Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webinn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06 12:44
Ik heb een kleine thuisserver staan waar momenteel 5 schijven (5x WESTERN DIGITAL 500GB-ABYS 16MB SATA300 7200RPM 24X7 1.2MILJ MTBF). De keuze voor deze schijven (in 2007) was dat deze een hoge MTBF hadden. Ze hebben nu alle 5 drie jaar constant gedraaid en gelukkig heb ik geen problemen gehad.

Ik zou nu graag 2 schijven vervangen door schijven van 2TB. Dit doe ik enerzijds omdat ik snap dat na 3 jaar de huidige schijven stilaan aan vervanging toe zijn (al is het maar dat er binnenkort wel is eentje zal uitvallen) en omdat ik gewoon meer ruimte nodig heb. Ik begin met 2 schijven te vervangen; later kunnen er nog meer volgen.

Mijn oog is gevallen op pricewatch: Western Digital RE4-GP WD2002FYPS en pricewatch: Western Digital Caviar Green WD20EADS

De eerste schijf is een met een hoge MTBF ("24x7 1.2Milj MTBF"), de tweede is een "Caviar Green". Beide schijven draaien aan 5400rpm, maar dat zou geen bottleneck mogen zijn aangezien het netwerk toch "maar" 100mbit is.

Concreet stel ik mij de vraag of het echt nuttig is om te kiezen voor die duurdere reeks van WD. Ik hecht veel belang aan goed werkende schijven voor lange tijd (ja, uiteraard worden er backups genomen van de volledige inhoud naar een off-site locatie). Ik kan veel reviews vinden waarin snelheden met elkaar vergeleken worden, maar niet de betrouwbaar van deze twee modellen.

(Als er andere schijven aan te raden zijn, dan hoor ik dat uiteraard graag)

EDIT: ik ben inderdaad even de mist in gegaan: in mijn topic titel staat BLACK maar dat verwijst inderdaad nog naar een andere schijf. De WD BLACK is deze pricewatch: Western Digital Caviar Black WD2001FASS, 2TB . Volgens de pricewatch zou hier een garantie van 5 jaar op zijn, tones.be zegt slechts 2 jaar. Is deze schijf (buiten dat ze sneller is) ook betrouwbaarder?

[ Voor 11% gewijzigd door webinn op 24-01-2010 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Het zijn vergelijkbare schijven, waarbij de ene valt onder de lijn van Desktop/consumer en de andere onder Enterprise. Verschil zal wel zitten in kleine tweaks, optimalisaties in toepassing (fast spinup vs minder piekvermogen), etc. Net als die Cinemastar-lijn van Hitachi. Maar misschien zie je ook andere garantievoorwaarden terug voor de Enterprise lijn?

Je topictitel suggereert dat het gaat om Black vs. Green, maar dat is hier niet aan de orde. De Black-schijven zijn de performance-equivalenten van de Greens. Dus met 7200 tpm e.d.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webinn
gertvdijk schreef op zondag 24 januari 2010 @ 18:49:
Het zijn vergelijkbare schijven, waarbij de ene valt onder de lijn van Desktop/consumer en de andere onder Enterprise. Verschil zal wel zitten in kleine tweaks, optimalisaties in toepassing (fast spinup vs minder piekvermogen), etc. Net als die Cinemastar-lijn van Hitachi. Maar misschien zie je ook andere garantievoorwaarden terug voor de Enterprise lijn?

Je topictitel suggereert dat het gaat om Black vs. Green, maar dat is hier niet aan de orde. De Black-schijven zijn de performance-equivalenten van de Greens. Dus met 7200 tpm e.d.
Ik heb de technische specificaties eens naast elkaar gelegd en ze zijn bijna identiek.

Het 'grappige' is dat GREEN een garantieperiode van 36 maanden heeft, in tegenstelling tot die duurdere (maar 12 maanden) (althans volgens tones.be).

Ik begrijp dus dat de kwaliteit van de schijf niet veel beter zal zijn bij de WD2002FYPS in tegenstelling tot de WD20EADS, maar dat er enkel zeer kleine performantieverschillen waarneembaar kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
webinn schreef op zondag 24 januari 2010 @ 18:57:
Het 'grappige' is dat GREEN een garantieperiode van 36 maanden heeft, in tegenstelling tot die duurdere (maar 12 maanden) (althans volgens tones.be).
Kijk goed of je een OEM of Retail versie vergelijkt. OEM hebben vaak maar 12mnd en Retail meerdere jaren. Dus geen appels met peren vergelijken. ;)
Overigens bedoelde ik niet alleen garantietermijn, maar ook garantievoorwaarden. Bijvoorbeeld dat WD je binnen een aantal werkdagen voorziet van een nieuwe schijf mocht hij stuk gaan o.i.d.
webinn schreef op zondag 24 januari 2010 @ 18:57:
Ik begrijp dus dat de kwaliteit van de schijf niet veel beter zal zijn bij de WD2002FYPS in tegenstelling tot de WD20EADS, maar dat er enkel zeer kleine performantieverschillen waarneembaar kunnen zijn?
Ik verwacht weinig hardwarematig verschil tussen de schijven. Hooguit misschien een wat duurzamer binnenwerk of wat ik al noemde.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webinn
gertvdijk schreef op zondag 24 januari 2010 @ 19:01:
[...]

Kijk goed of je een OEM of Retail versie vergelijkt. OEM hebben vaak maar 12mnd en Retail meerdere jaren. Dus geen appels met peren vergelijken. ;)
Overigens bedoelde ik niet alleen garantietermijn, maar ook garantievoorwaarden. Bijvoorbeeld dat WD je binnen een aantal werkdagen voorziet van een nieuwe schijf mocht hij stuk gaan o.i.d.
Ah ok, dat moet ik inderdaad verder bezien. Bedankt voor de tip

Update:
Volgens de site van WD heeft de GREEN 3 jaar garantie en de WD2002FYPS en Black 5 jaar garantie. Blijkbaar kan ik RMA verkrijgen via de website van WD waarbij ze bij "advanced replacement" direct een nieuwe schijf zouden opsturen terwijl ik mijn kapotte naar hen stuur. Heeft iemand ervaring met deze werkwijze?

[ Voor 23% gewijzigd door webinn op 24-01-2010 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
webinn schreef op zondag 24 januari 2010 @ 19:03:
[...]

Ah ok, dat moet ik inderdaad verder bezien. Bedankt voor de tip

Update:
Volgens de site van WD heeft de GREEN 3 jaar garantie en de WD2002FYPS en Black 5 jaar garantie. Blijkbaar kan ik RMA verkrijgen via de website van WD waarbij ze bij "advanced replacement" direct een nieuwe schijf zouden opsturen terwijl ik mijn kapotte naar hen stuur. Heeft iemand ervaring met deze werkwijze?
Ja, je krijgt dan een andere schijf. In mijn geval was dat een refurbished schijf, maar dat vond ik op zich niet erg aangezien de garantie termijn gewoon blijft bestaan zoals die voor je eigen schijf was. Wat ik wel moest doen bij de RMA was mijn credit card nummer opgeven, en akkoord gaan met een afschrijving van een bepaald bedrag indien ik de kapotte schijf niet binnen een bepaalde tijd zou opsturen. Wat mij betreft topservice van WD, aangezien je op deze manier nog zaken kan redden van je oude schijf, door ze over te zetten op de toegestuurde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webinn
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Een refurbished schijf is in het geval van een RMA zeker mooi meegenomen.

Zijn er nog andere mensen die licht kunnen schijnen op het verschil tussen de betrouwbaarheid GREEN <> BLACK (of GREEN en de WD2002FYPS ) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik zie kwa specs dat de WD2002FYPS dubbel zo veel cache heeft als de green, 64MB tov. 32MB.

Green vs black zou ik in het voordeel van de green denken. Het lagere toerental geeft toch heel wat minder spanning op de motor en andere bewegende onderdelen. Ik heb zelf de green en het is een zeer stille en voornamelijk koele hdd. Wat ook een voordeel kan geven voor de omliggende elektronica natuurlijk.

De WD2002FYPS is natuurlijk een enterprise hdd en zoals eerder vermelt zijn daar andere garantievoorwaarden en kan het toch wel zijn dat daar net iets betere componenten gebruikt zijn om een hogere levensduur en/of zwaardere belasting te garanderen. (Enterprise schijven moeten dikwijls 24/7 blijven werken)

Het lijkt me gewoon dat voor de professionele wereld hogere eisen aan de hardware gesteld worden en dat de meestal hogere prijs niet alleen voor wd zijn zakken te vullen is. Anders gingen de bedrijven wel over op consumenten goederen, want als die ergens wat geld kunnen uitpersen.

Let wel dit is een theoretische benadering wat in de praktijk natuurlijk heel anders kan uitdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
kluyze schreef op maandag 25 januari 2010 @ 08:54:
Ik zie kwa specs dat de WD2002FYPS dubbel zo veel cache heeft als de green, 64MB tov. 32MB.
De Green-schijven zijn leverbaar met 16, 32 en 64 MB Cache. TS heeft toevallig de 32MB variant gelinkt.
Green vs black zou ik in het voordeel van de green denken. Het lagere toerental geeft toch heel wat minder spanning op de motor en andere bewegende onderdelen. Ik heb zelf de green en het is een zeer stille en voornamelijk koele hdd. Wat ook een voordeel kan geven voor de omliggende elektronica natuurlijk.
TS linkt naar twee 5400 rpm schijven. TS is nog onduidelijk of hij ook Black overweegt, maar de topictitel komt niet overeen met OP iig.
Het lijkt me gewoon dat voor de professionele wereld hogere eisen aan de hardware gesteld worden en dat de meestal hogere prijs niet alleen voor wd zijn zakken te vullen is. Anders gingen de bedrijven wel over op consumenten goederen, want als die ergens wat geld kunnen uitpersen.
Waarom vermelden ze dat niet gewoon heel duidelijk wat het verschil is? Doen ze met andere producten ook; dan gooien ze een enorm blik aan marketingtermen open om de consument te overtuigen dat product X beter is dan voorganger Y.

[ Voor 198% gewijzigd door gertvdijk op 25-01-2010 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
gertvdijk schreef op maandag 25 januari 2010 @ 09:21:
De Green-schijven zijn leverbaar met 16, 32 en 64 MB Cache. TS heeft toevallig de 32MB variant gelinkt.
Inderdaad, maar hij heeft die misschien uitgekozen ivm andere eisen. Bv prijs.
TS linkt naar twee 5400 rpm schijven. TS is nog onduidelijk of hij ook Black overweegt, maar de topictitel komt niet overeen met OP iig.
Dat heb ik ook gelezen, maar ik reageer op het bericht juist boven mij waar toch gevraagd wordt of er iemand het verschil tussen de green en black kan toelichten ivm betrouwbaarheid.
Waarom vermelden ze dat niet gewoon heel duidelijk wat het verschil is? Doen ze met andere producten ook; dan gooien ze een enorm blik aan marketingtermen open om de consument te overtuigen dat product X beter is dan voorganger Y.
Ik denk dat dit is omdat enterprise schijven zijn en iedereen er toch vanuit gaat dat het betere kwaliteit is. Iets voor de consumenten markt heeft natuurlijk heel andere marketing nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:36
Vragen die dan bij mij naar boven komen:
1. Wat is je budget?
2. Hoe belangrijk is de data die er op staat?
3. Hoe belangrijk is snelheid?
4. Waar staat de server?
4a. Geeft dat problemen met geluid?
4b. Geeft dat problemen met warmte?
5. Hoe lang verwacht je dat je de 2TB schijven weer gaat vervangen voor grotere modellen?
6. Waar hangen de schijven aan? (moederbord controller of aparte RAID kaart)

Voor mezelf had ik daar de volgende antwoorden op:
1. Voldoende voor beide keuzes
2. Ik heb veel tijd/geld gestoken in het verzamelen van de informatie die er op staat, dus voor mij is het redelijk belangrijk.
3. Niet zo heel belangrijk.
4. Op zolder in een geventileerde kast in mijn slaap/werk kamer.
4a. Ja.
4b. Ja.
5. Over twee jaar, dat loopt in de verwachtingen met mijn vorige aankopen (120GB => 400GB => 1TB => 2TB).
6. Aan een Areca ARC-1170 RAID kaart.

Vraag 1+2+5+6 zorgde ervoor dat ik koos voor een RAID Edition (RE) schijf.
Vraag 3+4a+4b zorgde ervoor dat ik koos voor een Green Powered (GP) schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Qua prestatie bijna geen verschil.

- Ik heb twee WD greens in gebruik, één thuis en één op het werk, en allebei maken ze soms rare geluiden. De twee blacks die ik toevallig ook in gebruik heb doen dit niet. Ik heb echter ook verhalen gelezen van mensen die het omgekeerde beweren en tot nu geven de Green's ook geen problemen of SMART waardes die omlaag schieten.

- De Greens lopen een stukje koeler ten opzichte van de blacks (-5 graden bij mij).

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webinn
Bedankt nog voor de reacties.

Om even op Cergorach te antwoorden:
Cergorach schreef op maandag 25 januari 2010 @ 12:33:
Vragen die dan bij mij naar boven komen:
1. Wat is je budget? Voldoende voor beide
2. Hoe belangrijk is de data die er op staat? Zeer belangrijk
3. Hoe belangrijk is snelheid? Minder
4. Waar staat de server? Thuis, in een afgesloten ruimte
4a. Geeft dat problemen met geluid? Neen
4b. Geeft dat problemen met warmte? Neen
5. Hoe lang verwacht je dat je de 2TB schijven weer gaat vervangen voor grotere modellen? 3jaar
6. Waar hangen de schijven aan? (moederbord controller of aparte RAID kaart) mobo
De hoeveelheid cache is niet echt belangrijk voor mij. Het enigste waar ik in geïnteresseerd ben is de betrouwbaarheid van die schijven nadat ze een paar jaar 24/7 gedraaid hebben. Bij de GREEN schijven doet WD daar geen uitspraak over, bij die andere dan weer wel alhoewel ik persoonlijk zou denken dat ook die GREEN schijven daar geen probleem van zouden mogen maken aangezien ze ze wel aanraden op te gebruiken in bijvoorbeeld NAS'en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Misschien is het ook interessant om de WD20EARS te overwegen, vanwege de 4k sectors: Verwijderd in "WD20EARS (Niet WD20EADS!) & Adaptec RAID..."

[ Voor 6% gewijzigd door gertvdijk op 27-01-2010 23:02 ]

Pagina: 1