Audio oplossing nodig

Pagina: 1
Acties:

• Kobrakai
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-10-2025
Hallo,

Ik wil graag wat hulp vragen aan jullie allen. Ik heb zelf wat problemen het vinden van de beste oplossing.

Ik ben zelf niet echt een audio liefhebber. Ik hoef daarom niet het besten geluid, maar een goed (of wel gemiddeld) audio systeem is een must. Het grootste probleem is dat ik weinig ruimte heb voor grote boxen en versterkers. Daarom vind ik de 5.1 systeempjes wel een uitkomst. Kleine boxen en een kleine versterker.

Momenteel ben ik in het bezit van een Creative Inspire Digital 5700. Vrij oud en dus niet meer het ideaal. Het grootste probleem is dat ik niet genoeg connecties heb. Ik ben wel tevreden over het geluid.

Ik zou graag willen weten hoe ik dit kan oplossen. Een nieuw systeem (compact en redelijk geprijsd*), of is er misschien een uitkomst qua adapters of kabels?

Ik wil de volgende apparaten aansluiten:
Xbox 360 - HDMI / Optische
PS3 - HDMI / Optische
Samsung LE LE37a552 - GEEN Optische (staat wel op de samsung site, maar zit er niet op)
UPC - Optische
iMac - Line in / Line out (zo had ik hem aangesloten op mijn Creative)

Ik weet niet of het mogelijk is om alles aan te sluiten op mijn tv en dan mijn tv weer op mijn versterker.
Hopelijk hebben jullie meer informatie!

*= Redelijk geprijsd is voor mij 200-500 euro. Ik ben namelijk niet echt een audio freak. Maar een leuk geluidje is natuurlijk nooit mis.

[ Voor 14% gewijzigd door Kobrakai op 26-01-2010 09:56 . Reden: Duidelijkheid ]

Verwijderd

Misschien wel handig om de uitgangen van bijv. de upc en imac erbij te zetten. Redelijk geprijsd is overigens ook redelijk subjectief (voor de een is dat 200 euro en voor de ander 2000).

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:16

FeaR

In GoT we trust

Kobrakai schreef op zondag 24 januari 2010 @ 19:36:
Ik weet niet of het mogelijk is om alles aan te sluiten op mijn tv en dan mijn tv weer op mijn versterker.
Volgens de specificaties heeft de Samsung LE37a552 een optische S/PDIF uitgang. Je kan dus met een optische kabel de Samsung verbinden met de Creative Inspire Digital 5700. Alle inkomende signalen worden dan door de tv naar de Creative Inspire Digital 5700 gestuurd. Dus alles met HDMI of wat dan ook op de tv aansluiten en dan een optische kabel vanaf de audio out van de tv naar de optische ingang van de Creative Inspire Digital 5700.

Alleen... wel even kijken welke codecs en typen geluid je tv door kan sturen. Zo sturen de PS3 en de Xbox 360 gewoon DTS en Dolby Digital over de HDMI kabel naar de tv. Maar het is niet gezegd dat de tv die codecs ook door stuurt naar de Creative Inspire Digital 5700. Dit omdat de meeste tv's gewoon de inkomende audio terug sampelen naar 2.0 stereo. En mocht de tv al Dolby Digital 5.1 door kunnen sturen dan is het nog maar de vraag of DTS gaat lukken. Want dat zie je helemaal niet vaak.

Anders wordt het toch een losse receiver met speakerset. Al is het maar de vraag of je voor een "redelijk geprijsde" set een set hebt met meerdere digitale en analoge ingangen.

offtopic:
Teven de "!" uit de Topictitel gehaald, staat zo opdringering...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• ponkrucker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-02 06:00
Anders wordt het toch een losse receiver met speakerset. Al is het maar de vraag of je voor een "redelijk geprijsde" set een set hebt met meerdere digitale en analoge ingangen.
Ik zie in V&A een hele leuke receiver staan voor weinig ;)

Op marktplaats zie ik de KEF KHT 2005.1 voor minder dan 300. Beetje koperdraad en glasfiber, en je bent voor nog geen 400 euro klaar.

Ben je weer helemaal het mannetje 8)

[ Voor 4% gewijzigd door ponkrucker op 24-01-2010 23:22 ]

• Kobrakai
Bedankt voor de goeie tips. Ik heb tevens mijn post een beetje aangepast met een gewenste prijs en een aantal uitgangen van mijn apparaten.

@FeaR1986: (post was niet opdringerig bedoeld)
Mijn TV heeft GEEN optische uitgang. De website van samsung is erg misleidend want daar staat op van wel.
Dit is dus jammer genoeg geen optie, maar wel bedankt.

@nielsdiy: Ik raak erg geintimideerd van jou post. Zoals al gezecht; ik ben niet echt een audio kenner, dus durf niet veel aan op dat gebied.

Ik ben bang dat ik niet kan vinden wat ik zoek. Vooral niet iets compacts of voor de prijs die ik wil.
Er is misschien wel een andere mogelijkheid.

Zou ik mijn xbox of ps3 kunnen aansluiten op de coaxiaale ingang van mijn creative doormiddel van een optische/coaxiaal kabel? Zo ja, is dit aan te raden?

Nogmaals bedankt voor jullie hulp!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Kobrakai schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 09:55:
@FeaR1986:
Mijn TV heeft GEEN optische uitgang. De website van samsung is erg misleidend want daar staat op van wel. Dit is dus jammer genoeg geen optie, maar wel bedankt.
Dat is wel apart... en natuurlijk ook jammer voor jou, want anders was dat een mooie oplossing geweest.
Kobrakai schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 09:55:
Zou ik mijn xbox of ps3 kunnen aansluiten op de coaxiaale ingang van mijn creative doormiddel van een optische/coaxiaal kabel? Zo ja, is dit aan te raden?
Optische naar digitale coax kabel ken ik zo niet en bestaat ook niet geloof ik. Dit omdat digitale coax een electrisch signaal is en optisch is licht. Dus daar moet altijd iets van een converter tussen. Maar die zijn er gewoon en makkelijk te verkrijgen:

Afbeeldingslocatie: http://images.buzzillions.com/images_products/05/67/cablestogo_cables_go_coax_optical_digital_reviews_166742_raw.jpg

Je hebt dan dus een optische kabel, digitale coax kabel en die adapter nodig. Dus totaal praat je dan wel over een paar tientjes.

• Kobrakai
FeaR1986 schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 10:17:
[...]

Dat is wel apart... en natuurlijk ook jammer voor jou, want anders was dat een mooie oplossing geweest.

[...]

Optische naar digitale coax kabel ken ik zo niet en bestaat ook niet geloof ik. Dit omdat digitale coax een electrisch signaal is en optisch is licht. Dus daar moet altijd iets van een converter tussen. Maar die zijn er gewoon en makkelijk te verkrijgen:

[afbeelding]

Je hebt dan dus een optische kabel, digitale coax kabel en die adapter nodig. Dus totaal praat je dan wel over een paar tientjes.
Dit zou uiteraard een perfecte oplossing zijn. Ik wil erg graag een nieuwe audio oplossing. Maar ik heb er gewoon weg geen ruimte voor. Maar die converter zou wel een verbetering zijn.
Ik kan me echter wel voorstellen dat dit tenkoste gaat van de kwaliteit. Is dit ook het geval, of is het bijna niet te merken (mits ik goede kabels gebruik)?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Kobrakai schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 10:28:
[...]Ik kan me echter wel voorstellen dat dit tenkoste gaat van de kwaliteit. Is dit ook het geval, of is het bijna niet te merken (mits ik goede kabels gebruik)?
Je converteert van digitaal naar digitaal, alleen de vorm van het singaal verandert: van licht naar electrisch. Dus dat maakt voor de kwaliteit bijna niets tot niets uit. En met alle respect: met simpele pc-setjes ga je dat toch niet horen als het wel verschil zou maken.

Idem met de kabels: digitaal kent bijna geen tot geen ruis en of storingen. Dus gewoon kwalitatief gemiddelde kabels kopen. Geen reden tot het kopen van kabels van 100 euro de meter of iets in die trant.

• Kobrakai
Bedankt voor de informatie. Dé oplossing die ik zocht. Bedankt!
Ik zal inderdaad niet veel verschil horen met dat setje van mij. Ik wou dat ik meer ruimte had voor een versterker. Dat is echter niet het geval.

Maar voor nu is alles perfect.
Pagina: 1