• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-01 15:29
Ik heb laatst een simpel fancontrollertje (molex power en 2x fan uit) gekocht van een tweaker. Het vreemde is echter dat hij enorm hard piepte als de pc aanging. Ik heb de speaker er dus maar uitgesloopt en de fans werken prima en zijn ook instelbaar, maar toch vraag ik me af wat de piep betekende, en nog interessanter.. wat zoekt een speaker in een simpel onderdeel als een fancontroller?!

Het enige logische leek me om de temperaturen uit te lezen ofzo, maar als ik het gele draadje op mijn mobo prikte piepte hij vrolijk door, dus dat was 'm niet.

Iemand een idee? ;)

Homey — Critics are those without skills to create.

Verwijderd

Het zou kunnen dat de fancontroller een alarm functie heeft en alarm slaat wanneer hij detecteert dat er een fan uitvalt, als het rpm signaal 0 word. Bij het aanzetten van je pc is dit signaal ook kortstondig 0 omdat je fans moeten aanslaan.
Een andere theorie hiervoor heb ik eigenlijk niet.

• Devil777
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-01 22:19
Waarschijnlijk is het dat. Normaal gesproken controleert het moederbord de fan signalen, maar omdat deze 'molex in' heeft komen die niet bij het moederbord aan en daarom worden ze door de controller (slecht) verwerkt.

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-01 20:24

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Devil777 schreef op zondag 24 januari 2010 @ 20:19:
Waarschijnlijk is het dat. Normaal gesproken controleert het moederbord de fan signalen, maar omdat deze 'molex in' heeft komen die niet bij het moederbord aan en daarom worden ze door de controller (slecht) verwerkt.
Ook zonder moederbord zou de fan controller niet moeten piepen hoor.

De enige reden dat je dat gele kabeltje van je fan controller naar je moederbord aansluit is zodat je in de BIOS en met bijvoorbeeld SpeedFAN de snelheiden van de ventilator(s) uit kunt lezen.

Ik vermoed dat je fan controller de snelheden van (één van) je fans niet goed kon uitlezen en daarom begon te piepen als zijnde een waarschuwing dat je fans niet draaien of onder een bepaalde snelheid komen. (het RPM alarm) Sommige fans geven dat signaal niet (goed) door namelijk.
Het kan ook nog zijn dat het deel van je fan controller wat de RPM waarden uit moet lezen defect is geraakt, waardoor hij begon te piepen. (Iets wat minder waarschijnlijk is)

Als je ziet dat beide je fans draaien dan is er verder niks aan de hand.

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!