Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort mijn Adaptec SATA controller met RAID aan de praat. Deze wil ik nu gaan gebruiken in combinatie met 2 80GB seagate harde schijven in RAID1 (mirror) configuratie. Wanneer ik de computer opstart kan ik netjes in het "menu" voor de controller komen en kan ook aangeven dat ik de 2 harddisks als RAID1 wil draaien. Dit werkt prima en na het builden start ik de computer weer opnieuw op en krijg netjes de melding dat de RAID1 configuratie met 2 80GB harde schijven optimaal werkt en een totale capaciteit heeft van 80GB. Werkt prima dus.

Ook het installeren van XP professional met ingebakken SP3 geeft ook geen enkel probleem (heb de drivers van de controller met N-lite in de installatieschijf gebakken). Nadat XP is geinstalleerd is ook alle hardware netjes geinstalleerd. Tot zover geen enkel probleem. Maar nu komt het.

Hoe kan ik in XP aangeven dat beide harddisks in RAID1 draaien? De XP installatie heeft wel in "RAID1" gedraait want ik kan bij "Deze computer" beide harddisks aanklikken (ook niet helemala goed volgens mij?) en op beide staat op dat moment precies dezelfde inhoud.

Wie o wie kan me hierbij helpen? Ik heb al gezocht op google en het zal vast wel iets simpels zijn maar ik denk dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ook durf ik niet zoveel uit te proberen aangezien het fout kan gaan en ik alles weer opnieuw kan gaan installeren.

Alvast mijn dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09 19:57

Robtimus

me Robtimus no like you

Volgens mij heb je iets verkeerd ingesteld in je controller, want mijn onboard controller zorgt er al voor dat Windows maar 1 schijf (de RAID array) ziet.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:41
Hm, da's een interessante. Normaal gesproken presenteert de controller gewoon een enkele disk aan het OS, dus je zou in XP niet eens moeten zien dat je meerdere schijven hebt. Het enige dat ik me kan indenken is dat het een driverprobleem is. Probeer eens een andere versie, wellicht dat dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is best wel zuur, als het een driver probleem zou zijn. Ik ben namelijk enkele weken bezig geweest om het spulleke aan de praat te krijgen in de Windows setup, telkens had ik een foute driver. Nu installeert XP prima en dan zou dit probleem te wijten zijn aan een foute driver, daar baal ik best wel van.

Het gaat om een MSI MS-9149 moederbord met onboard Adaptec controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:41
Nou dit maakt het nog vreemder: Als ik de productcode opzoek krijg ik het volgende moederbord: http://www.msi.com/index....aincat_no=133&prod_no=678 Bij de downloads zie ik inderdaad drivers voor een Adaptec controller, maar zowel in de specs als in de manual kan ik verder niets van Adaptec vinden. Wel over een optionele Promise controller.

Ik weet nu eigenlijk haast wel zeker dat er een verkeerde driver is geïnstalleerd, maar wat nu de juiste is.... Zodra je in Windows een driver update wil doen, wordt in ieder geval gecontroleerd of het strookt met de hardware. Ik zou dan ook proberen om andere versies van Adaptec én Promise te proberen en kijken of er eentje bij zit die geaccepteerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De promise controller zit er bij mij niet op geloof ik. Het is allemaal Adaptec. Zou het verschil maken dat ik de drivers met Nlite eringebakken heb? Misschien dat ze alleen goed werken als ze daadwerkelijk van een floppy geinstalleerd worden tijdens de text mode setup van XP? Wanneer ik de drivers op de website alleen gebruik geeft de text mode setup aan dat dit niet de correcte drivers zijn. Ik heb jammergenoeg geen floppy connector op het board zitten (ik heb eigelijk een soort van gestripte versie van de MS 9149).

Edit: net even gekeken: de textmode setup herkent wel de complete array (ziet 1 schijf)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2010 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wellicht heb ik het nu dan toch allemaal werkend!

Zoals ik al eerder meldde is het moederbord wat standaard in deze server ligt een gestripte MS-9149. Nadeel hiervan is dat er dus een hoop aansluitingen niet opzitten, terwijl de benodigde electronica er WEL op zit. Nu ben ik zelf reparateur van professionele audio/video apparatuur, dus van een beetje solderen ben ik echt niet vies.

Heb een tijdje geleden op de plek waar de COM2 poort hoort te zitten op goed geluk zelf een pinheader hierop gesoldeerd. Resultaat was een perfect werkende COM2 poort (zit mijn UPS nu aan). Met die wetenschap in gedachte besloot ik om dit ook eens te proberen met de floppy connector. Heb daarna de BIOS van het standaard board erop geflashed, want de BIOS van het gestripte board bevat geen instellingen voor floppydrive. Zo gezegd, zo gedaan en vanmiddag even een diskettestation met schijfjes (lang geleden hoor!) gekocht. En hoppa, 1 prima werkende floppydrive!

Heb thuis met behulp van een losse harddisk met xp erop geinstalleerd de driver kunnen downloaden en op de flop gezet. Daarna op hoop van zegen de XP setup gestart en bats, eerste driver was al meteen goed. De setup zag netjes de RAID array en toen XP klaar was met installeren zag ik ook netjes maar 1 harddisk met de goede capaciteit op mijn bureaublad! Ik kon wel janken van blijdschap ;).

Conclusie: OF nLite slipstreamed de drivers niet goed, OF ik heb iets verkeerds gedaan maar ik heb een uitgebreide tutorial op google gevolgd dus ik vermoed het eerste!

Wat wel ontzettend zuur is dat na één uur in gebruik één van de Samsung harddisks ermee kapte, en dat na 3 weken werk met vele nachtelijke uurtjes :(. Maar ja, lang leve de RMA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Overigens, hoe zouden ze dit bij MSI zelf doen? Ik neem aan dat het ding inclusief software geleverd word? Zetten ze een image op de harddisk ofzo?
Pagina: 1