Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuuZ
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-08-2021

GuuZ

is liev

Topicstarter
Laatst 2x Samsung Spinpoint F3 1TB aangeschaft om mijn oude Hitachi Deskstars van elk 160GB in Raid0 te vervangen. Altijd soepel gewerkt icm met AsRock K7NF2-Raid mobo (don't ask why). Verder Athlon XP-M 2400+ (@ 2900+) met 2x 512MB DDR.

In de eerste instantie werden de schijven niet herkend, nu uren later nog steeds niet. Het schijnt dat dit vaker voorkomt met sommige moederborden, samsung raad hiervoor aan 1.5Gbps (Sata-I) te forcen.
Ik heb de volgende dingen geprobeerd:
  • De schijven een voor een naast een oude schijf draaien via mobo bios, resultaat: alleen oude schijf herkend
  • De schijven een voor een naast een oude schijf draaien via raid bios, resultaat: alleen oude schijf herkend
  • Via mijn PC Sata-I forceren, resultaat: niet gelukt, schijf wordt niet herkend (duuh)
  • Via mijn huisgenoots PC (Sata-II compiant) middels ESTOOL (van samsung) Sata-I forceren, resultaat: Sata-I mode geactiveerd, maar in eigen PC nog steeds niet herkend
  • Via mijn huisgenoots PC (Sata-II compiant) middels ESTOOL (van samsung) LBA 48-bit mode uitzetten, resultaat: LBA 48-bit mode uitgezet, maar in eigen PC nog steeds niet herkend
Zoals het er nu naar uitziet gaan deze schijven niet werken icm mijn mobo, tenzij iemand met een briljant idee komt. Hier zou ik erg dankbaar voor zijn.

Waarom ik niet de rest van mijn PC upgrade zodat ik van het gezeik af ben? A. Geen geld voor. en B. geen behoefte aan meer snelheid, alleen meer ruimte.

DFI Lanparty NFII Ultra B | AMD XP-M 2400+ | 2x Twinmos 512MB PC3200 | Sapphire Radeon 9800 Pro
Hitachi Deskstar 160GB S-ATA 8MB | NEC ND-3540

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:44

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Even voor de duidlijkheid, waar worden de hardeschijven niet gevonden BIOS, Windows Setup (welke Windows versie). Daarnaast wat bedoel je met op het moederbord S-ATA I forceren, als het moederbord een S-ATA controller bevat welke alleen S-ATA I features ondersteund, dan valt er weinig te forceren lijkt mij.

Overigens heb je al eens naar een BIOS update gekeken?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuuZ

GuuZ

is liev

Topicstarter
de schijven worden niet herkend in bios.. Als ik raid aanzet (bios optie), worden ze niet in de raid bios herkend en als ik raid uitzet niet in de normale bios.. Middels estool, ook gebruikt voor diagnostics e.d. kun je instellen dat de schijf 'gedowngrade' wordt naar sata-1, volgens samsung zou dit het probleem op moeten lossen, maar dat doet het dus niet. (linkje even erbij gezocht: http://www.samsung.com/gl...iew.do?b2b_bbs_msg_id=126)

edit:
bios versie is 1 na laatste, maar volgens changelog van laatste versie is er alleen een bug met het mac adres van de lanpoort aangepast.. Wegens gebrek aan floppy niet geflasht (waar kun je die dingen tegenwoordig nog krijgen?)

edit:
Waar ik zojuist achter kwam (was ik allang weer vergeten) is dat mijn oude setup, met de 2 deskstars van hitachi niet hetzelfde waren. 1 schijf was een 7K250 (HDS722516VLSA80) welke beschikt over Sata-I aansluiting, de andere een nieuwere 7K250 (HDT722516DLA380) welke beschikt over een sata-II aansluiting. Maar dit heeft altijd prima gewerkt. Dus wellicht ligt het niet aan het feit dat de schijven Sata-II zijn..

edit:
Zojuist floppy gevonden en bios naar laatste versie (1.30) geflasht.. helaas geen resultaat

edit:
iemand van nforcershq heeft me voorzien van gemodde biosses met nvraid versies 4.84 en 5.60 (standaard is 4.81) helaas zonder resultaat.

[ Voor 69% gewijzigd door GuuZ op 25-01-2010 16:50 . Reden: modded bios flash ]

DFI Lanparty NFII Ultra B | AMD XP-M 2400+ | 2x Twinmos 512MB PC3200 | Sapphire Radeon 9800 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuuZ

GuuZ

is liev

Topicstarter
klein schopje..

ik sta op het punt om deze schijven terug te sturen en weer hitachi's te bestellen (eerst even met die gasten bellen om te vragen of dit wel goed gaat...

edit:

Hitachi GST Uk gebeld. Volgens hen moet het wel goed gaan, maar ze kunnen het niet garanderen. nForce 2 staat niet (meer) op hun compatibility chart. Wel staat nForce 4 Sli MCP erop. Nu meen ik ergens op een nVidia forum gelezen te hebben dat de nForce 4 MCO vrijwel gelijk is aan de nForce 3 en 2 MCP. In dat geval zouden deze dus prima moeten werken. Zou het wel relaxt vinden als iemand dit kan bevestigen.

[ Voor 55% gewijzigd door GuuZ op 26-01-2010 10:39 . Reden: gebeld :) ]