Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Prullenbak gedonder op externe HDD

Pagina: 1
Acties:

• Abbu-kun
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-11 00:39
Hallo beste menschen, ik wil graag beginnen met dat dit mijn eerste forum post is. Dus als ik verkeerd post of me niet goed gedraag zou ik uitleg hoe ik het wel moet doen op prijs stellen.

Voor de mensen die niet van lappen tekst houden: Lees Probleem.

Verhaaltje:
Ik heb pas een mooie externe harde schijf gekocht van Western Digital. Gepreformat in NTFS en klaar voor Windows. Zaakje uitgepakt, aangesloten, werkt prima. Ik probeer wat bestanden er op te zetten, kijk of ze er goed op staan etc., werkt allemaal prima. Vervolgens maak ik hoofdmappen aan waarin ik mijn bestanden wil gaan indelen. Deze mappen zijn o.a.:
PHOTO
VIDEO
DOCS
GAMES
En deze ben ik vervolgens gaan vullen. En dat ging allemaal prima. Ook het openen van de bestanden ging goed tot dat...

Probleem:
Mijn DOCS map op de root van de externe schijf wordt door Windows XP behandeld als prullenbak. Het heeft een prullenbak icoon, context-menu en weergave.
De Recycler map is er nog steeds maar is nu opeens een ‘gewone’ onzichtbare systeem map.

Details:
Als ik dubbel klik op de DOCS map krijg ik een lege prullenbak map te zien (Note: ontzichtbare bestanden weergeven staat aan anders zou ik de prullenbak niet eens zien) . Bij rechtermuisklik>Eigenschappen krijg ik de instellingen voor de prullenbak. Verder staat hij ‘vast’ op alleen lezen.

In het begin schrok ik nogal van het idee dat ik al mijn bestanden kwijt zou zijn. Ik kopierde snel de DOCS map naar me desktop om er daar aan te kunnen knutselen, maar bij het dialoogvenster kopiëren zag ik de bestandsnamen van de bestanden die in oorspronkelijk in de map stonden. En dat gaf me nog wat hoop.

Ik kreeg een ideetje en opende command prompt. (Note: mijn externe schijf is D:\) Ik typte ‘CD /D D:\DOCS’ en vervolgens ‘DIR’. Al snel verscheen een waslijst met de documenten. Bij het typen van de bestandsnaam van een Word document wordt deze goed geopend in Word er is dus niks mis met mijn bestanden. *opgelucht*.

Vervolgens probeer ik eerst me bestanden terug te krijgen. Ik probeerde ‘copy D:\DOCS\*.* D:\help\’. Maar toen kreeg ik voor elk bestand (echt elk) de foutmelding dat het systeem het opgegeven bestand niet kon vinden. Ik probeer meteen dezelfde parameters met ‘xcopy’ en het werkt! Best wel vreemd dat de een wel werkt en de ander niet, ik weet ook niet waarom ik het probeerde, maar het werkt, jeej…

Maar ik zit nog steeds met een DOCS map op me HDD die Windows een prullenbak vind. Na wat geklooi met ‘attrib’ in cmd heb ik hem schrijfbaar kunnen en verwijderd. Vervolgens verwijderde ik de (lege) Recycler. Toen probeerde ik een nutteloos bestand te verwijderen in de hoop dat Windows een nieuwe prullenbak maakt. Maar Windows vroeg alleen of ik heb bestand wou verwijderen, niet of ik het naar de prullenbak wou verplaatsen.

Ik maakte een nieuwe DOCS map en kopieerde de bestanden er in terug. Toen mijn hardeschijf weer een tijdje stil was probeerde ik ‘hardware veilig verwijderen’. Maar dit gaf een foutmelding (kan apparaat nu niet stoppen ofzo). Nog iets later nogmaals geprobeerd, lukt weer niet. Ik maakte de USB kabel los (de schijf heeft toch zijn eigen voeding dacht ik zo) en maakte hem kort daar na weer vast.

Helaas was mijn DOCS map nu weer een prullenbak. Ik heb het nog een paar keer geprobeerd maar mijn DOCS map wordt telkens een prullenbak. Is er soms een regel dat je je map niet DOCS mag noemen op de root van een schijf (zo iets als niet ‘CON’, ‘PRN’ of ‘NUL’ mogen noemen)? Maar zonder DOCS map heb ik dus geen prullenbak op mijn externe schijf. (Note: De prullenbakken op interne schijven en partities werken wel normaal.)

OS: Microsoft Windows XP Home Edition - Build 2600.xpsp_3_gdr.090804-1435 (Service Pack 3)
HDD: WD Elements 1.5 TB – WDBAAU0015HBK

(Nou als dat niet genoeg informatie is ;) )

Alvast bedankt als je tot aan hier er nog een touw aan vast hebt kunnen knopen!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-11 14:59
Ikzelf zou de volledige externe harde schijf opnieuw formatteren. Waarschijnlijk is het probleem dan wel opgelost.

• Abbu-kun
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-11 00:39
Bedankt smeerbartje, formatteren zou inderdaad een oplossing kunnen zijn. Maar ik heb het idee gekregen dat dit het werk van een 'USB virus' is. Zo'n virus dat zich versprijd met autorun enzo.

Ik post nog wel wat details als ik meer ontdek.