100volt speakers...wat moet ik doen

Pagina: 1
Acties:

• Gooose
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-01-2019
In ons nieuwe huis gaat onze electricien op 4 plaatsen 100 volt speakers installeren (inbouw). Nu wees mijn zwager me op het feit dat deze niet te installeren zijn op een standaard home cinema set of iets soortgelijks. Sterker nog, ze zijn niet eens op een normale versterker aan te sluiten. Volgens hem 'draaien' deze speakers alleen op speciale recievers/versterkers. Klopt dit, of is er een normale manier om wel deze speakers te gebruiken. Zijn er ook 'gewone' inbouwspeakers die wel op een normale home cinama zijn aan te sluiten. Ofwel; wat moet ik hier nu mee. Ik verwacht dat ze één dezer dagen gemonteerd worden en wil geen kat-in-de-zak....of (erger nog) een berg extra kosten voor een extra versterker.

Mijn idee is om deze boxen (welke hangen in badkamer, keuken, kantoor e.d.) aan te sluiten op mijn home cinama. Zodat ik met het aanzetten van de home cinema ook geluid heb op andere plaatsne dan alleen de woonkamer. (regelbaar via volumeschakelaar in 'lichtknop').

Wie helpt mij...?

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-12 22:13

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

ja, het kan. meestal kun je bij deze speakers de trafo er uit halen en dan zijn het gewone 8 of 4 ohms speakers.. echter met zeer waarschijnlijk slechte geluidskwaliteit.

100volt versterkers zijn over het algemeen totaal ongeschikt voor huis-tuin en keuken gebruik, laat staan surround.

maaaar, het is veel handiger en fijner (ook voor het gevoel, immers betaal je nu voor iets wat je niet wil) om gewone inbouwspeakers te kopen. deze zijn er bijvoorbeeld van Kef

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Verwijderd

Je zwager heeft gelijk, is een speciaal systeem. Is echter wel zo dat je niet zo maar je versterker van je homecinema kan gebruiken voor het aansturen van allerlei luidsprekers in het pand. Draden worden al snel te lang, welke luidspreker welke uitgang etc. Dat betreft is de keuze van de elektricien nog zo gek nog niet.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:44

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, je wil blijkbaar ook volume regeling voor iedere ruimte. Dat kan eigenlijk alleen goed met een 100V systeem. Voor serieuze audio is echter een 100V systeem niet geschikt.

Je kunt natuurlijk een losse 100V versterker aansluiten op je home cinema set.

Al met al zul je de afweging moeten maken tussen gemak en geluidskwaliteit..

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Iperf

• Gooose
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-01-2019
Is het bijvoorbeeld mogelijk om op mijn bestaande home cinema een 100v versterker aan te sluiten (en deze in de meterkast te plaatsen). En wat voor uitgang heeft mijn bestaande home cinema dan nodig...?

Bestaan er ook 100v receivers (tuner+versterker) (liefst incl. cd-speler)

[ Voor 13% gewijzigd door Gooose op 24-01-2010 19:51 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:44

voodooless

Sound is no voodoo!

De meeste 100V amps hebben een line ingang. Als je home cinema set een line-out heeft, ben je al klaar :)

Zoniet, dan zul je de versterkte uitgangen terug moeten brengen naar line level. Dat kan met een simpele schakeling, maar er zijn ook kastjes voor die dat voor je kunnen. Je hebt dat wel het probleem dat deze uitgang ook gekoppeld is aan de volume regeling van je set.

Als je home cinema set een pre-out heeft, heb je trouwens het zelfde probleem.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:14
Gooose schreef op zondag 24 januari 2010 @ 19:49:
Is het bijvoorbeeld mogelijk om op mijn bestaande home cinema een 100v versterker aan te sluiten (en deze in de meterkast te plaatsen). En wat voor uitgang heeft mijn bestaande home cinema dan nodig...?

Bestaan er ook 100v receivers (tuner+versterker) (liefst incl. cd-speler)
Ja die bestaan. 100v systeem is dus eigenlijk al versterkt, dus niet voor normale boxen bedoelt. Heb er vorig jaar nog 3 geplaatst. Tuner met cd speler(die mp3 ondersteund ;) ). Tevens ook 4 microfoon aansluitingen omdat deze systemen eerder in winkels gebruikt worden dan thuis :P
Merk en type weet ik niet uit me hoofd maar kan het op de zaak na vragen want ik weet nog wel welke klant het was ;)

[ Voor 5% gewijzigd door The-Source op 24-01-2010 20:35 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:57
Je kan er ook een 100V trafo tussen hangen: meeste 10V speakers zijn 4 of 8 ohm met een trafo die het 100V signaal omzet naar de juiste spanning, deze kan je ook omgekeerd achter een normale 8 ohm versterker plaatsen om een 100V signaal te maken. Voordeel van de 100V is de lagere stroom, als je kabels echter dik genoeg zijn kan je ook de trafo's uit de speakers halen.
Voorbeeld trafo's:
http://www.visaton.de/de/...oer/zubehoer/tr10_16.html (max 10W!)
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=335568 (max 50W)

Ook zou je een aparte 100V versterker kunnen aanschaffen: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=305556

edit: 100V receivers bestaan ook maar de geluidskwaliteit is meer gebaseerd op PA gebruik en niet HIFI ;)

[ Voor 7% gewijzigd door base_ op 24-01-2010 20:47 ]

Pagina: 1