij hebt wanneer dit met de cao onderhandelingen vooraf is vastgesteld als feestdag.

Ik vind het wel weer belachelijk dat voor een feestdag die officieel eens in de 5 jaar echt als nationale feestdag wordt bestempeld niet voor iedereen een vrije dag is. Wat is er nou belangrijker dan de vrijheid vieren. En wel 10 dagen (oid) vrij geven in verband met een verhaal uit 1 of ander sprookjesboek :P

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:33

Standeman

Prutser 1e klasse

Mijn werkgever zat zich al af te vragen of 30 april een verplichte vrije dag is. Dus dan kan je bedenken waar ik op 5 mei zit :+

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Is die goede man dit jaar begonnen met ondernemen? Want 30 april is toch gewoon een feestdag met elk jaar een verplichte vrije dag.

• Vandread
Sommige bazen hebben verder weinig anders dan de zaak, dit soort mensen is minder snel geneigd een vrije dag te geven.
Je hoort dan ook nadat er gecontroleerd is of het een verplichte vrije dag is de opmerking: " Dat is pech... voor jullie..."
... :|

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Hij was ook niet helemaal serieus. Niet zo dat hij onder een steen leeft o.i.d :)

Maar extra vrije dagen worden niet gegeven. Vind ik niet erg, ik geef ook geen extra werkdagen :P

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Maasluip schreef op donderdag 22 april 2010 @ 12:29:
Is die goede man dit jaar begonnen met ondernemen? Want 30 april is toch gewoon een feestdag met elk jaar een verplichte vrije dag.
Volgens mij is geen enkele feestdag, en dus ook 30 april niet, verplicht?
Proqzor schreef op donderdag 22 april 2010 @ 11:49:
Ik vind het wel weer belachelijk dat voor een feestdag die officieel eens in de 5 jaar echt als nationale feestdag wordt bestempeld [..]
5 mei is gewoon elk jaar een feestdag hoor.

[ Voor 32% gewijzigd door CyBeR op 22-04-2010 13:40 ]

• Dido
  • Laatst online: 19:04

Dido

heforshe

Ik vind het wel weer belachelijk dat voor een feestdag die officieel eens in de 5 jaar echt als nationale feestdag wordt bestempeld niet voor iedereen een vrije dag is. Wat is er nou belangrijker dan de vrijheid vieren.
Eensch. Door de halfslachtige manier van omschrijven betekent het hele fenomeen feestdag helemaal niets meer: ja, je mag vrij nemen, dat mag je op 16 april ook.
En wel 10 dagen (oid) vrij geven in verband met een verhaal uit 1 of ander sprookjesboek :P
10? Mocht je willen. Pasen, hemelvaart, pinksteren, kerst. Da's 3 tot 5 dagen, afhankelijk van hoe het elk jaar valt.
Totaal komen we al niet veel hoger uit: koninginnedag en nieuwjaarsdag, en we komen totaal op 4 tot 7 vrije dagen per jaar.

Wat betekent mijn avatar?

• Vandread
CyBeR schreef op donderdag 22 april 2010 @ 13:37:
[...]
Volgens mij is geen enkele feestdag, en dus ook 30 april niet, verplicht?
Het interpret is daar niet echt duidelijk over eigenlijk, ze zeggen over het algemeen, 30 april heb je vrij (zonder reden) maar het is eigenlijk hetzelfde als 5 mei en daar ligt het aan je CAO/werkgever....

• M a r c o
  • Niet online
Volgens mij zijn de metaal en techniek en bouw cao's zo ingericht dat je alleen vrij hebt wanneer dit met de cao onderhandelingen vooraf is vastgesteld als feestdag.
Zelfs dat niet, lees nogmaals mijn quote hierboven.
specifiek deze regel
Artikel 19 van de cao zegt nu dat als 5 mei een door cao partijen aangewezen feestdag is, deze wordt bekostigd door de 24e vakantiedag.
Ofwel de CAO partijen kunnen vooraf besluiten om een collectieve vrije dag vast te leggen, welke dan gewoon van je eigen vrije dagen gehaald word. Men kan op die manier 3 dagen per jaar vast leggen.
(buitenom ATV dagen, die kunnen ze bijna allemaal vast inroosteren)

edit:
2010/2011 word helemaal geweldig.
1e kerstdag 2010: zaterdag
2e kerstdag 2010: zondag
1e nieuwjaarsdag 2011 : zaterdag
30 april 2011: zaterdag

dat zijn al 4 dagen waarmee we weer genaaid worden.

[ Voor 11% gewijzigd door M a r c o op 22-04-2010 14:31 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Vandread schreef op donderdag 22 april 2010 @ 13:53:
[...]

Het interpret is daar niet echt duidelijk over eigenlijk, ze zeggen over het algemeen, 30 april heb je vrij (zonder reden) maar het is eigenlijk hetzelfde als 5 mei en daar ligt het aan je CAO/werkgever....
Het is algemeen geaccepteerd dat 30 april (of de dag waarop koninginnedag valt) voor werknemers een vrije dag is. Maar daar is geen enkele wettelijke verplichting toe. En hetzelfde geldt dus voor 5 mei. Het ligt allemaal aan de afspraken met de werkgever.

• Sempy
  • Nu online
M a r c o schreef op donderdag 22 april 2010 @ 14:27:
[...]

Dat is ook de enige reden waarom ik een groot voorstander van de christelijke feestdagen ben, die vallen tenminste elk jaar op dezelfde dag. ;)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

M a r c o schreef op donderdag 22 april 2010 @ 14:27:
[...]

edit:
2010/2011 word helemaal geweldig.
1e kerstdag 2010: zaterdag
2e kerstdag 2010: zondag
1e nieuwjaarsdag 2011 : zaterdag
30 april 2011: zaterdag

Tja, we hebben gewoon als je over meerdere jaren het gemiddelde neemt precies 5 vrije feestdagen. Die 1 keer in 5 jaar vrij voor 5 mei maakt het precies rond.
En dan heb je het ene jaar 7 vrije feestdagen, op de andere 4.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Maasluip schreef op donderdag 22 april 2010 @ 15:07:
[...]
Die 1 keer in 5 jaar vrij voor 5 mei maakt het precies rond.
Je bedoelt die elk jaar dat dat een feestdag is?

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-10 10:47
Vrij natuurlijk, ik werk bij een onderwijs instelling (vo), en wij zijn natuurlijk bij elke gelegenheid vrij _/-\o_

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Nope helaas. Ik moet gewoon werken op 5 mei. Zoals elk jaar.
Ik ben afhankelijk van de klant waar ik zit gedetacheerd. Als die dicht is heb ik mazzel.

Money for nothin' and your chicks for free

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

CyBeR schreef op donderdag 22 april 2010 @ 15:09:
[...]

Je bedoelt die elk jaar dat dat een feestdag is?
Nee, dat we een gemiddeld een heel aantal verplichte vrije dagen per jaar hebben. Ik weet niet of dat de bedoeling was, maar het komt wel precies zo uit.

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

CyBeR schreef op donderdag 22 april 2010 @ 14:36:
[...]

Het is algemeen geaccepteerd dat 30 april (of de dag waarop koninginnedag valt) voor werknemers een vrije dag is. Maar daar is geen enkele wettelijke verplichting toe. En hetzelfde geldt dus voor 5 mei. Het ligt allemaal aan de afspraken met de werkgever.
Dat klopt. Maar je kan wel makkelijker weigeren om die te werken die dag. Net zoiets dat als zeggen dat je niet op zondag wilt werken wanneer je normaal gesproken alleen door de weeks werkt.

Wat nationale feestdagen betreft kan je volgens mij het beste in Italië wonen..

[ Voor 6% gewijzigd door Standeman op 22-04-2010 15:31 ]

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

CyBeR schreef op donderdag 22 april 2010 @ 14:36:
[...]

Ik ben het niet met je eens dat dit ook geldt voor 5 mei, want 30 april is bijna iedereen vrij en met 5 mei zijn er normaal gesproken nog wel enkele bedrijven open.

Dit blijkt ook uit de algemene (CAO?) erkenning dat 5 mei "eens in de 5 jaar" een vrije dag is. Terwijl Koninginnedag elk jaar een vrije dag is (ook al staat dat nergens).

Beetje krom eigenlijk wel..
Standeman schreef op donderdag 22 april 2010 @ 15:29:
[...]

Wat nationale feestdagen betreft kan je volgens mij het beste in Italië wonen..
Ik kan het niet met kennis onderbouwen, maar puur gevoelsmatig heb ik altijd het idee dat de ons omringende landen sowieso meer vakantie hebben dan wij.

Ik denk dat ze in Italië niet per definitie meer vrije dagen hebben, maar dat het arbeidsethos daar gewoon ene stuk minder is (laat binnenkomen, tussen de middag boodschappen doen voor jezelf, 's middags in de baas z'n tijd maar eens wat telefoontjes plegen voor je eigen toko, vroeg naar huis en dan 's avonds pas echt aan de slag... voor jezelf). Dus zij gunnen zichzelf gewoon meer vrije tijd 8)

• Dido
  • Laatst online: 19:04

Dido

heforshe

Maasluip schreef op donderdag 22 april 2010 @ 15:07:
Tja, we hebben gewoon als je over meerdere jaren het gemiddelde neemt precies 5 vrije feestdagen. Die 1 keer in 5 jaar vrij voor 5 mei maakt het precies rond.
Die maakt helemaal niets rond, aangezien vijf mei helemaal geen vrije feestdag is. Niet elk jaar, niet eens in de vijf jaar. Vijf mei is net zoiets als goede vrijdag: voor sommige werkgevers een goed excuus om op kosten van de werknemer een dag dicht te gaan als er toch weinig te beleven is.

Wat betekent mijn avatar?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Gitarist schreef op donderdag 22 april 2010 @ 16:07:
[...]

Ik ben het niet met je eens dat dit ook geldt voor 5 mei, want 30 april is bijna iedereen vrij en met 5 mei zijn er normaal gesproken nog wel enkele bedrijven open.

Dit blijkt ook uit de algemene (CAO?) erkenning dat 5 mei "eens in de 5 jaar" een vrije dag is. Terwijl Koninginnedag elk jaar een vrije dag is (ook al staat dat nergens).

Beetje krom eigenlijk wel..
Tsja, zoals ik al zei dat is de afspraak tussen werknemer en werkgever. Koninginnedag is vrij algemeen een vrije dag, bevrijdingsdag vaak niet. Waarschijnlijk omdat koninginnedag zodanig algemeen geaccepteerd vrij is, dat 't bijna geen nut heeft voor een bedrijf om daar niet in mee te gaan. Voor bevrijdingsdag ligt dat anders, aangezien dat lange tijd inderdaad geen officiele feestdag was (wat, imo, vreemd is, maar uiteindelijk toch recht is gezet.)

• speed60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-11 18:31
Eindelijk weer eens wel vrij!

Architecten CAO, art. 16 lid 6:
"5 mei in lustrumjaren ... dagen en uren zullen niet op het maandsalaris in mindering worden
gebracht."

Mooie compensatie voor de dag van de arbeid, de dag waarop heel europa zo'n beetje vrij is.

Gigabyte EP43-U3DL - E7500@3,3Ghz - OCZ Reaper 4Gb DDR2-6400 - Club3D HD4770 - Samsung Spinpoint F3 500GB

• job
  • Laatst online: 13:53

job

* job is rijksambtenaar (universiteit) en heeft 5 mei vrij. Alle gebouwen zijn ook dicht dus al zou ik willen werken, heb genoeg te doen, dan kan het niet.

[ Voor 3% gewijzigd door job op 23-04-2010 09:55 ]

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Volgens de CAO (UMC) is 5 mei geen vrije dag, maar vanwege het lustrum krijgt iedereen een extra vrije dag dit jaar: 5 mei.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• EMP
  • Laatst online: 13-11 00:04

EMP

Krulloos!

Werk momenteel bij een Duits bedrijf... wat denken jullie zelf :P

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
EMP schreef op maandag 26 april 2010 @ 18:11:
Opzich hoeft dat niet heel veel te zeggen. Mijn vader werkt bijv. voor een Belgisch bedrijf en is op zo'n beetje elke dag die ook maar ruikt naar een Nederlandse (of Belgische) feestdag vrij, zonder verlof op te hoeven nemen uiteraard. Valt zó'n dag op een dag die sowieso al vrij was, in het weekend oid, dan krijgt hij daarvoor een extra verlofdag. d:)b

Aangezien ik alleen in het weekend werk ben ik op 5 mei ook vrij :+

[ Voor 4% gewijzigd door Dick op 26-04-2010 18:36 ]

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-10 17:00
Sempy schreef op donderdag 22 april 2010 @ 14:44:
[...]

Dat is ook de enige reden waarom ik een groot voorstander van de christelijke feestdagen ben, die vallen tenminste elk jaar op dezelfde dag. ;)
Kerstmis niet.....

• stp_4
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-11 21:53
Ik heb 5 mei omgeruild met maandag 3 mei. Lekker lang weekend en 5 mei lekker rustig op kantoor.

stp - PSN ID: stp_4

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

job schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 09:55:
* job is rijksambtenaar (universiteit) en heeft 5 mei vrij. Alle gebouwen zijn ook dicht dus al zou ik willen werken, heb genoeg te doen, dan kan het niet.
Ben je als je op een universiteit werkt rijksambtenaar? Volgens mij is dat alleen maar als je op een ministerie werkt. Volgens mij ben je dan een semi-ambtenaar.

Elect a clown, expect a circus.

• pkopf
  • Laatst online: 11-04 12:53
Slasher schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 11:01:
[...]

Ben je als je op een universiteit werkt rijksambtenaar? Volgens mij is dat alleen maar als je op een ministerie werkt toch? Volgens mij ben je dan een semi-ambtenaar.
Dat klopt volgens mij. Werk zelf voor een stichting van scholen en ben dus ook semi-ambtenaar. En op 5 mei vrij.

wild mutant space hamsters

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Werk bij de FNV, dus ja, vrij :7

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• M a r c o
  • Niet online
LuNaTiC schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 11:13:
Werk bij de FNV, dus ja, vrij :7
lekker solidair zijn die bondgenoten ja ;)
laat ons maar werken.

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:02

avotar

P0werd by Black Coffee

EMP schreef op maandag 26 april 2010 @ 18:11:
Ik zit mometneel bij een buitenlands bedrijf in nederland gedetacheerd.. maar hier is het kantoor toch dicht hoor..

Thuiswerken ftw ;) want mijn baas vind het geen vrije dag..

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
De dag na hemelsvaart is als enige aangemerkt als verplicht ADV dag bij mij op het werk. (Gemeente) Dertig april, vijf mei is de gemeente gesloten dus neem aan dat ik dan betaald vrij ben.

• job
  • Laatst online: 13:53

job

Slasher schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 11:01:
Ben je als je op een universiteit werkt rijksambtenaar? Volgens mij is dat alleen maar als je op een ministerie werkt. Volgens mij ben je dan een semi-ambtenaar.
Ik zal het eens opzoeken, maar het is wel een rijksuniversiteit :P :D.

Maarja, waar het om ging is dat ik vrij ben.
Artikel 4.9 Verlof op feestdagen
1 Als feestdagen gelden: Nieuwjaarsdag, Goede Vrijdag, Eerste Paasdag, Tweede Paasdag, 5 mei,
Hemelvaartsdag, Eerste Pinksterdag, Tweede Pinksterdag, Eerste en Tweede Kerstdag, de dag
waarop Koninginnedag wordt gevierd en andere daartoe in overeenstemming met het lokaal
overleg vastgestelde dagen.
2 Op genoemde feestdagen wordt in beginsel niet gewerkt. Als het belang van de instelling dit
onvermijdelijk maakt, kan hiervan worden afgeweken.
3 Als de instelling op een daartoe aangewezen kerkelijke of nationale, landelijke, regionaal of
plaatselijk erkende of op een in overleg met het lokaal overleg vastgestelde feest- of gedenkdag is
gesloten, geniet de werknemer verlof voor zover het belang van de instelling niet anders vereist.
4 Verlof op een in het eerste lid genoemde feestdag wordt verleend met behoud van bezoldiging.

[ Voor 88% gewijzigd door job op 27-04-2010 12:39 ]

• daboytim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-10-2024
Gitarist schreef op donderdag 22 april 2010 @ 16:07:
[...]

[...]

Ik kan het niet met kennis onderbouwen, maar puur gevoelsmatig heb ik altijd het idee dat de ons omringende landen sowieso meer vakantie hebben dan wij.

Ik denk dat ze in Italië niet per definitie meer vrije dagen hebben, maar dat het arbeidsethos daar gewoon ene stuk minder is (laat binnenkomen, tussen de middag boodschappen doen voor jezelf, 's middags in de baas z'n tijd maar eens wat telefoontjes plegen voor je eigen toko, vroeg naar huis en dan 's avonds pas echt aan de slag... voor jezelf). Dus zij gunnen zichzelf gewoon meer vrije tijd 8)
Ehm ik werk nu in Italie, en ik kan je vertellen dat de werk ethos totaal niet is zoals jij hierboven omschrijft. De gemiddelde dag begint gewoon om 9u en eindigt ook om 9u alleen dan 's avonds. Enige wat wel waar is, is dat de lunch minimaal een uur duurt, maarja, het eten is hier ook best lekker :D
Pagina: 1