Nieuwe harde schijf Ubuntu

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanValentijn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-06-2023
Ik heb gisteren een nieuwe harde schijf (puur voor data) in mijn computer gehangen. Hij werd keurig herkent in de bios en met GParted heb ik hem geformatteerd en kan ik hem mounten/unmouten etc.

Ik liep alleen tegen het probleem aan dat ik alleen kan lezen en schrijven op de harde schijf als ik nautilus als root open. Ik heb dit gegoogled(?) en verschillende how-to's gevonden, maar na een hele dag aankloten en dingen uitproberen kan ik hem wel lezen als gewone user maar nog niet schrijven.

Wat doe ik fout/ben ik vergeten?

MBA 13' | EEE pad Transformer | Sony NEX - C3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
chown :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Met gparted formateren (heb je al gedaan).

gksudo pysdm installeren(staat dan bij administration pulldown), hier kun je de schijf verbinden aan een map in bijv je home partitie (grafisch).

Dan nautilus als root opstarten, ga naar de nieuwe schijf(map), verander daar de rechten naar je gebruiker.(oorzaak is dat je de map gemakt hebt als root, dan mag alleen root het lezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanValentijn
@blaataaps Wat zou ik dan moeten doen met chown? ik heb het gegoogled, maar het is me niet duidelijk geworden.

@jan99999 Als ik nautilus als root opstart en vervolgens de rechten verander weigert mn computer dat op te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Heb je al in de manpage van chown gekeken:
man chown

En anders is diezelfde informatie ook hier te vinden.

chown is een utility om de eigenaar (user:group) van bestanden en mappen te veranderen. Je kunt informatie vinden over wie de eigenaar is met:
ls -l

Daarnaast is chown gerelateerd aan chmod, waarmee je de permissies kunt aanpassen.

ps. waar probeer je trouwens te schrijven op de schijf? Is het overal hetzelfde? En kunnen je eens een ls -l doen op de plek waar je tegen problemen aanloopt?

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:04

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb zelf meerdere schijven naar mijn user gezet, simpelweg sudo chown -R <username>: <mount point>. Vergeet de -R niet, dat maakt het recursive, dus alle bestanden en mappen die er al op staan worden dan ook van je gebruiker.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Mounten met de opties -o defaults,user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

GuitarWeed schreef op maandag 25 januari 2010 @ 10:08:
Mounten met de opties -o defaults,user
Weet je dat zeker? Heeft geen invloed op de rechten van de schijf zelf, of de bestanden die erop staan. Het is geen NTFS of FAT. Defaults geeft aan dat de standaard mount opties wordt gebruikt, en user betekend dat degene die de schijf gemount heeft, 'm ook mag unmounten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Laatst online: 06-09 20:46
JohanValentijn schreef op zondag 24 januari 2010 @ 23:30:

@jan99999 Als ik nautilus als root opstart en vervolgens de rechten verander weigert mn computer dat op te slaan.
Start eens opnieuw op en herhaal met gksudo nautilus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanValentijn
Hero Of Time schreef op maandag 25 januari 2010 @ 09:29:
Ik heb zelf meerdere schijven naar mijn user gezet, simpelweg sudo chown -R <username>: <mount point>. Vergeet de -R niet, dat maakt het recursive, dus alle bestanden en mappen die er al op staan worden dan ook van je gebruiker.
dat werkte, dan je wel. Toch maar eens meer me gaan verdiepen in de achterliggende structuur.

@jan, ook dat werkte niet, wel bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kijk ook gelijk even naar superblock, wat het is, waarvoor het dient en bedenken of je het wel nodig hebt. Standaard staat het op 5%, wat betekent dat je als gewone gebruiker maar 95% van de capaciteit kan gebruiken. Voor een 10 GB schijf is dit maar 500 MB minder, maar doe dat eens met een TB schijf, dan is het opeens een aanzienlijke hoeveelheid ruimte die je niet kan benutten (50 GB).
Commando hint: tune2fs. Er vanuit gaande dat het ext2/3/4 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanValentijn
daar las ik al wat over, ga ik doen!

Pagina: 1