Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Als ik de topics hier goed lees zitten er op dit forum best veel eigen bazen om zo maar te zeggen, haha. Vandaar dat ik hier mijn vraag stel. Ik heb zelf ook weer plannen in de richting van een eigen bedrijf. Ik heb een eigen bedrijf gehad, maar ik kreeg een baan aangeboden waar ik erg veel zin had, dus toen ben ik ermee gestopt. Toch blijf ik van tijd tot tijd opdrachten krijgen van mensen waar ik toen voor werkte en dus denk ik erover om naast mijn werk dat soort opdrachten weer via een eigen bedrijf te doen. Maar dus niet met het idee om full-time een eigen bedrijf te runnen en daar mijn volledige inkomen uit te halen. Dat is precies waarover ik een vraag heb.

Ik heb voor mijn vorige bedrijf het nodige gedaan om te weten te komen wat het inhoud om een eigen bedrijf te hebben. Ik heb bijvoorbeeld een cursus over het opzetten van een eigen bedrijf gevolgd en ik heb een aantal boeken gelezen (waaronder dat fijne startersboek van de belastingdienst). Maar zowel die cursus als die boeken waren er nogal op gericht dat je een bedrijf opzet om volledig je inkomen uit te halen. Dat is niet het plan wat ik er mee heb.

Dat ik me in wil schrijven bij de KVK heeft meer te maken met het feit dat ik gedurende een jaar toch redelijk wat klusjes naast m'n werk doe zoals grafisch ontwerp en webdesign. Dat vind ik hardstikke leuk om te doen. Maar ik wil dat wel graag legaal doen. Niet zwart. Dus vandaar dat ik me weer in wil schrijven en dat wil ik verder ook allemaal netjes doen. Maar het is niet mijn bedoeling om een 40 urige werkweek binnen mijn eigen bedrijfje te gaan draaien. Sterker nog, ik denk niet eens dat ik in eerste instantie weer op zoek ga naar nieuwe klanten. Het is puur om de dingen die ik nu ook al aangeboden krijg dan op een legale manier te kunnen doen.

Dan nu werkelijk mijn vraag. Is deze manier van een bedrijf opzetten verstandig? Of is het heel stom om een bedrijf te hebben alleen voor dit soort bijverdiensten? En zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden? Ik heb bijvoorbeeld gehoord dat als je niet voldoende verschillende werkgevers hebt in een jaar dat je werkgevers dan loonkosten over je moeten betalen. Maar dat kan ik niet precies terug vinden...

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp en advies.

Groet,
R.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2010 21:56 ]

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Weet je wat jij zou moeten doen...

Maar even serieus, denk aan het volgende:

1) - Meer dan 4000 euro (dit is ongeveer de grens) aan inkomsten?
Schrijf je in bij KvK (44 e), regel een BTW-nummer en zoek een boekhouder of regel je administratie zelf.
- Minder dan 4000 euro inkomsten?
geef je inkomsten op bij je IB-aangifte onder het kopje 'overige inkomsten'. Je kunt dan geen BTW verrekenen dus stuur je facturen zonder BTW.

2) heb je een overduidelijk beding in je arbeidscontract staan mbt nevenactiviteiten?

Ik vind dat je bij geringe inkomsten jezelf moet inschrijven, het kost niet al teveel geld, het is weinig moeite en je hebt waarschijnlijk nog financieel voordeel ook met de kleineondernemersregeling waardoor je de BTW gedeeltelijk of helemaal kunt houden :)

[ Voor 32% gewijzigd door flashin op 25-01-2010 11:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
flashin schreef op maandag 25 januari 2010 @ 10:59:
Weet je wat jij zou moeten doen...

Maar even serieus, denk aan het volgende:

1) - Meer dan 4000 euro (dit is ongeveer de grens) aan inkomsten?
Ik denk niet dat ik meer dan 4000 euro ga verdienen met mijn nevenactiviteiten. Maar is het niet sowieso handig om me toch in te schrijven bij de kvk? Zoals je al zegt, het kost niet al te veel en dan heb ik het wel gewoon netjes op orde, lijkt mij dan.
flashin schreef op maandag 25 januari 2010 @ 10:59:
2) heb je een overduidelijk beding in je arbeidscontract staan mbt nevenactiviteiten?
Nou, ja en nee... Het is wat lastig. Ik heb een 20-urig contract. In het contract staat iets wat mijn baas uitlegt als concurentiebeding, maar op mij komt het anders over. Ik heb het contract hier niet bij de hand, dus ik kan je de exacte regel niet geven. Maar het komt op mij over als dat ik geen werk mag doen in dezelfde branche als waarin het bedrijf waar ik werk werkzaam is. Maar ik vraag me wel af of zoiets mag. Ik heb maar 20 uur, dus volgens mij moet het mij vrij staan om de overige 20 uur elders in te vullen. Ook in dezelfde branche (dat is nou eenmaal waar ik voor opgeleid ben). Maar daar moet ik nog mee naar het juridisch loket voor ik me inschrijf bij de kvk.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2010 13:50 ]

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:08
Inschrijving is sinds 1 juli 2008 bij de KvK verplicht als je diensten of goederen levert.

Criteria:

* Worden er goederen en/ of diensten geleverd?
* Wordt er een meer dan symbolische vergoeding voor gevraagd?
* Wordt er deelgenomen aan het (normale) economische verkeer?
* Is er een organisatie van arbeid en kapitaal?
* Is er sprake van geregelde deelname aan het economische verkeer (duurzaamheid)?
* Is er sprake van meer dan één opdrachtgever/ afnemer (zelfstandigheid)? (Vraag een VAR verklaring aan)
* Bestaat de vrijheid om de werkzaamheden naar eigen inzicht te verrichten?

http://www.kvk.nl/handels...ria_voor_een_onderneming/

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
[b]JohnDillinger schreef op maandag 25 januari 2010 @ 13:49:(...) Ik heb een 20-urig contract. In het contract staat iets wat mijn baas uitlegt als concurentiebeding, maar op mij komt het anders over. (...) Maar het komt op mij over als dat ik geen werk mag doen in dezelfde branche als waarin het bedrijf waar ik werk werkzaam is. (...) Ik heb maar 20 uur, dus volgens mij moet het mij vrij staan om de overige 20 uur elders in te vullen.
In principe is een concurrentiebeding mogelijk, eerder gebruikelijk. Maar jouw deeltijdverhaal maakt het wel bijzonder. Als je baas weigert je voor meer dan 20 uur in te huren, en jouw 20-uurs inkomen is lager dan een 40-uurs minimumloon, dan ben je min of meer verplicht om daar andere werkzaamheden naast te hebben. Een concurrentiebeding kan daar een ernstige belemmering voor vormen.

Ik denk niet dat het KvK daar uitsluitsel over kan geven. Probeer je vakbond (indien van toepassing) of je rechtsbijstandsverzekering (indien van toepassing). Misschien kan het CWI hier iets over zeggen.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2010 @ 13:49:
Nou, ja en nee... Het is wat lastig. Ik heb een 20-urig contract. In het contract staat iets wat mijn baas uitlegt als concurentiebeding, maar op mij komt het anders over. Ik heb het contract hier niet bij de hand, dus ik kan je de exacte regel niet geven. Maar het komt op mij over als dat ik geen werk mag doen in dezelfde branche als waarin het bedrijf waar ik werk werkzaam is. Maar ik vraag me wel af of zoiets mag. Ik heb maar 20 uur, dus volgens mij moet het mij vrij staan om de overige 20 uur elders in te vullen. Ook in dezelfde branche (dat is nou eenmaal waar ik voor opgeleid ben). Maar daar moet ik nog mee naar het juridisch loket voor ik me inschrijf bij de kvk.
Ja, je hebt in Nederland 'vrijheid van contract' dus als jij (pardonnez le mot) 'stom' genoeg bent om een pijnlijke beperking op een parttime contract te tekenen zit je daaraan vast. Dat daargelaten mag een concurrentiebeding je in de praktijk niet beperken om je vak uit te voeren, dus in de praktijk moet je er wel mee weg kunnen komen om nevenactiviteiten voor jezelf of een ander te ontplooien. Dat dan weer daargelaten kan je baas je met een concurrentiebeding wel degelijk verbieden om dat afhankelijk van de formulering in zijn branche of regio te doen.

* curry684 blijft zich verbazen over hoeveel mensen denken dat iets waar ze zelf voor getekend hebben waardeloos is.

Doe me in ieder geval 1 groot plezier en ga met je baas praten op basis van redelijkheid voor je naar het juridisch loket gaat. Niks zo goed voor je arbeidsrelatie als juridisch advies inwinnen tegen contractuele afspraken met je werkgever.

Professionele website nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Ik geef je gelijk hoor, ik weet dat ik er zelf voor getekend heb. Maar het ging om een contractverlenging in werkelijk de lastigste tijd om contractbesprekingen te hebben (je krijgt echt minder voor elkaar in zo'n bespreking als er links en rechts overal ontslagen vallen). En aangezien het een verlenging voor drie maanden is heb ik het uiteindelijk maar genomen. Mijn baas wilde het er niet uit halen... Dus tsja, wat doe je dan? Het even drie maanden nemen (want laat ik dat dan even duidelijk stellen, voor zoiets teken ik echt niet in een contract voor onbepaalde tijd) of geen werk hebben in een economisch ongunstige tijd...
Pagina: 1